Peruskunnon testaaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Armatec
  • Aloitettu Aloitettu
Hei

Löytyisikö täältä menetelmiä aerobisen peruskuntotason mitaamiseksi? Tarkoituksena siis olisi saada tietoon oma peruskunnon taso "kotikonstein".
Cooperin testi siis ei käy, koska siinä mitataan liikaa "juoksutaitoja" ja maksimikestävyttä. Olen kuntourheilija, joten mitään tarkkaa huippu-urheilijoille tarkoitettua analyysiä en tarvitse.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei

Löytyisikö täältä menetelmiä aerobisen peruskuntotason mitaamiseksi? Tarkoituksena siis olisi saada tietoon oma peruskunnon taso "kotikonstein".
Cooperin testi siis ei käy, koska siinä mitataan liikaa "juoksutaitoja" ja maksimikestävyttä. Olen kuntourheilija, joten mitään tarkkaa huippu-urheilijoille tarkoitettua analyysiä en tarvitse.

Piip-testi?

Edit: Piippausnauhat löytynee intternetistä ja lisäksi tarvit mitan.

Edit2: http://www.beeptestacademy.com/beep-test-download/

Mihin sitä saatua tulosta on tarkoitus vertailla?
Mun mielestä coopperi on ihan hyvä ja menisin sillä vaan. Paljon simppelimmäksi ei mun mielestäni kuntotesti mene. Se on toki melko anaerobinen suoritus, mutta kyllä se antaa hyvin osviittaa siitä missä mennään.
Voihan sitä myös itse kehitellä jonkinlaisen testin itselleen, mikäli tarkoitus on vaan seurata kehitystä. Sykemittari ranteeseen ja vaikka polkemaan kuntopyörää jollain tietyllä vakiosykkeellä tietty matka ja sitten vertailee siihen kulunutta aikaa. Saman voi tehdä lenkkipolullakin.

Cooper mittaa maksimikestävyyttä, mitä kestävyyttä sä sitten haluat testata? Puolivälin kestävyyttä? Ei paljon helpommaksi testi mene kuin cooper ja siitä ainakin löytyy vertailupohjaa koska sen on juossut varmaan kaikki. Onhan se toki ikävää hommaa.

edit: Joskus työntulotarkastuksessa mulle tehtiin sellainen että poljettiin kuntopyörää jonka vastus nousi tietyin välein ja sitä poljettiin kunnes sykemittarin tulos oli joku määrätty. Ei käryä mikä testi lienee mutta vastaavaa toi tietty koittaa googlettaa. Tossa toki kaikki on enemmän samalla viivalla kun taas cooperissa vellipöksyltä jää monta sataa metriä juoksematta kun tuntuu pahalta.

Cooperin-testin olen toki vasta juossut (2600). Kun saman ryhmän kanssa heitettiin rinkat selkään ja lähdettiin muutaman tunnin vaellukselle tunturiin, niin testissä kierroksen tai puolitoista kierrosta paremmin juosseet ( ei kaikki vaan osa) joutuivat antamaan kantamuksiansa "huonokuntoisimmille", niin sen taki pohdin sitä, että olisiko joku toinen tapa testata peruskuntoa.

Cooperin-testin olen toki vasta juossut (2600). Kun saman ryhmän kanssa heitettiin rinkat selkään ja lähdettiin muutaman tunnin vaellukselle tunturiin, niin testissä kierroksen tai puolitoista kierrosta paremmin juosseet ( ei kaikki vaan osa) joutuivat antamaan kantamuksiansa "huonokuntoisimmille", niin sen taki pohdin sitä, että olisiko joku toinen tapa testata peruskuntoa.

Sä yrität mitata eri asiaa.

Juokse/kävele jokin tietty matka/aika, mitä enemmän "peruskuntoa" haluat mitata sen pitempi matka/aika. Jokin 20-50km kävely olis hyvä jos haluat mitata tuota Vaellus-peruskuntoa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom