Peräkärryt

Liittynyt
21.10.2005
Viestejä
10 950
Ehkä tämä kuuluisi moto-osastoon, mutta käytön puolesta enemmän tänne.

Itellä suurinpiirtein isoin jarruton tuplatelillä mitä kaupasta sai. Kyllähän sillä muuttoa teki, vaikka vähän jännittikin että paljonko ylikuormaa oli aina mukana.

Mukavasti menee keväällä orapihlajapaska kaatikselle kun ei tarvitse liikaa pakkailla.

Sitten tämä varsinainen asia. Muistakaa kiinnittää tavaranne kunnolla. Oli kivaa eilen tulla kotiin kun oli joltain tippunut täys jätesäkki raksapaskaa suoraan meidän tiehaaran kohdalle. Katsoin, että mikä helvetti siellä tiellä oikein makaa. Oli sitten tuo.
 
Mulla on tuollainen ukolta peritty 20v vanha yksiakselinen lyhytaisainen Muuli, jonka runkoa ukko on pahoinpidellyt sitomalla kuormia "yli laitojen" eli koko kärryn ympäri. Liina on siis muutamia satoja kertoja kiristänyt laitoja sisäänpäin ja kärryn alapuolelta laitojen tuet ovat kaikki murtuneita. Ei irtipoikki, mutta vaurioituneita kumminkin. Lavalla on koko hiukan reilu kipsilevyn verran, eli noin 1240x2650.

Olen harkinnut uuden kärryn hankintaa. Kuomu, hiukan pidempi aisa ja vähintään sama lavakoko. Kippiä en ole koskaan tarvinnut, mutta ei kai se huonoakaan tee. Onko jotain vältettävää merkkiä tahi suositeltavaa? Todennäköisesti käytettynä ostaisin.
 
Suosittelen ainakin välttämään kaksi akselista lyhyellä aisalla. Ei kulje metriäkään suoraan peruuttaessa. Joka kerta kun lainaa joltain kärryä syystä tai toisesta, niin hiljaa mielessään miettii että olispa meilläki parempi peruutettava :D
 
Tuo aisanpituuden merkitys on niin totta, viimeksi kirosin kun lyhytaisasella "mökkikärrillä" kävin rautakaupassa. Eihän sitä koko kärriä nähny peileistä ennekuin oli jo poikittain :face: Toinen kärri taas on hyvä itsetehty, jämäkkärunkoinen, kuorma-auton lehtijouset, pitkä aisa. Ja kokoa sen verran että mahtuu kevyesti 2 crossipyörää vierekkäin :rock:
 
Ainakin tuo oma Farmin kärry on tuntunut OK laatuiselta, että uskallan suositella firmaa.

Jos kärry on hyvä niin eikö se oo aika sama maksaako se tonnin vai pari vai enemmän jos sille on käyttöä. Ei ne ilmaisia ole.
 
Aku on merkki ja telillä, sekä kuomulla varustettu. Mukava peruuttaa, kun ei linkuta heti, mutta toisaalta raskas käsin siirrellä.
 
Telistä ei ole kevytperävaunussa kuin haittaa imo. Pienempi kantavuus, hankalampi käsitellä käsin yms. Mulla on ikh:n 3000x1500 kuomullinen yksiakselinen verme ja se on ihan ok.

Oleellisia juttuja raksa/remppakärryllä ovat mielestäni kuomun helppo irrotettavuus, etu- ja takalaidan helppo poisto tai alaskäännettävyys, kiinnityspisteiden lukumäärä ja sijainti, aisan pituus ja laitojen korkeus. Omaani ottaisin lisää kiinnityspisteitä, vaikkapa pohjalevyyn jossa niitä ei ole nyt lainkaan, sekä korkeammat laidat.
 
Omaani ottaisin lisää kiinnityspisteitä, vaikkapa pohjalevyyn jossa niitä ei ole nyt lainkaan, sekä korkeammat laidat.
Kiinnityspisteitä olen omaan rouskuuni lisännyt näillä Kiinnityslaite, 1500 kg - Biltema tosin en ole viitsinyt näitä upottaa vaan ovat pinnallisina läpipulttauksella. Viitseliäs kaveri poraisi pohjavaneriin sopivan reiän ja lisäisi alapuolelle toisen vanerin niin saisi upotetun kiinnikkeen. Uppomalli + ei kuomua + talvi = kiinnityspiste jäässä.
 
Olen katsellut tuollaista JT Trailerin 330K kärryä. Käyttö tulisi olemaan "normaalia omakotitalollisen" käyttöä. Tuntuisi järkevällä hinnoittelulla saavan ympäri Suomen.

Onko kokemuksia?

varmasti hinta-laatusuhteeltaan parhaasta päästä. jos joku oikein nyylä on, 330 mittaisessa ei ole yhtenäinen pohjavaneri, vaan sitä on jouduttu jatkamaan 30 sentin pätkällä :lol2:
 
varmasti hinta-laatusuhteeltaan parhaasta päästä. jos joku oikein nyylä on, 330 mittaisessa ei ole yhtenäinen pohjavaneri, vaan sitä on jouduttu jatkamaan 30 sentin pätkällä :lol2:

Itse asiassa kesälomareissulla ollessani kävin ko kärryjä katsomassa valmistajalla Seinäjoella ja kiinnitin huomiota yhdessä kärryssä juurikin tähän seikkaan, että siinä oli pohjalevyä jatkettu. Lieneekö syy levyaihion koko josta se sahataan vai mikähän?
 
Itse asiassa kesälomareissulla ollessani kävin ko kärryjä katsomassa valmistajalla Seinäjoella ja kiinnitin huomiota yhdessä kärryssä juurikin tähän seikkaan, että siinä oli pohjalevyä jatkettu. Lieneekö syy levyaihion koko josta se sahataan vai mikähän?

kuulemma pidempää vaneria ei ole saatavilla elleivät erikseen sitä jollain teetättäisi, mikä taas nostaisi hintaa aivan suotta. mitään käytännön merkitystähän tuolla ei ole, mutta kyllähän sellainen tällaisille kyylille silmään pistää :D

edit. kannattaa muuten muistaa, että mikäli esim. jollekin toiselle käy tuon hakemassa pitää olla valtakirja rekisteröimistä varten.
 
Telistä ei ole kevytperävaunussa kuin haittaa imo.

Höh. Teli on enkä muuta huolisi.

- - - Updated - - -

Olen katsellut tuollaista JT Trailerin 330K kärryä. Käyttö tulisi olemaan "normaalia omakotitalollisen" käyttöä. Tuntuisi järkevällä hinnoittelulla saavan ympäri Suomen.

Onko kokemuksia?


JT on tunnettu huonosta sinkityksestään. En ostaisi. Kävin siellä tehtaallakin kattomassa valmistusta eikä todellakaan homma vakuuttanut.
 
Yritin googlettaa tuota että miksi ei teliä. Puhuttiin tyhjänä pomppimisesta joka kuopassa. Mun kokemuksen mukaan yksiakseliset kokoon katsomatta pomppii kaikista eniten. 2 teliä joilla eniten ajanut, ei kumpikaan pompi juuri ollenkaan. Kyllä se teli on huomattavasti mukavampi vedettävä.
 
Teli on mullakin enkä pois vaihtaisi. Sillä ole juuri merkitystä, jos paperilla menee vähemmän kuormaa, kun käytännössä kuitenkin laitetaan se mitä mahtuu/ uskaltaa :D
 
Eipä ole yksiakselisen pomppiminen ikinä haitannut, ei tuota edes huomaa kun on tyhjänä perässä.

Käsin sen sijaan joutuu kärryä siirtelemään ja kääntelemään aika paljon ja siinä pääsee yksiakselisen kanssa helpommalla.

Onhan se telikärry tietysti miehekkään näköinen. Melkein kuin rekkaa ajaisi.
 
JT on tunnettu huonosta sinkityksestään. En ostaisi. Kävin siellä tehtaallakin kattomassa valmistusta eikä todellakaan homma vakuuttanut.

Myynti-ilmoituksessa lukee: Valmistusmateriaali Rautaruukin kuumasinkitty teräs. Ei tuo ihan huonolta kuullosta.

Teli on mullakin enkä pois vaihtaisi. Sillä ole juuri merkitystä, jos paperilla menee vähemmän kuormaa, kun käytännössä kuitenkin laitetaan se mitä mahtuu/ uskaltaa :D

Niin kyllähän kärry kestää mutta miten auton kanssa. Itellä vetokyky on 730kg joten isoon teliin kuomun kanssa saisi laittaa reilut 300kg. Ja perustoyotalla 50kg. Olen omalla peruskärryllä vetänyt yli 1000kg kuormiakin ja hyvin meno taittunut.

Nyt olisi tarvis ottaa maalaushommiin tuollainen teleskooppinosturi jonka massa on noin 1600kg. Uskaltaako tuota hinata kun auton maksimi jarrulliselle kärrylle on 1500kg. Säästäisi tuossa muutaman euron kun ei tarvi kuljetuksia ottaa.
 
Myynti-ilmoituksessa lukee: Valmistusmateriaali Rautaruukin kuumasinkitty teräs. Ei tuo ihan huonolta kuullosta.



Niin kyllähän kärry kestää mutta miten auton kanssa. Itellä vetokyky on 730kg joten isoon teliin kuomun kanssa saisi laittaa reilut 300kg. Ja perustoyotalla 50kg. Olen omalla peruskärryllä vetänyt yli 1000kg kuormiakin ja hyvin meno taittunut.

Nyt olisi tarvis ottaa maalaushommiin tuollainen teleskooppinosturi jonka massa on noin 1600kg. Uskaltaako tuota hinata kun auton maksimi jarrulliselle kärrylle on 1500kg. Säästäisi tuossa muutaman euron kun ei tarvi kuljetuksia ottaa.

Uskaltaa. Ajelee vähän varovammin ja laittaa renkaisiin enempi ilmaa. Ite vetelin 1900 kiloa autoa ja vauhti oli sen 60 km/h kun ei kärry lujemmassa vauhdissa kulkenut suoraan :D eikä siinä kärryssä ollu edes jarruja..
 
Eipä ole yksiakselisen pomppiminen ikinä haitannut, ei tuota edes huomaa kun on tyhjänä perässä.

Käsin sen sijaan joutuu kärryä siirtelemään ja kääntelemään aika paljon ja siinä pääsee yksiakselisen kanssa helpommalla.

Onhan se telikärry tietysti miehekkään näköinen. Melkein kuin rekkaa ajaisi.

Ei kai pakkotoistolaisille kellään tule vaikeutta siinä, kun joutuu kärryä käsin vekslaamaan? ;)))

Mutta teliä en vaihtais pois. Ennen oli parikin yksiakselista. ja kahdesti laukesi laakeri tienpäällä.paska tilanne, Telin edun näkee mm. tässä...pyörä vaan irti ja jatketaan kolmella.

- - - Updated - - -

Myynti-ilmoituksessa lukee: Valmistusmateriaali Rautaruukin kuumasinkitty teräs. Ei tuo ihan huonolta kuullosta.

Ratkaisevaa on se, miten sinkitys on suoritettu, Ja kuka on sen suorittanut. rautaruukin teräs itsessään ei ole sen kummempaa terästä kuin muutkaan teräkset, poislukien ryssän rauta.
 
Back
Ylös Bottom