Pikajuoksusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu
Tuntuu täällä foorumilla olevan melko paljon noita sadanmetrin juoksioita
niin aattelin kysästä.
Oon nyt 15 vuotta ja oon hirveen kiinnostunut pikajuoksusta.
Nyt en ole treenalillu ja pienenpänä tuli pikkusen kilpaaki juostua.
Onko tässä iässä myöhästä aloittaa treenaaminen jos aikoo vanhempana pärjätä?Uskon että minulla voisi olla vähän lahjojakin mutta en ole vielä menossa mihinkään seuraan ohjattuun harjoitteluun.
Minkä laista harjoittelua kannattais alkaa tekemään?
Kuinka tärkeä *venyvyys on pikamatkoilla?

Voisko joku laatia niinku suurinpiirteen semmosen aloittelija ohjelman?
Mutta nyt talvella ei vaan oo oikeen paikkaa juosta.
Mut jos joku vihtii laittaa jotain niin kiitos.
Oon lukenut muut therardit läpi. :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän se seuraan kannata mennä. Sieltä saa yleensä parhaan avun ja ohjelmat ja kaikki.
Itse on todella vaikea huomata tekniikkavirheensä ja jos tekniikka ei ole kunnossa niin loukkaantumisriski kasvaa.

Jos mä saan sut tajuamaan yhden asian, niin mä olen todella tyytyväinen.

Mene sinne urheiluseuraan. Muuten hukkaat lahjakkuuttasi joka päivä, niin kauan, kun et ole seurassa.

Jos mä tai joku muu tekee sulle ohjelman, niin siitä ei ole mitään hyötyä, vaikka ohjelma sinänsä olisi kuinka hyvä tahansa. Sä tarttet valmentajan ja sellaista sä et saa netistä.

Usko mua. Rohkeesti puhelimen ääreen ja soitat sinne seuraan. Niin mä tein 15 vuotiaana ilman mitään liikunta taustaa ja usko, kun sanon, että kyllä kannatti.

Ossi- sanoi:
No jos kuitenki jonkinlaista ohjelmaa ennen kesää. ku sitte kesällä vois soittaakki.,

Miksi vasta kesällä? Sama kai se on odottaa ens talveen? Ja ilman seuraa taitaa olla vaikeeta päästä kisoihin.

Ja jos se on niin vaikeeta mennä seuraan niin tee normaalisti punttia ja aerobista ja käy vaikka välillä juoksemassa vetoja... loikkia on ihan turha tehdä jos niitä kukaan ei ole katsomassa. Sun treenit menee hukkaan jos teet ne väärin

Ossi- sanoi:
No jos kuitenki jonkinlaista ohjelmaa ennen kesää. ku sitte kesällä vois soittaakki.,

Ei ole mitään syytä olla menemättä heti. Et menetä mitään, jos menet seuraan heti, päin vastoin. Sitten saat varmasti harjoitella jonkun neuvojen mukaan. Mitä nytkin tunnut haluavan.

Usko vanhempaa ja viisaampaa :D

Miksi ei heti? Kerro!

Jos haluut, voin perustella huolellisesti, miksi esimerkiksi mun tekemästä ohjelmasta olisi enemmän haittaa, kuin hyötyä sulle.

Mä todellakin ajattelen sun parasta!!!

Ossi- sanoi:
No perustele sitte. :D

Se, että urheilija voi tehdä valmiiksi kirjoitetusta ohjelmasta omin päin treenit vaatii vuosien yleisurheilu harjoittelu kokemusta.

Tässä suhteessa voimaharjoittelua tai bodaamista ja yleisurheilua ei voi verrata.

Sulla ei ole yhtään kokemusta pikajuoksun treenaamisesta. Juoksu tekniikka on niin monimutkainen ja vaikea asia hallita, että et voi oppia sitä itseksesi. Et pysty yksin edes parantamaan juoksutekniikkaasi.

Niin ja kukaan ei osaa juosta pikajuoksu askeleella ilman harjoittelua. Ei kukaan!

Olen itse lahjakas juoksuteknisesti ja mulla meni 4 vuotta, että juoksu alkoi olemaan kohdillaan teknisesti. Tämä vaati valmentajaltani paikalla olemista ja neuvomista joka juoksu treenissä. Vaikka valkku oli neuvomassa, silti meni jokunen vuosi, että tekniikka rupes pelaamaan kunnolla.

Sulla menee varmasti vähintään yhtä kauan (valmentajan kanssakin).

Jos rupeet omin päin juoksemaan, opit väärän juoksu tekniikan, jota on sitten todella vaikea muuttaa myöhemmin. Eli siitä on enemmän haittaa, kuin hyötyä.

Et varmasti pysty tekemään mitään lajiharjoittelua oikeilla tekniikoilla. Ne voi oppia vain, jos joku neuvoo.

Juoksu on täysin tekniikka laji. Jos ei osaa tekniikkaa, on harjoittelu turhaa. Et myöskään tiedä tarpeeksi pikajuoksusta lajina tai sen vaatimuksista keholle.

Loukkaantumiset ja ylirasitustilat tulee alta aika yksikön.

Urheilijan / harrastajan pitää myös oppia kuuntelemaan kohoaan ja tulkitsemaan sen viestejä. Tämän oppii valmentajan kanssa paljon helpommin.

Mä en nyt hauku tai mollaa sua. Nää ei ole henkilökohtasia asioita. Nää on asioita, jotka pätee aloittelijaan.

Asia on näin, piste :D

Ossi- sanoi:
No kai sitte on lopetettava haaveet pikajuoksusta.

Ei todellakaan!!!

Mutta kannattaa mennä seuraan ja hommata valmentaja. Saat harrastuksesta paljon enemmän irti!!!

Ei ollut tarkoitus pelotella ;)

Äläkä ainakaan luovuta!!!

Kyseessähän on kuitekin kuningas laji :D

EDIT: Art2 postia lähti...

Mitä se ossi nyt höpisee. Totta kai jos juokset kovaa meet seuraan ja siellä tehhään kaikkee oikeenlaista harjoittelua, kimmosuutta, kuopasua, polvennosto-juoksua...kaikenlaista, voimaa, kestävyyttä jne. oikeanlaisessa mitta suhteessa. Valmentaja kattooo sun asennon jne. sanoo, missä korjattavaa.

Ei ole todellakaan myöhästä aloittaa juoksuharrastustaan tosissaan tossa vaiheessa...Jossain määrin melkein parempikin... ei ole niin suurta vaaraa, että palasit loppuun... Itse en oikein osannu nuorena <15v harjoitella 5*viikossa yleisurheilua siihen aikaan mulle liian rankkaa...

Oletko sellaisella paikkakunnalla, että voisit lehdestä katsoo harkkoja. Itsekin menin vaan suoraan harkkoihin aikoinani, ei siinä mitään.

Art2 sanoi:
Hmm... Ei oo tullu. Muutithan varmasti tuon (at) @:ksi ;)

No nyt!!!

En edes kattonut osotetta, kunhan kopioin :)

No mutta jos nyt olis mennyt.

ihanahelena puhuu asiaa... kuuntele Ossi häntä, jos et mua halua kuunnella ;)

Seuraan liittyminen on yleensä itsestäänselvyys jos haluaa harrastaa yleisurheilua. Ja syystäkin.

Ossi- sanoi:
Oon nyt 15 vuotta ja oon hirveen kiinnostunut pikajuoksusta. Nyt en ole treenalillu ja pienenpänä tuli pikkusen kilpaaki juostua. Onko tässä iässä myöhästä aloittaa treenaaminen jos aikoo vanhempana pärjätä?
15-vuotiaana ehtii hyvin geimeihin mukaan. Voisin kai tässä toimia jonkinlaisena kannustavana esimerkkinä, vaikka pikajuoksu ei olekaan päälajini: 14-vuotiaana juoksin satasen suunnilleen samaan aikaan kuin ikäluokan nopein tyttö, 15-vuotiaana hävisin ikäluokan nopeimmalle sekunnin, enkä alittanut edes SM-rajaa kuin vasta 17-vuotiaana. 20-vuotiaana olin jo ikäluokan 2. nopein ja aika alkoi kympillä... Eli ei kannata masentua, vaikka alku ei näyttäisi kovin hyvältä. Tsemppiä! :thumbs:

Aloitin tosiaan urheilun 15 vuotiaana nollasta, ei mitään urheilu taustaa. 4 vuotta myöhemmin olin nuorten Suomen mestari ja aikuisten ja nuorten maajoukkue edustaja.

Joten ei muuta kuin rohkeasti uuden harrastuksen kimppuun!!!

Sry kun nostan vanhaa topicia esiin. Mutta palaisin noihin shapen ja pertin "ei liikuntaharrastuksia" juttuihin ja "aivan nollasta" aloittamiseen. En tiedä mihin aikaan 14v sm-kultamitalisti tyttö juoksee 100m mutta jos siihen aikaan juoksee 100m niin sanoisin ettei tämä ole nollista aloittamista, vaan jonkinlainen pohja on. Myöskin pertti on varmasti juossut jotain tollaisia aikoja aloittaessaan(varmaan parempiakin)

Itse esim. juoksen 60m varmaan siihen 11s pintaan ja yritän nyt jonkinäköistä harjottelua aloittaa 14 vuotiaana (tosin parannan muitakin ominaisuuksia kuin nopeus). Tuota 11s 60m voi sanoa "nollista aloittamiseksi" :)

Eipä muuta :D

PR91 sanoi:
Itse esim. juoksen 60m varmaan siihen 11s pintaan ja yritän nyt jonkinäköistä harjottelua aloittaa 14 vuotiaana (tosin parannan muitakin ominaisuuksia kuin nopeus). Tuota 11s 60m voi sanoa "nollista aloittamiseksi" :)

Eipä muuta :D

Olet poika? :eek: Ite juoksin muistaakseni 3. luokalla alle 10sek

Edit: parhaat 14v tytöt näytti juoksevan vähän päälle 13sek 100m

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom