Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
MuayThai sanoi:Ostin tuossa vähän aikaa sitten tuon polarin AXN700 sykemittarin ja tuo ownindex-kuntotesti näyttää mulle tulokseksi 37. Niin tuli vaan mieleen et mitenkäs se noin alhaista mulle näyttää,kun 3vuotta sitten jolloin en harrastanut aerobistaliikuntaa juurikaan sain laboratoriotestissä tulokseksi 53ml/kg/min. Lepopulssi on aamutesteissä 55-58. Jotenkin vaan epäilyttää tuo polarin testin tulos, kun kuntoni on edellisestä noussut aika helvetin paljon niin ei tunnu mahdolliselta että olisi laskenut 53-37. Olis mielenkiintoista tietää syy tohon tai sitten mulla on user settingsissä jotain väärin?
hURJA sanoi:Oliko tuo laboratoriotesti maksimirasitustesti? Se on aina tarkempi kuin mitkään submaksimaalitestit, jollainen siis polarin OwnIndex on. Toisaalta OwnIndexillä saataneen yhtä tarkka hapenottokyky kuin parhailla submaksimaalisilla testeillä.
Onko painosi noussut paljon näiden mittausten välillä? Jos oletetaan, että absoluuttinen hapenottokykysi on pysynyt ennallaan, ja painosi noussut 70 kilosta sataan, silloin tuo suhteutettu arvo olisi juurikin tippunut 53 -> 37.
MuayThai sanoi:Nonii. Nyt näyttää varmaankin oikein. 52 VO2 ja leposyke 54. Kannattaa muuten tehdä nuo testaukset täysin palautuneena aamulla.
Haluan tarkentaa vähän, että ownindexin arvon mittari laskee levossa olevan sydänlihaksen sykkeen ja sykevaihtelun perusteella. Ja sen lukeman määrittämiseen huomioidaan ikä,pituus,paino,sukupuoli aktiivisuustaso. Mutta iän vaikutus maksimihapennottokykyyn pitää itse tulkita siitä ohjekirjan mukana tulleesta taulukosta, jos vaikkapa haluaa vertailla hapennottokykyä omanikäisiin. Esimerkiksi erinomaisen arvosanan saavuttamiseksi maks. hapennottokyvyn pitää olla 20-24vuotiaalla yli 62mil/kg/min ja vaikkapa 35-39vuotiailla vaaditaan samaan arvon saamiseksi yli 54mil/kg/min.protsku sanoi:Joo, mittari yöpöydälle valmiiksi sängyn viereen että saa lukemat heti herättyä. Isälläni on muuten paremmat ownindeksit kuin minulla että kyllä tässä haastetta riittää. Polarihan suhteuttaa tuloksen mm. henkilön ikään ja painoon.
Koura sanoi:On paljon puhuttu noista sykealueista ja iltselläni ne olisivat siinä125-158, muistaakseni mitä se polar ehdottii. Olen kuitenkin huomannut, että esimerkiksi juostessa tunnin oma keskisykkeeni oli 169 ja hiihtäessä tänään tunnin se oli 175. Eli onko siitä jotain haittaa mahdollisesti, kun toi keskisyke on noin korkea, en erikoisemmin ollut edes hengästynyt ja vauhti pysyi aika vakiona loppuun asti.