Peruskunnon kohottaminen.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pahve
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka usein suosittelisitte minun käyvän lenkillä ja millaisella? harrastan vapaaottelua 3x viikossa ja 2x viikossa nyrkkeilyä. Ongelmana on juoksu kunto, voin hölkätä vain noin 20 minuuttia sen jälkeen syke on katossa ja reidet,pohkeet hapoilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka usein suosittelisitte minun käyvän lenkillä ja millaisella? harrastan vapaaottelua 3x viikossa ja 2x viikossa nyrkkeilyä. Ongelmana on juoksu kunto, voin hölkätä vain noin 20 minuuttia sen jälkeen syke on katossa ja reidet,pohkeet hapoilla.

Voi ihan alussa vaikka tehdä pelkästään reippaita kävelylenkkejä kunnes se kunto siitä kohoaa.Kyllähän noita lenkkejä kannattaa tehdä useampia viikossa 3-5 ehkä...ja venyttelyä kannattaa harrastaa lenkin jälkeen niin ei paikat niin jumiudu.

Hidasta huomattavasti vauhtia. Vaikka 2 min/km hitaammin.

Samalla lajitaustalla voisin kommentoida omaa filosofiaani lenkkeliyyn ja "oikeaan reeniin" (katsotaan moniko tarttuu tähän). Ensinnäkin kehäkunto on jotain ihan muuta kuin juoksukunto, joten juoksukunto ei varmaan ole se mittatikku sinullekaan.

Lajitreenissa syke käy todella kokealla mutta rasitus on lähes poikkeuksetta intervallityyppistä. Tämän tyypin reeni siis on jo tuolla 5krt/vko tahdillasi varmaan kunnossa. Oma näkemykseni lenkkeilyyn on ollut aina peruskunnon kohotus ja pitkäkestoiseen tasaiseen rasitukseen totuttelu ja/tai palauttelu. Olenkin vetänyt lenkit kevyinä ja pitkinä. Pitkä olisi siis vähintään tunti. En tiedä reenitaustaasi, mutta jos alle vuosi on takana, niin 5krt viikossa on jo varmaan riittävästi reeniä. Jos taas on pidemmällä, niin silti yksi lepoäivä täytyisi viikossa pitää. Näillä spekseillä kerran viikossa pitkä, kevyt lenkki voisi sopia ohjelmaan.

Stoppi tulee paljon herkemmin vastaan jos et aloita kevyesti. Kävele 10min reippasti, kunnes tulee pieni hiki ja hengästyt hieman. Sitten vasta aloitat hölkän. Kummasti sitä jaksaa paremmin näin.

1) Hidasta vauhtia
2) Ota alkulämpö ainakin kävellen
3) Lenkki ei ole "varsinaista reeniä" vaan oikeaa reeniä tukevaa IMO

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista, suositteletteko minun tekevän aluksi kävelylenkkejä? nimittäin oli sitten millä tahansa tempolla hölkkäämistä niin syke nousee liian korkealle peruskunnon harjoittamiseen.

Kokeile vetää 1h lenkkiä niin, että otat hölkkäaskelia (kädet käy, päkiöillä paino kuten hölkätessä), mutta liikutkin vain hieman normaali kävelyvauhtia lujempaa. Suomeksi tämä hölkkätyyli voisi olla vaikka lönkyttelyä? :D Eli lönkyttelyä 1h, ei saa vetää piippuun, vaan kiva hiki päälle.

Myös yksi hyvä vaihtoehto on kävellä 5min hölkätä 5min jne. Hiljalleen kun hölkkä alkaa sujua, niin pidentää hölkän osuutta ja pienentää kävelyn. Tätä vaikka tuo 1h, niin yllättävän nopeasti huomaat hölkkääväsi koko tunnin. Määristä en sinun harrastukseesi mene mitään sanomaan, mutta yleisestihän puhutaan, että 1-2xviikko on ylläpitävää ja 3-x viikko kuntoa kehittävää, mutta taitaa mennä vähän kulutuksen puolelle helposti kun muuten reenaat niin paljon. Kyllähän tuo kunto alkuun kehittyy kerran viikossakin. Itse suosittelisin 2x viikossa lenkki ja katsot sitten miltä tuntuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom