penkkikisoihin, mitä tulisi tietää ja tehdä etukäteen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nelkku
  • Aloitettu Aloitettu
elikkäs tarkoitus olisi lähteä kokeilemaan ensi vuoden puolella hieman miltä kisailu tuntuu. ajattelin ottaa jo hyvissä ajoin selvää miten kisoihin pitäisi valmistautua. säännöt kyllä löydän iha googlettamalla, mutta joitain perusasioita on hakusessa ja edes kaikkitietävä google ei osannut auttaa..

tälläisiä kysymysmerkkejä:

lisenssit, tuleeko vakuutus samassa, hinta jne, alle 23v jokin juniori-lisenssi?

vakuutukset(jos ei tule lisenssin mukana), pitääkö olla? hinta?

pitääkö kuulua johonkin seuraan? kannattaisiko kuulua?

penkkipaidan pukeminen on tuskaa ja tuskin ihan yhden avustajan kanssa tuota saa päälle, joten pitääkö ottaa omat avustajat tätä varten (enoni on jo lupautunut avustajaksi, tarvinko siis vielä toisen vai löytyykö kisapaikalta apuja tälläiseen?)

muutekin varusteista, että pitääkö ne jotenkin erikseen hyväksyttää, vai riittääkö ihan että ne löytyvät sallittujen varusteiden listalta.

mistä saa tietoa missä kisoja pidetään? suomen voimanostoliiton sivuilta olen katsellut tuota kisakalenteria, mutta täälläppäin (porin suunnalla) ei näytä olevan kisoja juuri ollenkaan.. saisiko näistä tietoa jonkin eri liiton kautta tai seuroilta, tuntuu että kuulen paikkallisista kisoista vasta sitten kun ne on jo ohi, tyyliin - joku kaveri tulee kertomaan "kuulitko jo että se ja se kaveri otti 230kg kokemäen kisoissa". harmittaa kun voisi itsekkin mennä edes katselemaan kisoja, vaikkei osallistuisikaan.

jotain muita vinkkejä ? en ole siis ikinä edes käynyt katsomassa kilpailuja, saati niihin osallistunut, vaikkakin salilla pari voimanostajaa joskus aina kisailevat keskenään 'suht oikeilla' säännöillä.
tossa nyt oli listaa kuitenkin aika pitkälti mistä lisätietoja kaivattaisiin.. kiitoksia jo etukäteen kaikille vastaajille :kippis1:

Ensinnäkin... kannattaisi ottaa yhteyttä lähimpään voimailuseuraan.
Jep, eli siis pitää kuulua seuraan.

Seura maksaa sun lisenssin voimanostoliitolle (SVNL), tai jos on köyhä seura, niin sitten maksat itse. Kuitenkin seuran toimesta.
Lisenssi ei enää nykypäivänä sisällä vakuutusta. Voimanostaja-lehden saat sitten kuusi kertaa vuodessa.
Loppuvuoden lisenssi uudelle nostajalle näyttää maksavan 35 Euroa.
Koko vuoden lisenssi maksaa muistaakseni 65 Euroa.

Kannattaa kyllä käydä katsomassa edes yhdet kisat ennenkuin olet itse menossa kilpaileen, näin tiedät edes hieman että miten homma etenee.

Penkkipaidan saa kyllä yksi huoltaja ihan hyvin päälle kun muutaman kerran harjoittelee.

SM:ssä ja kansainvälisissä kisoissa on varustetarkastukset (ainakin yleensä)
muutoin riittää että varusteet on hyväksyttyjen listalta.
Tuomarit katsoo muuten kisan aikana varusteesi, ja saattaa huomauttaa epäkohdista.

Seuraavat kansalliset kisat:
http://www.suomenvoimanostoliitto.fi/tapah.htm#ka

Kun olet tuolta pienemmästä painoluokasta, niin suosittelen ehdottomasti ajoissa paikanpäälle menemistä. Olet alkupäässä punnituksessa ja mikäli nimesi on jo uudettu, niin joudut odottamaan koko kierroksen.

Juu lisenssi 65e koko vuodelle, pitää olla seurassa ja kirjotella dopingsopimus.
Varusteita ainakaan juniorikisoissa eivät kummemmin katso edes SM-kisoissa, mitä nyt näkevät siitä muutaman metrin päästä, sitten voivat tarkistaa lähemmin, jos kyseessä on SE,PE jne.... Dopingtestejäkään ei junioreille SM-kisoissa ole tietääkseni tehty ellei kyseessä ole SE,PE,EE,ME..
Otat yhteyttä johonkin seuraan ja katselet SVNL:n sivuja, niistä saat varmasti kaiken infon mitä tarvitset.
On tuolla yhdet kisat Porissa lokakuussa, mutta sarjoja vain miesten ja naisten avoimet. Jotenkin tuntuu ettei tuolla SVNL:n sivuilla infota jokaisista kisoista, ainakaan Itä-Suomessa pidettävistä, tai sitten ne pomppaavat sinne muutamaa päivää ennen kisaa.

joo jos SVNL sivut lagaa johtuu siitä et surffaan siellä niin intohimosesti, mutta nyt alkaa sitten seuran etsintä, muistaakseni kotikylässäkin on joku tälläinen joskus ollut.. tarviipa ottaa selvää. ja lokakuun porin voimanostokisoja oon menossa katsomaan niin näkee vähän millanen meininki tapahtumassa on. kiitoksia avusta !

Sellaista kysyisin, että mistäköhän noita seuroja kannattaa lähteä etsimään. En ainakaan nopealla Googlettamisella mitään löytänyt.

Ruuvimurmeli sanoi:
Sellaista kysyisin, että mistäköhän noita seuroja kannattaa lähteä etsimään. En ainakaan nopealla Googlettamisella mitään löytänyt.

Missä päin Suomea asut? Myös SVNL sivuilta löydät kaikki aktiiviset seurat, joten eiköhän siellä ole tarpeeksi.

No perkele en sitten ite löytäny. Kiitoksia.

Edit: Kattelin noita 2004 lisenssejä, niin näyttää olevaan vain 12 -88 syntynyttä ja 2 -87 syntynyttä. Luulin, että olis vähän suuremmat luvut.

Hyvin kyllä onnistunu piilottamaan ton jäsenrekisterin (tai sitten oon vaan tyhmä). Meni nimittäin melkeen puol tuntia, kun rupesin ite ettimään. Ja oon siis Helsingistä, jossa 3 seuraa näyttäisi olevan. Helsingin Poliisi-Voimailijat on varmaan pois laskuista. Jäljelle jää sitten Tarmo ja Atleettiklubi. Kummastakaan kotisivuilla ei pahemmin tietoja löytynyt, niin minkä perusteella kannataisi sitten päätös tehdä, kumpaan liittyy.

Ruuvimurmeli sanoi:
Hyvin kyllä onnistunu piilottamaan ton jäsenrekisterin (tai sitten oon vaan tyhmä). Meni nimittäin melkeen puol tuntia, kun rupesin ite ettimään. Ja oon siis Helsingistä, jossa 3 seuraa näyttäisi olevan. Helsingin Poliisi-Voimailijat on varmaan pois laskuista. Jäljelle jää sitten Tarmo ja Atleettiklubi. Kummastakaan kotisivuilla ei pahemmin tietoja löytynyt, niin minkä perusteella kannataisi sitten päätös tehdä, kumpaan liittyy.

Onhan Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla seuroja pilvin pimein. Ei ne ole siinä listassa kaupungin mukaan järjestyksessä. Valtti ja Erä on ainakin "isoja".

Back
Ylös Bottom