Pitkät selkälihakset eri kokoiset

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kävin fysioterapeutilla valittamassa selkää johon viiltää jos venyttää pituussuunnassa. Kipu ei haittaa muulloin menoa. Hän totesi jumin ja että vasen pitkä selkälihas on kehittynyt enemmän kuin oikea. Kuulemma suurikin ero.

Kannattaisiko nyt siis maastavetoa tehdä ristiotteella, kun tuntuu että se vasen puoli aktivoituu todella paljon herkemmin? Venyttelyohjeita ja muita kuntoutusliikkeitä sain lisäksi...

En osaa vastata kysymykseesi, mutta mulla sama homma. hieroja sano et vasemman puolen lihas on paljon isompi. ja tuntee kyllä itekkin kun kädellä kokeilee. Voisikohan johtua esim kun on koko pienen iän pelannu mailapelejä et ois noin toispuoleisesti kehittyny. Ja huomasin myös että kun töissä joutuu paljon seisomaan niin tulee jostain syystä pidettyä painoa enemmän vasemmalla jalalla. En usko että ois mulla punttailemalla kehittynyt noin kun en ole niin pitkään vielä aktiivisesti harrastanu.

Mulla on luultavasti lentopallossa tullut. (+keihäänheitto+pesäpallo+mailapelit jne jne)

Olen nyt n. vuoden tehnyt maastavetoa "normaalilla" otteella aikas lyhyitä sarjoja. Nyt ymmärrän myös miksi penkkipunnerruksesta noustessa jää epäsymmetrinen jälki penkkiin. (jos paita on jo ehtinit kostua). Kipuja tämä ei ole aiheuttanut, vaan pelkästään se venytys.

Fysio meinasi että tällä hetkellä tosi pienestä tämä vasen puoli reagoi, eli vaikka pitäisi oikean puolen lihaksen toimia, niin valtaosa menee vasemmalle silti. Jotenkin pitäisi siis tietoisesti siirtää ärsykettä oikealle, kai.

EDIT: ilman vyötä teen Mavea

Jos puolierot ovat todella merkittävät, kannattaa alkuun lähteä herättelemään sitä heikompaa puolta esim. yhden jalan mavella ja selän ojennuksilla. Kannattaa aloittaa aina sillä heikommalla puolella.

Sitten kun puolierot ovat alkaneet tasoittua, voi siirtyä takaisin normiharjoituksiin, kunhan pitää huolen siitä, ettei lantio pääse karkaamaan sivulle tai paino siirry jostain toisesta syystä vahvemman puolen nostettavaksi. Yksin tuota on varsin hankala tarkastella, joten monesti asiansa osaavan ulkopuolisen apu on välttämätöntä.

Kävin aamulla salilla taas ja kokeilin noita selänojennuksia, niin että hain tuntumaa tuohon oikeaan puoleen. Kyllähän se sieltä löytyi. Koitin normaalilla mavella vielä, siinä tuntuma oli kummallakin puolella.

Eilen kun tein niitä fysioterapeutin liikkeitä, niin illalla oli oikea puoli väsynyt eli kaippa tämä tästä lähtee tasoittumaan...

Kiitoksia kaikille vastanneille! Jos jollakulla mieleen tulee vielä jotain, niin pistäkää ihmeessä lisätietoa.

Saan yhden gurun katsomaan myös tekniikkani :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom