Perusruoka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juuussi
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
45
Itsellä on tässä nyt päällä jonkin sortin dietti ja samalla pitäisi saada peruskuntoa vähän kuntoon ja kaiken päälle sitä lihastakin. Olen kovasti koittanut kaupassa katsella ja kysellä ihmisiltä että mitkä ihan tavan ruokakaupasta löytyvät edulliset ruoka-aineet sopivat hyvin, etenkin kun tuota painoakin saisi lähteä.

Eli siis, miten esimerkiksi ihan tämmöset perusruuat kuin hernekeitto, pastat/makaronit/nuudelit, jauhelihakastikkeet, kalapuikot, riisi, kana, yms yms helposti valmistettavissa oleva ns. opiskelijaruoka, onko jotain jota pitäisi ehdottomasti välttää ja onko jotain hyviä vinkkejä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No tuskin on mitään jota kannattaa tosiaan karttaa! paitsi ehkä syöpää aiheuttavat ranskalaisia..:D
Elikkä juttuhan on niin, että kaikki kalorit mitä syöt enemmän kuin kulutat ovat liikaa jos diettaat! suosittelen laskemaan kalorit jonkin aikaa mitä syöt - siitä näet helposti mitä pitää muuttaa! itsellä esim. oli niin,että söin liian vähän tuossa dietin alussa, eli lihaa lähti nopeaa tahtia! jos kaveri painaa ~130kg, niin epäilen,ettei ~1800kaloria riitä, vaikka ei liikkuisi mihinkään..heh! Kana on mun suosikkia, hyvää ja terveellistä! kalakin on hyvää, tosin noi kalapuikot on melkoisen rasvaista tavaraa. makaroonit ym. menettelee vallan mainiosti ja ovat lähes pakollista ruokaa.

Aika vaikeata on saada lihasta dietillä jos sitä meinasit...Tonnikala ja kana on hyviä protskulähteitä kumpikin, eikä oo paljoa kaloreita ja kannattaa vähän miettiä noita vitamiinejä että saa tarpeeksi jne..

Tonnikala on suht halpa prostkun lähde, mutta halvinta "safkaa" on kyllä noi lisäravinteet. Ostat ison purkin protskua ja vedät sitä ja tietenkin pitää noita hiilareitakin saada eli ostat maltoa sit myös, mutta jos diettaat niin mahdollisimman vähän. Noista kyllä jää vähän nälän tunne mutta kyllä siihen tottuu jos on vähän itsekuria.

Joo sit pitää kyllä lisätä, että ei noi perusruokaa oo mutta...

Nuudelia ja purkki tonnikalaa (saa myös maustettuna tai vihannesten kera) ja lisäksi raejuustoa. Hyvää ja nopeaa :)

Muita nopeita ovat mulla kaikki pakastekeitot: kalakeitto, pinaattikeitto, kasvissosekeitto... lisäksi leipää jossa päällä kevyttuorejuustoa/sulatejuustoa/raejuustoa.

Jos ei muuta keksi tai ehdi, niin takuuvarma "kylmä" ateria: sämpylä tai muuta leipää, paketti (150 g) kalkkunaleikettä (kokeile myös niitä "ohuenohuita", ovat tosi nameja!), lisäksi joku hedelmä.

Munakas on opiskelijaruokaa parhaimmillaan. Jos et halua bulkata, voit jättää pari keltuaista pois esim. 4-5 munan munakkaasta. Munakkaan sekaan sitten mitä mieleen juolahtaa: sipulia, mausteita, kinkkua, tonnikalaa...

"Perusruuat" kannattaa luonnollisesti tehdä mahd. vähärasvaisina. Paistijauhelihaa, kanasta rintafile josta kuoraisee vielä kypsänä nahat pois, vähärasvaista kalaa esim. seitiä (tulee uunissa kasvispedillä tosi nopeasti). Kaikki pakastevihannekset, suikaleet, kasvikset ym. wokkihörhelöt on hyviä kaikkiin mahdollisiin sooseihin lisättynä.

Tuosta lihasmassan kasvattamisesta dieetillä... ehkä ei onnistu niin hyvin, mutta ainakin voit lohduttautua sillä että ne vähätkin lihat sieltä läskin alta alkavat erottua ;)

Itse olen tarkkaillut syömistäni kunnolla nyt pari kuukautta. Paino on tippunut kuutisen kiloa, lihasmassaa tullut ja tulokset parantuneet. Ennen pitkää kehitys luonnollisesti stoppaa, mutta minulla onkin tavoitteena syödä pysyvästi terveellisesti eikä enää saada painoa alas.

Originally posted by meitsi
Kuten sanottu, kanamunien protsku halvempaa kuin lisäravinteet. Ja varmaan miellyttävämpää ruokaa.

Ei oo hyvä vetää kananmunaa kauheesti ja käy niin kun jackassissä ;-) varmaan sen proteiini määrän enemmin vetää nesteenä kun kananmunia ja onhan noissa sit aina keittäminenkin ja en tiä jos wrangen prime-whey hera81 maksaa 50euroa 4kg (ollut joka toinen kk tarjouksessa ton 50 euroa) niin ei se kananmuna protsku voi kauheesti halvempaa olla.

Ei kuitenkaan kannata liiaksi tukeutua noihin nesteisiin ja korvata ruoan proteiineja lisäravinteilla. Max. 1-2 proteiinidrinkkiä päivässä (palautumisjuoman lisäksi) ja loput proteiinit muista lähteistä.

Originally posted by phy73
Tähänkin sama vastaus eli teetä ammattilaisella ruokavalio!!

Toi puhuu opiskelija safkasta niin ei opiskelijoilla oo rahaa ostaa kunnon safkaa saatika sit teettää jotain ruokavaliota ammattilaisella.

Kyllä opiskelijana on rahaa syödä. Pitää vain priorisoida mihinkä pistää rahat. Ei ne pennoset riitä jos joka viikonloppu käydään pikkupiluja metsästämässä jossain lihatiskillä. Jos laitat ne rahat ruokaan niin varmaan syöt kunnolla.

Originally posted by Nate

"Perusruuat" kannattaa luonnollisesti tehdä mahd. vähärasvaisina. Paistijauhelihaa...

Tai ostaa normaalia sika-nautajauhelihaa jonka käyttää paistamisen jälkeen siivilässä ja huuhtelee kuumalla vedellä rasvat pois. Tämän jälkeen reilusti mausteita!

No eipä se paistijauhelihakaan kovin kallista ole! Hinta yleensä n. 8 €/kg. Itse ostan sitä tuosta lähikaupasta kun niillä on siihen jatkuva tarjous, 5€:lla saa kilon.

Opiskelijan rahat ja ruoka

Ihan pakko kommentoida sen verran että mulla ainakin on ruokalasku pienentynyt kun aloin syödä kunnolla ja terveellisesti. Turhat välipalat ja kiska-suklaa-karkki-jätski-kahvit jää pois kun syö 2 lämmintä ateriaa päivässä.
Aamulla kun syö puuroa niin ei mene leipää (jonka päälliset maksaa...). Aamupäivällä koulussa ateria 2,35 euroa. Iltapäivällä protskudrinkki/kahvikuppi/hedelmä. Illalla lämmin ruoka kotona (ja paistijauheliha _ei_ ole kallista!). Iltapalana rahkaherkkua. Viikonloppujen viissiideriä-ja-lämmintä-leipää-herkuttelutkin on jääneet pois, kun tuntuu ettei viitsi mättää sokerista siideriä kun on koko viikon syöny terveellisesti. Mässypäivä on sitten mässypäivä, silloin syödään.
Eniten mua on silti auttanut tuo toisen lämpimän aterian ottaminen ruokavalioon, ei tule iltaisin sellaista veret seisauttavaa nälkää joka pistää ahmimaan jääkaapin tyhjäksi.

Originally posted by AutoScum
No eipä se paistijauhelihakaan kovin kallista ole! Hinta yleensä n. 8 €/kg. Itse ostan sitä tuosta lähikaupasta kun niillä on siihen jatkuva tarjous, 5€:lla saa kilon.

Missähän kaupassa? Marssin sinne välittömästi ja ostan pakastimen täyteen, noin halvalla ei omista lähikaupoistani saa edes nauta-sikaa.

Originally posted by Naru

Tai ostaa normaalia sika-nautajauhelihaa jonka käyttää paistamisen jälkeen siivilässä ja huuhtelee kuumalla vedellä rasvat pois. Tämän jälkeen reilusti mausteita!

mitenhän toi huuhteleminen vaikuttaa tuotteen ravintoarvoihin. muistan lukion kotitalousopettajani sanoneen ettei esim. herne-maissi-paprika pussin sisältöä saisi sulattaa siivilässä kuuman veden alla. ravinteet kuulemma huuhtoutuvat pois.

Kun riisistä kaataa keitinveden pois, on se vaalean väristä. eli jotainhan siihen on liuennut. itse ainakin keitän riisinkin niin että ylim. vesi kiehuu pois.

Originally posted by msj81

Kun riisistä kaataa keitinveden pois, on se vaalean väristä. eli jotainhan siihen on liuennut. itse ainakin keitän riisinkin niin että ylim. vesi kiehuu pois.

Jep. Keittiöalan ihmisenä voisin sen verran kommentoida, että keitinvettä kannattaa varata kattilaan sen verran kuin sitä menee, ettei sitä tarvi kaataa sit enää pois. Sinne todellakin liukenee ravintoaineet. Jos haluaa ruoasta muutenkin vitamiinipitoista jne., niin juurekset tulisi aina keittää kuorineen. Esim. kuoritun perunan c-vitamiini tuhoutuu hyvin nopeasti keitettäessä. Tämä nyt on vähän pilkunviilaamista, mutta anyway, jos kananmunasta haluaa kaikki valkuaiset elimistöön, niin raakana pitää syödä.

Perusperiaate on se, että mitä pystyy syömään kuumentamatta, niin kannattaa myös syödä kuumentamatta:cool:

Lisäravinteet on kyllä omiaan antamaan puhdasta proteiinia, mutta elimistö tarvii kosolti ravintoaineita, joita saa vain ruoasta.

Tässä lopuksi vinkkinä lista ruoka-aineista, joissa proteiinia on hyvin vähän tai EI ollenkaan:

- hedelmät, marjat, tuoremehut
- kurkku, tomaatti, paprika + useimmat kasvikset
- useimmat jauhot, esim. perunajauho
- öljyt, margariinit, voi
- majoneesit, salaatinkastikkeet
- sokerit, hillot
- karamellit (joissa ei kermaa eikä maitoa)
- vesi, mehut, MALLASJUOMAT, kivennäisvedet, kahvi, tee
-

Originally posted by Naru

Missähän kaupassa? Marssin sinne välittömästi ja ostan pakastimen täyteen, noin halvalla ei omista lähikaupoistani saa edes nauta-sikaa.

SPARmarket Puistola.

Opiskelija tai ei, kyllä siihen ruokaan rahaa uppoaa. Viimeistään sitten 5000-6000cal bulkissa, jos pitää puhtaan linjan eikä ota niitä kaloreita öljyistä, rasvaisista lihoista yms. Tai ehkä en vain ole löytänyt niitä halvimpia ruokakauppoja, joista saa paistijauhelihatkin 5e/kilo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom