"pistämisen" tunne rinnassa juoksun aikana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja taggu
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs tänään vedin elämäni ekan kunnon lenkin :D
Lenkin pituus oli yhteensä 6km josta 2km juosten.
Juoksu osuuden lopussa rupesin tuntemaan pistävää kipua vasemman rinnan alla. Mistä tää johtuu paitsi huonosta kunnosta? Tosiaan vuosi aikaa kun viimeksi otin juoksu askeleen.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.:worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä alkaa kans usein pistää erityisesti juostessa. Joskus se on johtunut siitä, et on syönyt liian paljon tai ruuan ja lenkin välissä ei oo tarpeeksi aikaa. Joskus myös ihan se, et ruuansulatus on "tukossa" aiheuttaa jo pelkästään kävellessä pistävää kipua suoliston kohdalla...Tietty myös se, et on huonossa kunnossa on yleensä se yleisin syy eli et pysty hengittämällä saamaan tarpeeksi happea ja alituinen huohottaminen ehkä aiheuttaa pallealle tms hengityslihaksille liikaa hommaa, jollon pistää...

Okei, nää on mun "omista kokemuksista kokoomani selitys", mutta enhän tiiä, miten sulla se on...pahinta on, jos se oikeesti on sydämessä tuo ongelma. Kannattaa käydä lääkärillä, jos toi ei kunnon parantuessa lähde pois. :) Tsemppiä treenin aloitukseen!

Juu kiitoksia vastauksista. Ainakaan syömisestä se pistäminen ei johtunut sillä en ollut syönyt mitään koska tein lenkin aamulla..

Pistäminen

Todennäköisesti pistäminen on normaalia hengityslihasten (esim. sisemmät kylkivälilihakset) heikkoutta, kun et ole ilmeisesti juurikaan juoksua harrastanut. Aloittelijoilla esiityy tuota pistämistä todella useasti ensimmäisen parin viikon aikana juoksuharjoittelun aloittamisesta, mutta pikkuhiljaa se poistuu.

Tätä voit helpottaa mm. lähtemällä lenkille siten ettei vatsassa ole paljon ruokaa, sekä verryttelemällä kävellen ja venytellen ennen juoksua. Usein myös hidas kiihdytys juoksuun estää pistävää tunnetta.

Jos pistäminen jatkuu, ja sen mukana tulee epätavallinen huimaus, pahanolontunne jne... niin kannattaa käydä tsekkaamassa sydänkäyrä lääkärillä koska silloin voi olla kyse jostain vakavammasta. Tämä on kyllä epätodennäköistä, mutta mahdollista.

:david: :whip:

Ja kyllä se kokeneemmallakin juoksijalla pistää jos juoksee oman kunnon äärirajoilla. Eli aloittelijana se pistäminen voi olla ihan luonnollista, koska juokseminen yleensäkin on kova pala omalle kunnolle.

Pistäminen lähtee myös pois, jos jaksaa hölkkiä sen 30-40 minuuttia, siitä eteenpäin rullaakin sitten hyvin :D :whip:

kyllä pistäminen voi olla normaalia myös todella kovakuntoisilla juoksijoilla, mutta jos se on jatkuvaa ja toistuu joka kerta niin suosittelen lääkärillä käyntiä/ kunnon kohentamista metodeilla jotka ei vedä pumppua ja hapenottolihaksia ihan sippiin =)

Heippa!
Sillon kun mulla oli huonompi kunto ja pisti kanssa niin kiinnitin tosi paljon huomiota hengittämiseen! Hengitin 4 ulos ja 2 sisään, eli 4 askeleella ULOS ja 2 askeleella SISÄÄN. Se on tärkeetä että saa ilmat ulos niin seuraava hengitys menee syvälle eikä jää pinnalliseks. Kuulostaa varmaan kaukaa haetulta mutta toimii. Keino ei ole minun oma vaan ihan yleisesti käytetty ja olen kuullu sen vanhalta kilpaurheilijalta.

Nyt kun on kunto parantunu niin ei edes kiinnitä enää hengittämiseen huomiota.
Mutta en koskaan mee liian kovilla tehoilla ja puuskuta!

Joskus oon kuullu sellasen jutun et jos pistää pahasti niin nostaa kädet ja hengittelee, taitaa tosin olla aika hankalaa juostessa..

Maltilla vaan sen vauhdin kanssa :thumbs: !

Omalla kohalla ainakin on toiminut se, että hengittää nenän kautta, ja kuten edellä, keuhkot täyteen asti ja sitten mahdollisimman tyhjiksi. Jostain olen kuullut, että nenän kautta hengittäessä hengitys on automaattisesti "syvempää" kuin suun kautta hengitettäessä, jolloin (ainakin itselläni) hengitys jää pinnalliseksi, aiheuttaen pistoa. Mutta jokainen kokeilkoon miten itselle parhaiten sopii...
Ja lisättäköön loppuun vielä, että kyllä sitä pistoa siltikin joskus on, etenkin ruoan tarpeellinen sulattaminen rauhassa on tärkeää ennen kuin lähtee lenkille.

Tuo pistäminen on ihme mysteeri, lopullista syytä siihen ei (tietääkseni) tiedetä. Jotain pallean kipuja siihen on veikkailtu. Hengitystekniikkaan tod näk liittyy jollain tavalla.

Itselläkin pistää aina kun lähtee pitkän ajan jälkeen lenkille, vähän mille puolelle sattuu. Hetken kävelyllä tuo yleensä helpottaapi. Nuorella ihmisellä pumppuperäinen kipu on melkolailla epätodennäköinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom