Perintö poikimaan, mutta miten?

Liittynyt
12.12.2007
Viestejä
318
Tänään selvisi, että minulle on tulossa perintöä 10 000 €. Se on opiskelijalle iso summa ja mieleeni heräsi kysymys, että mikähän mahtaisi olla optimaalisin tapa "hyötyä" tuosta summasta pitkällä aikavälillä?

Olen talousasioissa enemmän kuin heikko, eikä minulle tule mieleen kuin rahojen laitto tilille.:rolleyes:

Lukisin mielelläni Pakkotoiston talouspuolen asiantuntijoiden mielipiteitä, että miten tuosta rahasummasta saisi pitkässä juoksussa eniten "irti" ?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mita korkeampi tuotto, korkeampi riski.

Missas asut talla hetkella ? Tuo saattas riittaa kasirahaksi yksion ostoon, tietty tarvitset jostain takaajan lainaan. Yleensa takaajia saa vaan paremmin kun itsella laittaa esim 10 000eur.
Taman jalkeen asustelet yksiossasi 2 vuotta ja saat myyda sen verottomana. Mun mielesta asuntomarkkinat on luotettavampi vaihtoehto talla hetkella, kuin osakkeet.

Kasitykseni mukaan lainan korot ei oo ainakaan nousemassa talla hetkella. En tieda paljonko yksion arvo nousee esim seuraavan 3 vuoden aikana, ehka hieman ? Oma veikkaus on 5 - 7%, mutta etpahan ainakaan maksa vuokraa tuolta ajalta.
 
kai sille yksiön vastikkeelle ja lainan korollekin hintaa tulee, joten aika sama asuuko vuokralla vai omassa noin lyhyellä tähtäimellä(tietty riippuu vuokrasta) ainaki näin yhtäkkiä ajateltuna tuntuu siltä? sitten asia on eri jos ostaa halvalla huonokuntoisen kämpän ja remppaa halvalla siistiksi.

korkorahasto lienee varmin, mutta ei siinä kyllä rikastumaan pääse, mutta ei ainakaan rahanarvokaan laske kuten käy rahan seisottamisessa normaali tilillä..
 
Juuri tällä hetkellä yksiö ei todellakaan ole mikään paras sijoituskohde koska hinnannousu on hidastumassa ja taloustilanne ei tällä hetkellä ole maailmalla erityisen vakaa.
Itse sijoittaisin kultaan nuo rahat.
 
Laiska ja saamaton (minä) laittaa määräaikaistilille. Kasvaapi hyvin hyvin rauhallisesti euriborin tahtiin. Elikkäs 4.3% suunnilleen. (Paljos se inflaatio on :) )

Onkos joku perillä noiden osakeindeksilainojen sielunelämästä, niissähän on pääoma turvattu.
 
Laiska ja saamaton (minä) laittaa määräaikaistilille. Kasvaapi hyvin hyvin rauhallisesti euriborin tahtiin. Elikkäs 4.3% suunnilleen. (Paljos se inflaatio on :) )

Onkos joku perillä noiden osakeindeksilainojen sielunelämästä, niissähän on pääoma turvattu.
onko tuo korko oikeasti 4,3 vai tuleeko tuohon vielä joku marginaali vähennys?
 
Tänään selvisi, että minulle on tulossa perintöä 10 000 €. Se on opiskelijalle iso summa ja mieleeni heräsi kysymys, että mikähän mahtaisi olla optimaalisin tapa "hyötyä" tuosta summasta pitkällä aikavälillä?

Olen talousasioissa enemmän kuin heikko, eikä minulle tule mieleen kuin rahojen laitto tilille.:rolleyes:

Lukisin mielelläni Pakkotoiston talouspuolen asiantuntijoiden mielipiteitä, että miten tuosta rahasummasta saisi pitkässä juoksussa eniten "irti" ?

Osakkeet ovat tuotoltaan ylivertaisia muihin sijoitusmuotoihin nähden. Tällähetkellä Helsingin pörssissä hyviä yhtiöitä saa kohtuulliseen hintaa johtuen jenkkien taloustilasta, eli epävarmuutta on. Halvallahan se pitää ostaa eli sillonku on epävarmaa. Päiväkauppaan ei nyypän kannata alkaa. Hajauttamalla hyviin yhtiöihin saa rahoilleen hyvän tuoton, kun vielä hajauttaa ostohetket niin keskihinnasta tulee järkevämpi.

Kannattaa muistaa et yhteiskunta perustuu siihen, että yhtiöt tekee tulosta. Sieltähän ne verorahatkin tulevat. Joku yhtiö voi ajansaatossa muuttua tappiolliseksi, mutta eivät kaikki. Avainsana on silloin hajautus. Kannatta seurailla pörssiä sillä silmällä.

Off topic: Duunari saa vain sen palkan ja sijoittaja kääri sitte tuotot. Sitähän se on. Mun mielestä duunarille pitäisi maksaa osa palkasta osakkeina, niin pääsisivät nauttimaan työnsä tuotosta.
 
Pistät rahat määräaikaistilille ja osakemarkkinoiden taantuman loppuessa 6-12 kk kuluttua sijoita indeksirahastoon.

Vähän tähän tapaa itsekin. Tosin laittasin esim. 10% siivun välittömästi indeksirahastoon ja jatkaisi lisäilyjä vaikkapa 3 kk välein. Ja lisäksi pistäsin nuo rahat lyhyen koron rahastoon, enkä määräaikaistilille. Ei tartte maksella veroja ennenkuin rahoja oikeasti tarttee ja lisäksi määräaikaistilin tuotoista ei pysty vähentämään mitään, rahaton tuotosta pystyy.

Ja syy, miksi osa jo nyt, on se ettei kukaan tiedä mennäänkö tästä alaspäin vai ei.

Mutta tämä indeksirahasto (ja osakesijoittaminen yleensäkin) vaatii senverran kärsivällisyyttä rahalta, että sijoitushorisontin on syytä olla vuosia.

Jos rahoilla on tarkoitus ostaa esim. asunto "muutaman vuoden päästä" on niistä syytä suurin osa pitää vaikkapa siellä lyhyen koron rahastossa.
 
Pitkällä aikavälillä kymppitonnilla ei tee juuri mitään. Fiksuinta olisi maksaa sillä mahdollista opintolainaa takaisin ja kaikki muut mahdolliset rästit. Loput laittaa jonnekin varmaan paikkaan tulevaisuuden pesämunaksi. Yhtenä vaihtoehtona määräaikaistalletukset.
 
Pitkällä aikavälillä kymppitonnilla ei tee juuri mitään. Fiksuinta olisi maksaa sillä mahdollista opintolainaa takaisin ja kaikki muut mahdolliset rästit. Loput laittaa jonnekin varmaan paikkaan tulevaisuuden pesämunaksi. Yhtenä vaihtoehtona määräaikaistalletukset.


Mitä tarkoittaa määräaikaistalletus?:david:
 
Juuri tällä hetkellä yksiö ei todellakaan ole mikään paras sijoituskohde koska hinnannousu on hidastumassa ja taloustilanne ei tällä hetkellä ole maailmalla erityisen vakaa.
Itse sijoittaisin kultaan nuo rahat.

Rahat pakenevat jatkuvasti porssista, koronlaskuille painetta, usassa korot tulee alas etta kolisee...

Silloin kun rahat pakenevat osakkeista, niin ne tosiaankin siirtyvat arvometalleihin, kiinteistoihin. Ennen myos oljyyn, mutta nyt en oikein tieda. Uskon tahan vakaasti, ja voinpa vaikka vaittaa etta asunnot ei suomessa ole viela edes kalliita. En nyt tasta jaksa enempaa vaantaa. Hinnat ei varmasti tule alas esim 2 - 5 vuoden aikana.


Asuntojen arvonnousu on hidastumassa, mutta veikkaan etta vuoden lopusssa taas kiihtyy.
Osakkeissa on tietty paras tuotto, mutta niin on riskikin. osaksi se ettaa 10k ei vaan ole tarpeeksi etta saisi jotain hajautusta aikaiseksi.
Totta on etta kaikki taman hetkiset lainat kannattaa maksaa pois, ja taman jalkeen katsoa mita jaa jaljelle.
 
Mitä tarkoittaa määräaikaistalletus?:david:
Se tarkoittaa käytännössä tiliä, missä rahat on korvamerkittynä 1-24kk, minkä aikana niihin ei pääse käsiksi. Noita voi tietenkin tehdä peräkkäin niin paljon kuin haluaa.

Kyllähän tuolla summa nyt käy autokoulutkin yms, jos on vielä käymättä.

Minusta ei kannata alkaa leikkimään sijoittajaa jos se ei kiinnosta. Eiköhän sille summalle ole tulevaisuudessa käyttöä. Vaatisi vaan vähän enemmän taustatietoja, että pystyisi tarkemmin sanomaan mitä ne fiksuimmat rahareijät ovat. Ainakaan se ei ole uusi auto.

Joku voisi sanoa, että fiksuinta mitä tuolla voi tehdä on mennä vuodeksi Thaimaaseen. Eikä se reissaaminen ole varmasti huonoin vaihtoehto jos se kiinnostaa.
 
Mietin vain sitäkin, että "kannattaako" mun maksaa opintolainoja jo nyt pois, sillä niiden korkohan on aika pieni. Lainaa olisi tällä hetkellä se 5000. Sitten jäisi enää 5000 jäljelle perinnöstä.:(
 
Pitkällä aikavälillä kymppitonnilla ei tee juuri mitään. Fiksuinta olisi maksaa sillä mahdollista opintolainaa takaisin ja kaikki muut mahdolliset rästit. Loput laittaa jonnekin varmaan paikkaan tulevaisuuden pesämunaksi. Yhtenä vaihtoehtona määräaikaistalletukset.

Olen eri mieltä. 10000 € on varsin hyvä rahamäärä aloittaa sijoittaminen. Osakesalkkua voi kasvattaa myöhemmin. Tyhmintä mitä ihminen voi tehdä on kaivaa rahat maahan odottamaan tai kussa ne taivaantuuliin vain sen takia, että "sitä nyt on vaan tuon verran..."

En lähtisi sekoilemaan minkään asunnon kanssa. Asuntojen hinnat ovat korkealla ja nousuvaraa ei kauheasti ole. EKP on ilmaissut kantansa varsin selkeästi. Korkoja ei lasketa ellei ole aivan pakko. Inflaatio on yli 3%, selkeästi yli EKP:n tavoitteen. Yleinen taloudellinen tilanne vaikuttaa varmasti myös asuntojen kysyntään, eikä vaikutus ole positiivinen lähitulevaisuudessa. Kaikenkaikkiaan - jos ei löytöä tee, joka on suorastaan pakko-ostos - sijoitusasunnosta on enemmän harmia ja tuotto todennäköisesti matala.

Kultaan en suosittele aloittelijan tällä hetkellä lähtevän rahojaan laittamaan. On epävarmaa kuinka suuri tulevasta taantumasta tulee ja millä lailla se vaikuttaa inflaatioon. Lisäksi kullan hinta on jo kohtuu korkealla.

Avainsana on tässä tilanteessa rahan suojaaminen ja indeksirahastoon sijoittaminen myöhemmin. Timban suosittama ajallinen hajauttaminen on ihan fiksua ja korkorahasto toimii varmasti hyvin myös sillä aikaa kun pörssikurssit ovat löytäneet suuntansa.
 
tompan perustelut ovat kanssa ihan ok.
opintolainan korosta en tieda. jos alhainen niin ei sita kannata sitten maksaa.
10k on kylla ihan ok tukku rahaa aloittaa jotain, ei sita todellakaan polttaa menemaan. se on varma.
Suomessa vaan tuntus tuo oma asunto olevan se juttu, koska siita voitosta ei tartte maksaa veroa.
 
Mietin vain sitäkin, että "kannattaako" mun maksaa opintolainoja jo nyt pois, sillä niiden korkohan on aika pieni. Lainaa olisi tällä hetkellä se 5000. Sitten jäisi enää 5000 jäljelle perinnöstä.:(

Yleensä moni on sanonut, että jos haluaa säästää, niin eka sijoitus on maksaa lainat pois. Ja sen jos sen jälkeen jää enää 5000 e, niin eipä tuolla summalla yksinään paljon paskaakaan sijoitella tai tehdä tuottoja, jos siis tulot muuten on sellaset ettei niistä jää yli (kuten voisi opiskelevalla ihmisellä kuvitella olevan). Kyllä mä näkisin, että tuollaisessa tilanteessa parhaiten omaa elämäntasoa nostaa kun käyttää sen fiksusti päivittäisiin hankintoihin tai jemmaa sillain pesämunaksi, jos oikeasti joskus tarvii jotain isompaa. Jos ton summan iskee kerryttämään pääomaa, niin se on kasvanut kunnon kokoiseksi vasta kun olet eläkkeellä ja jotenkin voisi kuvitella, että silloin se rahan tarve ei ole enää niin suuri. Siis jos oikeasti joudut opiskelijana pihtailemaan rahankäyttöä ja miettimään mihin pistät, niin ei se ole mikään tyhmä temppu parantaa vaan omaa elintasoa tuolla rahalla. Enkä siis mitään tuhlailua tarkoita, vaan lähinnä normalisoida elintasoa sieltä opiskelijan tulokuopasta. Ei tuo 5000e mitä siitä opintolainan jälkeen jää ole kuitenkaan kuin ~2 kk kuukausipalkka mitä saat valmistumisesi jälkeen.

Siis ihan esimerkkinä: voisit saada varmasta sijoituskohteesta 5% vuosituoton. Jos et maksa opintolainaa pois, niin tuolla 10000 eurolla vuoden päästä olisi, 10500e ja kahden vuoden päästä 11025e. Elikkä parissa vuodessa saisit reilun tonnin ylimääräistä. Ja tosta ne opintolainan korot jotka lienee 120e vuodessa elikkä todellisuudessa kahdessa vuodessa ~750 e voitto. Jos taas maksat 5000 tonnin lainan pois ja kahden vuoden ajan otat vaikka joka kk 150 e ylimääräistä käyttöön ja valmistut sitten kahden vuoden päästä, niin sulla on 1400 e vielä jälellä tuosta ja olet voinut elää 150 euron verran leveämmin eikä tarvi kituuttaa millään naurettavilla tuloilla. Ja voi sitten vaikka niillä oikeilla tuloilla kun alkaa vakkari duunit voi aloittaa sen säästämisen ja alkaa lätkimään vaikka muutaman satasen kuussa säästöön.

Niin tuo edellinen kappale ei suoranaisesti ollut mikään neuvo, koska en sun todellista taloudellista tilannetta tiedä. Yritän tuossa vähän tuoda vaan toista näkökantaa, että kannattaako opiskeluvaiheessa hirveästi vielä alkaa säästämään, jos tulot on oikeasti pienet. Itse sijoittasin kyseisen määrän rahaa omaan henkiseen pääomaan ja tutustuttaisin itseä vieraisiin kulttuureihin matkailun muodossa. Ainaki itselle jäisi sellaisesta huomattavasti enemmän käteen kuin niistä 15000 ylimääräisestä eurosta mitä se kasvaisia korkoa korolle eläkepäiviin mennessä, kun tuskin niille sitten on hirveästi enää tarvetta.
 
Huvittaa välillä lukea noita indeksijuttuja ja sijoitusjuttuja näissä "pienissä" summissa. Itse käyttäisin rahat elämiseen, jotain kivaa vähän itselle. En edes tajua ylipäätänsä ihmisiä, jotka nuorena vetävät persesuoli pitkällä säästäen johonkin eläkerahastoon. Maksa opintolainaa pois ja osta jotain siistiä itsellesi, siitä on vitusti enemmän iloa kuin kytätä jotain 500 euron voittoa vuoden ajalta jollain rahastolla.

Ja nyt siis pointtini on se, että sijoittaminen pienillä summilla on vähän hassua kun sillä summalla voisi nostaa elintasoaan nyt, eikä viiden vuoden päästä. Eri asia on sitten, jos sitä massia on niinpaljon, että on ihan sama lojuuttaa niitä jossain rahastoissa.

Ja mihin rahaa yleensä käytetään? Aika helvetin usein sitä käytetään elintason nostamiseen. Eri asia on sitten nämä indeksimiehet, jotka euron maasta löytäessään kelaavat 3 päivää miten sen saisi poikimaan pitkällä aikavälillä 3 senttiä.
 
Vaikka opintolainassa pieni korko onkin niin kyllä sekin nakertaa kukkaroa pikkuhiljaa, itse en sijoittamisesta tiedä juuri mitään mutta minäkin maksaisin sen lainan ensimmäisenä pois ja sitten pystyisi vaikka kuluttamaan 100€ kuussa yli 4 vuoden ajan.

Joku fiksumpi kertoo että onko "helppoa" saada sijoittamalla enemmän voittoa kuin mitä tuo laina syö korkoja itseltä?
 
Back
Ylös Bottom