GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Patologiset valehtelijat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Briseis
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
34
Onko muilla kokemusta patologisista valehtelijoista? Itse vaikka 18 vaan olenkin, niin olin lapsuudessani kauan ystävä ihmisen kanssa, joka valehteli jokaikisestä asiasta. Sitä ei edes aluksi tajunnut, millaiset jäljet tuollainenkin jättää - välillä kun kuulee jonkun kertovan aivan ihmeellisiä juttuja, jotka tuntuvat mahdottamalta, on minun vaikea uskoa niihin.

En tajua vaan kuinka joku ihminen voi valehdella niin luontevasti. Tämä ihminen ihan varmasti itsekin uskoi omat sepityksensä. Ja jos hän jäi kiinni valehtelusta, osasi hän todella luontevasti selittää asian. Sitten tulee iha paranoidiksi että valehteleeko toi tyyppi oikeesti joka asiasta vai kuvittelenko muka vaan kaiken :hyper:

Mutta jos muilla kanssa kokemuksia niin jakakaa ihmeessä! Olisi kiva tietää etten ole ainoa, joka on joutunut patologisen valehtelijan "uhriksi". Lisään vielä että vaikeinta oli se, että taisin olla ensimmäisiä, joka tajusi asian. Muut olivat aivan tämän tyypin lumoissa, sillä hän todellakin osasi tehdä itsestään kiinnostavan. Kiva oli sitten yrittää saada ihmiset uskomaan tuollaista tulematta itse leimatuksi. :rolleyes:

Nousipas vanhat muistot kirkkaana mieleen tuosta aloituspostista :)

Joskus ylä- ja ala-aste ikäisenä meidän luokalla oli tyttö, joka myöskin valehteli lähes kaikesta. Ja nimenomaan kaikesta ihan turhanpäiväisistäkin asioista. Tuntui, että mitään hänen juttujaan ei voinut kuunnella ilman tehokasta esisuodatusta. Ehkä ne jutut olivat sitten jotain hänen oman itsetuntonsa pönkittämistä ja kuvausta siitä, kuinka hän olisi asioiden oikeasti olevan. Mutta tosiaan sitä valehtelua ei pystynyt vaan enää loppujen lopuksi kuuntelemaan ilman, että savu alkoi nousta korvista.

Valheiden aiheet olivat joskus isompia, joskus pienempiä, vaatteiden tai muiden tavaroiden merkit, hinnat ja ostopaikat, lomareissut, kaikki tavallisetkin tekemiset. Esimerkiksi saattoi kertoa olleensa jossain bileissä tai konserteissa, missä ei todellakaan ollut edes ollut. En jaksa edes muistaa kaikkia valheita, koska lähes kaikki, mitä hän puhui oli jollakin tavalla muunneltua totuutta.

Meillä oli aika tiivis luokka, joten hän kyllä pyöri samoissa porukoissa lukioon saakka, mutta sitten ilmeisesti muilla tuli kiintiö täyteen ja yhteydenpito väheni. Ja pyöriteltiin vaan päitä näiden muiden vanhojen kavereiden kanssa, kun nähtiin kuinka hänen uudet ystävänsä nielivät (tai ainakin näyttivät nielevän) hänen kaikki juttunsa. Mutta eiköhän hänen luonne ja asioiden oikealaita paljastunut heillekin sitten jossain vaiheessa.

Ja pyöriteltiin vaan päitä näiden muiden vanhojen kavereiden kanssa, kun nähtiin kuinka hänen uudet ystävänsä nielivät (tai ainakin näyttivät nielevän) hänen kaikki juttunsa. Mutta eiköhän hänen luonne ja asioiden oikealaita paljastunut heillekin sitten jossain vaiheessa.

Tämä on kyllä niin jännä juttu, meinaan ihminen kenestä puhuin, löysi aina uusia ihmisiä ja kavereita. Onkohan tällaisilla ihmisillä jotakin luontaista "vetovoimaa" ?

Kyseinen henkilö otti minuun yhteyttä kesän alussa. Hän kertoi ajatelleensa paljon "ystävyyttämme" ja halusi nähdä. Meinasinkin jo sopia tapaamisesta, mutta.. Aloin funtsimaan enemmän vanhoja muistoja ja tapahtumia. Lopulta ilmoitin, että olisi parempi, ettemme näkisi. Ehkä pelkäsin että sama rumba alkaisi alusta.

Tällaisesta ihmisestä irtautuminen on vaikeaa, varsinkin kun on joskus ollut läheiset välit. Sitä joutuu vaan punnitsemaan, että onko kaikki sen arvoista. Ei se helppoa ollut, mutta uskon tehneeni oikean ratkaisun. :) Vaikka uskonkin, että ihminen pystyy muuttumaan, en halunnut ottaa sitä riskiä, että joutuisin taas uhriksi.

Täälläkin on kokemusta. Olin lyhyessä suhteessa tällaisen tapauksen kanssa, ja suurin osa niistä valheistakin paljastui vasta eron jälkeen. Tässä tapauksessa tuo valehtelu liittyi selvästi narsistiseen persoonallisuushäiriöön (tulkinta ei ole pelkästään omani, vaan tähän liittyy muitakin henkilöitä joilla on pidempi historia kyseisen henkilön kanssa), varmaan aika yleistä tuollaiselle patologiselle valehtelulle. Netistä löytyy nykyään paljon tietoa tuosta, tässä hyvä sivu: http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Vaknin.html
Palaset ikään kuin loksahtivat paikalleen kun tuolta luki, ei voinut jättää kesken ennen kuin oli lukenut nuo kaikki kohdat.

Se on kyllä totta että tuollaiset ihmiset osaavat olla erittäin hurmaavia, kiehtovia, mielenkiintoisia, jänniä, ... Mutta niin ne sosiopaatitkin on. Niitä valheitakaan ei osaa heti epäillä, koska ei itse näe motiivia valehtelulle, joka koskee kaikkea mahdollista. Tuollaiset ihmiset osaavat myös paikkailla hyvin aukkoja ja epäkohtia uusilla valheilla, tai syyttämällä toisia valehtelijoiksi tai yksinkertaisesti kieltämällä.

Mun kaveripiirissä on myös ollut juuri tällainen tyyppi, jonka jokaista sanaa sai epäillä. Aina kun joku porukasta kertoi jonkun tarinan esim sukulaisestaan, löytyi häneltä aina samantyyppinen tarina -tietysti aina vain paljon mahtavampana versiona. Lopulta tämä liioittelu alkoi olla arkea. Jokainen päivä sai kuulla ihan arkisista asioista täyttä potaskaa (perheestä ,arvosanoista ym). Ja kuten muutkin ovat täällä kertoneet, sitä tarinaa tuli hyvin luontevasti, ihan niin kuin se olis ollut totta. Yleensä hän jäi kiinni meille niin, että oli sepittänyt eri asioita vähän kaikille eikä jutut täsmänny yhteen. Mutta aina tältä henkilöltä löytyi hyvä selitykset kaikelle:thumbs:

Yksi porukastamme avautui tälle kyseiselle henkilölle asiasta, kysyi miksi sitä roskaa täytyy jauhaa. Ja no, eipä hän myöntänyt mitään, yritti vain puolustella itseään ja pyyteli anteeksi sitä, jos ei ole asiaa kertonut kaikille ihan samoilla sanoilla. Ihmetyttää vaan, että jos yo-arvosana hyppää yhtäkkiä C:stä E:ksi, niin on siinä varmasti jotain muutakin käytetty, kun vain vähän eri ilmaisua :D Kaikki oli valmiita antamaan tälle henkilölle anteeksi ja unohtamaan asian, jos hän vain olisi pyytänyt anteeksi. Ei oo vielä kuulunu anteeksipyyntöä -tuskin tulee kuulumaankaan. Eikä ole pitänyt keneenkään enää mitään yhteyksiä viime talven jälkeen. Harmittaa vaan, kun kyseessä oli muuten tosi kiva tyyppi!

Täydellinen kuvaus yhdestä entisestä hyvästä ystävästäni. Nykyisin näemme onneksi vain muutaman kerran vuodessa, hyvä niin. Osasi kyllä tehdä elämästä helvetin, niin kauan kun hänen antoi osallistua siihen liikaa.

Kokemusta löytyy täältäkin - valitettavasti.
Jäljet jättää todellakin...
Mutta nämä henkilöt ovat tietämättään toiminnallaan myös vahvistaneet minua valtavasti ja auttaneet löytämään onnen ja tasapainon elämässä. Näin on käynyt. Tosin- monien, monien vaiheiden kautta.

ei hitsit, pitikin lukea tämä keskustelu.. oikeasti, voin sanoa että kokemusta löytyy liiaksi patologisesta valehtelijasta. exäni on paljastanut sellaisekti, kusettanut mua, vanhempiaan ja kaikkia aivan 6-0. voin kiittää luojaani, että sain vihdoinkin lähdettyä hänen luotaan pois. vielä kun tämä tajuaisi jättää mut rauhaan eikä vetäisi mua mukanaan ongelmiin. en todellakaan niihin olen lähdössä mukaan kuin vain lain pakottamin velvollisuuksin. hoh, pitkä tarina. anyway. noi ihmiset - jos patologisia valehtelijoita voi edes ihmisiksi sanoa - ovat niin sairasta. sitä ei tajua vasta kun itse pääsee pois heidän vaikutusalastaan, koska ne valheet ovat jotain niiin uskomattomia ettei mitään rajaa. puistattaa ajatus, että mä joutuisin vielä olemaan ko. ihmisen kanssa. se vain mietityttää, että miten sitä ikinä voi luottaa enää ihmisiin? sillä toi exä on romuttanut täysin mun kyvyn luottaa. kun olen kerran olen ollut niin sokea exäni suhteen, oma ihmistuntemukseni taitaa olla niiin retuperällä, etten taida tunnistaa persoonallisuushäiriöisiä tapauksia.

Ikävää, jos joku on joutunut toteamaan oman seurustelukumppaninsa patologiseksi valehtelijaksi :( Näitä kyllä riittää maailmassa, tuntuu että ainakin mun jokaisella peruskoulun ja ammattikoulun luokalla oli aina ainakin yksi tällainen tapaus. Ala-asteelta on jäänyt mieleen etenkin yksi tyttö, joka "kävi joka viikonloppu helikopterilla Helsingissä moikkaamassa silloista poikaystäväänsä", joka vielä sattui olemaan yksi tv-kuuluisuus :jahas: Toinen tapaus keksi milloin mitäkin tarinoita elämästään... ja haki huomiota mm. paketoimalla itse kätensä "kun oli vähän tappelua viikonloppuna" jne. On tullut kyllä muutamaan kertaan ihmeteltyä, mitä näiden ihmisten mielessä liikkuu?!? Mahtavat olla kovin yksinäisiä sisäisesti, kun pitää verhoilla elämänsä tuollaisilla valhetarinoilla että erottuisi joukosta. Mä oon itsekin elänyt vaikean lapsuuden ja kokenut yksinäisyyttä, mutta en oo luojan kiitos käyttänyt tota ylimalkaista valehtelua suojamekanismina... Luulis, että tosta suosta on aika vaikea nousta.

Itsekin tuhlasin useamman vuoden ihan hulluun valehtelijamieheen. Vielä siinäkin vaiheessa kun tiesin minkälainen valehtelija henkilö on niin se ei suostunut mitään myöntämään. Keskustelut saattoi mennä näin:

-Minä tiedän sinulla olleen suhteen tämän naisen kanssa, ja ei siinä mitään, mutta voisitko jo vihdoin myöntää
- Joskus olen kännissä sen kanssa jutellut, se valehtelee
- No haluatko selittää miten mä sain vielä henkilöltä itseltään huomattavasti eri version ja kas kummaa on tällainen kuvakin kun olette eräissä häissä vieraana yhdessä?
-Ei oo yhtään mukava kun sä epäilet mua asioista mitä mä en ole tehnyt.
- No, voi "?#)¤#¤/ väitätkö sä ettet ole ollut missään häissä sen kanssa, sen sijaan että olet pari kertaa ohimennen jossain jutellut
- No ehkä jos sä niin haluat väittää..

Meitä oli monta, nykyinen ystäväni tuli ystäväkseni juurikin sen takia, että molemmat luultiin (ja toki samaan aikaan) olevamme ko. miehen kanssa suhteessa. Ja paljastui monia muitakin naisia, yksi luuli jo pääsevänsä kohtapuolin kihloihin ja naimisiin...

Sama henkilö valehtelee myös työkavereilleen ihan käsittämättömistä asioista. Saattaa väittää olleensa eilen kalalla vaikkei ole mitään sellaista tehnyt. Tai muille kavereille "ollut tosi rankka viikko töissä" ja henkilö tehnyt vajaat päivät ma ja ti ja ollut lopunviikon lomalla.
Sinänsä tuntuu, että liian helpolla ajatellaan jotain diagnosoitavaa sairautta (persoonallisuushäiriöt jne.) kun tosiasian on, että jotkut ihmiset ovat yksinkertaisesti kusipäitä, joita ei kiinnosta mitä muille ihmisille tapahtuu elämässä.

Tokihan tuollainen jälkensä jättää ja mä olen nykyään hyvin tarkka, ei edes "pieniä valkoisia" valheita. Mä en edes ymmärrä mitä nää vois olla.Jos sellaisestakaan jää kiinni niin juttu loppuu varmasti.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%

Suositut

Back
Ylös Bottom