Pihaan rakennettavat uima-altaat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Kellään kokemusta näistä piha-altaista?

En ole sellaista itse tekemässä, mutta isä sellaista suunnittelee. Ne päätti olla hankkimatta yhtä mökkiä ja haluisivat sitten vähän "vesistöä" pihaansa, eli jonkin järkevän kokoisen uima-altaan.

Onko kukaan tällä tehnyt moista tai tietäisi näistä enempi? Kannattaako suosia jotain "valmista ratkaisua" vai tehdä alusta loppuun itse.

Miten lämmittäminen, lämpiääkö oikeasti auringolla ja minkälaisella laitteistolla? Tässä tapauksessa ei oikein onnistune mikään "tilaa Kiinasta ja tee itse" tyyppinen juttu, eli lähdetään siitä että joku setti joka myydään jossakin valmiina ja sitten vaan putkari asentaa jne.

Sen verran tullut perehdyttyä aiheeseen, että helpoin vaihtoehto lienee semmoinen läkkipeltinen häkkyrä johon tulee vinyylipussi päälle. Toinen vaihtoehto on valaa betonista. Lämmitys ja suodatussysteemit on mun nähdäkseni se simppeli osuus moisesta projektista, jotka saa kaupasta "valmiina".

Vai tarkoititko niitä ihan pinta-asennettavia altaita?

Kai tommonen aurinkokeräimellä lämpiää jossain vaiheessa kesää? Vähän laskeskelua kun tietää tilavuuden ja veden ominaislämpökapasiteetin... Lämpöpumppujahan noihin kai enimmäkseen kaupataan.

Lienee maku- ja kustannuskysymys jotta upottaako maahan vai jättääkö pinnalle. Talo ja tontti vaikuttaa myös asiaan. Rakennus-/sisustuslehdissä on näkynyt ihan tyylikkäitä rakennelmia upotetuilla altailla terassin keskellä. Auringolla kannattaa lämmittää jos suinkin mahdollista ja pelkästään siihen käyttöön tehty järjestelmä on huomattavasti pelkistetympi. Mennee DIY-osastolle, mutta ohjeita kyllä löytyy kun kaivaa ja soveltaa...löytyy toki valmiitakin mutta melko kalliita ja putkari voi kytkeä nekin vituiks :)

Olen kerran jututtanut erästä ison altaan rakennuksesta vastannutta.. Kertoi että on pirun kallista ja aikaa vievää hommaa.. valut ja salaojitukset ja routimis suojaus ja kulma alueiden eristäminen vesitiiviyden aikaan saamiseksi. Sanoi ettei olisi koskaan aloittanut urakkaa ulos jos olisi tiennyt miten hirveä operaatio se on.

Sit tossa ku olin joskus töissä hämeenlinnan messualueella.. siellä oli kohtuu namu ratkaisu yhdessä pihassa.. terassin yhteydessä oli sellainen valmis tilaus allas.. varmaan lasikuitua.. siinä oli oma osasto mihin kätkeytyi suodattimet ja lämmitin(olikohan siinä vastavirtauskin paikallaan uimista varten). Sit siinä oli sellainen rissa mistä nappia painamalla sai suojapeitteen rullaamaan päälle jne.

Suosittelen jälkimmäistä.. noi tee se itse ratkaisut tulevat viemään koko kesän täyspäiväisesti jos tekee itse, silti joutuu käyttämään ammattilaisen apua ja hintaa tulee ihan kauheasti.. tieten jos haluaa ison altaan niin sit joutuu tekeen itse kun ei niitä valmiita maahan upotettavia ihan hirveän isoja saa(tuolla linkissä n.50neliön ala isoin=10 000 euroa). Se messu rakentajan allas oli joku 2,5m levee ja 5 pitkä.. ja siinä oli sellainen "kiinteä" portaikko eikä mitään laiturin nokkaan asennettavaa porrasta.

http://www.urheilutukku.net/epages/...ies/LEIKIT_JA_PELIT/"Uima-altaat asennettuna"

Sieltä vaan tilaamaan et toimitus tulee sopivasti kun ilmat lämpenee :)

Kaverilla tommonen "pussiallas" terassiin upotettuna. Uimari.net kaupasta osti. Tyytyväisiä ovat koko perhe. Itse olen niin herkkä kylmyydelle jotta tartteisin lämmittimen ja kun Suomessa ei aurinko paista päivisin ja yöt ovat kylmiä niin kunnon lämpökansi ja sähkölämmitys olis ainoita vaihtoehtoja. Ja sehän se sit maksaa. Uima-allas Suomessa on vähän ku moottorikelkka. Maksaa vitusti, saa huoltaa koko ajan ja käyttöä 5 kertaa vuodessa.

Mieluummin sit joku ulkoporeallas. Www.poreisiin.fi jne

suomelassa tais olla joskus juttu altaasta jossa lämmitys oli toteutettu talon katolla olevilla aurinkokeräimillä

Yhellä tutulla perheellä oli pihalla isohko allas pihalla, jossa pysty ihan uimaankiin. Hatusta heittäsin mitat 15x5x1,6 m. Oli sähkölämmitys ja kaikki. Olihan se lapsena kiva, kun sai luvan kanssa mennä uimaan mitään ilmottamatta. Tästä on siis aikaa jo 10 vuotta kun oon viimeksi siellä käyny. Ei se ainakaan kovin kalliilta urakalta vaikuttanut, yh-äiti sen oli valmistuttanut.

Miten tommonen sit käytännössä? Kuoppa maahan ja routaeristeet alle ja lattialämmityskaapelia betoniin? Vesipumppu johonki nurkkaan kierrättämään. Voi olla aika hankala tehdä, mutta varmasti sitäkin antoisampi lopputulos.

Maahan uima-altaan teko on vaikeaa ja kallista, tosin palkitsee tekijänsä. Yksi tuttu kertoi että että he ostivat takapihalle semmoisen normaalin kumisen uima-altaan ja ympärille rakensivat terassin joten tulee fiilis kiinteästä altaasta
vähänkuin tuollaisen ->
pyoereae_uimaallas_m.jpg

Tosin itse tekisin siltikin maahan upotettavan, vaikka tuo helpompi onkin:D

Paljonko tommonen vekotin maksaa? Onko siinä lämmitystä ja veden kierrättäjää? Menee noi kumipohjalliset aika veemäisen tuntuseksi jos vesi ei kierrä.

Paljonko tommonen vekotin maksaa? Onko siinä lämmitystä ja veden kierrättäjää? Menee noi kumipohjalliset aika veemäisen tuntuseksi jos vesi ei kierrä.

Paljon. Onhan niitä hintoja tässäkin tredissä jo ollut, mutta kymppitonnin luokkaa helposti. Lämmityksen ja puhdistuksen saa kun laittaa ja suositeltavaahan se suodatus ainakin on.

On tsiigaillut yhden firman esitteitä joka mainostaa luonnonmukaisia altaita. Pitäisi ilmeisesti toimia jopa ilman suodattimia, niihin tulee erillinen osasto kasveille jotka kaiketi puhdistavat vettä.

Kaverilla tommonen "pussiallas" terassiin upotettuna. Uimari.net kaupasta osti. Tyytyväisiä ovat koko perhe. Itse olen niin herkkä kylmyydelle jotta tartteisin lämmittimen ja kun Suomessa ei aurinko paista päivisin ja yöt ovat kylmiä niin kunnon lämpökansi ja sähkölämmitys olis ainoita vaihtoehtoja. Ja sehän se sit maksaa. Uima-allas Suomessa on vähän ku moottorikelkka. Maksaa vitusti, saa huoltaa koko ajan ja käyttöä 5 kertaa vuodessa.

Mieluummin sit joku ulkoporeallas. Www.poreisiin.fi jne

Minä itse laittaisin jonkun ulkoporealtaan, mutta tuo ei olekkaan tulossa minulle.

Laitan isälle tän linkin kun vastauksia tullut mukavasti. Jos vaikka auttaisi päätöksen teossa...

Minä itse laittaisin jonkun ulkoporealtaan, mutta tuo ei olekkaan tulossa minulle.

Laitan isälle tän linkin kun vastauksia tullut mukavasti. Jos vaikka auttaisi päätöksen teossa...

Kyllähän se +38-asteinen vesi on aina mukavampi, varsinkin vanhuksille, kuin joku +10 asteinen jäävesi. Kannattaa oikeesti miettiä. Uima-altaassa ei kuitenkaan voi uida jos se ei ole järkyttävän iso. Lähinnä siitä olisi iloa kännissä allasbileissä. Vanhukset luulis tykkäävän lämpimistä poreista.

Kyllähän se +38-asteinen vesi on aina mukavampi, varsinkin vanhuksille, kuin joku +10 asteinen jäävesi. Kannattaa oikeesti miettiä. Uima-altaassa ei kuitenkaan voi uida jos se ei ole järkyttävän iso. Lähinnä siitä olisi iloa kännissä allasbileissä. Vanhukset luulis tykkäävän lämpimistä poreista.

No ei ne nyt ihan umpivanhuksia vielä ole kuin alta 60 mennään. ;)

Mutta siis joo, uima-altaan pitäisi olla ISO jos siellä meinaa oikeasti uida. Joku pari vetoa on mun mielestä yhtä tyhjän kanssa ja siis itsekin laittaisin sellaisen reilumman kokosen porealtaan.

Mutta saavatpahan itse lukea ja tehdä päätöksensä.

Hauskahan semmonen uima-allas on. Siellä kellua semmosella palmusaarella ja vetää drinksuu. Ainoo vaan että Suomessa on semmosia päiviä maksimissaan 5kpl vuodessa.

Inflatable_floating_island_inflatable_water_floating_island.webp

Ilmanenhan tommonen uimari.netin allas on. Joku 2500-3000 euroa ja kun sen upottaa terassiin niin ei tule siitäkään extra-kustannuksia, jos tekis terassin muutenkin ;)
Itse varmaan pistän semmosen kunhan muksut osaa uida, tai siis ovat siinä iässä etteivät huku heti siihen kun menevät pihalle keskenään.

Tommosen altaan kiertovesipumppuun kannattaa muuten laittaa vanha vesipatteri, maalata se mustaksi ja pistää eteen lasilevy. Lämpee vesi ihan ilmatteeks tosi kuumaks.
En oikeesti tiedä miksi toi lasilevy mutta se on se juttu siinä.

Betonirakenteiseen altaaseen menee niin törkeesti aikaa ja rahaa että se kannattaa unohtaa. Jo pelkkään raudottamiseen menee ikä ja terveys kun terästä on samassa suhteessa kun siltojen pilareissa... Muutama allas on tullu suunniteltua/urakoitua ja ei niitä oikeesti kannata betonista tehä suomessa kun uimahalleihin, putsareihin yms. vähän isompiin kohteisiin.

Betonirakenteiseen altaaseen menee niin törkeesti aikaa ja rahaa että se kannattaa unohtaa. Jo pelkkään raudottamiseen menee ikä ja terveys kun terästä on samassa suhteessa kun siltojen pilareissa... Muutama allas on tullu suunniteltua/urakoitua ja ei niitä oikeesti kannata betonista tehä suomessa kun uimahalleihin, putsareihin yms. vähän isompiin kohteisiin.
Samaa mieltä. Puurunkoa ja allaspussi niin on sitten 7v jälkeen helpompi purkaakin kun kyllästyy altaan ylläpitoon.

Täällä on muutama ajatus altaan lämmittämisestäkin. Kyllähän tuo kuudennen viesti setti on ihan helvetin siistin näköinen ja varmasti tuolla sen muutaman kerran kesässä kaljakelluntaa harjoittaisi.

Me kanssa meinattiin tehdä jonkin sorttinen terassi, tai lähinnä vain altaan ympärille pihaan auringonottopaikka. Ei vain olla valittu allasta vielä. Upottaa se tarttis. Viimekesänä oli pinta-asenteinen "pussiallas" (kuitenkin metallirunkoinen), joka niin pirun ruma ettei mitään rajaa. Nyt sitten pitäisi hankkia joku kovaa materiaalia oleva ja huomattavasti pienempi (halkaisijaltaan) kuin viimekesäinen hirvitys.

Kävinkin tuonne jo toiseen ketjuun laittamassa kysymyksen, mutta laitan sen vielä tännekin: eli onko jollain kokemusta uima-altaan lämmitysjärjestelmistä, mikä olisi vaivaton ja edullinen?

Kokemusta altaista sen verran, että meillä on ollut viimeiset 10v tuollainen maahan upotettu peltiallas jossa on allaspussi. Muuten homma pelasi hyvin mutta routimisen estämiseksi altaaseen piti jättää talveksi vettä ja siitä huolimatta viimeisenä kahtena talvena routa oli saanut pohjan nousemaan ylös. Hirveä homma oli myös allasmuovin pesu joka kevät. Nyt ollaan juuri tilaamassa uutta allasta; lasikuituallas joka pitäisi olla helppo putsata eikä routa pääse liikuttamaan. Lisäksi tuo allasmuovi alkoi hapertumaan ja siihen tuli kivasti reikiä kun viereisten talojen kullannuput viskoivat sinne koulumatkalla kiviä. Lämmitys-systeemi on vielä hakusessa. Ja jokin peitekin ajateltiin laittaa niin on helpompi pitää puhtaana plus lämpö pysyy paremmin altaassa.

Back
Ylös Bottom