Pitkäaikainen sairaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cYm0n
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 19 vuotias mies. 12.7.2010 alkoi armeijani kajaanissa. Olin erittäin kovassa kunnossa tuohon aikaan. Kompanian kovakuntoisin. 3 viikkoa palveluksen astumiseen jälkeen minulle tuli pientä flunssaa / tukkoisuutta.

Ajattelin että ei tämä nyt niin haittaa et menee varmasti pian ohi. No tauti vain huononi päivä päivältä. Varuskuntasairaalasta en saanut mitään vapautuksia kun luulivat että kusetin. Tuntui kanssa että kunto romahti oikein kunnolla.

Oli kokoajan sellainen olo että kuume nousisi. Normaali ruumiinlämpöni on 36.1 C, minulla oli 36,3-36.5 C mutta tuntui kuin olisi ollut 38 C. Olostani tuli erittäin huono vaikka kunnon oireita ei oikein ollutkaan. Sinnittelin vaan mukana koska ajattelin että tämä menee varmasti pian ohi sillä en ollut sairastanut juuri mitään elämäni aikana. 2kk sinnittelin sitten kovan kinaamisen jälkeen sain puhutta itseni keskussairaalaan kokeisiin. Olin noin viikon siellä ja mitään ei löytynyt. Sain onneksi 5 pv kotihoitoa tämän jälkeen. En tehnyt yhtään mitään näinä päivänä, makasin vaan sängyssä ja yritin parennella itseäni. Sain 2 antibioottikuuriakin "poskiontelotulehduksiin" jota ei ilmeisesti minulla koskaan edes ollut. Antibiootit väsyttivät kroppaani ja minua vielä enemmän.

Nyt olen vain sinnitellyt täällä armeijassa. Koko ajan sairas olo. Kunto romahtanut kunnolla. Ekassa cooperissa armeijassa juoksin 3200m ja nyt juoksin 2200m. Pienikin fyysinen rasitus tekee tiukkaa minulle. En muutenkaan jaksa tehdä yhtään mitään ja kokoajan kuumottaa.

Olen erittäin masentunut sillä olen kovasti kilpaillut nyrkkeilyssä. Ja nyt en ole treenannut oikein mitään 7kk. Painoini noussut 60kg -> 70 kg. Syön masennukseen. Tuntuu että siitä saisi edes vähän mielihyvää. Minusta on tullut erittäin agressiivinen. Armeijaa jäljellä 5kk. En tiedä miten selviän. Minulla on kauhea stressi päällä kokoajan kuntoni suhteen. Pelkään etten jaksa tehdä mitään. Olen turhautunut välillä ja treenannut vaan kovaa. Tuloksena erittäin huono olo treenin jälkeen. Kuumotusta esiintynyt erittäin paljon tämän jälkeen.

En tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Olen henkisesti aivan loppu.

Tutkittiinko sairaalassa mykoplasma-bakteeria? Tuntuu olevan urheilijoiden joukossa nyt muotia. Minulle lääkäri antoi antibiootit siihen keväällä ja myöhemmin iski sydänlihaksen tulehduksen päälle. Tuollaista pikkulämpöä ja voimattomuutta oli päällä minullakin, tosin aika pian tilanne paheni sitten.

Kannattanee yrittää puhua myös tuosta masennuksesta siellä intissä. Luulisi tuon olevan vakava aihe myös siellä, koska kuitenkin aseiden kanssakin heilutaan.

Tsemppiä!

Kyllä mykoplasma tutkittiin. Ei ollut.

Olen käynyt keskussairaalan johtavan ylilääkärin puheilla ja hänkään ei osaa sanoa oikein mitään.

En tiedä onko krooninen ylikunto sitten mahdollinen? En kyllä ole treenannut NIIN kovaan ennen armeijaa.

Ja olen pitänyt monta viikon kestävää lepoa armeijan aikana. Olin 2 viikkoa sitten 9 pv lomilla ja en käytännössä tehnyt yhtään mitään muuta kun levännyt. Ja heti kun piti armeijassa hiihtää tein aivan kuolemaa.

En voi uskoa miten juuri minulle voi tapahtua tällaista. Olen viimeset 3v elänyt niin terveellisesti kuin mahdollista.

Eikä se auta kuin kaikki vittuilee. Kutsuu movettajaksi, vempaksi, lusmuksi jne. Agressiivisuus kasvaa kokoajan.

Juuri tänään oli lihaskuntotestit. Leuat tippunut 36 -> 6. Punnerrukset 70 -> 30 Vatsat 80 -> 40.

Jos jollain on minkäänlaisia vinkkejä / ollut samanlainen tauti. Pyydän kirjoitelkaa tänne.

Auttaisi aivan varmasti.

Tämä tauti on pilannut koko elämäni.

En tiedä onko krooninen ylikunto sitten mahdollinen? En kyllä ole treenannut NIIN kovaan ennen armeijaa.

Kärsin ite aikoinaan pahasta ylikunnosta joka johti noin vuoden kestäneeseen sairastelu kierteeseen ja masennukseen.Ajattelin usein sillon että en mä nyt NIIN kovaa ole treenannut ja etsin kaikkia mahdollisia muita syitä syövästä lähtien.Totuus tais kuitenkin olla se että olin treenannut enemmän mitä kroppa kesti.

Vaikka itsellä ei kokemusta olekaan, kuullostaa krooniselta ylikunnolta. Siitä palautumiseen menee ilmeisesti huomattavasti aikaa, lähes totaalilepoa kunnes alkaa parantua. Intissä tulee kuitenkin liikuttua sen verran, esimerkiksi taisteluharjoitukset näin talvella ovat raskaita jolloin kroppa ei pääse palautumaan. Alla on muutamia kroonisen ylikunnon oireita.

• korkea leposyke ja/tai korkea palautumissyke
• yleinen väsymys ja liikkuminen ei innosta
• väsyy treeneissä entistä nopeammin
• voimatasot alkavat laskea
• koordinaatio heikkenee
• unensaanti heikkenee tai yliuneliaisuus
• ruokahalu heikko tai valtava, ei normaali – oudot mielihalut ovat tavallisia
• voimakas jano tai janottomuus
• psyykkisesti ylikierroksilla tai masentuneisuutta, flegmaattisuutta
• useat flunssat tai jatkuvaa kuumeilua

Kannattaa vaan yrittää sinne varuskuntasairaalaan ja kertoa mitä ajattelet, ainakin tuosta masennuksesta kannattaa puhua ihan itsesi kannalta. Jos ei muuta niin mahdollisuuksien mukaan käyt yksityisellä lääkärillä ja kerrot samat asiat mitä täällä. Tiedän kyllä että mitä toi meininki tuolla on, kun kaverit tms skapparit ajattelevat että "Vittu mikä lusmu!" vaikka itse tiedätkin että nyt ei ole kaikki fyysiseltä puolelta kohdallaan. Ei muuta kuin jaksamisia, toivottavasti saat asiat kuntoon!

Voiko tämä krooninen ylikunto ilmetä yhtäkkiä?

Meinaan olin ennen kuin sairastuin pelaamassa futista ja jaksoi juosta erittäin hyvin.

Sit heräsin seuraavana päivänä ja kauhee olo.

Eli periaatteessa yön aikana tulin elämäni parhaimmasta kunnosta elämäni huonoimpaan kuntoon.

Jos minulla on nyt tämä krooninen ylikunto niin kauanko kestää palautuminen?

Meinaan jos minulla on tämä olen periaatteessa viimeiset 7kk ylikunnossa joutunut sykkimään erittäin kovasti. Vielä 5kk jäljellä.

Olin kerran sotilaspoliisi AUKissa.

Siis olen puhunut varuskuntasairaalan lääkärille että voisiko olla ylikunto ja hän on vain sanonut että ylikuntoon ei pääse ellei ole ammattiurheilia (vihaan tätä lääkäriä muuten).

Hän sanoi vaan että minulla on psyykkisiä ongelmia kun kerran mitään ei löydy mistään testistä. Ja kutsui minua melkein suoraan movettajaksi.

Onko kelläään kokemusta että jos on ylikunto armeijassa niin miten edetään?

Saanko lykkäystä ja 3 v pääästä uudestaan vai mitä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom