Pallea ei saa happea?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hpt
  • Aloitettu Aloitettu

hpt

Eli yleensä jos normi lämppärit ottaa ja lähtee lenkkiä juoksemaan
niin yhtäkyytiä pystyy helposti juoksemaan 5km~
mutta jos höllää kävelyksi esim 5minuutiksi ja yrittää lähteä uudestaan juoksuun niin alkaa pistämään
niin maan perhanasti tuohon oikean puoleiseen palleaan :(

Mitenkäs tota vois harjoituttaa että kipu häviäisi? ja onko tuo vain hapenpuutetta palleassa vai mitä?
Kyseinen ongelma on ollut mulla lapsesta asti mutta en oo jaksanu siihen koskaan pahemmin paneutua ennen kuin nyt.
Muita samantyyppistä ongelmaa kärsiviä täällä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli yleensä jos normi lämppärit ottaa ja lähtee lenkkiä juoksemaan
niin yhtäkyytiä pystyy helposti juoksemaan 5km~
mutta jos höllää kävelyksi esim 5minuutiksi ja yrittää lähteä uudestaan juoksuun niin alkaa pistämään
niin maan perhanasti tuohon oikean puoleiseen palleaan :(

Mitenkäs tota vois harjoituttaa että kipu häviäisi? ja onko tuo vain hapenpuutetta palleassa vai mitä?
Kyseinen ongelma on ollut mulla lapsesta asti mutta en oo jaksanu siihen koskaan pahemmin paneutua ennen kuin nyt.
Muita samantyyppistä ongelmaa kärsiviä täällä?

Samanlaista täällä, mutta erityylillä.

Fillaroida voi vetää 180-190 sykkeillä niin kauan ku sydän tulee rinnasta ulos ja hapot korvista. Mutta heti kun pitäisi juoksemaan lähtemään niin hyvä että hengästyä edes kerkee niin pisto on armoton. Puoli vaihtelee. Olen huomannut että pistäminen tulee lajeissa joissa keho "tärähtää":

Joskus täällä pakkiksellakin oli samaisesta keskustelua ja joillain oli epäilty vatsalaukun? ripustuksia. Että niistä johtuisi. Kertokaa viisaammat? :(

Vaikka juoksuharrastus on minulle aivan uusi, niin sen verran tiedän/kuulin, että se johtuu siitä kun vatsalaukkuun on nielty paljon ilmaa raskaan hengityksen yhteydesssä. Minulta loppui, kun harjoittelin hengittämistä sillä lailla, että kun lähdet lenkille niin hengität alusta asti sillä tavalla kuin, juoksu vauhtisi lenkin lopussa vaatii.

Tuo kylkeen pistäminenhän on monelle tosi tyypillistä juoksun yhteydessä. Tietääkseni kyse ei ole palleasta, vaan kylkivälilihaksesta, joka kramppaa. Itsellä sitä on tosi harvoin, ja oikeastaan vain silloin kun muutenkin on vartalon lihaksissa kireyttä.

Ei kait kukaan sitä ilmaa nyt sentään niele mahalaukkuunsa samalla kun on kovin hengästynyt? Kyllähän sen huomaa jos hengästyneenä nieleskelee, kun pitää hengittäminen katkaista sen nielaisun ajaksi;)

Tuo ongelma taitaa olla pääasiassa lasten ja nuorten ongelma ja iän myötä se vähenee poistuu. Muistaakseni parikymppisenä vielä kärsin vaivasta mutta nyt nelikymppisenä en muista, milloin olisi viimeksi pistänyt. En moneen vuoteen.

Siis se voi johtua myös kylkivälilihaksen kramppauksesta, mutta myös siitä, että hengityksen yhteydessä on niellyt ilmaa mahalaukkuun tai paremminkin sitä on joutunut. Olen sivistänyt itseäni ja kuulin eräälätä tutulta, joka juoksi tossa kesällä puolimaratanonin aikaan 1.18. ja jotain ja on 51 vuotias, että myös kylkivlilihaksen kramppaamisen voi estää oikealla hengittämisellä.:thumbs:

Minun diagnoosissani pallea saa kyllä riittävästi happe asemansa vuoksi. Laskevasta-aortasta ja rinta-aortasta lähtee muistaakseni melkein heti ensimmäiset verisuonihaarat juuri palleaan.. Voisiko kyse olla sappikivusta? Aika usein juuri tuon tyylinen kipu urheillessa jothtuu ruuansulatusvaivoista (sappikippu ja mahalaukkukipu). Oletko kokeillut pitää reilua taukoa syömisen ja treenaamisen välillä (3-4h) ja ennen harjoitusta tehdä hyvää verryttelyä ja lämmittelyä ?

Mulla tuli aikoinaan ongelmia kun juoksi liian lujaa riittämättömällä verryttelyllä ja maha täynnä :dance:

Joten kokeiles tehdä lenkki silleen, että annat ruoan sulaa kunnolla, lähdet lenkille maltilla, kävelyä alkuun siis fiiliksen mukaan 5-15min, alat kevyesti hölkkäileen ja nostat vauhtia rauhassa fiiliksen mukaan. Hiljaa hyvä tulee sanotaan..

Juu kyllä oon koittanu ottaa tuon syömis jutun huomioon, yleensä aina on ollu joku 3h taukoa syömisestä ennen lenkkiä, kyseinen homma iskee mulla vaan jos annan sykkeen yhtään tasaantua... Aina oon ottanu hyvät veryttelyt ja lämmittelyt alkuun että lähtee hyvin liikkeelle koska jos rykäsen heti kovaa ilman lämmittelyjä syke nousee liian korkeaks ja palaa ihan täysi loppuu hetkessä ja menee hapoille/verensokeri laskee aika alas.
En tiiä onko normaalia mutta mulle yleensä käy näin. Pitäs varmaan sitten vaan olla ilman noita hengähdys taukoja mut tuntuu nii pirun raskaalle koittaa vetää jotain 10km lenkkiä putkeen, pitää olla hyvin palautunu että jaksaa juosta sen matkan salin ohella.

Jotennii minä veikkaisin, että meet juoksuosuudet hieman liian lujaa. 10km jaksaa juosta yllättävätkin henkilöt, jos vauhti on vain sopiva.
Mitenkäs pitkiä sun lenkit ovat ajallisesti?

Jotennii minä veikkaisin, että meet juoksuosuudet hieman liian lujaa. 10km jaksaa juosta yllättävätkin henkilöt, jos vauhti on vain sopiva.
Mitenkäs pitkiä sun lenkit ovat ajallisesti?
Mielestäni juuri peruskuntoa nostattavilla lenkeillä on aika ja syke tärkein tekijä, matka sitten on niin pitkä kun kunto kestää.

Itse kärsin ylenpalttisesta röyhtäilystä lenkeillä jotka on sen verran pitkiä että täytyy juoda nestettä sekä vielä pidemmillä lenkeillä jolloin täytyy muutenkin tankata. Nielen ilmeisesti hirveät määrät ilmaa samalla. Itse olen huomannut että yläkropan rentouttaminen ja sitkeä tasainen hengitys helpottaa noihin kylkipistoihin, ellei auta olen hetken kävellyt ja jatkanut uudelleen.

Joku tuola mainitsi oikean puoleisen pallean...että mikä? Mitä pistokseen itseensä tulee, niin osani olen minäkin saanut. Itse olen oppinut sen väistämään välttämällä syömistä 1-2h ennen suoritusta, aloittanut lenkin tasaiseen tahtiin ja oman kunnon mukaan edennyt. Hengitys on olennainen osa pistoksen ehkäisyssä. Itse olen siis näillä "nikseillä" pärjännyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom