Penikkatauti ja pohjalliset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tindra
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vähän taustaa: viime talvena murtui pohjeluu, joka kuitenkin luutui todella nätisti. Sain kuitenkin sairaalasta näin jälkeenpäin ajatellen ihan p*skat jälkihoito-ohjeet ja nilkka jäi todella jäykäksi kipsihoidon tuloksena. Itse en tätä kuitenkaan huomannut, vaan palasin innolla treenaamaan juoksua ja paha penikkatautihan siitä sitten pamahti melko pian:(. Kesä meni juoksun osalta lepäillessä (kävelykin/duunissa seisoskelu sattui) ja syksyllä menin lääkäriin ja fysioterapiaan. Nyt on syksy venytelty koko jalkoja (olivat kaikinpuolin ihan jumissa, reisistä alkaen) ja palauteltu nilkan liikkuvuutta, korjattu askellusta ja kaikkea mahdollista ja se tuntui tosiaan auttaneen. Kuukausi sitten aloitin juoksemisen 20 minuutista ja viikko sitten lisäsin 30 minuuttiin. Ja nyt se piru oireilee taas! *?#%/(#":curs:. Viime käynnillä ft sitten suositteli pohjallisten hankkimista, koska kaikki muu on tehty. Pohjallisten olisi tarkoitus korjata jalkojen virheasentoa (lättäjalat, liike kiertää ulkosyrjän kautta murtuneessa jalassa).

Vaihtoehdot ovat:
-suht halvat (~50€) urheiluvälineliikkeestä, mutta kuulemma massatuotantoa ja epävarmaa auttavatko
-"hieman" tyyriimmät (170-180€) ortopediset tukipohjalliset

Sen verran tärkeät noi koivet mulle on, että olen valmis panostamaan ton jälkimmäisen hinnan verran. Nyt olisi vaan mielenkiintoista kuulla, onko muilla pohjalliset auttaneet ja kuinka paljon penikkatautiin? Ja jos jollain on kokemuksia kummastakin pohjallisesta, niin antaa tulla vaan!

Alkaa tässä pikkuhiljaa pelko hiipiä persiiseen, kun kuukauden päästä inttiin lähtö ja jalat valmiiksi paskana... Kyllähän sen kivun vielä kestää (Burana 600:worship:), mutta jos jotain murtumia alkaa tulla niin se onkin sitten toinen juttu.

Mulla ei kauheesti noi teetetyt pohjalliset (130e) auttanu, mutta sulla se voi toimia paremmin jos sun penikkatautis johtuu virheellisestä jalan asennosta juoksussa/kävelyssä jne.. ku mulla vika taitaa enemminki olla liian kireässä lihaskalvossa. Tai ainakin näin se täti epäili :rolleyes:

Intissäkin sit ku tulee juostua varmaan paljon, niin sinuna ehdottomasti kokeilisin pohjallisten toimivuutta. Ja niitä halpahallin pohjallisia en lähtis ostamaan, koska se on sit vähä sattumakauppaa et onko ne sun tapauksessas yhtään hyödylliset. Eli teetä mielummin omaan jalkaan muotoillut pohjalliset fysioterapeutilla. Ja muista myös hoitaa penikoita siinä samalla muilla keinoilla niin luulis pikkuhiljaa paranevan. Se on kyllä kärsivällisen hommaa, mut toivottavasti sitten helpottaa :)

Itselläni oli myös juuri ennen inttiä ankaraa penikoiden kipuilua. En muista tarkkaan missä kävin näyttämässä jalkoja, mutta kuitenkin sellaisen peilisysteemin kanssa näki, että jaloissa on virhe asento ( ei johdu mistään aikaisemmasta vammasta). Ostin silloiset 500 mk:n pohjalliset jotka tehtiin juuri minun jalkoihini, enkä sitä ole hetkeäkään katunut. Käytän niitä edelleen. Minulla on muutenkin matala jalka, joten olen käyttänyt tukipohjallisten päällä ohuita normipohjallisia, joten tukipohjalliset ovat säästyneet ja kestäneet hyvin.

Vaiva ei hetkessä kadonnut, mutta en muista olleeni VMTL:ssä penikoiden takia, joten helpotus oli kuitenkin todella suuri. Suosittelen ainakin vakaasti harkitsemaan vaikka maksaakin.

Itellä on kanssa tuommoiset askelklinikalla teetetyt pohjalliset, joilla hintaa oli noin 130€. Nämä ovat jo toiset pohjalliseni, jotka teetin muutaman vuoden tauon jälkeen, kun jalassa alkoi olla taas pieniä oireita. Toisessa jalassani on siis pieni "valuvirhe", joka vetää askelta linttaan ja rasittaa lihaksia turhaan ja aiheuttaa penikkatautia. Aika hyvin tuo pysyy kurissa ahkeralla venyttelyllä ja muutamalla harjoitteella, jotka auttavat vahvistamaan jalkapohjan lihaksia tms. Suosittelen kyllä pohjallisten teettämistä, vaikka kalliiksi tuleekin. Nyt pitäisi vielä ostaa uudet kunnon kengät jokapäiväiseen käyttön, eikä tallustella tuollaisilla paskoilla tennareilla, jotka eivät juuri tue jalkaa. Tosin hyvän näköset popot ne on:david:

Back
Ylös Bottom