Polven rasitusvamma

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oisko kellään tietoa polven rasitusvamman hoitamisesta? Lääkäri määräs tulehduskipulääkkeitä ja voltaren geeliä. Ja röntgenissä kävin. Ei pysty kyykkäämään ilman kipua edes pelkällä omalla painolla!! :itku: vaiva on ollut jo monta kuukautta! :curs: Hätähän tässä tulee ku ei voi treenata jalkoja! olo on ihan :david:

Yksinkertaista: jos sattuu niin sitten et treenaa. Tuskinpa lääkärikään sitä suositteli...

Tee jaloilla jotain muuta, mikä ei rasita tulehtunutta aluetta. Esim. juoksu uima-altaalla on tosi hyvä kuntoutuskeino. Älä naura ennen kuin kokeilet. Paranna se rauhassa, muuten kärsit koko loppuelämäsi. Nimim. kokemusta löytyy

Itselläni on 7 kk kokemus lääkärin asettamasta jalkatreenikiellosta muutaman vuoden takaa. Kyseessä oli nimenomaan rasitusvamma molemmissa polvissa ja lepoahan sieltä yksityiseltäkin urheilulääkäriltä ohjeeksi tuli.

Aluksi treenikielto ei ollut kuin 3 kk mutta aloitin ahneena treenaamaan ja juoksemaan liian kovaa heti tuon 3 kk tauon jälkeen ja siitähän seurasi toiset 3 kk eli lopputuloksena 7 kk hyödytön tauko.

Tauon aikana en saanut juosta, hyppiä, treenata reisiä salilla tms. Kuntopyörää ja pyörää kyllä kehotettiinkin polkemaan ja kävin monena päivänä viikossa uimassa ja ottamassa altaassa vesijuoksua.

Omat neuvoni:
1. Lepuuta ne polvet todella kuntoon ennen kuin rupeat tekemään mitään kovempaa treeniä niille.
2. Kun vihdoin aloitat treenit tee se porrastetusti ja kärsivällisesti.
3. Harrasta kaikkea sallittua ja suositeltua kuntouttavaa toimintaa kuten vesijuoksua, kuntopyörää tms. Venyttele.
4. Jos ei tuota kipua, polvivammaisenakin voi yllättävän hyvin treenata takareisiä ja pohkeita. Tästä voi olla todella paljon hyötyä, sillä lähes aina etureidet ovat selvästi kehittyneemmät kuin takareidet ja pohkeet. Näin ollen jos pystyt tauon aikana treenaamaan näitä jälkeenjääneitä lihasryhmiä paranee lihasbalanssisi huomattavasti. Liikkeinä reisikoukistukset, suorin jaloin maastaveto ja pohjenosto istuen.

Mulla on aivan sama ongelma. Ollut jo yli vuoden ja kahteen kuukauteen en ole pystynyt kyykkäämään ollenkaan. Sitä ennen kyykkäilin hyvin varovasti. Kaksi kuukautta sitten pystyi juuri ja juuri kävelemään jalkatreenin jälkeen.

Julkiset lääkärit ovat aivan toivottomia... Tässä mulle sanottuja kommentteja:

-"Älä enää kyykkää, vaihda lajia"
-"Ööö, en mä oikein osaa sanoa tuohon jalkavaivaasi mitään. Urheilulääkäri varmaan osaisi, mutta mä laitan sulle lähetteen fysioterapeutille."
-"Tuu syksyllä uudestaan, jos vaiva jatkuu, niin laitetaan sut EHKÄ kuvauksiin..."

Jos rahaa löytyy, niin suoraan yksityiselle lääkärille!!!!!!!!!!!! Sanotaanko näin, että yksityisiä kiinnostaa kummasti enemmän...

Nyt venyttelen jalat joka päivä noin 20 minuutin ajan. Lisäksi poljen rauhallisesti kuntopyörää 30 minuuttia aamulla. Kuntopyörä tuntuu itse asiassa vain pahentavan asiaa. Lisäksi teen yhden kaverin opettamaa "torsokyykkyä"( = polvikyykky, mutta annetaan sen painon venyttää ala-asennossa ja käytetään pienempiä painoja...). Tämä liike venyttää patellajännettä, mutta samalla löystyttää polvea, mikä ei ilmeisesti ole taas hyvä polven muulle hyvinvoinnille. Kyykyn ja reidenojentajat olen jättänyt kokonaan pois.

Mun käsityksen mukaan patellajänne tarvitsee sekä kevyttä liikuntaa että venytystä toimiakseen hyvin. Nämä parantavat sen aineenvaihduntaa.

Vesijuoksu voisi olla hyvästä. Se on kokeilussa kuukauden päästä, jos vaiva ei anna paranemisen merkkejä.

Ja röntgen ei kerro mitään jänne- tai rustovaurioista. Pitää ottaa ultraäänikuvaus tai joku vastaava.

...ja ennenkuin alat kyykkäämään niin selvitä jos mahdollista mikä aiheutti rasitusvamman.Siis tietty se kyykky :D mutta siis että ehkäpä joku tekniikka hommeli(tai sitten vaan liika rasitus)...

Hulkki tulee ja pistää ympäri korvia mutta senkin uhalla(pöh, sitä odottaen :blow: ) sanon että lopeta kyykkääminen jos tavoitteet on vain kasvattaa isommat lihakset.Moni jannu on saanut paskat polvet loppu elämäksi kyykystä.

Itellä oli kans ko.vamma kun pelasin vielä jalkapalloa. Yksi kausi jäi kokonaan väliin. Polvet vaivas enemmän tai vähemmän mua kolmen vuoden ajan! PRKL! Pahimmat kivut loppui joskus pari vuotta sitten, vaikka ei ne vieläkään ole ihan täydellisesti kunnossa, välillä muistuttaa olemassa olostaan. Ajan kanssa ne parantuu. Nyt vaan totaalista lepoa. Niin ne mullakin sitten parantu. :curs:

Minulla tuli vastaavanlainen vamma armeijassa, olin jo 6kk palvellut kun yhtenä aamuna heräsin ( edellisenä päivänä oli ollut joku 5km:n täyspakkausmarssi ) niin en saanut jalkaa kunnolla suoristettua, vaan se ns naksahti sitten auki ku vähän kädellä sitä kevyesti kampesin, aina ku olin pisempään liikuttamatta sitä se meni tavallaa jotenki lukkoon. Kävin sitä armeijassa lääkärille näyttämässä, sehän määräsi jotain voltaren tulehduslääkkeitä joista ei kyllä ollut minulle mitään hyötyä, vaiva jatkui... Myöhemmin kävin näyttämässä sitä uudelleen ja se suositteli kortison piikkiä jonka sitten otin, se poisti polvestani sen lukkoisuuden mutta se jotenkin vieläkin tuntui "jäykältä" ja "tahmealta" oikaista. Mutta ihan testimielessä lähin käveleen jonkun pienen kevyen lenkin niin sen jälkeen se taipui melkein normaalisti, ja näin sain pidettyä jalkani jotenkuten kunnossa loput 3kk. Armeijasta päästyäni kävin kuitenkin polveani näyttämässä paikkakunnallani olevalle urheilulääkärille, polveni kuvattiin ja kuvassa ei näkynyt yhtään mitään. Sitten se lääkäri sanoin että sinulla voilla olla siellä polven pinnalla jotain pientä sellaista ylimäärästä rustoa jossain polven sisäpinnalla tjsp en muista tarkalleen mitä se silloin sanoi.. Kun sitten kysäsin että saanko käydä salilla niin hän sanoin että tee sellasia kevyitä liikkeitä polvelle jotka sitä saattaisivat vahvistaa, joten rupesin tekeen aika pitkiä sarjoja esim jalan ojennuksia kevyillä painoilla, välillä vähän vihloikin, sitten tein vajaita kevyitä kyykkyjä. Kun olin jonkun kuukauden treenannut niin se kipu hävisi oikeastaan itsestään pois.. eli nyt pystyin sen jälkeen treenaamaan ihan tosissani, otin kuitenkin jalkatreenit vielä aika kevyesti ihan varmuuden vuoksi, tästä aikaa noin 6 kk. Nyt treenaan ihan tosissani.. Ainakin koitan ;)

Originally posted by latexii
Minulla tuli vastaavanlainen vamma armeijassa, olin jo 6kk palvellut kun yhtenä aamuna heräsin ( edellisenä päivänä oli ollut joku 5km:n täyspakkausmarssi ) niin en saanut jalkaa kunnolla suoristettua, vaan se ns naksahti sitten auki ku vähän kädellä sitä kevyesti kampesin, aina ku olin pisempään liikuttamatta sitä se meni tavallaa jotenki lukkoon. Kävin sitä armeijassa lääkärille näyttämässä, sehän määräsi jotain voltaren tulehduslääkkeitä joista ei kyllä ollut minulle mitään hyötyä, vaiva jatkui... Myöhemmin kävin näyttämässä sitä uudelleen ja se suositteli kortison piikkiä jonka sitten otin, se poisti polvestani sen lukkoisuuden mutta se jotenkin vieläkin tuntui "jäykältä" ja "tahmealta" oikaista. Mutta ihan testimielessä lähin käveleen jonkun pienen kevyen lenkin niin sen jälkeen se taipui melkein normaalisti, ja näin sain pidettyä jalkani jotenkuten kunnossa loput 3kk. Armeijasta päästyäni kävin kuitenkin polveani näyttämässä paikkakunnallani olevalle urheilulääkärille, polveni kuvattiin ja kuvassa ei näkynyt yhtään mitään. Sitten se lääkäri sanoin että sinulla voilla olla siellä polven pinnalla jotain pientä sellaista ylimäärästä rustoa jossain polven sisäpinnalla tjsp en muista tarkalleen mitä se silloin sanoi.. Kun sitten kysäsin että saanko käydä salilla niin hän sanoin että tee sellasia kevyitä liikkeitä polvelle jotka sitä saattaisivat vahvistaa, joten rupesin tekeen aika pitkiä sarjoja esim jalan ojennuksia kevyillä painoilla, välillä vähän vihloikin, sitten tein vajaita kevyitä kyykkyjä. Kun olin jonkun kuukauden treenannut niin se kipu hävisi oikeastaan itsestään pois.. eli nyt pystyin sen jälkeen treenaamaan ihan tosissani, otin kuitenkin jalkatreenit vielä aika kevyesti ihan varmuuden vuoksi, tästä aikaa noin 6 kk. Nyt treenaan ihan tosissani.. Ainakin koitan ;)
Tekstin jäsennys on yleensä hyvä idea.

Laitapa muuten rasvahappojen saantisi kuntoon. Yksi syy nivelten, rustojen ja muiden huonokuntoisuuteen voi olla juuri rasvojen huono saanti. Nopeasti kauppaan ja käyt ostamassa rypsi- ja oliiviöljyä ja lisäksi käyt ostamassa vaikka Omega 3-6-7-9 rasvahappoja lisäravinnekaupasta.

Itse laitoin rasvat joten kuten kuntoon pari viikkoa sitten, kun eräs vanha tuttu hieman selitteli mulle rasvojen merkityksestä ruokavaliossa...

Jos et käytä vielä vitamiini- ja mineraalivalmisteita, käy hakemassa niitä samalla...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Hulkki
Itselläni on 7 kk kokemus lääkärin asettamasta jalkatreenikiellosta muutaman vuoden takaa. Kyseessä oli nimenomaan rasitusvamma molemmissa polvissa ja lepoahan sieltä yksityiseltäkin urheilulääkäriltä ohjeeksi tuli.

Aluksi treenikielto ei ollut kuin 3 kk mutta aloitin ahneena treenaamaan ja juoksemaan liian kovaa heti tuon 3 kk tauon jälkeen ja siitähän seurasi toiset 3 kk eli lopputuloksena 7 kk hyödytön tauko.

Tauon aikana en saanut juosta, hyppiä, treenata reisiä salilla tms. Kuntopyörää ja pyörää kyllä kehotettiinkin polkemaan ja kävin monena päivänä viikossa uimassa ja ottamassa altaassa vesijuoksua.

Omat neuvoni:
1. Lepuuta ne polvet todella kuntoon ennen kuin rupeat tekemään mitään kovempaa treeniä niille.
2. Kun vihdoin aloitat treenit tee se porrastetusti ja kärsivällisesti.
3. Harrasta kaikkea sallittua ja suositeltua kuntouttavaa toimintaa kuten vesijuoksua, kuntopyörää tms. Venyttele.
4. Jos ei tuota kipua, polvivammaisenakin voi yllättävän hyvin treenata takareisiä ja pohkeita. Tästä voi olla todella paljon hyötyä, sillä lähes aina etureidet ovat selvästi kehittyneemmät kuin takareidet ja pohkeet. Näin ollen jos pystyt tauon aikana treenaamaan näitä jälkeenjääneitä lihasryhmiä paranee lihasbalanssisi huomattavasti. Liikkeinä reisikoukistukset, suorin jaloin maastaveto ja pohjenosto istuen.
Hulkki puhuu asiaa!:)

rasitusvamma

mulla on ollu rasitusvamma jo kohta 3vuotta... lääkäri määräs vaan kipulääkettä ja lepoa. mutta sitten kun kasvuikä loppuu niin voi mennä rasitusvamman poistoleikkaukseen:dance: mutta siihen mulla on vielä aikaa.....

Back
Ylös Bottom