Mulla on ihan sama ongelma, eli penikat kipeytyvät sekä kramppaavat herkästi lenkillä tai lujaa kävellessä (aikoinaan myös sählyä pelatessa). Tuota kramppaamista tapahtuu ihan selkeästi enemmän silloin, kun urheilen kovalla alustalla. Lisäksi sääriluun reunaan sisäpuolelle tulee herkästi sellaisia herneenkokoisia kipeitä pallukoita (tuntuvat hierottaessa), joita on sitten hieromalla yritetty "sulattaa".
Minulla saattaa kestää 1/2-1h, että saan säären etuosat kävelemällä niin lämpimiksi, että voin aloittaa hölkän. Se on aika turhauttavaa. Yritän venytellä ennen lenkkiä voita lihaksia, mutta se on aika hankalaa eikä muutenkaan auta.
Varsinkin vasemman säären etuosan lihas (ulkoreuna) menee kramppiin helpommin ja kestää pitkään, että se palautuu. Lisäksi tunnen välillä esim. kengännauhoja sitoessani, kuinka varsinkin vasemman säären etuosan lihaskalvoa kiristää. Se tuntuu sellaisena pistelevänä kiristämisenä.
Minulla on ylipronaatiota jasitä varten teetetyt pohjalliset. Tosin ne eivät ole auttaneet. Lisäksi olen käynyt fysiatrin luona polvikipujen takia ja polveni on kuvattu, mutta kuvien perusteella polvissa ei olut mennyt mikään ainakaan vielä rikki. Lääkäri suositteli teippaamaan polvet ennen urheilemista, jotta lumpio menisi oikeaan asentoon. Kerran teippasin, mutta polvet kipeytyivät entisestään, koska en osannut teipata lumpioita oikean asentoon. Polvitukia hän ei suositellut.
Fysiatri sekä hieroja olivat molemmat sitä mieltä, että lihasteni elastisuus on aika huono (pitää paikkansa). Hieroja on repinyt noita lihaksia auki useaan kertaan, mutta se ei tunnu auttavan, vaikka hieroja on käyttänyt voimaa ja on mielestäni ammattitaitoinen (Lillakin hermoratahoitola). Lillak epäili polvivaivojeni yhdeksi syyksi sitä, että reisiojentajalihas on liian kireä. Molemmat ovat suositelleet urheilusuorituksen jälkeen kylmähoitoa säärille.
Uskon että nuo vaivat voivat johtua monesta eri syystä. Jotkut väittävät, että noita oireita tulee, jos ei esimerkiksi ole tottunut koviin alustoihin ja sanovat, että se menee ajan kanssa ohi. Aikoinaan sählyä vakituisesti pelatessa eivät ne oireet kuitenkaan hävinneet mihinkään. Aina pelin alussa lihakset menivät kramppiin ja hetken levon jälkeen palautuivat ja saatoin jatkaa pelaamista.