Penikkatauti vai rasitusmurtuma?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulla on oikeassa sisäpohkeessa ollut syksyn aikana sitkeä penikka - luullakseni. Olen sitä parannellut levolla, kylmähoidolla ja venyttelyllä, myös tulehdusvoiteita olen kokeillut. Jalkaa ei kolota (enää) levossa, mutta kipu tuntuu edelleen pohkeessa sekä kävellessä että juostessa (kylläkin puutuu 10 min jälk., mutta kipu palautuu takaisin). Nyt kipu on 'sisällä', ikäänkuin tuntuisi säären luussa. Huomasin, että pohkeeseen ilmestyy nyt toistuvasti mustelma, en ole jalkaa lyönyt eikä kenkä ole säärtä painanut. Lisäksi kipu säteilee takareiteen. Sormituntumalla en tunne sääressä enää pahkuroita, mutta kipu on siellä. Oisko hiusmurtuma? Nyt on kai viimeistään mentävä lääkäriin ja hoidatettava jalka kuntoon.

Kokonut juuri saman. Rasitusmurtuma oli itsellä. Lääkärissä kun käyt niin saat vastaukseksi, että 12 viikkoa lepoa..

JohannaK sanoi:
... Huomasin, että pohkeeseen ilmestyy nyt toistuvasti mustelma, en ole jalkaa lyönyt eikä kenkä ole säärtä painanut. Lisäksi kipu säteilee takareiteen. Sormituntumalla en tunne sääressä enää pahkuroita, mutta kipu on siellä. Oisko hiusmurtuma? Nyt on kai viimeistään mentävä lääkäriin ja hoidatettava jalka kuntoon.
Juu lääkäriin. Ei kannata liian kauan vatvoa ja yrittää omatoimisesti hoitaa jos vaiva vaan jatkuu. Kun selviää et mikä on homman nimi niin kerro se täälläkin. Toivotaan et kyse on jostain lievemmästä rasitusvammasta tms. kuin murtumasta.

Sinulla on jalassa rasitusmurtuma. Itse olen taistellut penikkataudin kanssa jo kohta 3 vuotta ja eräällä kerralla kuulin lääkäriltä ohi mennen että jos jalkaan olisi ilmestynyt mustelma, niin se olisi tarkoittanut sitä että siellä on murtuma. Toivotaan nyt vain että sitä ei jalasta löytyisi.

Jalka kuvataan, tosin omasta aktiivisuudesta. Lääkäri (tk) meinasi, ettei murtuman ollessa kyseessä voi edes kävellä,, epäili siis murtuman mahdollisuutta. Mutta olen kyllä kuullut eräältä naiskilpaurheilijalta itseltään, että hän oli sairastanut murtumaa lähes oireettomana. Eli kai hiusmurtuma on tässä tapauksessa juuri sellainen, että elämä sujuu, mutta juokseminen ei onnistu. totta vie en halua, että se on, mutta varaudeun pahimpaan. Ja pattiin ottaa varautumisesta huolimatta. Tulee kiire kevään maratonitreenejä ajatellen. Kerron, kun tiedän lisää.

No voi jukra sentään, Johanna. Onpa tosi kylmää luettavaa tuo viestisi. Toivottavasti homma selviää. Olen hengessä mukana.

Itselläni röntgenestä ei saatu mitään uutta tietoa, mutta magneettikuvan jälkeen selvisi, että jalassa on rasitusmurtuma. Oireet oivat juuri samanlaiset kuin yllä kuvailit. Eli jos röntgeniin menet niin ei kannata ihmetellä vaikka sanotaan, että ei jalassa mitään murtumaa ole..

dive sanoi:
Itselläni röntgenestä ei saatu mitään uutta tietoa, mutta magneettikuvan jälkeen selvisi, että jalassa on rasitusmurtuma. Oireet oivat juuri samanlaiset kuin yllä kuvailit. Eli jos röntgeniin menet niin ei kannata ihmetellä vaikka sanotaan, että ei jalassa mitään murtumaa ole..

Minäkin tarjosin suoraan magneettikuvaa, mutta lääkäri meinas, että kyseessä on vain erilainen kuvausmenetelmä. Röntgenlääkärikatsoo kuvat, joten on kuulemma harjaantuneempi näkemään murtumat. Pitänee kilteisen vastauksen kohdalla sitten vängätä magneettikuvaan.

Mulla kans ollu penikkatautia oikeassa sääressä. Kävin lekurilla ja ottivat röntgen-kuvat mut niissä ei ollu kun joku "epäselvä löydös". Lääkäri anto sit kuitenkin kuukauden pakkolepoa. Rauhottuhan se vähäks aikaa mut samat oireet tuli takaisin. Hierontaa kokeilin tämän jälkeen eli sitä kalvojen repimistä irti luusta mut eipä sekään auttanu.
Mua ihmetyttää vaan et minkähän takia mulla ei oo koskaan ollu vasemmassa sääressä minkäänlaisia oireita? Voisko johtua jalkojen rakennevirheistä,askelvirheistä tai et jalat on eripituiset yms. Auttaisko tähän paremmat jalkineet/tukipohjalliset? Osaisko joku sanoa missä jalkoja voisi tutkia?

Mulla on ihan sama ongelma, eli penikat kipeytyvät sekä kramppaavat herkästi lenkillä tai lujaa kävellessä (aikoinaan myös sählyä pelatessa). Tuota kramppaamista tapahtuu ihan selkeästi enemmän silloin, kun urheilen kovalla alustalla. Lisäksi sääriluun reunaan sisäpuolelle tulee herkästi sellaisia herneenkokoisia kipeitä pallukoita (tuntuvat hierottaessa), joita on sitten hieromalla yritetty "sulattaa".

Minulla saattaa kestää 1/2-1h, että saan säären etuosat kävelemällä niin lämpimiksi, että voin aloittaa hölkän. Se on aika turhauttavaa. Yritän venytellä ennen lenkkiä voita lihaksia, mutta se on aika hankalaa eikä muutenkaan auta.

Varsinkin vasemman säären etuosan lihas (ulkoreuna) menee kramppiin helpommin ja kestää pitkään, että se palautuu. Lisäksi tunnen välillä esim. kengännauhoja sitoessani, kuinka varsinkin vasemman säären etuosan lihaskalvoa kiristää. Se tuntuu sellaisena pistelevänä kiristämisenä.

Minulla on ylipronaatiota jasitä varten teetetyt pohjalliset. Tosin ne eivät ole auttaneet. Lisäksi olen käynyt fysiatrin luona polvikipujen takia ja polveni on kuvattu, mutta kuvien perusteella polvissa ei olut mennyt mikään ainakaan vielä rikki. Lääkäri suositteli teippaamaan polvet ennen urheilemista, jotta lumpio menisi oikeaan asentoon. Kerran teippasin, mutta polvet kipeytyivät entisestään, koska en osannut teipata lumpioita oikean asentoon. Polvitukia hän ei suositellut.

Fysiatri sekä hieroja olivat molemmat sitä mieltä, että lihasteni elastisuus on aika huono (pitää paikkansa). Hieroja on repinyt noita lihaksia auki useaan kertaan, mutta se ei tunnu auttavan, vaikka hieroja on käyttänyt voimaa ja on mielestäni ammattitaitoinen (Lillakin hermoratahoitola). Lillak epäili polvivaivojeni yhdeksi syyksi sitä, että reisiojentajalihas on liian kireä. Molemmat ovat suositelleet urheilusuorituksen jälkeen kylmähoitoa säärille.

Uskon että nuo vaivat voivat johtua monesta eri syystä. Jotkut väittävät, että noita oireita tulee, jos ei esimerkiksi ole tottunut koviin alustoihin ja sanovat, että se menee ajan kanssa ohi. Aikoinaan sählyä vakituisesti pelatessa eivät ne oireet kuitenkaan hävinneet mihinkään. Aina pelin alussa lihakset menivät kramppiin ja hetken levon jälkeen palautuivat ja saatoin jatkaa pelaamista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten te jaksatte taistella penikoidenne kanssa? Mä olen jo luovuttanut (huono esimerkki siis). Ostin talveksi uuden pyöränkin, ettei vain tarvitse kävellä sataa metriä kauemmaksi. Penikat on vaivanneet monta vuotta, mutta lopulta kipu muuttui krooniseksi ja jalkoja särki vaikkei mitään olisi tehnytkään (kävellyt/ juossut). Sen jälkeen mä lopetin juoksun ja kävelyn. Enkä todellakaan ole ikinä ollut mikään himolenkkeilijä!

Kävellä voin rauhallisesti (kärsivällisyys kasvaa...), ja varmaan kevyesti voisin hölkkäillä pehmeällä pururadalla. Lihasten venyttely auttaa ilmeisesti johonkin rajaan asti (hieronnan ja kylmähoidon lisäksi), polvikivut katosivat etureisien venyttelyllä. Mä en halua sitä kipua enää takaisin, ei enää! Ehkä mä olen vain laiska. Niin taidan olla. Tai tosi tyhmä. :rolleyes:

Mä en tajua miten jengi ei osaa kuunnella omaa kehoaan silleen, että jos sattuu niin EI RASITETA. Ja toinen on että lääkäri sanoo näihin tapauksiin lähes poikkeuksetta että lepoa, kunnes ei kipua. Siihen vielä lepoa vähän päälle niin että varmasti on parantunut.

Rasitusmurtumasta aiheutuva kipu on vielä helposti erotettavissa ns. terveestä lihaskivusta.

Muakin jo monta vuotta vaivannu.. Jalkapalloa silti tahkonnu ja lenkkiä.. Pohkeita tehny paljon, se on auttanu hyvin ja venytelly niitä.. Jos rupee koskee ni kylmää ja buranaa vaan.. Lepo ei auta mulla ainakaan, kivut tulivat takas ku alotti treenin..

Niin, monasti tuolla levolla saadaan kyllä helpotettua oiretta, eli kipua, mutta varsinaiseen syyhyn sillä ei vaikutusta ole. Yleensä se syy löytyy kireistä pohkeista, eli niiden venyttelyä ja heti reilusti mukaan, myös polvi koukussa.

"Lepo ei auta mulla ainakaan, kivut tulivat takas ku alotti treenin."

Kengillä on todella paljon merkitystä jalkavaivojen kanssa. Eli jos ylipronatoituva nilkka, pronaatiotuetut lenkkarit on ehdottomat. Jos taas normaali/alipronaatio, on tämäkin otettava huomioon kengänvalinnassa.

Itselläni oli kaikenmaailman jalkavaivat, koska oli liian tukevat lenkkarit (asics gel kayano). Kävin askelklinikalla ja ukko sanoi että mulla pitää olla ihan suora kenkä: Ostin asicsin gel nimbukset ja kaikki vaivat katosivat melko pian. Ittellä pitää olla melko hyvin vaimennetut kengät, koska painoa löytyy n. 95.

Maltti on valttia, jalat pitää totuttaa rasitukseen pikkuhiljaa. Lisäksi en tee salilla enää ollenkaan pohkeita, kun ne saa IMO tarpeeksi löylyä aerobistakin tehdessä.

Edit: Pohkeita kannattaa myös mun kokemuksen mukaan hieroa, oon huomannu kipukoukun olevan mainio väline omahierontaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom