Plama telkkari tietokoneen näyttönä.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei,

Tämä ei ole ehkä paras palsta tälle asialle mutta laitan sen tänne ku kerran on hifistä kyse.

Kysymys kuuluu: "Kärsiikö" plasma telkkari siitä, jos plasma telkkaria käytetään tietokoneen näyttönä? Enimmäkseen surffailua ja elokuvien katselua.

Ajattelin vain jos plasman elinikä on noin 10v niin lyheneekö aika jos telkkaria käytetään tietokoneen näyttönä.

Jos jostain löytyy linkki asiata nii olisin erittäin kiitollinen. En viittis hajottaa uutta telkkaria jos se "kärsii" siitä.... Vai olenko ihan väärässä??

Kiitos!!!

Mutua. Plasma-Telkkarissahan saattaa kuva "palaa kiinni ruuttuun", jos pidempään katsoo/käyttää samaa kuvaa.. Esim. windowsin työpöytä.. Muistelisin että näin mulle sanottiin kun ite ostin plasman, mutta siitä on jo melkein pari vuotta aikaa. Jospa tekniikka ois menny eteenpäin..

Tarkennus: Minulla siis ei ole kokemusta tuosta käytöstä tietokoneen näyttönä, ainostaan normaali telkkarina..

Uusissa plasmoissa on toiminto joka siirtää kuvaa hieman pikselitasolla, jotta kuva ei "pala" ruutuun. Hyvinhän semmosen voi käyttää telkkarina, jos vaan reso on riittävä sulle.

Mutua. Plasma-Telkkarissahan saattaa kuva "palaa kiinni ruuttuun", jos pidempään katsoo/käyttää samaa kuvaa.. Esim. windowsin työpöytä.. Muistelisin että näin mulle sanottiin kun ite ostin plasman, mutta siitä on jo melkein pari vuotta aikaa. Jospa tekniikka ois menny eteenpäin..

Tarkennus: Minulla siis ei ole kokemusta tuosta käytöstä tietokoneen näyttönä, ainostaan normaali telkkarina..

Sitä palamista "voi" tapahtua myös LCD näytöillä...

Mutta harvoin tota palamista edes tapahtuu..

Eihän se reso kyllä ole niin hyvä. Tällä hetkellä käytän 800 x 600 kun toi 1024 x 768 menee niin pieneksi etten nää kunnolla sohvalta! :)

Telkkarin mukana olevasta ohjekirjasta:
ISM (Image Sticking Minimization) Method

-Pitkään ruudussa näkyvä pysäytyskuva (esim. tietokoneen tai videopelin kuva) voi jäädä pysyväksi haamukuvaksi ruudulle. Vältä pitämästä samaa pysäytyskuvaa pitkän aikaa ruudussa.

* White Wash
Valkopesu poistaa pysyvät kuvat kuvaruudusta. Huomaa: Pinttynyt haamukuva ei välttämättä lähde kokonaan pois White Wash -valkopesulla.

* Orbiter
Kierrotin ehkäisee haamukuvien syntymistä. On kuitenkin parempi välttää pysäytyskuvien jättämistä ruudulle. Jotta ruudulle ei jäisi pysyvää kuvaa, kuva liikkuu 2 minutein välein.

* Inversion
Tämä toiminto muuttaa näytön väriä. Näytön väriä muuttuu automaattisesti 30 minuutin välein

Eli jos nyt minulla on tietokone päällä monta tuntia, niin kannattaako joku näistä (mikä?) laittaa päälle? Onko windowsin näytönsäästäjä hyvä pitää päällä, niin kuva liikkuu? Vai auttaako jos vaikka aina sammuttaa telkkarin näytön jos sitä ei käytä ? (tietokone päällä)

Sitten vielä, kuluttaako plasma telkkari hemmetin paljon sähkö, eli tuntuuko sähkölaskussa jos töllö on päällä monta tuntia päivässä?

Kiitos jällein kerran!!! :worship:

Sammuta se töllö jos et käytä, ihan sen sähkölaskunkin takia. Luin jostain että 4h kun pitää isoa plasmaa päällä, vastaa saunan saunan lämmittämistä isolla sähkökiukaalla..

Plasma kuluttaa noin 400W (riippuu tietenkin koosta)
Mutta siis enemmän kuin LCD tai CRT.
Joten kannattaa pistää Windowssin asetuksista vaikka niin, että
winkku pistää näytön virransäästö tilaan 15 minsan päästä jos ei ole
käyttöä...
...jos vaikka ei aina jaksa painella nappia kun poistuu koneelta.

Sauna vertaus meni vähän yli ;)
Normi sauna kuluttaa n. 6000W/h, joten vähän on vielä plasmalla matkaa..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Näköjään mäkin liiottelin tolla 400 watilla...

KuvaputkiTV, koko 28"
110 W = 0,11 kW

NestekideTV (LCD) 32"
140 W = 0,14 kW

PlasmaTV, koko 42"
200 W = 0,20 kW
Jossain oli vastikään mitattu 42 tuuman LCD vs. Plasma sähkönkulutus, eroa oli joku luokkaa max 10% eli LCD ja plasma syö suunnilleen saman verran sähköä...

Se wattimäärä, mikä ilmoitetaan plasmatelkkarin spekseissä on maksimikulutus. Eli kulutus on tuo, kun näytöllä koko kuva on täysin valkoista. Kuinka usein tuollainen tilanne on päällä. Keskikulutus on paljon pienempi. Erot LCD:n ja plasman välillä sähkönkulutuksessa on melko paljon pienemmät kuin annetaan ymmärtää.

Lisäksi tuosta plasman iästä...

Jostain kuulin, että plasman ikää laskettaessa lasketaan aika, joka kuluu siihen, että kirkkaus on tippunut puoleen.

Kaksi esimerkkitapausta:

Plasman kirkkaus uutena= 1200
LCD:n kirkkaus uutena = 500

Siitä voi jokainen miettiä mikä kirkkaus plasmalla on "käyttöiän" umpeuduttua.

Korjatkaa, jos olen väärässä.

Edit: Korjaan itse itseäni. Kyse oli siis kirkkaudesta eikä kontrastista. Arvot korjattu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom