Pisto hölkätessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jyrtzi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä nyt ollu 1½ vuoden ajan ongelma, etten pysty hölkkäämään 5 minuuttia kauempaa ilman, että alkaa vatsassa pistämään. Kaksi kertaa olen käynyt sairaanhoitajalle juttelemassa ja molemmilla kerroilla vaan sanottu, että syö magnesiumia ja katellaan vielä jonkun aikaan jos loppuis itestään. Nyt sitten varaan lääkärille ajan ja vaadin, että asia viedään eteenpäin erikoislääkärin hoidettavaks, mutta sitä ennen tulin täältä kysymään onko kenelläkään ollu samallaista?

1/13 menos Parolaan panssariprikaatiin ja tavoitteena parantaa siihen mennessä merkittävästi kehnoa juoksukuntoani. Turhauttavaa kun en muutenkaa jaksa hölkätä kauaa nii piston takia en pysty edes sitä vähääkään. :(

Ja tiedän kyllä että olisi pitänyt huomattavasti aikasemmin laittaa asia eteenpäin, mutta terveyskeskukset ei satu olemaan lempipaikkoja ja muutenkin toivoin loppuvan ittestään. :jahas:

Eikä ole mitään vaikutusta sillä, lähdetkö liikkeelle tyhjällä vatsalla, juuri syöneenä tai pari tuntia ruokailun jälkeen?

Pystytkö kävelemään todella reipasta vauhtia niin, ettei ala pistää?

On tuttu tunne nuoruusvuosilta, en tiedä tarkalleen mistä johtuu, mutta ruokailun läheisyys & liian kova vauhti oman mutu-tuntumani mukaan liittyy tuohon.

Kauanko on väliä syömisen ja juoksemaan lähdön välillä ja millainen syke on siinä vaiheessa kun alkaa "pistämään"?

Kuulostaapa tutulta. Sillon kun olin aika lihavassa kunnossa ja alottelin juoksemista niin ensimmäisillä kerroilla piti lopettaa kesken kun alkoi jostain mahasta päin pistämään niin paljon etten pystynyt juoksemaan. Muutaman kerran kävi näin ja sitten se meni ohi. Syy jäi epäselväksi mutta epäilen että tottumattomuus juoksuun ja/tai liian pieni väli edellisellä ruokailulla ja juoksulla. Sekin voi olla että liian rasvaista ruokaa ennen juoksua. Joka tapauksessa liian rasvaisesta ruuasta on ainakin jotain haittaa ennen juoksua.

Kokeile silleen että vähärasvaista ruokaa ennen juoksua, 2-3h tauko, kevyt lämmittely ja kevyttä juoksuvauhtia. Jos ei nuilla neuvoilla ala pikku hiljaa pistokset poistumaan niin sitten on jotain muuta vikaa. Ei sen välttämättä tarvii olla isokaan asia kun alkaa pistelemään.

Lääkäri kun heittää tuommosta "syö magnesiumia niin jospa se siitä" niin se on vaan merkki ettei se tiiä mistä on kyse tai sitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta selvittää. Sitten vaan sanoo jotain yksinkertaista toivoen että jospa se siitä sitten.

Pystyn kyllä kävelemään ripeästi paitsi jos olen juuri syönyt, silloin alkaa usein pistämään. Ja on tässä 1½ vuoden ajan yritetty hölkkäämistä tyhjällä sekä täydellä vatsalla ja aina on pistänyt. Sykemittaria en omista, muttei voi olla kovin korkeella kun en ole edes hengästynyt jo piston alkaessa. Ripeä kävely, pyöräily, rullaluistelu sun muu aerobinen liikunta onnistuu hyvin ja näillä olenkin kohentanut kuntoa. Pitää vaan vaatia pääsyä erikoislääkärille, kun tuskinpa syynä voi olla mikään "normaali" piston aiheuttaja, kun näin kauan pysynyt eikä ole ollut kertaakaan yhtään lenkkiä, että olen pystynyt hölkkäämään. Eilen kokeilin ja spurtissa ei pistänyt ollenkaan niin pahasti. Pitää varmaan vetää lenkit lyhyillä spurteilla. :D

Mitä niinku aattelit et joku erikoislääkäri voi asialle tehä? Selkeesti kuulostaa tukirankaperäseltä tai suolistossa ilmaa tms, tai sit hengität väärin ja kipu tulee palleasta.

En tiedä mihin erikoislääkärit kykenee, mutta eiköhän ne saa selville jos siellä jotain on vialla. Pisto alkoi kun olin laihduttanut 40kg 9kk:ssa ja laihdutuksessa sitten jäi löysää ihoa ja sitä on edelleen, että lieneeköhän sillä jotain merkitystä? Jotain tälle on pakko tehdä enkä itse ainakaan keksi muuta kuin erikoislääkärit. Sittenpähän selviää tietääkö ne mistään mitään yhtään enempää kuin tavalliset lääkärit.

Voikohan armeijassa korvata juoksulenkit pyöräilyllä.. :D

...tai sit hengität väärin ja kipu tulee palleasta.

Tätä veikkaisin. Hengitä lenkin ajan pelkästään nenän kautta sisään ja suun (+nenän) kautta ulos.

e. ja vältä mahdollista nieleskelemistä sekä muuta rykimistä ja kurkunkannella säätämistä, jolloin kehoon ja suolistoon pääsee ylimääräistä ilmaa. Röyhtäiseminen auttaa myös usein..

Back
Ylös Bottom