Palstan filmikuvaajat?

Tuli tuossa omia filmeja katsellessa mieleen, että mitenköhän paljon ihmiset enää kuvaavat perinteiselle filmille? Tietenkinhän on niitä, ketkä kuvaavat filmille koska eivät osaa kuvata digillä/eivät koe tarvetta siihen siirtymiseen. Mutta tarkoittaen lähinnäkin niitä, ketkä myös digimahdollisuuden ohessa kuvaavat filkalle. Itsellänikin tuo on lähinnäkin tunnelmointia 80-luvun DDR-kameran seurassa, aivan lyömättömät värit, kontrastit ja rakeet :kuola: Filmille kuvaaminen on myös todella vaikeaa siinä mielessä, että ei tiedä yhtään heti jälkeenpäin, että onnistuiko se kuva, vaiko eikö(kun on niin tottunut digiin...). Tuossakin kamerassa ainoat kameran tarjoamat avut kuvaajalle on etsimessä heiluva valotusmittarin neula ja leikkokuvaetsimellä tapahtuva tarkennus, omalta kohdaltani todellakin back to basics :) Toisaalta filmi antaa todella paljon enemmän anteeksi kuvaajan virheitä, kuin mitä digillä kuvatessa :rolleyes:

Mites on sitten kehityspalvelujen laita, luotetaanko kehityspalveluihin vai kehitetäänkö aivan itse? Itseä kyllä kovasti kiinnostaisi kehittää joskus kuvat itse, varsinkin kun katsoo erään suuren suomalaisen kehityspalvelun omalle kohdalle osuvaa onnistumisprosenttia. Tähän mennessä n.10% sinne lähetetyistä filmeistä tuhottu/hukattu siellä :wall: Itse olen ihan perustason kuvaaja, että rahallinen menetys noissa on ollut suhteellisen vähäistä, mutta vatuttaa tuo harrastelijaakin.:(

Mä kuvaan vielä Pentaxin LX:llä MV-filmiä ja kehitän negat itse +sakannaan mitä tarvii.

Kuvaus, missä tuota teen on pääasiassa pohjoisen reissuilla reissukamerana yhdellä kiinteällä optiikalla. Kamera kulkee repun pohjalla, eikä ole pienistä kolhuista tai kosteuksista moksiskaan.

Sanotaanko, että 20D:n aikana oli vielä käyttöä 6x7 filmille, mutta 5D:hen siirryttyäni en enää näe mitään järkeä kuvata filmille ohessa. Kun kuvaan myös hivenen oheistulona, niin digi pesee 10-0 filmit noissa hommissa.

Ainoa mihin voisin harkita filmiä on jonkunnäköinen näyttely, joka suoritetaan diaprojektoreilla. Ehkäpä dataprojektoritkin ajaa tuon asian jo muutaman vuoden päästä. Mitään muuta järkevää syytä en enää nykyisien digi-filmi erojen vuoksi näe olevan olemassa. Filmin hypetys on enemmänkin IMHO hivenen sama asia, kuin savikiekko vs. CD hypetys. Toinen on enintään nostalginen kapistus, ei oikeastaan missään enää niin selkeästi parempi.

Filmille hukkaruutuja tuli huomattavasti vähemmän, vaikka siinä ei paljon histogrammeja jne. ollutkaan. Valotustarkkuuskaan ei ihan niin tarkka ole vs. digi ja ehkä niitä kuvia tuli otettua hivenen harkitsevammin.

Kivoja kapistuksia, vedostus mukava harrastus jos jaksaa sitä tehdä...

Back
Ylös Bottom