pitkäaikaisen kivunhoitoon olevat lääkkeet (triptyl+lyrica+ketorin 100mg)

Vaimolla on pitkäaikaseen kipuun määrätty kyseiset lääkkeet:

ketorin 100mgX2 päivässä

triptyl 10mgx1 päivässä

lyrica 150mgX2 päivässä.

Onko muilla kokemuksia näistä lääkkeistä?

Vammana hyvän laatuinen luukasvain. Leikkattu kolme kertaa. Tällä hetkellä stabiilissa tilassa. Kipuillut jo melkein 20 vuotta.

Tilasin just lääkäriltä triptylkuurin kun tramadoliin on on tolet ilm. nousseet sen verran ettei 3*50mg (+ 1g parasetamoli) 1-1,5h välein nautittuna enää toimineet tyydyttävästi. Selkä ei vihlonut tai säteillyt mut semmoinen tylppä peruskipu ei vähentynyt juuri yhtään. Piti sit hautajaisvastaanotolta lähteä pariin otteeseen kävelylle ja vaihtaa tuoli toisen malliseen et sai jotenkuten oltua. Toi annostuhan nyt ei mikään kovin korkea ollut mut aatelin, et kokeilen ennemmin tätä triptyliä kuin alan rouskia enemmän opiaatteja.

Millä annoksella sitä triptyliä muuten kokeiltiin? Ja kuinka kauan? Triptyl 25-50mg vois helpottaa sitä nukahtamista.
Annostus vois ilmeisesti olla tota luokkaa? (lääkäri ei sanonut enkä luota siihen vaikka ois sanonutkin)? Lääke pitäis kuulemma ottaa iltaisin 1 annoksena. Lääkettä syödään 1-2kk kuuri ja vaikutuksen pitäis alkaa tuntua viikossa? Tramadoli pitäis jättää kokonaan pois, mitäs sit jos triptyl (+parasetamoli tms.) ei tehoa? Kai nyt yhen voi ottaa jos on tarvis päästä hommiin?

Tommoisen huomasin vasta ku olin jo pyytänyt respan:
"Alkoholia saa lääkityksen aikana käyttää erityisen varoen tai ei ollenkaan." WTF(:wtf:), pitääkö perua resepti? :E Ei kai toi päde jos syödään kivunlievityksessä käytettäviä afaik sangen pieniä annoksia?

Oli kyl taas hienoo dialogia lääkärin kans. About näin:
"Tää tramadoli ei oikein välillä enää tehoo.. voisko kokeilla triptyliä?"
"*huvittuneeseen sävyyn* Mistäs sinä taas tämän triptylin keksit?"
"No netistä kattelin, et semmoistakin on ihmiset syöny.."
"Heh heh, minä kyllä ihmettelen mihin tarvitset tuollaisen määrän keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä, vuonna 80 syntynyt mies.. blah blaa jne."

Mitähän toi "tuollainen määrä"kin muka meinaa, keskimäärin oon rouskinut noit tramaleita 2 kk aikana ~1 päivässä. Myöskään en ymmärrä mitä tekemistä syntymävuodella on selkäkivun kanssa. Vekkuli kaveri on hän.
hitme.gif

Fysioterapeutti (se oli sentään ihan kivan oloinen nainen) kysyi, että oonko käynyt kipuklinikalla, onkos jollakulla semmoisesta kokemusta?

Omat kokemukset

Käytän itse lyricaa ja tramadolia. Itselläni on ongelmia selän kanssa, josta tulee säteilykipuja vasempaan jalkaan. Lyrica annostuksella 2 x 150 mg on poistanut hyvin säteilykivut jalasta. Kuulemma lyrica toimii toisilla ja toisilla ei. Sivuvaikutukset lyricassa saattavat olla alussa voimakkaat.

Tyttöystävä on noita triptyleitä syöny kuurina niskakipuun/migreeniin. Ite oon niitä välillä nappaillu unilääkkeeksi. 50mg pelittää ainakin unen saantiin tosi hyvin. 1-2h kestää et alkaa potkii ja nukkuu kyl tosi sikeesti koko yön. Suuremmilla annoksilla tota kai käytetään jonkinlaisena mielialalääkkeenä. Toi alkoholin käyttöä pitää kai siksi välttää, koska toi triptyli on jotenkin bentsodiatsepiinien tyylinen tms, et holin kanssa potkiiki sit varmaan vähän enemmän.

Kyllä triptyliinia; ainakin amitriptyliinia ja nortriptyliinia voi käyttää opioidien kanssa mieluustikin, sillä ne avaavat opioidireseptoreja, tätä kautta parantaen opioidien tehoa!

Olen juuri aloittanut tuon lyrican (muutaman muun vastaavan estolääkkeen lisäksi) särkyihin ja on sitten hyvä! Aikaisemmin on mennyt tramalia gramman annoksella, oxynormia 10-150mg annoksella yms. että ihan jees, kun sivaritkin on hieman vähäisempää luokkaa näin kroonikkona.

Otinpahan tämän esiin silmiini sattuessa, kun aika usein avataan uusi ketju ko aiheesta.

Lampunjalka: -Huh huh! Melkoiset määrät... Kasvaahan nuihin toki toleranssi, mutta pelottavat on annokset. Pystyykö tuossa enää toimimaan vai meneekö aika sen seuraamiseen, että valuuko kuola tasaisesti molemmista suupielistä?

"Aikaisemmin on mennyt tramalia gramman annoksella, oxynormia 10-150mg annoksella yms"

No eipä se kuola valu, kun kipuja on oikeasti ja koittaa elää samalla terveellisesti. Vähän todellisuus katoaa kyllä, tyyliin estot poistuu ja on aika johtaja fiilis.

(offtopikkia;Toki "muutama" bentso ja olutta, niin sitten se kuolakin alkaa valumaan ;) )

Tuo tramalin suositeltu max. annos on 400-500mg jota ei kyllä tulisi ylittää, vaan vaihtaa sitten sopivampaan, ehkä vahvempaan opioidiin, koska sivuvaikutuksia tulee jokseenkin, yksilöllisesti.

Kokemusta triptylistä ja lyricasta. Triptyylillä hieman suurempi annos, lyrican annostus muistaakseni sama.

Molempia käytin useamman kuukauden. Molemmat lääkkeet väsytti todella paljon. Sai kyllä suht. hyvin nukuttua, mutta sitten olisikin nukkunut sellainen 9-10 h päivässä + päivällä vielä unelias olo. Alkoholi ainakin minulla vielä voimisti vaikutusta. Viikonloppuna jos otti lääkkeen + pari olutta oli valmista kamaa nukkumaan... Kipuihin ei ollut merkittävää vaikutusta, joten on jo vaihdettu muihin lääkkeisiin. Toivottavasti siellä toimii paremmin.

Muita sivuvaikutuksia oli lyricalla, että seksihalut väheni jonkin verran. Tuokin taitaa vaihdella yksilöittäin.

Lampunjalka: -Lähinnä tuota Oxynormin määrää ihmettelin, tuo 150mg kun on jo 30kpl 5mg kapselia... Tai 15kpl 10mg oxycontinia. Julmat määrät siis. No hyvä että pystyy toimimaan, mitä itse muistan että kun nuita on joutunut ottamaan, niin olo on kyllä itsellä kaikkea muuta kuin voittajafiilis.

Kokemusta triptylistä ja lyricasta. Triptyylillä hieman suurempi annos, lyrican annostus muistaakseni sama.

Molempia käytin useamman kuukauden. Molemmat lääkkeet väsytti todella paljon. Sai kyllä suht. hyvin nukuttua, mutta sitten olisikin nukkunut sellainen 9-10 h päivässä + päivällä vielä unelias olo. Alkoholi ainakin minulla vielä voimisti vaikutusta. Viikonloppuna jos otti lääkkeen + pari olutta oli valmista kamaa nukkumaan... Kipuihin ei ollut merkittävää vaikutusta, joten on jo vaihdettu muihin lääkkeisiin. Toivottavasti siellä toimii paremmin.

Muita sivuvaikutuksia oli lyricalla, että seksihalut väheni jonkin verran. Tuokin taitaa vaihdella yksilöittäin.
Millaseen lääkitykseen siellä on päädytty?

Hei, tätä ketjua nostelen jos vaikka apua saisi: Eli olen syönyt triptyliä migreenin estoon n. vuoden. Lääke on jonkinverran auttanut mutta alkoi pikkuhiljaa myös aiheuttamaan rytmihäiriöitä. Keväällä tiputin 20mg-10mg ja yllätyksekseni sain aivan kamalat vieroitusoireet! Viikon maha oli sekaisin, oksetti, joka paikkaan koski ja ahdistus oli aivan jumalaton.
No rytmihäiriöitä on ollut yhä ja niinpä kesäloman aluksi pudotin viikossa tuon 10mg pois.. Viikko siitä ja voi taivas mitkä olot! Tiedän ettei triptyl kaikille aiheuta vieroitusoireita, mutta nyt on kohta kk kulunut ja aaltoillen yhä oloja tulee, nukkuminen on vaikeaa, oksettaa ja ahdistaa.. Olen kyllä varsinkin ulkomaisilta palstoilta lukenut myös varsin rajuista vieroitusoireista, mutta löytyisikö täältä yhtään apuja tahi vertaistukea, olo on NIIN kamala!!

Back
Ylös Bottom