PMS ja ahmiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 5830
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 5830

En saa itseäni kuriin. Pari päivää ennen menkkojen alkamista syön, syön ja syön enkä pysty lopettamaan. Ahmin normaalia ruokaa (luojan kiitos en sentään suklaata) mutta aikamoiset kalorimäärät siitäkin saa kerättyä. Olen koittanut pysyä poissa kotoa, jääkaapin ovi poissa silmistä, poissa mielestä- periaatetta noudattaen mutta heti kun kotiin pääsen alkaa tuo ahmiminen. Ja heti kun menkat alkaa niin loppuu ahmiminen ja palaan normaaliin arkeen. Olenko outo lintu vai onko joku muukin huomannut saman, että syö vaikka ei ole nälkä? Tekee vaan mieli.

Tuntuu olevan aika yleistä naisilla himo ruokaan kuukautisten aikaan.Itse en tosin välttämättä allekirjoita tuota.
Kannattaa heikkoina hetkinä keskittää ajatukset muihin asioihin, kun pitää itsensä kiireisenä ei jää aikaa ravata jääkaapilla.
Harrastuksia vaan kehiin ja pientä itsetutkiskeluakin ehkä.
Ruokailukäyttäytymisen hallinnassa oleellista on käydä läpi syyt jotka aiheuttavat "häiriökäyttäytymistä".

Mä olen huomannut että helposti tulee käytettyä menkkoja tekosyynä liialle syömiselle. "Normaalitilassa" osaisi sanoa itselleen, että älä pahvi enää syö kun et enempää ravintoa tarvitse, mutta menkkojen aikana "hormonit käskee mun syödä".

Mä uskon, että tuokin on pelkästään tunnesyömistä, joku alkukantainen vaisto sanoo että ruoka lohduttaa ;) Kuukautisten aikana vaan on sitten herkemmällä tuulella ja antaa sille vaistolle periksi... (oli kai joku tutkimus jonka mukaan nainen tarvitsee hieman enemmän ruokaa menkkojen aikana... ei huimasti kuitenkaan)
Eiköhän ratkaisu tohonkin ole sama kuin muuhun ylenmääräiseen syömiseen: ottaa itsestään niskalenkki ja pysyä pois jääkaapilta, antamatta menkkojen vaikuttaa ajatteluun mitenkään. Ei ole helppoa, tiedän...

Siis tässähän oli nimenomaan kyse ennen menkkoja tapahtuvasta mässäilystä?
Siitä kärsin minäkin, tosin en jaksa ottaa siitä mitään huonoa omaatuntoa, koska siitä alkaa usein taas oma kierteensä.
Jos kuukaudessa pari päivää mässäilee ja loput päivät elää terveesti, niin ei kai se niin vaarallista ole??

Tuttu ilmiö. Mie saatan ahmia suklaatakin, tai muuta makeaa, esim.pullaa tai muuta kahvileipää, mitä vaan on talossa. Sitten jos ei ole, kelpaa mässäilyyn mikä tahansa ruoka.

Voin hillitäkin tuon himoni, jos on jotakin tähdellistä tekemistä: siivoamista, treenit, pyöräilylenkki, tarkkaavaisuutta vaativa paperityö tms. Tämän reseptin voin myös antaa muille mimmeille.

Ja kun ite menkat alkavat, himokin häipyy, mieli kirkastuu ja aerobistakin lähtee tekemään mielellään,jotta saa mässäilyn vaikutukset pois.

Samaa havaittavissa täälläkin...Tosiaan tuo kiireisenä itsensä pitäminen on mulla ainakin se ainoa tapa pitää ahterinsa poissa syömäpuuhista...Nyt olikin oikeat helvetinmenkat taas pitkästä aikaa mielialat kuin vuoristoradalla...PMS=Paheellisen Mässäilyn Syy

Tuttua, tuttua...Mulla on juuri tänään mässäilypäivä, koska kuukautiset alkavat ihan päivän, parin kuluttua. Ja kuukautisten aikana ei tule syötyä liikaa - juuri ennen niitä ainoastaan.

Tänään olen mättänyt suklaata ja sipsejä ja siideriäkin tuntuis menevän...Normaalisti karkkini rajoittuvat salmiakkiin, mutta kuukautisia ennen suklaan himo on hirveä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom