Peruskysymys ravinnosta: hiilarit+kuidut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonza
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
45
Tämä on noloa. Multa on jäänyt täysin ymmärtämättä aivan tällainen perusasia, koska ei ole kiinnostanut. Pitää nyt kuitenkin varmaan kiinnostua, kun pääsee kohta treeniin kiinni...

Eli: Oliko se niin, että hiilareita ja kuituja ei kannata ottaa samalla kerralla, vai että ne nimenomaan olisi hyvä ottaa samalla kerralla?

Jos vedän aamupalan:
kaurahiutaleita/mysliä+jotain muuta+protsku, niin pistänkö protskuni sekaan maltoa? Jos samalla otan osan päivän rasvoista öljynä, niin sitten en ota maltoa? Ettei tule rasvaa ja maltoa samalla kerralla...

En tiedä mistä on jäänyt mieleen sellainen käsitys, että kuidut blokkaisivat hiilareiden imeytymistä, eli malton ottaminen kuitujen kanssa menisi hukkaan? Oikaiskaa mulle nyt tämä asia oikein, niin ei tarvitse enää pähkäillä!

Kiitos

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös kuitu auta ruoansulatuksessa, mutta jotenkin hidastanee hiilareiden (muidenkin ravintoaineiden?) imeytymistä. Täten verensokeri ei kuituista hiilaria (=laadukasta -> täysjyväruis, kaura yms.) syötäessä heittele kovin hirveesti. Näppituntumalla tuntus, että muulloin kandee aina syödä kuituista/hidasta hiilaria, paitsi:

1) reenin jälkeen
2) jos on raju massakausi ja kaloreita pitää saada pirusti.

Toi sun aamupala näyttää tod. asialliselta! Tuskin ne kuidut sitä huonontaa. Solahtaapahan paskapökäle pönttöön livakammin :D

Mä oon joskus miettiny, että tuleekohan jopa liikaa kuituja syötyä, kun tarvii pariinkin kertaan urakalla paskoo joka päivä. Noo, ehkä se on vaan tää ikuinen massakausi :lol1: ja isommat määrät muutakin ruokaa, ei vaan kuituja.

Normaalisti hiilarit kannattaakin ottaa hitaista lähteistä, eli niistä kuitua sisältävistä. Poikkeuksena palautusjuoma jolloin hiilareiden imeytymine tulisi olla mahdollisimman nopeaa. Siis kuidut eivät blokkaa mitään mutta hidastavat imeytymistä, joka on normaalisti vain hyvä asia.
Mutta aamupalasihan sisältää jo reilusti hiilareita (kaurahiutaleet ja mysli) joten ei välttämättä kannata vetää sitä maltoa kuitenkaan. Samoin joku rkl öljyä ei meinaa mitään, vedä sekin samalla. Sekin itse asiassa hidastaa hiilareiden imeytymistä.

Originally posted by Tonza

Eli: Oliko se niin, että hiilareita ja kuituja ei kannata ottaa samalla kerralla, vai että ne nimenomaan olisi hyvä ottaa samalla kerralla?

Kysymys kuuluukin: kuinka hitossa on mahdollista syödä pelkkää kuitua, ilman mitään hiilihydraattia? :confused: (Hiili- ja lasikuitua ei lasketa)

Tomppa: Lähinnä mietin tuota asiaa juuri tuon lisähiilarin kannalta, eli maltoa vai ei tuossa aamupalalla.

Tähän asti oon ottanu maltoni yleensä eri aikaan kuin kuituni. Rupesin sitten miettimään, että mikähän on oikein...

Mä oon hirveä toivoton ectomorphi ja yritän saada bulkkia keinolla millä hyvänsä...

Edit: sana toivoton oli unohtua...:D

Originally posted by Tonza
Mä oon hirveä ectomorphi ja yritän saada bulkkia keinolla millä hyvänsä...

Mä kyselin joskus taannoin bulkkivinkkejä narutaudin karkottamiseksi. Ainakin nää muistuu mieleen:

1) joka aterialla rkl ruokaöljyä muun ruoan lisäksi
2) joka aterialla yksi kananmuna muun ruoan lisäksi
3) joka protskujuomaan maltoo (ei pelkästään pal.juomaan).

Ja tuosta vielä linkkivinkki:
http://www.testosterone.net/articles/176skin.html

Kai olisi tärkeintä karkottaa "Voi ei! ARGH! 2 grammaa läsää, nyt loppu massakausi!!" -asenne, jotta voisi kunnolla lihastakin kehiä;)

Kyllähän mä nyt omasta mielestäni ihan mukavasti olen kasvanut, saman pituinen olen kuin aloittaessani, mutta yli 20kg painavampi. Eli kyllä sitä tavaraakin hiukan on tullut, mutta eihän tämä nyt vielä ole läheskään tarpeeksi. Normaaliheppu kasvaa näihin mittoihin vuodessa-parissa. (ellei jo aloita paremmista mitoista)

Mutta sairasta syöntiä tämä on vaatinut. Parhaalla treenikaudellani otin periaatteeksi (jotta huono ruokahalu ei tuhoaisi tavoitteita) sen, että otin pelkästään lisäravinteista 1500-2200 kcal päivässä. Siihen sitten 5-6 ateriaa päällisiksi, joilla söin niin paljon kuin mahtui. Mulla oli välillä yölläkin kello herättämässä, jotta pystyi syömään hiukan ylimääräistä.

Kyllä mä tuolla syöntiohjelmalla kasvoin, eikä hirveitä läskejä tullut. Mutta järkyttävää panostusta ja mättöä tuo vaati, oli henkisesti rankkaa nousta öisinkin syömään. Ja lisäksi tuo lisäravinteiden määrä oli ainakin omasta mielestä aika korkea...

Aivan niinkuin tuossa Iivilin linkissä oli, ruokahalu (tai kyky syödä) ei tunnu skinny bastardillä olevan lahjakkaampien ihmisten tasolla.

kyllä se homma on syömisestä kiinni, jos painoa haluaa lisää. sulla on semmonen tuulennopee aineenvaihdunta, että joudut vetään paljon safkaa. perusjutut kunniaan ruokailussakin. kuituja saat vetää niin paljon, kuin sielu sietää. runsaasti kaloreita sisältävässä dieetissä ne vaan putsaa paikkoja. palautusjuomaan en niitä laittaisi, kuten edellä mainittiinkin.

jätä se malto palautusjuomaan. se vaan heittelee verensokeria liikaa.

tässä pikaesimerkki päivän syönneistä:
7: 5dl müsliä, raejuustopurkki, omppu
10: lounas sisältäen pastaa/riisiä+kanaa/kalaa, rehuja...kaikkia paljon!
13 protskudrinkki 60g+litra maitoa
16 muutama banaani, rahkapurkki
18-19 treeni (esim.)
19 palautusjuoma esim. reco2 100g
20 päivällinen sama kuin lounas. syö paljon...kuten osaat jo :-)
23 sama kuin lounas yhä...
03 protskudrinkki sama kuin klo 13

aterioilla ei juoda mitään vaan keskitytään pureskelemaan kaikki erittäin hyvin...ja vielä hieman lisää. vettä juodaan ½h ennen ruokailua, että se ehtii imeytyä, eikä laimenna vatsahappoja.

paino nousee taatusti. ellei nouse, lisää jokaisen aterian kalorimäärää. se on fysiologinen fakta. ei huolta. käytä vaikka rehujen seassa oliiviöljyä. namnam.

vähennä muuta liikuntaa, vaikkei se juuri mitään poltakaan.

20kg on ihan hyvin kuule. sä kärsit bodarin itsesäälistä... "mun hauis ei oo ku vaan 55cm vitosen rasvoilla... markolla on sentään 60cm kolmen rasvoilla...YHYYYY!!!!" :) jos se 20kg on lihaa, eikä rasvaa, voit olla hyvinkin tyytyväinen.

Originally posted by jto
vähennä muuta liikuntaa, vaikkei se juuri mitään poltakaan.

20kg on ihan hyvin kuule. sä kärsit bodarin itsesäälistä... "mun hauis ei oo ku vaan 55cm vitosen rasvoilla... markolla on sentään 60cm kolmen rasvoilla...YHYYYY!!!!" :) jos se 20kg on lihaa, eikä rasvaa, voit olla hyvinkin tyytyväinen.

Muu liikunta on jo minimissä. Itseasiassa pitää varmaan hiukan välillä jo lisätäkin, ettei kunto lopu kesken sarjojen. Tahtoo pumppu pettää ennenkuin lihakset on saanu tarpeekseen...

Tosta 20 kilosta on varmaan jotain 15 kiloa suurinpiirtein lihaa, ehkä hiukan enemmän, ehkä hiukan vähemmän. Ei silti paljoa vielä lohduta tämmöinen hikinen 70kg:n paino, kyllä sitä tuonne 80 kilon paremmalle puolelle vielä pitäis päästä, jotta tällä pituudella alkais näyttää hiukan isommalta... :D Ja sitten dieetille, josko olis kunnolla tiukkana vaikka semmoset 75kg, niin olis ihan mukava (ja kova) välitavoite mulle...

Originally posted by jto

tässä pikaesimerkki päivän syönneistä:
7: 5dl müsliä, raejuustopurkki, omppu
10: lounas sisältäen pastaa/riisiä+kanaa/kalaa, rehuja...kaikkia paljon!
13 protskudrinkki 60g+litra maitoa
16 muutama banaani, rahkapurkki
18-19 treeni (esim.)
19 palautusjuoma esim. reco2 100g
20 päivällinen sama kuin lounas. syö paljon...kuten osaat jo :-)
23 sama kuin lounas yhä...
03 protskudrinkki sama kuin klo 13

Voi hyvää päivää mikä määrä ruokaa! Minä syön kuin lintu tuohon verrattuna, ja silti tuntuu että vaan ylimääräistä meinaa kertyä (186/99). Miten on mahdollista??

Originally posted by jto
aterioilla ei juoda mitään vaan keskitytään pureskelemaan kaikki erittäin hyvin...ja vielä hieman lisää. vettä juodaan ½h ennen ruokailua, että se ehtii imeytyä, eikä laimenna vatsahappoja.

Onko asia todella näin? Lipitän aika paljon vettä päivässä ja varsinkin ennen lounasta on varmaan muutama litra juotuna (kusellakin kyllä joutuu ramppaamaan). Eli voiko hapot laimeta merkittävästi ja että siitä olisi jotain haittaa?

Läpsähti leuka lattiaan kanssa. Tuntuu että jenkkakahvat kasvoi jo tuon listan lukemisesta.

Hitto, miksi ei voi olla läpipasko? Bulkkaaminen on väliaikaista, mutta läskien kanssa saa tapella loppuikänsä...

kuinka pitkä tonza olet?

apophis: vatsahapot eivät laimene kuin hetkellisesti vettä yms. juodessa. ruuansulatuksen tehostamiseksi ei siksi kannata aterioilla juoda. jos vesi juodaan n. ½h ennen ruokaa, ehtii vatsalaukku tyhjentyä ja hapot on taas kohdallaan, kun ruokaa saapuu. ruoka tulee pureskella mahd. hyvin...lähes nesteeksi, että kaikki ravintoaineet saadaan talteen. lihaköntti saattaa tulla sellaisenaan läpi, jos sen vaan nielaisee... kiva kielikuva :)
vihanneksilla sama juttu. jauhakaa ihmiset jauhakaa!

mho: sama juttu itellä...en kauheen paljoa voi syödä ilman että alkaa jenkat kasvaan. olin pienenä aika runsas... okei...tosi runsas ja siitä syystä herkkyys saada ylimääräistä säilyy...

sulle voisin neuvoo kokeileen tollasta proteiinipainotteista dieettiä: hieman hiilareita, paljon proteiineja ja kohtuudella hyvälaatuista rasvaa. ei kannata mennä äärimmäisyyksiin, vaan esim. vähentää hiilareiden määrää aterioilla pikkuhiljaa. kaikki nopeet hiilarit pois. tilalle vaikka oliiviöljyä salaattiin yms. ei sitä rasvaakaan hirveesti kannata läträillä, mutta jonkiin verran laittaa rasvat liikkeelle. eka häipyy hiilareiden myötä nestettä ja sit pikkuhiljaa alkaa ihrakin käryymään.

treenaa puntilla normaalisti kovaa 3-4 krt/vko, mutta pidä treenit siinä tunnin hujakoilla. lisäksi voit tehdä reippaita aerobisia treenejä, mutta ei niillä rasva niinkään pala. puntti polttaa...tai siis lihas polttaa aineenvaihduntatasojen nousun yms. vuoksi. aluksi voi olla väsy olo, mutta pikkuhiljaa homma alkaa toimiin.

168cm. Lähtöpaino treenin alkaessa oli siinä n. 47-48kg, että kun pituutta en ole kasvanut, niin aika hyvä tulos kuitenkin.
Vaikkei tähän tämänhetkiseen vielä millään voi olla tyytyväinen. Mutta kun joskus epäilin jo vahvasti tuota yli 65kg:n ylikin pääsyä, tuntui 50 kilosena aika kaukaiselta :p moinen massa. :D

No, kyllä kai se tästä pikkuhiljaa, kun kaiken aikaa oppii hiukan lisää ja testaa eri asioiden toimivuutta...

jto: mainitsit että herkkyys lihomiseen kasvaa, jos on lapsena ollut ylipainoinen. Onko esittää perusteluja, tutkimuksia tms. aiheeseen liittyen? En väitä, että olisit väärässä, vaan kiinnostaa vain tietää miten asiat ovat.

Suositut

Back
Ylös Bottom