Parhaat kissojen kuiva- ja märkäruuat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Force
  • Aloitettu Aloitettu
Kirjoitin tämän tekstin tuonne "yleinen lemmikkikeskustelu" ketjuun, mutta tuli mieleen että parempi tehdä kissojen ruuille oma ketju.

Onko joku kissojen omistaja perehtynyt tarkasti että mitkä kissan kuiva- ja märkäruuat on parhaita? Voisi heittää kommenttia seuraavista ruuista.

Ite olen viime aikoina syöttänyt raksuista (Viljattomia kaikki mitä seuraavaksi luettelen.) Orijen - Cat & Kitten. Ihan pätevän oloinen, mutta mitä nuo vähäisempinä ainesosina olevat porkkana, mustikka ym. ihme hommelit mitä kissa ei liene tarvitse? 8€/kg

Acana - Wild Prairie Cat. Pitäisi olla laadukas, mutta mitäköhän tuolla tekee joku tomaatti, porkkana, omena jne? 7€/kg

Taste of The Wild - Rocky Mountain Feline Tämä myös pitäisi olla laadukas, mutta siinäkin kaikenlaista tomaattia jne. seassa.

Olen katsellut muutamia raksuja mitkä vaikuttaa hyviltä;
Power of Nature - Meadowlands tai Power of Nature - Fees Favorite. Yli 80% lihaa. Kova proteiinipitoisuus ja muutenkin ihan hyvän näköinen sisältö. 6€/kg

Porta 21 - Feline Finest Sensible. Yksinkertainen ja ok:n näköinen tuoteseloste? Hyvä proteiinipitoisuus. Paljon halvempi kuin muut ns. laaturuuat 4€/kg).

Applaws - Chicken tai Applaws Chicken & Salmon. 80% lihaa ja muutenkin hyvältä vaikuttavat. 6€/kg.

Märkäruuista olen katsellut Animonda, Porta 21 ja Applawsin ruokia.

Olen siinä käsityksessä että kissoille hyvä ruoka on viljaton, mahdollisimman lihapitoinen paljon proteiinia ja rasvaa sisältävä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meidän kissalle on märkäruuista annettu pääasiassa Applawsin ruokia. Satunnaisia kokeiluja muilla "yhtä hyvillä", mutta huonosti ovat maistuneet. Kuivamuonista pääasiassa Applawsia ja Granatapetiä.

Noissa kuivamuonissa on aina kasvikunnan tuotteita, mutta mielummin porkkanaa, tomaattia, mustikkaa yms. kuin maissia tai vehnää. Acanassa ja Orijenissa on myös yli 80% lihaa yleensä, joten ne on kyllä parhaimmistoa. Myös semmoinen kuin Canagan on hyvä, samantyyppinen sapuska kuin em. merkit. Syötin ennen Royal Caninia, kun ei mikään tuntunut sopivan meidän kissoille. Aina hirveä ripuli ruoan vaihdosta tms. Tuo Canagan sen sijaan sopi todella hyvin ja on maistuvaa. Acanaa ja Orijenia en ole kokeillut, kun ei niitä meiltä päin saa eläinkaupoista vaan on tilaustavaraa. Jos ihan puhdasta lihansyöjän ruokavaliota havittelee, niin sitten vaan raakaruokinnalle.

Ainiin unohtui mainita että tuota Canagan - Cat Free-run Chicken raksua tuli vähän aikaa sitten testattua. Kissat tykkäsi siitä varmaan enemmän kuin mistään muusta raksusta. Tuo on noista kaikista kalleinta, 9,5€/kg. Liekkö sitten paljon laadukkaampaa kuin vaikka tuo Porta 21 viljaton raksu mikä on yli puolta halvempi. Porta 21 tulee Thaimaasta joka ehkä selittää halpaa hintaa. Mutta on myös tullut mieleen että lemmikkien ruoka-alalla saattaa olla helpohko mainonnalla kusettaa ihmisiä maksamaan korkeita hintoja halvasta ruuasta, koska monet lemmikkien omistajat ovat valmiita maksamaan paljon ruuasta jos luulevat sen olevan hyväksi lemmikille.

Ehkä kissatkin tykkää vaihtelusta(?) niin jos testaisi pikkupussin noita kaikkia. Märkäruuista samanlaiset testit. Ei paljon auta vaikka olisi kuinka laadukasta jos kissat ei tykkää syödä sitä. Jos ite olisi jonkun 20 metrisen jättiläisen lemmikki ja saisi joka päivä syödäkseen terveellistä, mutta pahaa ruokaa niin kyllä vituttaisi.

Orijenia ja Acanaa olen syöttänyt nappuloina, koska olen lukenut, että olisivat laadukkaita, mutta halvempia, kuin elukkalekureilla myytävät Hill'sit jne. Täytyypä syynät noita muitakin tänne linkitettyjä, että olisivatko hyviä

Märkänä ruokana syöttäisin mieluiten lihaa, kuten possunsuikaleita ja ajoittain pakastettuja silakkafileitä, mutta kun nämä kissani eivät pöljät ymmärrä moisen päälle, kokeiltu on. Exän wanha narttu söi niitä todella mielellään. On myös ollut mielessä, että ostaisin lemmikkieläinliikkeestä pakastettuja hiiriä. Sepä olisi kissoille luomuinta mahdollista evästä.

Purkkiruokana on viime aikoina mennyt Pirkka sydän- ja kalkkuna/kanapateeta. Noista katson purkin kyljestä tarkasti sen, että ei ole sokeria, koska sehän on kissoille tietysti myrkkyä. Käytännössä kaikissa, missä lukee "...kastikkeessa" on sokeria, eli jäävät tietysti hyllyyn. En käsitä, miksi kissanruokiin edes saa laittaa sokeria.

Siis olenko aivan hakoteillä että märkäruoka on aina kissalle parempaa kuin nappulat? (Ainakin virtsakivien takia.)

No parasta olisi raaka liha, sydän (koska siinä on tietääkseni muuta lihaa enemmän kissoille välttämätöntä tauriinia) tai hiiri. Nappuloissa olisi se hyvä, että edes vähän putsaavat hampaita, vaikka lihan jäystäminen tekeekin sen paremmin. Laatunappulat ovat jonkunlainen kompromissi, kohtalaisen hyvää muonaa kissoille ja helpottavat omistajien elämää kovasti. Eli itse en usko siihen, että märkä ruoka on automaattisesti nappuloita parempaa.

Toinen pointti on siinä, että pitää kysyä, millaista märkää ja millaisia nappuloita? Purkkiruokaakin kun on paljon sellaista, mikä on laadultaan ala-arvoista jo lähtien siitä, että lisätään siihen sokeria, mikä on kissoille todella pahasta. Toisaalta purkkiruoassa maksaa vedestä, mutta koska kissat yleensä eivät paljoa juo, ei se nesteisempi ruoka pahasta ole.

Raksut on ns. täysravintoa eli niistä pitäisi saada kaikki tarpeellinen. Mutta kun nuo kissat ei tuppaa kovin paljoa juomaan niin olen ajatellut että märkäruokaa syöttää myös. About vuosi sitten tuli hommattua Drinkwell Platinum juoma-automaatti ja mielestäni kissojen juominen lisääntyi hieman sen myötä. Kävin hakemassa Musti & Mirristä testiin ison läjän erilaisia Animondan, Applawsin, Porta 21:n ja Natures:menun märkäruokia ja Applawsin Chicken raksuja. Raksut maistuvat hyvin. Kolme kissaa kun on niin yksi tykkää toisesta märkäruuasta ja toinen toisesta.. Pitää näköjään vaihdella makuja.

Kirjoitin tämän tekstin tuonne "yleinen lemmikkikeskustelu" ketjuun, mutta tuli mieleen että parempi tehdä kissojen ruuille oma ketju.

Onko joku kissojen omistaja perehtynyt tarkasti että mitkä kissan kuiva- ja märkäruuat on parhaita? Voisi heittää kommenttia seuraavista ruuista.

Ite olen viime aikoina syöttänyt raksuista (Viljattomia kaikki mitä seuraavaksi luettelen.) Orijen - Cat & Kitten. Ihan pätevän oloinen, mutta mitä nuo vähäisempinä ainesosina olevat porkkana, mustikka ym. ihme hommelit mitä kissa ei liene tarvitse? 8€/kg

Acana - Wild Prairie Cat. Pitäisi olla laadukas, mutta mitäköhän tuolla tekee joku tomaatti, porkkana, omena jne? 7€/kg

Taste of The Wild - Rocky Mountain Feline Tämä myös pitäisi olla laadukas, mutta siinäkin kaikenlaista tomaattia jne. seassa.

Olen katsellut muutamia raksuja mitkä vaikuttaa hyviltä;
Power of Nature - Meadowlands tai Power of Nature - Fees Favorite. Yli 80% lihaa. Kova proteiinipitoisuus ja muutenkin ihan hyvän näköinen sisältö. 6€/kg

Porta 21 - Feline Finest Sensible. Yksinkertainen ja ok:n näköinen tuoteseloste? Hyvä proteiinipitoisuus. Paljon halvempi kuin muut ns. laaturuuat 4€/kg).

Applaws - Chicken tai Applaws Chicken & Salmon. 80% lihaa ja muutenkin hyvältä vaikuttavat. 6€/kg.

Märkäruuista olen katsellut Animonda, Porta 21 ja Applawsin ruokia.

Olen siinä käsityksessä että kissoille hyvä ruoka on viljaton, mahdollisimman lihapitoinen paljon proteiinia ja rasvaa sisältävä.

OOn hyvinkin tarkkaan perehtynyt kissojen ruokiin. Kuivista parhaita ovat ehdottomasti acana ja orijen, myös suomalaisten kehittämä power of nature vissii myös ihan pätevä, samaten tuo taste of wild, muttta orijen ja acana on pomminvarmasti erittäin hyviä.

Applaws on melkoisen huono raksu kissalle, siinä on käytetty perunaa valmistuksessa ja on aika alkupäässä, eli perunaa on paljon!

kyselin joskus acanan maahantuojan kautta tehtaalta miksi ruuassa on tomaattia. tämän vastauksen sain, pätee varmaan muihin outouksiin mitä noissa on, mustikat ja sen sellaset.

Tomatoes contain a compound called tomatine (from the solanine family) which can be toxic to some animals, particularly ruminants like cows, who can consume the whole plant while grazing. Tomatine is in the greatest concentration in the stems, leaves and unripened tomatoes. As the fruit ripens the tomatine is metabolized and is not a risk to humans and animals and are therefore not toxic to dogs and cats. We only used the ripened fruit in our products, so there is no risk to the animal.

Vapaasti suomennettuna:
Tomaattikasvin varsi, lehdet ja raa’at tomaatit voivat olla myrkyllisiä, tosin lähinnä laiduntaville eläimille, kuten lehmille jotka saattavat syödä koko kasvin laiduntaessaan. Kypsät tomaatit ovat vaarattomia niin ihmisille kuin eläimillekin, kuten koirille ja kissoille. Acana ja Orijen ruokien valmistuksessa käytetään vain kypsiä tomaatteja.

Syötän kissoille pääsääntöisesti porta21, on hyvää! Pitäisi olla täysravintoa eli vitamiinit mukana, joissain paikoissa tosin lukee että on tyädennysravintoa eli vitskut puuttuu. Applaws on tyädennysravintoa ja samoin animonda, kissat ie kauheesti tykkää jälkimmäisestä. Applaws on melko luonnollista ruokaa eli kana näyttää kanalta ja kala kalalta, joillekin kisuille voi olla liian kuivaa ruokaa. Myös almo nature on hyvänmakuinen monen kissan suuhun, tosin täydennysravinto.

Otin testiin Power on Nature - Natural Cat Fees Favorite raksua 2kg. Onneksi näyttää maistuvan kissoille. Kuulemma joillekkin markettiraksuista suoraan tuohon siirtyville ei ole mennyt, mutta meillä on syötetty jo jonkin aikaa noita tuhdimpia raksuja missä korkea lihapitoisuus. Kuten nuo alussa mainitsemani Applawsin 80% raksu, Orijen ja Taste of the Wild. Spekseiltään nuo Power of Naturen Natural Cat raksut on ehkä kaikkein parhaita mitä on? Hinta on kova ellei osta 15kg säkkiä jolloin kilohinta jää alle 7€, mutta meneekö raksut huonoksi kun avattu pussi kestää kuukausitolkulla?

Hitto saksassa on Power of Naturen 7,5kg säkit 41€ kun Suomessa 63 ja 74€. Pirun iso ero.

Tuo Porta21 - Feline Finest Sensible vaikuttaa arvoiltaan hyvältä ja on halpa, mutta mistään raksusta ei kissat ole tykänneet yhtä vähän.

Ei maistu yhdellekkään kolmesta kissasta yhtään tuo edellisessä postissa mainitsemani Power of Nature Natural Cat - Fees Favorite. Toista Natural Cat makua Meadowlan Mixiä voisi kokeilla jos se maistuisi. Yli 80% lihaa, 98% protskusta kanasta, kalkkunasta ja lohesta, vain 6% hiilaria, viljaton jne. Speksien mukaan aivan saakelin hyviä ruokia kissoille, mutta jos ei maistu niin eipä auta. Saatavuuskin on heikkoa.

Applaws on melkoisen huono raksu kissalle, siinä on käytetty perunaa valmistuksessa ja on aika alkupäässä, eli perunaa on paljon!

Ei tuo nyt hirveän huono luulisi olevan kun Power of Naturen kanssa ainut raksu missä 80% lihaa. Kova proteiinipitoisuus 47% ja aika vähän kuitenkin hiilaria 13,5%. Eli ei siinä hirveästi sitä perunaa ole. Tuoteselosteessa "kuivattu peruna (vähintään 4%).

Märkäruuista tein hyvän löydön. Natures:Menu. Vaikuttaa sisällöltään laadukkaalta, maistuu hyvin kaikki kolme makua kissoille ja maksaakin vain hitusen alle euron per pussi kun ostaa 12kpl pakkauksen.

Pitää muistaa, että katit eivät tiedä, ne ovat eläimiä. Sitä varten kissanruokavalmistajat lisäävät melkein kaikkiin valmisteisiinsa (ainakin markettien) mm. sokeria ja muita kissoja koukuttavia aineita. Tsekkaapa Supertiger varulta ko murkinan valmistusaineet etiketistä. Jos siinä on sokeria, niin kannattaa vaihtaa heti toiseen ruokaan, missä ei ole sokeria. Sokeri ei ole hyvästä ihmisellekään, mutta kissalle se on vielä pahempi asia.

Lisäksi pitää muistaa sekin perusasia, että kissakin (myös koira) on sen verran lähellä villieläintä, että kuvittelee, että ruokaa ei saa, että joutuu kumminkin olemaan nälissään, joten siksi on loputtoman opportunistinen ja ruinaa AINA ruokaa. Tuokin pitäisi ihmisen tiedostaa ja pitää aika tiukka kuri sen suhteen, milloin kisujaan ruokkii. Vaikka mulla on ollut pikkunarttu Mirkku ja kolli Sasu +10v ja ruokintarytmi on ollut ihan sama aina, niin silti edelleen ruinaavat ruokaa aina ja koko ajan. Ei sen väliä, murkinaa ei tule kuin silloin kun on sen aika. :D Eivät ole lihoneet (Sasu on ollut leikattu alusta asti mulla) ja sitä on parikin elukkalekuria kiitellyt.

Meidän kissalle ei maistu mikään muu ruoka kuin pirkka kissanruoat. Kaikkea mahdollista, kallista ja halpaa mutta pirkka on ainut mitä syöpi :) ja sekin pitää haarukalla tilsata, muuten nuolee kastikkeet pelkästään.
Eipä tuo muutenkaan käy kun yleensä kerran päivässä tai max 2 syömässä kun saa liikkua vapaasti ulkona ja metättää lintuja, hiiriä ja myyriä

Pitää muistaa, että katit eivät tiedä, ne ovat eläimiä. Sitä varten kissanruokavalmistajat lisäävät melkein kaikkiin valmisteisiinsa (ainakin markettien) mm. sokeria ja muita kissoja koukuttavia aineita. Tsekkaapa Supertiger varulta ko murkinan valmistusaineet etiketistä. Jos siinä on sokeria, niin kannattaa vaihtaa heti toiseen ruokaan, missä ei ole sokeria. Sokeri ei ole hyvästä ihmisellekään, mutta kissalle se on vielä pahempi asia.

Lisäksi pitää muistaa sekin perusasia, että kissakin (myös koira) on sen verran lähellä villieläintä, että kuvittelee, että ruokaa ei saa, että joutuu kumminkin olemaan nälissään, joten siksi on loputtoman opportunistinen ja ruinaa AINA ruokaa. Tuokin pitäisi ihmisen tiedostaa ja pitää aika tiukka kuri sen suhteen, milloin kisujaan ruokkii. Vaikka mulla on ollut pikkunarttu Mirkku ja kolli Sasu +10v ja ruokintarytmi on ollut ihan sama aina, niin silti edelleen ruinaavat ruokaa aina ja koko ajan. Ei sen väliä, murkinaa ei tule kuin silloin kun on sen aika. :D Eivät ole lihoneet (Sasu on ollut leikattu alusta asti mulla) ja sitä on parikin elukkalekuria kiitellyt.

Kuinka minä osasinkin odottaa tämmöistä kommenttia. Tiedetään, tiedetään.

Onko täällä muuten raakaruokaa nauttivien kissojen palvelijoita? Ajattelin laittaa oman, hiukan lihavan kollini syömään suurimmaksi osaksi raakaruokaa, mutta ongelmaksi on osoittanut tiedon puute. Ostin Musti & Mirristä pari kisuille tarkoitettua pakasteruokaa ja alun ihmettelyn jälkeen alkoi upota kissalle. Raksuista luovun kun toi vetää niitä laadukkaimpiakin liharaksuja kuin nälkäinen sika. Märkäruuat yms menee vähän hitaammin ääntä kohti.

Onko täällä muuten raakaruokaa nauttivien kissojen palvelijoita? Ajattelin laittaa oman, hiukan lihavan kollini syömään suurimmaksi osaksi raakaruokaa, mutta ongelmaksi on osoittanut tiedon puute. Ostin Musti & Mirristä pari kisuille tarkoitettua pakasteruokaa ja alun ihmettelyn jälkeen alkoi upota kissalle. Raksuista luovun kun toi vetää niitä laadukkaimpiakin liharaksuja kuin nälkäinen sika. Märkäruuat yms menee vähän hitaammin ääntä kohti.

Täältä katille barffiruoat: https://www.mushbarf.com/fi/tuotteet/barf-basic-cat Mun kissat ei näitä suostu syömään, mutta yhden tutun kissat syö mielellään näitä pullia.

Koiralle syötän noita Mushin annospullia jossa luut ja kaikki mukana. Kalliimmaksi tulee kun nappulat, mutta en vaihda pois kun on niin järjettömän hyvää mättöä koiralle. Ennen barffaushommaa en edes tajunnu kuinka paljon mun koira paskantaa, suosittelen kokeilemaan niin huomaatte. Muutenkin kaikki korvavaivat ja silmän rähmimiset on loppunu tyystin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom