Panoraaman teko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TLP
  • Aloitettu Aloitettu

TLP

Photoshopin CS3:ssa ainakin on jonkinlainen panoraaman teon mahdollisuus, mutta itse haeskelen halvempaa softaa, kuin CS2->CS3 päivitys. Nyt eteen sujahti Autopano Pro v1.3.0 ja testasin sitä pikapikaa... eli http://www.autopano.net/ osoitteen softaa.

Kävin pikapikaa talon päädystä vetäsemässä 9kpl kuvia kameran perusasetuksilla, ilman käsittelyä ja ne ajoin tuolla Autopano Pro:lla yhteen. Yllättävän siistin jäljen tekee, tais mennä allekirjoittaneella ostoon tuo ohjelma. Panoraamaa ei siis ole käsitelty Photarissa suuntaan, eikä toiseen, vaan kaikki on suoraan kamerasta.

AP. kuvat.

IMG_5921.jpg
IMG_5922.jpg
IMG_5923.jpg

IMG_5924.jpg
IMG_5925.jpg
IMG_5926.jpg

IMG_5927.jpg
IMG_5928.jpg
IMG_5929.jpg

Lopullinen tulos oli melkoinen mörkö, eli 12501 x 4206 pix. panoraama, josta joutuu aivan ripauksen leikkeleen, eli jos ois kuva vieri vieressä, niin 26 000 pix ois leveys, mutta päällekkäisyyttä on jätetty ohjelmaa varten reilusti kuvatessa. Ehkä toimisi vielä paremmin jalustalta, kun ei noita pystyheittoja paljoa tule, mutta testi tuli vetästyä käsivaralta. Ikävästi tuo teksti haittaa, mutta testiversio on testiversio.

panorama.jpg

Täysi kuva PS:ssä jpg-asetuksella 8 tallennettuna, ~7MB löytyy TÄSTÄ

Johtuu myös varmaan siitä, että toiset kuvat olivat tummempia ja toiset kirkkaampia.

EDIT. Ja kuvat otettu vielä Nysifemmalla.

Johtuu myös varmaan siitä, että toiset kuvat olivat tummempia ja toiset kirkkaampia.

Niin se varmaan johtuu.......(edit: ei tasoittele Autopano Pro:kaan noita valoisuuseroja, joten manuaali valotus on rok).

Lisäksi sillä pystyy tekemään ns. HDR-kuvan jpg:stä, eli valottaa samaa kuvaa vaikka 6:n eri valotuksen verran, niin se stitchaa ne yhdeksi kuvaksi niin, ettei ole tukossa tai puhki kohdat mistään.

Itse käytän tuota PtGuita. Se on suht helppo käyttää ja tulokset ovat mielestäni hyviä. Käsivaralta olen vedellyt. Tossa PTGuissa saa käsin asetettua referenssipisteet, joten hyvää jälkeä saa käsivaraltakin, jos on huolellinen.

Suurimmat kuvat, joita olen tehnyt ovat olleet 18 000pix leveitä, 16bittisinä ne tuppaa olemaan lähemmäs 500mb suuruisia, joten minun kone meinaa kyykätä niitä muokatessa.

Tässä yksi esimerkki:

http://img207.imageshack.us/img207/2194/craterpanowebff6.jpg Laittakaa kysymysmerkki urliriville...

Itse käytän tuota PtGuita. Se on suht helppo käyttää ja tulokset ovat mielestäni hyviä. Käsivaralta olen vedellyt. Tossa PTGuissa saa käsin asetettua referenssipisteet, joten hyvää jälkeä saa käsivaraltakin, jos on huolellinen.

Suurimmat kuvat, joita olen tehnyt ovat olleet 18 000pix leveitä, 16bittisinä ne tuppaa olemaan lähemmäs 500mb suuruisia, joten minun kone meinaa kyykätä niitä muokatessa.

Tässä yksi esimerkki:

http://img207.imageshack.us/img207/2194/craterpanowebff6.jpg Laittakaa kysymysmerkki urliriville...

Juu.. .linkki vois olla kova sana, aina kun keskustellaan jostain softasta.

Mikä tuossa Autostitchissä ja Autopano Pro:ssa on nimenomaan se hyvä puoli, niin se on tuo automaattisuus ja sen hyvä laatu. Valitset kuvat ja kone tekee kaiken puolestasi... tuo PTGui tekee sitten TIFF:iä myös, kun 16bit rykäsee ulos ?

Juu.. .linkki vois olla kova sana, aina kun keskustellaan jostain softasta.

Mikä tuossa Autostitchissä ja Autopano Pro:ssa on nimenomaan se hyvä puoli, niin se on tuo automaattisuus ja sen hyvä laatu. Valitset kuvat ja kone tekee kaiken puolestasi... tuo PTGui tekee sitten TIFF:iä myös, kun 16bit rykäsee ulos ?

http://www.ptgui.com/

Ptgui tekee useaakin erilaista Tiffiä. Ja jonkinlainen automaatti tossakin on, sen lisäksi voi käsin säätää aika paljon. Tosin mulla ei oo muista ohjelmista kokemusta.

http://www.ptgui.com/

Ptgui tekee useaakin erilaista Tiffiä. Ja jonkinlainen automaatti tossakin on, sen lisäksi voi käsin säätää aika paljon. Tosin mulla ei oo muista ohjelmista kokemusta.

Piti oikein selata tuon Autopanon asetuksia ja niinpä sieltäkin löyty tuo tiffin mahdollisuus.. voi valita, ottaako 8bit, 16bit vai minkä, onko mahdollisuus käyttää Layereitä jne.

Kaikki nuo parannukset tosin hidastaa panoraaman tekoa, mutta so not, jos tulee vaan hyvää laatua.

Lisäksi siinä näemmä on linssivääristymien korjailut, jopa autocolour.. jota en kylläkään käytä, kun se jo Photoshopissa antaa ei toivottuja tuloksia. Säädetään ne sitten manuaalisesti itse.

Tuossa on PTGuilla tehty versio samaisesta kuvasetistä, joten hivenen vertailukohtaa. Omituisessti se tekee yli 5000pix korkean tuosta kuvasta ja pieni ero löytyy sähkölinjasta noin pikaisesti katsottuna. Terävöitys perusasetuksilla on PTGuissa voimakkaampi. Kumpaakaan kuvaa ei ole sen kummemmin käsitelty, mitä nyt ylimääräiset mustat leikattu PTGuin kuvan alareunasta pois. Onhan tuossa pieniä eroja muutoinkin.

PTGui1200pix.jpg

Täys versio 7.5MB löytyy TÄSTÄ

Ja myös objektiivin mahdollinen vinjetointi kannattaa ottaa huomioon. Tosin yleensähän noista haetaan läpiteräviä ja pienillä aukoilla vinjetointia ei niin esiinny.

Niin ja käsittääkseni tätä varten paras ois esim. 35mm kiinteä optiikka... ainakin joskus erään panoraamoja harrastelevan kanssa näin on turistu.

Olipa pakko itsekin kikkailla heti. Nuohan ovat aivan mahtavia ohjelmia. Autopano ja Autostich ohjelmien kokeiluversiot testasin. Autopano on kyllä päässyt hankintalistalleni. :)

edit. ei mitn.

Liitteet

• aurinko.webp
    aurinko.webp
    14,4 KB · Katsottu: 849

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom