Pellavansiemenöljyä

Toivottavasti tämä ei herätä samanlaista kalabaliikki kuin Twinlab-aihe... Eli mistä porukka on pääkaupunkiseudulla löytänyt parhaiten säilytettyä ja tuoretta pellavansiemenöljyä (ei maistu härskille)?

Aiemmin kun Pellavainen öljyä oli niissä metallipöntöissä, niin se oli yleensä ihan hyvää, mutta ne on lopetettu ja lasipullot jotka oon ostanut on aika järkyttävää kamaa. Tota metallitötsässä ollutta pysty laittaan puuroon ihan surutta, lasipulloon pilaantuneella ei tulis mieleenkään tuhota aamupuurohetkeä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on tapana tehdä pellavansiemenrouheesta ja kuumasta vedestä drinksu, jonka annan muhia jonkin aikaa tiskipöydällä ja sitten ykkösellä naamaan. Kulinaarinen nautinto on tuosta kaukana, mutta hyvää tekee (toivottavasti).

Itse asiassa itse tykkään tosta rouheesta, siinä on vaan se vika että se on sitä jätettä joka jää kun öljy puristetaan... eli suhteessa vähän rasvaa hiilareihin nähden...

Tietty vois vetää kokonaisia siemeniäkin, mutta niistä ravintoaineiden imeytyminen
taas pureskelematta on kyseenalaista...

Eli öljyä pitäis saada ja sellaista mikä ei maistu maalinohentimelle...

Jos pellavansiemenöljyn kanssa on niin vaikeeta, niin eikö kala-, rypsi- ja oliiviöljyakselilta löydy ihan tarpeeksi hyviä rasvoja? Meneekö hifistelyksi, jos on PAKKO saada pellavansiemenöljyä? Mulle riittää rypsi- ja kalaöljy, mutta jos pellavansiemenöljyä pitää jonkun saada, niin kai sitten pitää.

Merkillistä. Miten se lasipullotavara sitten muka niin äkkiä voi eltaantua? Kai säilytät sitä jääkaapissa? Ja ota se öljy vaikka ruokalusikalla suoraan suuhun ja tilkka mehua tms. päälle.

Tuota... mistä tietää onko se pilalla? Tulee ostettua aina tommosia puolenlitran pulloja sitä ja saattaa joskus seisoa pari - kolmekin kuukautta jääkaapissa. Enkä osaa mausta päätellä kun mun mielestä se maistuu aina äärettömän etovalta :urjo:

Mulla se Pellavainen maistui pahalle heti sinetin repäisyn jälkeen. Ei tosiaan huvittanut alkaa ruokia sillä pilaamaan. Nykyisin menee enimmäkseen oliiviöljyä ja sitten kalaöljyä kapseleina.

Originally posted by JSmith
Mulla se Pellavainen maistui pahalle heti sinetin repäisyn jälkeen. Ei tosiaan huvittanut alkaa ruokia sillä pilaamaan. Nykyisin menee enimmäkseen oliiviöljyä ja sitten kalaöljyä kapseleina.
Joo ei sitä tosiaan mihinkää ruokiin viiti laittaa. Ite laitan sitä kellumaan piimään ja huitasen yhellä huikalla, yritän pidättää purjoa ja hoidan jotain fresmenttiä naamaan...

Tyhmä kysymys

Olin lukevinani jostain, että juuri pellavansiemenöljyllä on huono vaikutus kehon omaan testotasapainoon. Luinko väärin?

Itse vedän kyllä kalaöljyjä eli Omega kolmosta.

Originally posted by Opiskelija

Tietty vois vetää kokonaisia siemeniäkin, mutta niistä ravintoaineiden imeytyminen
taas pureskelematta on kyseenalaista...

Kokonaisia siemeniä olen aina käyttänyt satunnaisesti. Pari ruokalusikallista 0,5l tuoppiin vettä ja annetaan liota pari tuntia. Sitten siellä tuopissa näkyykin ja juodessa jo tuntuukin sellainen siemenlima. Nopeasti huiviin vaan.

Mikseivät pellavasiemenöljykapselit kelpaa ? Niitä saa ainakin siitä nettipuodista, jolla on noutomyymälä Otaniemessä ja jonka nimi alkaa englantilaisella sanalla "go" (ja sitten seuraa numero) :D

Pellavatietoa:

"Siemenissä on noin 30 prosenttia, rouheessa 20 prosenttia siemenöljyä

Öljyssä on runsaasti monityydyttymättömiä rasvahappoja. Määrästä noin 60 prosenttia on alfalinoleenihappoa, 20 prosenttia linolihappoa. Elimistömme ei valmista niitä itse. Niitä saa esim. kaloista tai ottamalla 2 tl pellavasiemenöljyä / vrk.

Pellavan kuidut edistävät vatsan toimintaa, helpottavat ummetusta ja ripulia ja alentavat kolesterolia.

Kokonaiset siemenet matkaavat sulamattomina elimistön läpi, rouhetta elimistö hyödyntää hyvin. Suositeltava annos on 1 - 2 rkl rouhetta vuorokaudessa.

Pellavan lignaanit ovat kasviestrogeeneja, joiden uskotaan estävän hormoniperäisiä syöpiä, kuten rinta- ja paksusuolensyöpää. "

http://www.risetti.fi/pellavar.htm

BTW, eilen luin jostain puolihömppälehdestä että pellavaöljy on jotenkin tosi herkkää menemään pilalle verrattuna muihin öljyihin. Kommentti oli jotain että kannattaa käyttää pellavansiemenöljyä ennemmin puun pintakäsittelyyn kuin ravinnoksi :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom