Palkankorotukset, miksi ja milloin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
4.4.2005
Viestejä
1 041
Ikä
44
Rupesin tuosta tulosoputhreadista miettimään noin yleisesti, miten eri ihmiset määrittelevät sen missä tilanteessa palkan / etujen pitäisi parantua ja kuinka paljon?

Monesti tuntuu siltä, että vaaditaan korotuksia ja lisää etuja, mutta perusteet ja vaikutukset näille vaatimuksille ei ole aina täysin selviä. Työntekijähän haluaa tottakai aina itselleen mahdollisimman suuren palkan ja lisät, mutta millä perusteella? Työntekijä voi sanoa, että haluaa korotuksen siksi, että palkka on aina ollut pieni, mutta se on vain henkilökohtainen mielipide ja ei kelpaa mun mielestä perusteluksi.

Itselläni palkka on noussut aina selvästi todennettavien asioiden perusteella. Olen ottanut lisää vastuuta, olen alkanut tekemään uusia asioita joka seurauksena voin tehdä yrityksen kannalta laajemmin toimeksiantoja, jne.. laajempi ja syvempi osaaminen, jota kautta laajempi tehtäväkenttä johtaa taas helposti siihen, että työnantaja voi laskuttaa tekemisestäni enemmän asiakkailta ja asiakkaat ovat valmiita maksamaan samasta syystä enemmän. Tässä tapauksessa on helppo perustella korotuksen tarve. En edes itse kehtaisi mennä pyytämään korotusta, jos tekisin täysin samaa hommaa kuin vuosi sitten, koska perustelut korotukselle puuttuu. Tässä tapauksessa minulle riittää aivan hyvin se, että inflaation vaikutus korvataan jollain indeksikorotuksella.

Mä pidän tärkeänä pointtina sitä, että työn pitää olla muuttunut niin, että se tuo enemmän tuloa myös työnantajalle, muutoin korotus, (tai pitäisi sanoa ehkä korotukset, koska tuskin yhden henkilön korotus mitään kaataa) johtaa huonompaan tulokseen ja siitähän ei sitten hyvää seuraa. Esim. työntekijä voi olla oleellisesti nopeampi kuin muut, tai osaamistaso voi olla laajempi tai tekee parempaa laatua tms.. syitä on monia. mutta jos mikään noista ei muutu oleellisesti?

Mun mielestä palkankorotukset pitäisi olla sidottuna esimerkiksi edellämainittuihin asioihin, mutta yrityksen hyvästä tuloksesta pitäisi palkita tasapuolisesti kaikkia, esim. bonusten muodossa. Näin työnantaja pystyisi paremmin kilpailemaan markkinoilla, ja työntekijät saisivat palkkiota tuloksen mukaan?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Inflaation verran olisi tietysti hyvä saada korotuksia että ostovoima pysyisi samalla tasolla.

Itse sidon palkkani tuloksiin. Jos tuottaa talolle vähän, saa palkkaa vähän. Kun tuottaa hyvin, saa palkaa hyvin.
Jos prosentin saa neuvoteltua reiluksi, on tulotasokin hyvä eikä työnantajaa harmita yhtään.
 
Back
Ylös Bottom