Peukalot menevät rikki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Naene
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
41
Toivottavasti joku osaa sanoa tästä jotain, vaikka en ole vastaavasta vaivasta muilla kuullut. Peukaloillani on tapana toisinaan jotenkin taipua liikaa väärään suuntaan (poispäin kämmenpuolesta) jolloin ne "räksähtävät" ja ovat käyttökelvottomia sitten jonkun kuukauden verran. Kai ne jotenkin venähtää tms, sillä ensimmäisten vastaavien muljahdusten jälkeen otettujen röntgeneiden mukaan ei kuitenkaan luuhun tule mitään murtumaa.

Mitään erityistä voimaa ei ole tarpeen käyttää että peukalo sanoisi itsensä irti. Ensimmäisen kerran peukalo räksähti taistelulajin parissa pentuna tatamilla möyriessä. Sittemmin peukalo on mennyt rikki mm. napin laittamisesta kiinni, pesukoneen napin painamisesta, liikennevaloissa jalankulkijoiden napin painamisesta, koripallon kiinniottamisesta, lentopallon näpäyttämisestä, ja nyt kun otin tukea selkänojasta noustessani sohvalta. Säälittävää.

Ei liene mahdollista vahvistaa peukaloita jotenkin? Tuskinpa... haluaisin kuitenkin tietää mikäli jostain saisi vaikka jonkinsortin hanskantapaisia mitkä tukisivat peukaloita ja estäisivät niiden liikkumisen liian taakse. En oikein tiedä mistä moisia kannattaisi etsiä, tai jos niitä on edes olemassa?

Tässä samassa voisin kysyä jos joku viisas keksii miten ilman peukaloa voisi treenata olkapäitä. Selän treenaaminen onnistui tänään jotenkuten, vetoliikkeet eivät luo liikaa painetta peukaloon päin. Mutta esim käsipainojen käyttö olkapäätreeniä varten on mahdotonta... tämä vituttaa eniten.

Vaikuttaa kyllä aika ikävältä hommalta. Oletko käynyt ensimmäisten nyrjähdysten jälkeen vielä lääkärillä? Mutu alkaa: Tuon tekstin perusteella voisi kyseessä olla ns. hiihtäjän peukalon jonkinasteinen muoto eli nivelsidevamma peukalon kämmenluun ja tyviluun välillä. Myös itse nivelkapselissa voisi olla jotain häikkää. Oli tarkempi syy mikä tahansa, olen melko varma, että ainakin käsikirurgilla olisi jokin temppu hihassa tällaisen kroonisemman tapauksen varalle(vapaa jännesiirre). En ole kuitenkaan kovin varma vamman hoidettavuudesta julkisella puolella. Jos itselläni olisi tällainen vaiva, niin kokeilisin varmaan pyöräilyhanskoja treenissä...eivät varmaan kuitenkaan auta, jos herkkyys sijoiltaan menolle on noinkin kova. Anatomiaa kun miettii, en jaksa uskoa peukalon treenaamisen ehkäisevän tulevia luksoitumisia, koska jotain siellä on kuitenkin selvästi rikki. Kannattaahan sitä kuitenkin kokeilla jumppaamista.
skiersth.gif
Mutu loppuu.

Olkapäitä ilman peukaloa? Mieleen tuli lähinnä olkapääkone sekä pystysoutu.

Vaikuttaa kyllä aika ikävältä hommalta. Oletko käynyt ensimmäisten nyrjähdysten jälkeen vielä lääkärillä? Mutu alkaa: Tuon tekstin perusteella voisi kyseessä olla ns. hiihtäjän peukalon jonkinasteinen muoto eli nivelsidevamma peukalon kämmenluun ja tyviluun välillä. Myös itse nivelkapselissa voisi olla jotain häikkää. Oli tarkempi syy mikä tahansa, olen melko varma, että ainakin käsikirurgilla olisi jokin temppu hihassa tällaisen kroonisemman tapauksen varalle(vapaa jännesiirre). En ole kuitenkaan kovin varma vamman hoidettavuudesta julkisella puolella. Jos itselläni olisi tällainen vaiva, niin kokeilisin varmaan pyöräilyhanskoja treenissä...eivät varmaan kuitenkaan auta, jos herkkyys sijoiltaan menolle on noinkin kova. Anatomiaa kun miettii, en jaksa uskoa peukalon treenaamisen ehkäisevän tulevia luksoitumisia, koska jotain siellä on kuitenkin selvästi rikki. Kannattaahan sitä kuitenkin kokeilla jumppaamista.

Olkapäitä ilman peukaloa? Mieleen tuli lähinnä olkapääkone sekä pystysoutu.

Juu jokin tuonlainen nivelsidevamma saattaisi hyvinkin olla kyseessä, jotain tuon kuvan mukaista olen itsekin kuvitellut siinä käyvän. Kiitoksia vinkistä, tuosta on helppo googlettaa eteenpäin. Tekisi mieli ottaa yhteyttä johonkin ihmiseen joka tietäisi mistä saisi jotain mahdollisia peukkuvahvistinpukimia jotta voisi kesällä vaikka pelata beachvolleytä tai jopa ottaa kopin frisbeestä ilman kiroilua. Tai jos vaivan tosiaan voisi korjata kokonaan niin mikäs sen kivempi! Ehkä juuri jokin käsikirurgi olisi paikallaan, kiitos paljon vinkistä! Lääkärillä en ole käynyt asian tiimoilla ekojen kertojen jälkeen, antoivat aina vaan jonkun siteen ja jotain geeliä turvotukseen tms. En niillä siteillä ja geeleillä oikein jaksa leikkiä.

Kokeilin tänään salilla olkapääkonetta, mutta en oikein ymmärrä kenelle se laite on suunniteltu... En ole kauhean lyhyt, ja mielestäni minulla on pitkät, normaalit raajat. Mutta se pyörivä pehmuste oli liian pitkällä sivuilla, melkein kyynärtaipeen päällä, eikä siitä oikein tullut yhtään mitään. Pystysoutua ei kyennyt, ellei sitten tekisi niin pienillä painoilla ettei siitä juurikaan hyödy.

Mitä sitten ajattelin koittaa huomenna on tehdä vipareita sivulle ja eteen ikäänkuin kämmenpuoli ylöspäin, joillain suht pienillä painoilla jotka vaan lepäisi sitten kämmenellä. Onkohan ihan paska idea? Saakohan tuolla edes mitään tuntumaa olkapäihin... Takaolkapäälaite voisi kanssa ehkä onnistua jos käännän kädet toisinpäin kuin miten teen yleensä.

Mitäs muuten jos käyttäisi vetoremmejä? Voisivat pikkasen ottaa pois sitä peukalon tehtävää puristuksessa..

Juu, tuo on käynyt mielessä, mutta ensin pitäisi varmaan hankkia vetoremmit, tai paremmat mitkä minulla nyt on. Tämänhetkiset vetoremmit ovat sen verran paksua ja taipumatonta sorttia, että jos haluaa niitä käyttää niin remmin kieputtamiseen tangon/painon ympäri tarvitaan toista kättä (tai sitten mulla on vaan nakkisormet). Ja tällä hetkellä kun on toinen peukku huono tekemään moista kieritysaputyötä niin saisi vain rikkinäinen käsi itsellensä vetoremmiapua. Mikä sinänsä toimisi, mutta hommat tuntuisivat oudolta, ja olisiko treeni sitten toispuolesta. Hoho, outo ongelma. Tämä tietysti korjaantuisi jos keksisin mistä saa sellaisia siistejä vetoremmejä mitä muillakin on, jotka on helppo kieputtaa tangon ympärille ihan ilman toisen käden apua. Jos vielä semmoiset saisi, mitkä olisi ranteen ympärillä koko ajan siististi käyttövalmiudessa! Sehän olisi jo aika hienoa, pitäisi ehkä kysellä mistä niitä saa ostettua.
Hassua, ilman peukun puristusvoimaa pystyy edes jotenkin treenaamaan kaikki muut paikat paitsi olkapäät, ellei tuo vipari-idea sitten toimi :)

Laitan tähän ketjuun kysymyksen kun liippaa kuitenkin läheltä. Eli kun venähti(?) tuo peukalo krav maga reeneissä aika ikävästi kun yritin läppästä kaverin kättä sivulle. Tapahtumasta nyt jo yli 3kk aikaa ja vieläkin vähän kipeä kun taivuttaa peukaloa. Tiedättekö mitään keinoa miten paranemista saisi nopeutettua, jotain voidetta esim tms?? Alkaa kohta vaan taas treenkausi ja ei ainakaan hyvää tee se.... :(

Itse kysyin erin vaivan käynnin yhteydessä fysioterapeutilta, kun soittelin liika kitaraa ja tuli plekun käden peukalo tuo viimeinen nivel kipeäksi ihan levossaki, niin kuitenki ohjeisti, että jotakin palloa puristella sormenpäillä, suositelli jotain 1 koon jalitsusta vähän pienempää. (eli siis tekniikka pallosta vähän pienempää) mutta tuo grippereiden puristelu pinsetti otteella kuulosti aika hyvältä omasta mielestä mitä ehdotettiin aikasemmin. Ainakin itse koetan sitä.

Suositut

Back
Ylös Bottom