Parhaat kotimaiset elokuvat! ( ja ruostalaiset)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko porukka täällä havainnut tylsistymistä Hollywood-tuotantoa kohtaan? Itse olen. Komediat ovat pitkäveteisiä, toimintaleffat tylsiä ja vailla kunnon toimintaa eivätkä muutenkaan elokuvat enää jaksa pitää koko aikaa kiinnostusta yllä. :(

Nyt olen muutamia kotimaisia elokuvia katsonut ja todennut että täällähän tehdään nykyään paljon paremmalla juonella ja muutenkin hauskemmalla toteutuksella niitä. Ainakin elokuva vieraalla maalla oli mielestäni aivan mahtava! Myös Pahat Pojat oli hyvä sekä tietenkin monet muut kuten Minä ja Morrison jne..

Kertokaahan mielestänne hyviä ja todella katsomisen arvoisia kotimaisia elokuvia.. mielellään tuoreempaa tuotantoa, eli ei mennä talvisota-leffoihin asti, tai edes lähelle ;)

EDIT: Niin tosiaan myös naapurimaassa tehdään aivan huippuja elokuvia. KOPPS oli niin nauruhermoja koetteleva kokemus ettei toista!! Niitäkin tähän voisi ottaa :rolleyes:

Kahlekuningas oli hyvä. Ja sitten se hillitön pätkä jossa ne jahtas sitä Dillinger-pizzaa, en muista nimeä, Rumbler tms.? Ruotsalaisista Ondskan tietty.

Tosiaan, alkaa tuo Hollywood-mössö tökkiä ajoittain. Suomalaisia leffoja on tullut katseltua ajoittain suuremmallakin mielenkiinnolla, joskin halivuud-leffoissa vielä ne hyvät äänet ja meno ja meininki houkuttaa. Jos haluaa nauttia elokuvasta tarinana edes vähän, niin itse kääntyisin suomalaisten elokuvien puoleen (jotkut ruotsalaisetkin toki rokkaavat).

Katsomisen arvoisia suomalaisia elokuvia:
-Minä ja Morrison
-Kuutamolla
-Levottomat
-Levottomat 3
-Häjyt
-Pahat Pojat
-...nyt pätkii ajatus..

Kaikki edellä mainituista eivät varmasti ole klassikoita tai suuria taideteoksia, mutta ihan kivaa ja katseltavaa tavaraa.

Sumu sanoi:
Jos haluaa nauttia elokuvasta tarinana edes vähän, niin itse kääntyisin suomalaisten elokuvien puoleen (jotkut ruotsalaisetkin toki rokkaavat).

Mikäli tarina on ykköskriteeri, niin ehdoton suosikkini on Lilja 4-ever. Kertoo nuoren venäläisen tytön ajautumisesta ilotytöksi Ruotsiin.

Ruostalaisia:

Kolmas Aalto
Henkivartijat
Martin Beckit
Jägarna - Metsästäjät
Ondskan
Diver

Suomilaisia:

Joutilaat
Esa ja Vesa
Pölösen leffat
Veturimies heiluttaa
ym.

Amerikan Jeesus sanoi:
Nyt olen muutamia kotimaisia elokuvia katsonut ja todennut että täällähän tehdään nykyään paljon paremmalla juonella ja muutenkin hauskemmalla toteutuksella niitä.
Aika monet suomalaiset nykyelokuvat ovat onneksi mielenkiintoisia ja ihan katsottavia, mutta aivan liikaa täällä silti apinoidaan Hollywoodin nykymenoa. Sellaista kliseistä ja sensaatiohakuista meininkiä olen ollut havaitsevinani, tyyliin Pahat pojat, Levottomat 3 jne. Ei kiinnosta meikäläistä pätkän vertaa.

Se on positiivista, että suomalainen elokuva on nykyisin yleensä melko hyvin tuotettua ja teknisesti korkeatasoista, ja suomalaiset näyttelijät osaavat hommansa mielestäni erittäin hyvin. Lisäksi elokuvat, jotka kertovat mehukkaita ja humoristisia (ja erittäin osuvia) tulkintoja Suomesta ja suomalaisista, voivat olla nautittavaa katseltavaa.

Ruotsin puoleltakin on tosiaan ilmestynyt muutamia mielenkiintoisia tekeleitä ja tekijöitä. Itse pidän nykyään aika kovana nimenä Lukas Moodyssonia. Lilja 4-ever on sen tason elokuva, että viime vuosien suomalaisista yksikään ei pääse lähellekään sitä.

Katsokaa ja ihmetelkää.

Fat Rat sanoi:
Ruostalaisia:
Kolmas Aalto
Henkivartijat
Ondskan
Tossa on sitten kolme niin kovaa leffaa että oksat pois.

Kotimaisista kaikki Tiina Lymin leffat rokkaa, se on EHANA!

nousukausi.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eipä tässä kotimaisista tule mieleen oikeastaan mitään muuta kuin

- Talvisota
- Aki ja Mika Kaurismäen elokuvat
- Uusimmista "Paha Maa"

Muut ovat enemmän tai vähemmän huonoa/pskaa.

Ruotsalaisista:

- Ingmar Bergmanin elokuvat, 7:s sinetti mm. on eräs suosikeista: http://akas.imdb.com/title/tt0050976/
- Ondskan
- Fucking Åmal
- Monta muuta jota en nyt muista... niitä on.

Kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa Paha Maa. Tuo oli ainakin minun mielestäni todella hyvä kotimainen elokuva.

Johnny sanoi:
Talvisota on paras kotimainen. Jos olet eri mieltä, olet väärässä. :arvi:

Pakkoko näistä on väen vängällä saada :offtopic: ???

Vares on uskomattoman hyvä nykyisistä suomalaisista leffoista ja toinen mainittava on Nousukausi missä näyttelee muummoassa Tiina Lymi ja Petteri Summanen.

Vanhoista suomalaisista klassikoista Tuntematon Sotilas ja Talvisota on kovimmat. Uudemmista Aki Kaurismäen Mies vailla menneisyyttä on selkeesti paras suomalainen elokuva.

Kuutamosonaatti ja Kuutamosonaatti 2-kadunlakaisijat. Ne ovat joko helvetin hyviä tai aivan perseestä. En ole osannut päättää. Olen hämmästynyt.
8 surmanluotia on perkeleen loistava!

Ei ruotsalaiset osaa tehä elokuvia :)

Hyviä suomalaisia leffoja on paaaljon ja tuossa edellä niitä on mainittu monessa viestissä.
Kuitenkin mielestäni kaikkien aikojen paras suomalainen leffa on nimeltään katsastus!!!

Talvisota on hyvä, ja Häjyt ja Nousukausi. Sitä uutta sotaleffaa förmstä linjen, tai mikä nyt olikaan, on ainakin kehuttu, voisi ottaa ja katsoa. Muuten en pahemmin piittaa kotimaisista, kun kaikki vuoropuhelutkin tuntuu kestävän ikuisuuden ja muutenkin on todella kankeaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom