polar personaltrainer

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jazor
  • Aloitettu Aloitettu
onko kokemuksia noista polarin personaltrainer ohjelmista? ja mitä mieltä olette niistä kuntotesteistä esim. ownoptimizer ja sun muut ??? :anssi: vai ihan käytännöllisiä ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä on kokemuksia kalorinkulutuksesta ja kuntoindeksistä sekä sykemittarin määrittelemistä sykerajoista. Mielestäni nämä kaikki ovat ihan päteviä lukemia ja Polar on hintansa väärti apuväline kuntoiluun.

Käytännöllisin juttu laihduttajalle on se että voi seurata harjoituksessa kulutettuja kaloreita ja keskisykettä. Polarin tarjoamat sykerajat on myös olleet aika sopivat. Helposti lähtee repimään liian kovilla sykkeillä ja siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ostin tuossa vähän aikaa sitten tuon polarin AXN700 sykemittarin ja tuo ownindex-kuntotesti näyttää mulle tulokseksi 37. Niin tuli vaan mieleen et mitenkäs se noin alhaista mulle näyttää,kun 3vuotta sitten jolloin en harrastanut aerobistaliikuntaa juurikaan sain laboratoriotestissä tulokseksi 53ml/kg/min. Lepopulssi on aamutesteissä 55-58. Jotenkin vaan epäilyttää tuo polarin testin tulos, kun kuntoni on edellisestä noussut aika helvetin paljon niin ei tunnu mahdolliselta että olisi laskenut 53-37. Olis mielenkiintoista tietää syy tohon tai sitten mulla on user settingsissä jotain väärin?

MuayThai sanoi:
Ostin tuossa vähän aikaa sitten tuon polarin AXN700 sykemittarin ja tuo ownindex-kuntotesti näyttää mulle tulokseksi 37. Niin tuli vaan mieleen et mitenkäs se noin alhaista mulle näyttää,kun 3vuotta sitten jolloin en harrastanut aerobistaliikuntaa juurikaan sain laboratoriotestissä tulokseksi 53ml/kg/min. Lepopulssi on aamutesteissä 55-58. Jotenkin vaan epäilyttää tuo polarin testin tulos, kun kuntoni on edellisestä noussut aika helvetin paljon niin ei tunnu mahdolliselta että olisi laskenut 53-37. Olis mielenkiintoista tietää syy tohon tai sitten mulla on user settingsissä jotain väärin?

Oliko tuo laboratoriotesti maksimirasitustesti? Se on aina tarkempi kuin mitkään submaksimaalitestit, jollainen siis polarin OwnIndex on. Toisaalta OwnIndexillä saataneen yhtä tarkka hapenottokyky kuin parhailla submaksimaalisilla testeillä.

Onko painosi noussut paljon näiden mittausten välillä? Jos oletetaan, että absoluuttinen hapenottokykysi on pysynyt ennallaan, ja painosi noussut 70 kilosta sataan, silloin tuo suhteutettu arvo olisi juurikin tippunut 53 -> 37.

hURJA sanoi:
Oliko tuo laboratoriotesti maksimirasitustesti? Se on aina tarkempi kuin mitkään submaksimaalitestit, jollainen siis polarin OwnIndex on. Toisaalta OwnIndexillä saataneen yhtä tarkka hapenottokyky kuin parhailla submaksimaalisilla testeillä.

Onko painosi noussut paljon näiden mittausten välillä? Jos oletetaan, että absoluuttinen hapenottokykysi on pysynyt ennallaan, ja painosi noussut 70 kilosta sataan, silloin tuo suhteutettu arvo olisi juurikin tippunut 53 -> 37.

Se oli maksimaalinen hapennottokykytesti eli käsittääkseni sama mitä ownindex mittaa. Se mitattiin polkupyöräergometritestillä perustuen kuormituksen aikana mitattuun sykkeeseen. Painan nykyisin 11kiloa enemmän,mutta juoksen esim. coopperissa 3-400m enemmän myöskin.

Huomasin että olin laittanut sykemittariin aktiivisuustasoksi moderate, vaikka high kuvaa paremmin mun aerobista liikuntaa. Tuo aktiivisuustaso vissiin vaikuttaa tulokseen myöskin. Oon kuullut että tuon polarin testin ei pitäisi heittää kuin korkeintaan 1-3astetta laboratoriotestiin, että luultavasti syy ei ole mittarin tarkkuudessa.

Ja kumma juttu että tuo testi näyttää aina 37,vaikka luulis tuloksen sentään vähän heilahtelevan. Niin ja vaihdoin VO2 Max setin käyttäjäasetuksista 53:n, kun se oli tossa juuri 37, mutta käsittääkseni tuon asetuksen ei pitäisi rajata mitään tuloksia vaan päivittyä aina uusien testien jälkeen. Vaihdoin tuon aktiivisuustason ja VO2 max setin tänään ja mittaan ownindexin huomenna uudelleen. Tänään tullut juotua monta kuppia kahvia niin vaikuttaa sykkeeseen sen verran ettei testit pidä paikkaansa.

Olen käyttänyt nyt tuota polarin m61 mittaria ja olen kyllä tyytyäinen siihen. Antaa mukavasti motivaatiota suorituksiin. Ownindex on 53. Mitä olen tarkkuudesta kuullut, niin ei sen pitäisi paljoa heittää. Mikä se testikin oli tehty 3000 ihmisellä ja vain muutamalla oli heittänyt tuo mittarin lepo testi siitä varsinaisesti "oikealla" tavalla tehdystä testistä..

Tuo polarpersonaltrainer netti ohjelma on aika mukava. Siinä pysyy hyvin harjoitus tiedot tallessa ja on helppo vertailla kehitystä ym..

Asiasta poiketen, oli muuten ilo seurata lepo sykettä ja muuta kehitystä hapenotossa tupakoinninlopettamisen jälkeen. Esim. lepo syke tippui 80 -> 55 eikä mennyt edes pitkään tuohon. :offtopic:

No mä ite sain ownindexiin 41, ja eikös se ollu hieman keskivertoa huonomman kunnon merkki siinä polarin taulukossa. Voin kyllä sanoa ettei oo mikään häävi kunto, mut toivotaan et näillä polarin suomilla eväillä tapahtuis kehitystä. :)

...niin ja vielä noista personaltrainer ohjelmista. hieman ihmettelin ku se anto yhdelle päivälle 20min 70-80% + 30min 80-90% :whip: ?!?? kyllähän tuon suorittaminen onnistuu, mut oon lukenu jostain et vaan huiput harjoittelee noin kovilla? eikö tuo(80-90%) olis ennemmin sellasille muutaman minuutin vedoille sopiva sykealue??

Nonii. Nyt näyttää varmaankin oikein. 52 VO2 ja leposyke 54. Kannattaa muuten tehdä nuo testaukset täysin palautuneena aamulla.

MuayThai sanoi:
Nonii. Nyt näyttää varmaankin oikein. 52 VO2 ja leposyke 54. Kannattaa muuten tehdä nuo testaukset täysin palautuneena aamulla.

Joo, mittari yöpöydälle valmiiksi sängyn viereen että saa lukemat heti herättyä. Isälläni on muuten paremmat ownindeksit kuin minulla että kyllä tässä haastetta riittää. Polarihan suhteuttaa tuloksen mm. henkilön ikään ja painoon. :)

Kyllä, tuo palautuminen ennen testiä kannattaa ottaa huomioon. Ja siihen myös vaikuttaa päivän aikana syödyt eväät ja sillä hetkellä oleva olotila. Testihän pyritään tekemään tasaisin väliajoin ja suurinpiirtein samaan aikaan kuin muinakin päivinä. Pyritään vielä tekemään samassa olotilassa kuin muissakin testeissä oltiin.
Tuo aamu on kyllä ihan hyvä siitä puolesta että on ainaskin samat "olosuhteet" joka testissä.

protsku sanoi:
Joo, mittari yöpöydälle valmiiksi sängyn viereen että saa lukemat heti herättyä. Isälläni on muuten paremmat ownindeksit kuin minulla että kyllä tässä haastetta riittää. Polarihan suhteuttaa tuloksen mm. henkilön ikään ja painoon. :)
Haluan tarkentaa vähän, että ownindexin arvon mittari laskee levossa olevan sydänlihaksen sykkeen ja sykevaihtelun perusteella. Ja sen lukeman määrittämiseen huomioidaan ikä,pituus,paino,sukupuoli aktiivisuustaso. Mutta iän vaikutus maksimihapennottokykyyn pitää itse tulkita siitä ohjekirjan mukana tulleesta taulukosta, jos vaikkapa haluaa vertailla hapennottokykyä omanikäisiin. Esimerkiksi erinomaisen arvosanan saavuttamiseksi maks. hapennottokyvyn pitää olla 20-24vuotiaalla yli 62mil/kg/min ja vaikkapa 35-39vuotiailla vaaditaan samaan arvon saamiseksi yli 54mil/kg/min.

Siis sinun isälläsi on parempi ownindeksi-tulos ikään suhteutettuna, muttei varmaan itse tulos (VO2max, ml/kg/min) kohden ole sua parempi. Sitä varmaankin tarkoitit.

Ei kyllä liity varsinaisesti Polariin, mutta itse tulin hankkineeksi tässä FRWD merkkisen sykemittarin, jossa on gps-paikannus samassa. eli näkee kaikki korkeuserot ja kuljettu matka aikas tarkasti.

Ihan hyvää motivaatio tuo kunnon mittari harjoitteluun. Meikäläisellä OwnIndex Polarin M61-mallilla on 54. Mutta meikäläisen äiteellä se vasta kova kunto onkin...hänellä oli meinaan OwnIndex 42 kun viimeksi mitattiin...ja ikää 60 v:)

Mulla se vasta onkin kova kunto kun polarin M61 mittarilla kunnoksi tulee POOR... indeksiä en nyt muista numeroina.. Kiva siinä sitten yrittää maastopyöräillä kaverin kanssa kun tunnin tai pidemmän ajan keskisykkeeksi tulee 170.. Palautumiseen menee ainakin 36tuntia..

On paljon puhuttu noista sykealueista ja iltselläni ne olisivat siinä125-158, muistaakseni mitä se polar ehdottii. Olen kuitenkin huomannut, että esimerkiksi juostessa tunnin oma keskisykkeeni oli 169 ja hiihtäessä tänään tunnin se oli 175. Eli onko siitä jotain haittaa mahdollisesti, kun toi keskisyke on noin korkea, en erikoisemmin ollut edes hengästynyt ja vauhti pysyi aika vakiona loppuun asti.

Mulla on vuonna 2000 ostettu, olisko se joku m51 tai m52. Kyllä se kuntotestn tulosi mulla ainakin korreloi sen mukaan mitä esim. coopertulos kertoo.

Koura sanoi:
On paljon puhuttu noista sykealueista ja iltselläni ne olisivat siinä125-158, muistaakseni mitä se polar ehdottii. Olen kuitenkin huomannut, että esimerkiksi juostessa tunnin oma keskisykkeeni oli 169 ja hiihtäessä tänään tunnin se oli 175. Eli onko siitä jotain haittaa mahdollisesti, kun toi keskisyke on noin korkea, en erikoisemmin ollut edes hengästynyt ja vauhti pysyi aika vakiona loppuun asti.

Hyvä, että löytyy myös muita, jotka ovat valmiita kyseenalaistamaan alhaisella syketasolla harjoittelun. Itse en saa yksinkertaisesti mitään irti alle 150 sykkeellä tehdyistä harjoituksista. Sen takia teen suurimman osan harjoituksista välillä 165-190. Palautumisen suhteen kannattaa olla tarkkana, mutta oman kokemuksen ja kehitttymisen perusteella uskallan sanoa, että ainakin aktiiviset kestävyysurheilijat voivat harjoitella huomattavasti korkeammilla syketasoilla kuin suositukset antavat ymmärtää. Toivottavasti tästä tulee joskus myös vähän virallisempaa tutkimustietoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom