Pistävä kipu hölkätessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rauhur
  • Aloitettu Aloitettu
Niin mistä johtuu tuo pistävä kipu hölkätessä oikealla puolella vatsaa? Huonosta syömisestä ennen juoksua? Oon testannut syödä vaikka miten ja olla syömättä, mutta se tulee melkein aina siinä 500 metrin kohdalla viimeistään.. saattaa mennä pois, yleensä ei. Häviää tietysti kun kävelee.. tässä on nyt kolme kuukautta hölkätty enemmän ja vähemmän 3 krt viikossa, kuntoa kyllä muuten riittää mutta tuo pilaa monet lenkit...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asiantuntijat eivät ole vielä löytäneet varmaa syytä siihen mistä tuo pistävä kipu tulee. Se on vähän niin kuin kramppi. Kukaan ei oikein tiedä varmasti. Yksi selityshän tuolle on muistaakseni, että pallea ei saa happea ja kipu johtuu iskemiasta eli kudosten hapenpuutteesta. Kannattaa opetella hengittämään pallealla kunnolla syvään ja myös käyttämään vatsalihaksia apuna. Esim. jooga ja pilates opettajat voivat näyttää mikä on hyvä tapa hengittää.

Lisäksi voi tietenkin olla, että juokset liian kovilla tehoilla? Noin 2 h ennen lenkkiä ei kannatta mielestäni syödä mitään kiinteä, hiilihydraattien syöminen vaikuttaa vahvasti insuliiniin, jonka nousu laskee lenkin tehoja. Proteiinit ja rasvat taasen täyttävät hieman liikaa vatsaa ja voi olla ilkeä juosta ;) . 15 min ennen lenkkiä voi hörpyn appelsiini mehua ottaa; tällöin se ei ehdi nostaa insuliinia. Korkealla veren insuliinilla on treenissä useita huonoja puolia: insuliini ja yhdistettynä lihastyö tiputtaa verensokerin liian nopeasti jolloin alkaa väsyttämään, rasvaa ei käytetä tehokkaasti energiaksi jne.

Lisäksi voi tietenkin olla, että juokset liian kovilla tehoilla? .

Humm.. tämä kyllä saattaisi olla.. yritän juosta matalalla sykkeellä(120-140), mutta kyllä se varmaan pääsee aina karkaamaan ylöspäin, kun en sykemittaria omista.. Pitänee mennä konsultoimaan jotain joogagurua tosta hengittämistekniikasta, eipä oo sitä meinaan koskaan tullu sen kummemmin mietittyä :) Kiitos neuvoista, eiköhän tolla alkuun päästä :)

Itse olen huomannut, että kun syö semmoiset 1 1/2 tuntia ennen lenkkiä, niin pistämistä ei tule. Minullakin tuntui alussa todella ikävää pistoa, mutta nykyään sitä ilmaantuu harvoin. Kokeilehan syödä noin. 1 1/2 ennen lenkkiä jos auttaisi yhtään. Nimittäin runsas syöminen ennen lenkkiä voi olla syy pistämiseen. Ja ajan myötä hapenotto kyky paranee jos lenkkeilee säännöllisesti.

Täydellä vatsalla jos on juonut paljon nestettä tai syönyt ennen lenkkiä saa melko varman piston alavatsaan. Kannattaa kokeilla painaa sormenpäillä pistokohtaa n. minuutin ajan samalla kun hölkkäilee, tämä saattaa auttaa joskus.
Huono alkulämmittely tai liian kova alkuvauhti saattaa olla osasyynä pistoon.

joo tossa jo tulikin mut kannattaa koittaa venytellä vatsaa ja kylkiä. voi nimittäin olla vaan et rupee nahkat kiristään..koita

Jostain muistan lukeneeni myös sen, että kaasun kertyminen suolen johonkin mutkaan voi aiheuttaa pistoksen.

Nonniin, elih juurkun sai juoksun kulkemaan edes jotenkin, niin flunssa pukkas päälle.. eli kevyt safkaaminen tunti ennen juoksua ja kilometrin reipas kävely ennen juoksemista auttoivat tähän asiaan.. kunnes sitten n. 7kilometrin kohdalla alkaa taas tuntumaan.. mutta suunta on hyvä ja flunssan jälkeen takaisin lenkkipoluille.. kiitos oikein paljon avusta kaikille :worship:

Itse ainanki saanu aina pistämisen hyvällä (rauhallisella) hengityksellä paranemaan ihan lenkin aikana.

On muuten tuskaa juosta jos esim. kisan alussa alottaa pistämisen :curs:

Mullakin auttaa rauhallinen ja syvä hengitys. Tämän konstin luin muistaakseni juuri tuosta Juoksija-lehden artikkelista. Joskus myös hengitän syvään sisään, ja pidätän hengitystä hetken ennen kuin puhallan ulos. Toki myös hyvä alkulämmittely, sopiva vauhti, kunnon kohoaminen ja se ettei juokse liian täydellä vatsalla vaikuttavat asiaan, kuten täällä on jo todettukin.

Rauhur sanoi:
Niin mistä johtuu tuo pistävä kipu hölkätessä oikealla puolella vatsaa? Huonosta syömisestä ennen juoksua? Oon testannut syödä vaikka miten ja olla syömättä, mutta se tulee melkein aina siinä 500 metrin kohdalla viimeistään.. saattaa mennä pois, yleensä ei. Häviää tietysti kun kävelee.. tässä on nyt kolme kuukautta hölkätty enemmän ja vähemmän 3 krt viikossa, kuntoa kyllä muuten riittää mutta tuo pilaa monet lenkit...

Kipu johtuu juuri siitä, mistä täällä on jo sanottukin, eli pallean hapenpuutteesta (=LIIASTA HIILIDIOKSIDISTA). Kivun saat hellittämään hiljentämällä vähän vauhtia ja hengittämällä muutamia kertoja puuskuttamalla kovaa, jolloin hiilidioksidin poisto elimistästä tehostuu. Mulla itsellä on väärä tapa hengittää lenkillä ollessa, hengitän "naisellisesti": vain "palleahengitystä", sellasta pientä haukkomista, pitäs oppia käyttämään vatsalihaksia tähänkin asiaan. Joskus ku oon juossu tunnin tolla tavalla, mua sattuu vatsaan koko seuraavan päivän tosi paljon, painaminen etenkin. No, oma moka, pitäs keskittyy siihen hengittelyyn enemmän. Jossakin KuntoPlussassa joku kirjoittaja sanoi, että kun hänelle tulee kylkipistos, hän laittaa peukalon muiden sormien alle, sinne kämmeneen, ja puristaa varovasti. En sit tiedä, onko siellä joku akupiste tms...

Hmm, en tiedä onko sitten treenaamisen kannalta paras, mutta tuo pistos on helppo ehkäistä sillä että nostaa pikkuisen sykettä ennen lenkkiä vaikka hyppimällä. Ja jopa tahallisesti hyperventiloi syvään hengittäen. Sitten minsan-parin tauko ja matkaan. Tämä tuolla armeijan puolella opetettua ja hyvin toimi :-)

Pistoksen saa pois siten että hengittää syvään ja löysää hiukan vauhtia.
Sen syynä on usein liian kova vauhti tai sitten juostaan täydellä vatsalla.
Ei muuta kuin lisää vaan lenkkiä niin kunto kohoaa ja pistokset häviää.
Diagnoosi oli siis heikko yleiskunto. ;)

Kyllä pistoksen saa aikaan kovassa kunnossakin, kun syömisen ja lenkin välillä ei ole riittävästi aikaa. Riittävä aika riippuu henkilöstä ja ruoasta. Kevyen syönnin jälkeen pari tuntia riittää, tukevan aterian jälkeen voi mennä viisikin tuntia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom