Paljonko uskaltaa vääntää ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hkuja
  • Aloitettu Aloitettu
Heipä vaan vanhat tutut ja miksei uudetkin.

Nyt oon natuillut tässä kohta parin vuoden päivät ja nyt tosiaan olis aika päästä takas "kuntoon".

Kyssäreitä vähän muistin virkistämiseksi. Paljonko uskaltaa natuna vetää aerobista viikossa ?
- Onko esim. päivittäinen 1-2x20 min reipas lenkki koirien kera liikaa ? Jos sen ohella vedetään punttitreeniä naurettavilla painoilla 3-4 krtaa viikossa ?

Tarkoituksena on päästä vähän läskeistä eroon ja hiukka parempaan kuntoon. Oon nyt treenannut taas n. kuukauden ja ensi kertaa taukojen jälkeen on fiilis hyvä että tästä noustaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä tuo 1-2x20 min reipas lenkki päivittäin on hyvä lähtökohta ja kaikki riippuu siintä mitä hakee. Rauhallisesti kannattaa aloittaa ja kunnon nousemisen myötä sitten alkaa pidentämään lenkkejä. Sykemittari on loistava apuväline kunnon tarkkailuun ja tietää vähän millä alueella sitä liikutaan. Korkeammalla sykkeellä tehty aerobinen on myöskin erittäin tehokas kaloreiden ja läsän polttamiseen mutta sitä ei kannata heti alkuun aloittaa.

Jos haluat päästä "kuntoon" niin itse suosittelisin yhtä/kahta pidempää lenkkiä viikkoon. Joku tunnin parin reippailu kohtuullisella sykkeellä, olisko jotain about 130-150 syke kohdallaan. Saliltahan tietenkin saa sitä lihaa, mutta kunto eli kestävyys ei siellä kyllä kasva pätkääkään.

Oli muuten jokin aika sitten Elixir ohjelmassa aika mielenkiintoinen juttu. Ohjelmassahan on nyt Lolaa ja Lenni-Kallea treenaamassa 10-ottelua. Joku päävalmentajajehu oli tehnyt tyypeille kuntokartoituksen, ja tulokset oli aika jännät. Monella oli lihaskunto hyvä, mutta kestävyys heikko. Yllätyin tuosta, kun joukossa oli kuitenkin sählynpelaajaa ja aerobikkaajaa. Ainoa jolla oli hyvä kunto, oli Risto Kuisma. Eli siis se käpy joka näyttää joka lajissa saavansa justiinsa slaagin ;) Se valmentajaäijä sanoikin että ongelma on yleinen Suomessa. Salilla käydään ym. mutta peruskunto on todella heikko.

Kuntoilu ja nostelu on kyllä vähän hankala yhdistelmä. Mulla ainakin pidemmät lenkit vetävät paikat niin jumiin että seuraavana päivänä on hieman hankala suunnitella mitään kyykkytreenejä. Ja sitten kun niitä lenkkejä pitäisi vetää väh. joka toinen päivä niin missäs välissä sitä ehtii penkkaamaan ja tekemään habaa peilin edessä? :whip:

Mä olen nyt ajatellut käydä salilla kaksi kertaa viikossa. Idea olisi tehdä koko kroppa kummallakin kerralla. Toisella kerralla tehdään raskasta treeniä ja toisessa kevyttä. Ja tietty sillai että 1. treenissä raskas penkki/kevyt kyykky ja 2. treenissä tosin päin. Sama juttu taljaliikkeille yms. Ja välipäivinä tarttee koittaa hiihtää tjs. ja tietenkin pitää välipäivä väh. kerran pari viikossa.

Ei kannata alkaa revittämään heti kärkeen pitkiä lenkkejä korkeilla sykkeillä. Hyvin nopeasti saa jalat tulehduksiin ja homma ottaa takapakkia. Joten mielummin alussa vähän kerrassaan totutellen. Ei aerobiset niin paljoa salitouhuja haittaa mitä ihmiset puhuvat. Janne Toivanenkin on kertonut juoksevansa cooperin testissä ~3000 hieman ennen kuin otti MM kultaa ysikympin sarjassa. Liika on kuiteskin liikaa ja sen jokainen huomaa itse milloin ei pysty palautumaan kunnolla.

Itse teen hölkät yleensä kyykkypäivän jälkeisenä päivänä. Jalat vetristyy ja saa veren kiertämään mukavasti ja vaikka jalat ovat tukkoiset niin tuntuu palautuvan nopeammin kuin että pelkästään makailisi kipeillä jaloilla. Liikaa ei tietenkään kannata jumpata jos haluaa maksimoida lihaskasvun.

Pari totaalista lepopäivää kannattaa ottaa viikkoon jos käy salilla ja harrastaa paljon aerobista viikossa. Minulla tulee 3-4 salitreeniä viikossa ja saman verran aerobista. Elimistö tottuu erittäin kovaankin rääkkiin kunhan sitä aletaan kuormittamaan progressiivisesti ja annetaan aikaa myös palautumiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom