Piristystä äkkiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mymess
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Olen pakkiksen foorumia lukenut jo toista vuotta. Nyt kummiski vasta itse kirjoitan ekaa kertaa.

Vähän taustaa: Olen treenannut ammattilaisen mulle tekemällä ohjelmalla noin vuoden. Tähän kuuluu myös ruokavalio, jota noudatan melkein orjallisesti. Salia on 4 kertaa viikossa ja 2 aerobista harjoittelua lisäks. Kaloreita päivässä 1800, joista proteiinia 203g, hiilareita 183g, rasvaa 9,1g. Lisäksi otan noiden ruokien päälle 1tl kalanmaksaöljyä ja 1rkl vehnänalkioöljyä päivässä.

Yhteensä elämäni aikana olen käynyt salilla noin 3 vuotta, mutta puolet tuosta ajasta oli melkosta sekasotkua (kaikilla laitteilla vispaamista ilman järjen häivää).

Nyt vaivaa älytön motivaation pula. Fiilis on nolla ja väsähdän kesken treenin. Tänäänkin tein penkin ja 2 sarjaa vipunostoja..pakkasin kamat ja poistuin paikalta. Ehkä elämäni eka kerta kun en tee treeniä loppuun. Ja lisäks ketuttaa kaikki: "kovan"treenin aloittamisen jälkeen selkä ja naama koko ajan näppylöitä täys, väsyttää, ei voi syödä muuta kuin tota samaa shittii aamusta iltaan (mun mielestä pitsa on oikeesti paremman makusta), ulkomuodossa ei järisyttäviä muutoksia(vähän kyllä)..jos mä tästä laihduttaisin hmm.. 5 kiloo vege, kyllä varmaan lihakset jo erottuis. Mutta, mutta..onko tämä kaikki sitten sen arvoista, olenko oikeesti sen onnellisempi vaikka itseäni "rääkkään" kovalla treenillä ja ruokavaliolla..Siis kysymys kuuluu, kannattaako tämä yksi elämä uhrata saliharrastuksen puolesta? Jää multa ainakin aika paljon muuta pois elämästä kun ei vaan ehdi eikä jaksa..Rakastan kieltämättä onnistuneen treenin jälkeistä olotilaa ja tähän asti olen aina innolla salille mennyt. En todellakaan halua miksikään läskipullaksi joka pitsoja joka päivä ahtaa, vaan normaalin ruokavalion ja esim viikonloppuherkuttelujen pariin. pliis, auttakaa ihmistä :(

Motivaation pulasta olen kyllä minäkin kärsinyt. :( Enkä tiedä mikä siihen auttaa. Joskus auttoi se, että luin pakkikselta mimmien treenailusta ja intohimosta urheiluun. Mut ei sekään pitkään auttanut. Ja jos treeni ei maistu, niin silloin ei kannata treenata. Parempi sekin kuin huono treeni! Nyt mä sit treenailen ihan fiilispohjalta. Nykyään käyn ennemmin lenkillä, kun salilla. Tähän ehkä yksi syy on se, että salilla olen joutunut luopumaan "isoista" painoista. Selkä ei enää kestä. :itku: Tai kai se kestäis, kun jaksais kuntouttaa kunnolla. Kyykkyä voin tehdä 20 kilolla, kun ennen tein sitä 60. :itku: Ei mtn iloa tuollaisesta. Peilistä kun katsoo, niin huomaa muutoksen: "Hei lihakset, minne katositte"? :(
Toivottavasti joku viisas osaisi antaa hyviä vinkkejä! Olis nimittäin kiva saada nuo ylimääräiset kilot pois ja lihasta tilalle. :thumbs:

Siis voi hyvä jumala. Kato, se motivaatio ja halu reenata/syödä hyvin sekä voida hyvin lähtee ihan susta itsestä, eikä siihen auta vaikka tääl foorumilla kirjottasin sulle seitsemän romaania. Aseta tavoitteesi, tee homma sen eteen, ja saavuta se. Jos ei innosta homma, mee tekeen sitä, mikä innostaa. Ensinnäkin HOMMAN PITÄÄ OLLA KIVAA!Jos saliharrastus ja ruokailut tuntuu sinusta kovalta elämän hukkaan heittämiseltä ja uhraukselta, niin kokeile sit jotain muuta. Jos haluat normaalin ruokailut ja viikonloppu herkuttelut , ni mikä vittu sua estää? SYÖ JA LIIKU NIINKU HALUAT.no niin varmasti teetkin, mutta "En todellakaan halua miksikään läskipullaksi joka pitsoja joka päivä ahtaa, vaan normaalin ruokavalion ja esim viikonloppuherkuttelujen pariin. pliis, auttakaa ihmistä "Sori, mutta en tajua näitä motivaatiopula valituksia täällä, koska mikä niihin auttaa. Sua ei pakota kukaan yhtään mihinkään. Jos sua ei salit ja sun muut kiinnosta, ja haluat syödä erilailla, ni herranjumala tee se! Harrasta liikuntaa, missä viihdyt ja minkä tunnet omaksesi, ja nautit siitä! Jos haluat erilaista ruokavaliota ja herkutella viikonloppuisin, ni anna mennä vaan :)
Ja lisää hyviä rasvoja ruokavalioosi!! vähintään 40g päivässä :)

Tää elämä on katsokaas valintoja. Kannattaa käyttää se niinkuin itse parhaiten viihtyy. :haart:

Jos tuollalailla alkaa harrastusta reenaamaan niin motivaation hiipuminen tulee helposti eteen. "Tee sitä ja tarkalleen tätä ja tasan klo 12:00 syö tuota ja 100g tätä"-ohjeet tekevät hommasta pitemmän päälle kiskoilla kulkevaa samaa touhua päivästä toiseen. Mieti miten haluat harrastustasi harrastaa jos yleensäkään tuntuu sen verran mieluisalta touhulta, että sen eteen voisi jotain tehdäkin. Pidä välillä taukoa jos ei kiinnostus riitä. Ota erilainen asenne ja tee mitä haluat. Mieti sen jälkeen mitä pitäisi tehdä. Paha täällä on motivaatiota kommenttien perusteella lisätä :)

Edit. Kirjoitusvirheitä. Kirjoitin niinkuin ripulitautinen ankka.

Olen samaa mieltä, että motivaatio on lähettävä ennen kaikkea itestä, ja tämmösiltä palstoilta voi saada lähinnä vinkkejä ja sitä kautta lisää motivaatiota. Ehkä nyt olisi hyvä sisäistää se, ettei sun tosiaankaan ole pakko treenata ja syödä orjallisesti, varsinkaan jonkun toisen ohjeiden mukaan. Jos kuitenkin tahdot treenailla, tee se omien tuntemustesi ja omien "ohjeidesi" mukaan. Usko vaan, niin mua ainakin helpotti kummasti aikanaan. Laadit sellaset suunnitelmat, jotka sua miellyttää ja jos välillä tuntuu, ettet löydä motivaatiota treeniin, jätä väliin. Ei siihen todellakaan kuole, kunhan näin ei tapahdu monta kertaa viikossa.. :D Ja monipuolistat treeniäsi oikein urakalla, niin ehkä sekin auttaa hieman.
Itselleni oli aikanaan myös vaikea noudattaa erään asiantuntevan treenaajan ohjeita, koska olin itse tottunut mm. täysin erilaiseen ruokavalioon. Mun syömiset on jokseenkin kummallisia ollu aina. Mutta sain häneltä loistavia treenivinkkejä ja runkoakin ruokavalioon, joita sitten sovellin itselleni sopiviksi. Kun ottaa selvää asioista, ihan omillakin ohjeilla voi tuloksia saada, ainakin itse olen kohtuullisen tyytyväinen tasaiseen kehitykseeni. Ehkä tärkeintä on kuitenkin tuossa vaiheessa miettiä mitä tahtoo vapaa-ajallansa tehdä, toivottavasti tästä oli jotakin hyötyä, vaikka melkoinen sepostus tulikin :)

Se, onko motivaationa se, että haluan täydellisen vartalon jne. vai se, että motivaationa on se, että teen todellakin hyvän treenin. Monta hyvää treeniä on se joka vie eteenpäin. Itselläni on todella tavoitteena se, että saan tänään tehtyä todella hyvän treenin, ja jos ja kun tavoite on suoritettu on mieli todella hyvä. Seuraava tavoite on että teen seuraavankin hyvän treenin. Tottakai pitkän ajan tavoitteita on (kilpaileminen jne.), mutta lyhyitä tavoitteita tarvitaan mielenkiinnon pysymiseen.

Ja mitä ruokavalioon tulee, onko sinulla todella tarvetta dietata? Vai onko kilot todella pään sisällä? Kalomääräsihän on todella alhaalla ja jos todella olet vuoden verran noilla kaloreilla syönyt en ihmettele jos olo on väsynyt.. Kun pistää safkaa tarpeeksi tankkiin, on olo jo huomattavasti vireämpi..

Oletko huomioinut treenissä lepo viikot? Joskus keho tarvitsee tosissaan täyttä lepoa, ja silloin viikkokin pois salilta tekee jo ihmeitä. Viikon jälkeen on jo kova hinku treenaamaan.

Miia-Maria sanoi:
Ja mitä ruokavalioon tulee, onko sinulla todella tarvetta dietata? Vai onko kilot todella pään sisällä? Kalomääräsihän on todella alhaalla ja jos todella olet vuoden verran noilla kaloreilla syönyt en ihmettele jos olo on väsynyt.. Kun pistää safkaa tarpeeksi tankkiin, on olo jo huomattavasti vireämpi...

Itselläni heräsi täysin samat asiat mieleen! Kaloreita tarvitset(ja kulutat ,LIHOMATTA) varmasti päälle 2000, teethän aerobisia treenejäkin!Sitten voisin kysyä myös sitä että onhan sinulla palautusjuomat käytössä?Jaksaminenkin voi parantua kun palautuminen nopeutuu..Ok, no jos käytössäsi on asiantuntijan laatima ruokavalio, niin luultavasti näin on!

Myöskin rasvan puuttuminen osui silmiini!Anteeksi nyt epäluuloisuuteni, mutta miten joku asiantuntija VOI suositella lähes käytännössä rasvatonta ruokavaliota?Min. 40g rasvaakin on hyvä saada joka päivä, sillä tiesithän että jos ei syö rasvaa, kroppa ei halua luopua omista rasvavarastoistaan ei sitten millään! Rasvaa ei pidä todellakaan pelätä vaan rasvaa(pääosa ns. "hyvää" rasvaa) lisäämällä ruokavalioon saat rasva-aineenvaihduntasi käyntiin, joten tuloksiakin alkaa tulla!

Omasta motivaatiostani

Mä olen neitin kanssa melko lailla samaa mieltä: kun tietää riittävästi treenistä ja ravinnosta (tai on joku jolta voi joka päivä kysyä…), pystyy muokkaamaan elämästään omannäköisen. Väliin jätetty treeni ei tosiaan maailmaa kaada, ja ainakin minut ”pakkotauot” saa juoksemaan salille heti kun mahdollista. Mutta tärkeintä kai on se, että nauttii siitä mitä tekee! Mä yritän käydä salilla 3-4 krt/vk, mutta kaksikin on jo kelpo suoritus. Ei aina ehdi, mulla on muutakin elämää (ainakin joskus). Toisaalta usein odotan, että pääsen töiden jälkeen polkemaan nuo huimaavat kaksi minuuttia punttikselle. Eilen menin sinne tosi pahalla tuulella, ja voi hauis-parkoja… Mutta kotiin meninkin sitten jo loistavalla tuulella! Mulla on lisäksi motivaattorina vanha peili, josta näkee mille isommat lihakset näyttää. ;) Kivointa on kuitenkin ehkä lisätä painoja liikkeisiin ja tuntea itsensä vahvaksi. Jos mä en nauttisi, jäisin kotiin. Tietysti on päiviä ja on päiviä, mutta kyllä oman motivaation pitää (pitkällä aikavälillä) olla kohdallaan, että saa hyvän treenin aikaiseksi.

Mä en pidä mässypäiviä (no, en mä tietysti diettaakaan), vaan herkuttelen silloin kun sille tuntuu (=aika usein). Rakkaani on opettanut mulle myös kivoja tapoja, kuten että pizzalle mennään vasta puntin jälkeen. ;) Ruuan suhteen kannattaa opetella nauttimaan terveellisestä perusruuasta. En mä ajattele syöväni jotain terveysruokaa (eräät ystäväni ovat tosin sitä mieltä että mä niuhotan, vaikka syön esim. hiilareita luultavasti aika paljon enemmän kuin moni täällä), vaan ihan tavallista ruokaa – ja sitähän saa syödä reilusti mahan täyteen! Joku sanoikin täällä jossain toisessa threadissä, että kun syö herkut vasta oikean ruuan jälkeen, ei sorru niiden ahmimiseen. Ja hei, syömättähän ne lihakset ei kasva… Se, millä pidän itseni kurissa enkä herkuttele koko ajan on tosiasia, että mun itsekurini ei ehkä riittäisi laihduttamiseen, joten on parempi olla keräämättä lisärasvaa.

Mua kans alkoi risoon treenaaminen tossa loppukeväästä aika rankasti. Tein totaalistopin ja istuin terassilla koko kesä (no en ehkä joka ilta) ja söin mitä huvitti. Lenkillä kävin ehkä 5krt 2,5 kuukauden sisällä eli ei mitään urheilua tuona aikana juurikaan. Reilu viikko sitten taas palasin normaalin arkijärjestykseen ja nyt treeni-intoa on taas ku pienessä pitäjässä, vaikka kaikki tulokset on ylläri,ylläri laskeneet lepoaikana noin 20-20% aluperäisestä, aerobinen kunto mukaan lukien.
Lisäksi sun kannattais varmaan tosiaan välillä heittää romukoppaan sen ammattilaisen laatimat ruokavaliot ja viettää aikaas kavereiden kanssa ja syödä mitä huvittaa. Jos pää voi huonosti, niin tuskin se kroppakaan näyttää hyvältä tai ainakaan siitä ei osaa nauttia. Eli relaa vähän=)

Oon ihan samaa mieltä muittenkin mimmien kanssa, että totaalitauko punttailusta ja orjallisesti noudatetusta ruokavaliosta olisi aivan paikallaan. Tuuleta vähän päätäsi! Mässäile niin paljon, että loppujen lopuksi namit ja herkutkin:urjo:, harrasta jotain aivan muuta, haukkaa happea, seurustele ystäviesi kanssa...tee mitä huvittaa.

Minullakin oli tuossa alkukesästä motivaatio aivan hukassa. Ensimmäistä kertaa punttailuhistoriani aikana. Ei vain huvittanut kerta kaikkiaan mennä sinne salille. Kaiken maailman kiireitä minulla kyllä oikeastikin oli elämässä, mutta sitten kun ne kiireet loppuivat, niin ei se salille palaaminen ollutkaan niin helppoa. Motivaatio oli karannut ihan käsistä!

Menin salille lähes väkisellä vähän niin kuin haistelemaan salin ilmapiiriä ja yritin parhaani mukaan saada jtn irti treenistä. Salitreenit tuntui ihan p*skoilta. No olipa yllätys, kun ei ollut pariin kuukauteen juurikaan treenannut, niin kyllähän se treeni nihkeemmin kulkee, eikä niitä painojakaan pysty ihan samalla tavalla heiluttelemaan. Tämä vasta saikin minut pahalle päälle ja siitä minä taas sain motivaation lähteä salille. En vain kestänyt sellaista kunnon "rapistumista" ja henkisesti/fyysisesti raskasta oloa!

Kyllä niitä notkahduksia tulee varmasti meille itse kullekin, mutta sen minä opin, että en enää koskaan halua olla salilta pois noin pitkää aikaa. Jos on tarve saada järjestettyä aikaa muille kiireille, niin silloin vaikka vähennän salilla käynnit pariin kertaan viikossa ja laitan asiat tärkeysjärjestykseen.

Välillä on kuitenkin hyvä myös ottaa vähän iisimmin ja herkutellakin.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kannatusta tulee täältäkin, relaa nyt ihmeessä vähän aikaa!

Miksi muuten ylipäätään treenaat ja syöt noin mahdottoman tiukan ohjelman mukaan, onko tähtäimesi kenties kilpalavoilla? Kovin vähäisiltä sitäpaitsi vaikuttivat nuo kalorisi liikuntamäärääsi nähden.

-Tos neuvoista, kummallista kyllä, mutta auttaa kun tietää, että muutkin ehkä ovat olleet vastaavassa depiksessä.

Joo ton mun "valmentajan" kanssa olikin puhetta, että kokeillaan tällä ruokavaliolla ja jos paino nousee tai laskee niin reagoidaan sitten ruokailumuutoksiin. Rasvat munkin mielestä tosi alakantissa, vaikka otankin nuo öljyt vielä tuohon 9,1g päälle (käsittääkseni) Ei sitten ruokailua olla muutettu, koska paino pysyttelee +/-2kg koko ajan.

Nyt safkoihin tulee muutos. Ajattelin pari viikkoo syödä normaalisti ruokalistan mukaan ja lisätä tommoset 500 kaloria alkaen tästä päivästä. Onkin ollut aika näkgä välillä ja voimattomuuden tunne. Ja öljyä noi 40g ehdottomasti. Kaikki aina puhuu siitä hyvien rasvojen tärkeydestä.

Tänään kävin äitin luona kääntymässä ja oli mamma tehnyt rahkaa kahvin kanssa. Tietää meinaan etten pulliin yms. leipiin koske pitkällä tikullakaan. Tietty rahkassa oli kermaa ja sokeria (ihan vähän vaan) sen omien sanojen mukaan. Oli niin hyvä yritys body-ruokien kanssa, että lappasin koko kipollisen. Ei tullut edes huono omatunto. En varmaan saa tai ole saamatta huonompia tuloksia jos sokeria joskus syöpöttelen.

Tästä tää lähtee, suunta on vaan ylöspäin :thumbs:

Tuosta yleisestä motivaatioasiasta jatkan. Itse voin suorastaan huonosti tällä hetkellä kun taukoa treeneistä on tullut aivan liikaa. Kesän ajan rankka ja epäsännöllinenkin työ verotti voimia salilla käynnistä, mutta sentään edes jotain "ylläpitävää" yritin tehdä kolme, neljä kertaa viikossa. Ruokapuoli on ollut välillä vähän huonolla tolalla josta tunnen huonoa omaatuntoa. :( Eikä siinä vielä kaikki, kun into treenaamiseen olisi kovimmillaan niin sairastun. Tämän jälkeen palaan jo salille, mutta ilmeisesti liian varhain. Tulin kipeäksi uudelleen ja tämä köhä ei nyt sitten tunnu lähtevän. Helvetillinen yskä ja kurkkukipu, ei tiedä uskaltaako tässä vielä mitä tehdä vai ei. Mutta ainakaan motivaatiopulaa ei ole, salille palaamista odotan enemmän kuin koskaan, katsoessani peiliin nään sille selvän syynkin. Missä lihakset?

Mutta kyllä mä uskon että se taas tästä lähtee! :thumbs:

Annie Stark sanoi:
Siis voi hyvä jumala. Kato, se motivaatio ja halu reenata/syödä hyvin sekä voida hyvin lähtee ihan susta itsestä, eikä siihen auta vaikka tääl foorumilla kirjottasin sulle seitsemän romaania.

Tässä on asenne kohdallaan! :thumbs: Annie Starkin lausahduksia voisin iskostaa minäkin takaraivooni motivaatiomonttujen varalle...

Annie Stark sanoi:
Siis voi hyvä jumala. Kato, se motivaatio ja halu reenata/syödä hyvin sekä voida hyvin lähtee ihan susta itsestä, eikä siihen auta vaikka tääl foorumilla kirjottasin sulle seitsemän romaania. Aseta tavoitteesi, tee homma sen eteen, ja saavuta se. Jos ei innosta homma, mee tekeen sitä, mikä innostaa. Ensinnäkin HOMMAN PITÄÄ OLLA KIVAA!Jos saliharrastus ja ruokailut tuntuu sinusta kovalta elämän hukkaan heittämiseltä ja uhraukselta, niin kokeile sit jotain muuta. Jos haluat normaalin ruokailut ja viikonloppu herkuttelut , ni mikä vittu sua estää? SYÖ JA LIIKU NIINKU HALUAT.no niin varmasti teetkin, mutta "En todellakaan halua miksikään läskipullaksi joka pitsoja joka päivä ahtaa, vaan normaalin ruokavalion ja esim viikonloppuherkuttelujen pariin. pliis, auttakaa ihmistä "Sori, mutta en tajua näitä motivaatiopula valituksia täällä, koska mikä niihin auttaa. Sua ei pakota kukaan yhtään mihinkään. Jos sua ei salit ja sun muut kiinnosta, ja haluat syödä erilailla, ni herranjumala tee se! Harrasta liikuntaa, missä viihdyt ja minkä tunnet omaksesi, ja nautit siitä! Jos haluat erilaista ruokavaliota ja herkutella viikonloppuisin, ni anna mennä vaan :)
Ja lisää hyviä rasvoja ruokavalioosi!! vähintään 40g päivässä :)

Tää elämä on katsokaas valintoja. Kannattaa käyttää se niinkuin itse parhaiten viihtyy. :haart:

Annie, SÄ. OOT. PARAS.!!! :whip: :whip: :whip: Oisit varmaan todella loistava treenikaveri, asenteesi "haiskahtaa" sen tyyppiseltä :thumbs:

Yhtä#Hauista sanoi:
Annie, SÄ. OOT. PARAS.!!! :whip: :whip: :whip: Oisit varmaan todella loistava treenikaveri, asenteesi "haiskahtaa" sen tyyppiseltä :thumbs:

Voin sanoa et Annie on loistotyyppi :thumbs: ja treenaa todella keskittyneesti sekä puhtaasti.

Ekan viestin perusteella et tosiaankaan vaikuta tyytyväiseltä tilanteeseen. Kun mietit, kannattaako "uhrata" elämä saliharrastukseen ja ruokavalion "kyttäämiseen", niin ei kannata, jos se tuntuu epämukavalta/kyllästyttävältä/inhottavalta. Tee elämälläsi sitä mitä haluat, ja jos tuntuu, että tiukka ruokavalio+treeni ei anna sinulle tarpeeksi hyvää, niin muuta sitä normaalimpaan suuntaan! Pidä taukoa treenistä ja löysempi ruokavalio herkutteluineen. Tekee ihan varmasti hyvää. Elämässä on muutenkin ikäviä asioita ja omilla valinnoillaan siitä voi tehdä kuitenkin miellyttävää. Harrastuksen pitäisi antaa iloa elämään ja ruokavalion pitäisi olla oma valinta ja miellyttävä toteuttaa. Ota rennosti vaikka vähän pidempikin aika ja kuulostele, miltä erilainen elämäntyyli tuntuisi. Jos se tuntuu paremmalta kuin edellinen, niin sitten kannattaa tehdä pysyvä muutos :)

Yhtä#Hauista sanoi:

En mä vielä paras oo, mut rokkaan vielä!Ja tässä samalla haukkarille ihan hirmuisesti tsemppiä kisaan. Jaksat vielä nämä kaks viikkoa ihan takuulla!! Kivempi hei kato olla helvetin hyvässä kunnossa ja päästä line upissa esille ku jäädä varjoon vertailuissa ja manata sit siellä rivissä, että miks vitussa söin sitä ja sitä :) Homma on tehtävä NYT, eikä katua lavalla tai jälkeenpäin. Sä säteilet siellä beibe! :thumbs:

Ja Maki, vaasan verihän ei tunnetusti vapise!! Oon tosiaanki pyrkiny nyt vaan tekeen puhtaasti, sitten ku saan itteni lopullisesti viimesen päälle terveeksi, niin sitten tehoja helvetisti lisää ja keräämään pihveroista näinhin naruihin. Maki n reenissä sitä tehoa taas löytyy munkin edestä, tulee multaki kuset housuun ku akka vääntää menemään hirmuisilla romuilla, vaikken mäkään nyt mikään herkkänahkasin tyttö ole :D Odotan innolla ensi syksyä, kun kiipeät lavalle, tuun sitten huutelemaan!

Kattokaas ihmiset, moni haaveilee kisaamisesta. Elkää vaan haaveilko, vaan tehkää niistä haaveista totta. Ei ne kisaajat mitään eri ihmislajia ole tai mitenkää yli ihmisiä. Samaa maata ne tallaa ja mutsin kohdusta neki on putkahtanu. Kaikki haaveilevat jostakin, mutta ihmiset erottaa siitä, että toinen sakki1 vaan haaveilee ja valittaa eivätkä koskaan saavuta haaveitaan ja toinen sakki2 ELÄÄ jokaisen vitun vaikeankin päivän tavoite silmissään, valiteta ei ja lopussa voitetaan. Liity sinäkin sakkiin numero 2, tänään vain 0e! :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom