Pitkät lenkit ja hiilarijuoma

Moro,

Jäin miettimään seuraavaa asiaa. Pitkillä lenkeillähän (maraton mielessä) on ainakin kaksi tärkeää tavoitetta eli 1) totuttaa jalat/nivelet iskuihin 2) hiilihydraattien loppuessa opettaa kehoa ottamaan energiat rasvasta. "Maraton muurihan" syntyy juuri hetkellä kun hiilarit loppuu ja elimistö ei enää saa energiaa mistään.

Ja sitten pitkille lenkeille (yli tunnin) suositellaan aina juomavyötä tms. No minulla aina kyllä on juomavyö pitkillä lenkeillä, mutta kun niihin vielä jossakin suositellaan myös muuta kuin vettä esim. hiilari/energiajuomia. Niin eikö tällaisessa tilanteessa tuo 2) kohdan idea häviä? Eli jos 20min välein vetää lisäenergiaa, niin oppiiko elimistö silloin myös hyödyntämään niitä rasvavarastoja vai mistä on kyse?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juoda pitäisi pitkällä lenkillä samaa tahtia kuin nestetä hikoillaan. Urheilujuoma on vettä parempaa, koska siinä tulee samalla täydenettyä hikoiltuja suoloja. Ja itse asiassa aika vähän matkan aikana nautittua energiaa ehtii hyödyntämään suorituksen aikana.

Jos pitkillä (2-3 tunnin) lenkeillä haluaa hifistellä, voi urheilujuoman vaihtaa veteen. Silloin voi ajatella, että rasvanpolton harjoitteleminen olisi parhaimmillaan. Itse en usko, että asialla kovin paljoa merkitystä on.

Mites tää nyt menikään (kaivelee pään sisustaa),
oisko ollut jotenkin näin:
- pitkillä kannattaa juoda, mieluummin urh. juomaa
- hörpyt vaikka 20 min. välein
- pitkän vauhti on oltava oikeasti reilusti aerobinen
- rasva-aineenvaihduntaa voi potkia käyntiin varmistamalla
että aloittaa vielä vähän hiljemmin

Noista hyödyistä vielä, olikos se jotenkin näin:
- nivelet, lihakset tottuu ja vahvistuu
- kehon kyky käyttää rasvaa energiana kehittyy, keho
ottaa rasvasta energiaa jo ennen kuin hiilarit on loppu
- sydän vahvistuu
- verenkiertojärjestelmä kehittyy, elimistö itse asiassa
tekee uusia suonia
- aineenvaihdunta tehostuu
- pää ja kantti kasvavat 'the loneliness of the long distance runner'

Näin muistelisin nuoruuden kestävyysjuoksuajoilta
oppineeni.

-Franco

tunnin lenkit on vielä kohtuu lyhyitä: juomaa tarvii lähinnä helteellä/auringonpaisteessa. en kuitenkaan koskaan juokse helteellä. :) tarpeeksi nestettä kehiin vaan ennen lenkkiä.

itse en suosi mitään urheilujuomia, koska en juokse mitään yli 25km lenkkejä ja en ole mikään kilpaurheilija. hampaat ei tykkää urheilujuomista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom