Paljonko syötte "massakaudella"?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gippin
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Terve tytöt!
Eli en tiedä paljonko aiheesta olette täällä jo keskustelleet, mutta minua kiinnostaa oman projektini myötä, että miten paljon syötte päivässä ns. massakaudella? Eli kalorit ja proteiinit, paljonko kertyy? Pituus ja paino tietenkin vaikuttavat syöntiin... Entä kertyykö rasvaa kehoon paljon syömisen myötä?

Minä olen 164 senttinen ja painan noin 52-53kg tällä hetkellä. Viikon keskiarvokalorit nyt peruskuntokaudella ovat 2000-2300, joista (vähintään) proteiinit 160g, hiilarit 250g ja rasvat 40g. Syön puhtaasti ja aika vahvasti omiin tuntemuksiini tukeutuen, mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti/puhtaasti ja ravintoainejakaumaa sekä kaloreita vaihdellen. En suunnittele syömisiäni mihinkään mutta seuraan mitä syön, pidän ravintopäiväkirjaa ja lasken sekä taulukoin kalorit yms.

Salilla treenaan 5-jakoisella ohjelmalla, kierron pituus jaksosta riippuen 7-9 päivää. Aerobista (melko kovatehoista) tulee työn puolesta 2 tuntia päivässä, 5 kertaa viikossa. Lisäksi teen 1-2 noin tunnin rauhallista sauvakävelylenkkiä viikossa ja keskimäärin kerran viikossa jauhan crosstrainerilla 30min. treenin jälkeen jos sattuu huvittamaan.

Syksyn fitnessmallikisaan diettasin hirveällä kiireellä ketolla ja kaiken lisäksi hirmu pienillä kaloreilla, eikä koskaan ole rasva tarttunut niin herkästi kuin sen dieetin jälkeen. Hiilaripöhnässä paino nousi ehkä noin 55kg:aan mutta kun tuo aerobinen lisääntyi työn vuoksi, olen taas oma itseni eli laiha ruipelo...

Varmasti vaikutusta on myös sillä että olen joutunut jättämään vehnän kokonaan pois ruokavaliostani eli entinen herkkuni ja himoni leipä on jäänyt aika vähiin. Lähes ainoat mahdolliset normaalin hintaiset (siis ei ne keliakia-leivät joita ei ole vara ostaa) vaihtoehdot ovat Real, näkkäri/hapankorppu ja riisikakut. Myös monet hedelmät ovat jääneet pois. (Tämä kaikki siis vatsa- ja iho-oireiden vuoksi.)

Kisahaaveita body fitneksen puolella olen suosiolla siirtänyt vuodella. Nyt vaan koetetaan sitkeästi treenata, syödä ja pysyä terveenä. Joskus on asioita asetettava tärkeysjärjestykseen :)

Tällä hetkellä kaloreita pitäisi kertyä vähintään 2200, mieluiten enemmänkin. Jos en ole tarkkana kalorit jäävät usein tuonne 2000. Proteiinia n.2,5-3g per paino kilo, rasvaa 45-60g ja loput hiilareista n.240-280g.Kerran viikossa pidän herkkupäivän jolloin kalorit n.2800-3000.

Pituus 169cm, paino suunnilleen 57kg. Lisääntyneestä syömisestä huolimatta paino ei tunnu kovin helposti tarttuvan, johtuen luultavasti kovasta kulutuksesta :) Treenaan 5 jaetulla ohjelmalla 7-8pv kierrolla, aamulenkkejä teen 4krt vko lisääntyvät kohta puoliin 5-6krt vko kun alkaa dietti, lisäksi aerobista tulee tehtyä myös salilla laitteilla aina silloin tällöin, päivittäin tulee myös käveltyä ja pyöräiltyä, Vedän myös jumppia 5h viikossa.

Mie syön nyt kokeeksi 2600 kcal alituisen kituuttamisen sijaan. Protskut ja hiilarit suunnilleen 265 g kummatkin ja rasvat sen mitä jäljelle jää eli 40-60 g.

Ekaa kertaa eläissäni syön näin paljon (puhtaasti) ja kahtellaan nyt miten se vaikuttaa. Mun kroppa on aiemmin kerännyt rasvaa jo 1900 kcal ruokavaliolla eli mielenkiinnolla katselen miten tämä uusi systeemi nyt toimii.

Jos toimii niin sitten tiedän missä vika oli aiemmin: söin liian vähän/väärin.

Mulla kalorit liikkuu 2000-2300kcal tuntumassa, kerran viikossa olen pitänyt herkkupäivän. Silloin kalorit varmaan tuolla 3000 paremmalla puolella. Tuolla systeemillä menin syksyn jostain syys-lokakuusta asti, ja paino nousi kyllä sinä aikana - toivottavasti ihan kaikki ei ole rasvaa... Pituus on 168cm, paino alkusyksystä 64kg, nyt liian monta kiloa, eli 5, enemmän. Nyt dieettaillaan sitten kesää kohti. Näin painavassa kunnossa en ole ollut sitten vaihto-oppilasvuoden, karmivaa :D No, ainakin voin sitten sanoa olleeni todellakin massakaudella - eiköhän tässä pian ala sekin näkymään, oliko siinä mitään järkeä. Makroravinnejakauma oli syksyllä suunnilleen p45/hh35/r20, nyt dieetin alussa 40/40/20. Koko syksyn kyllä pidin ruokapäiväkirjaa ja treenasin lujaa, ja ainakin treenipainojen nousu on ollut sen verran kiitettävää, että uskoisin voiman lisäksi saaneeni jonkin verran lihastakin :) Punttitreenejä tuli syksyn aikana 4 viikossa ja aerobista vähintään kaksi aika kovaa aerobista, silloin tällöin kävin lenkilläkin.

Pyrkimys olisi syödä vähintään 2500 kcal päivää kohti, käytännössä kuitenkin jää usein tuonne 2300 kcalin tietämille. Ei vaan saa syötyä riittävästi. :( Pitäisi kai ryhtyä "läträämään" öljyn kanssa...

Vähintään 2500 kcal siksi, että tuollaisella 2300 kcalin tahdilla en ole mitään erityisempää rasvan kertymistä havainnut. Eli ilmeisesti kulutan sitten suurinpiirtein sen verran tällä hetkellä. Ja kun lihasta ja voimaa olisi kuitenkin tarkoitus lisätä, niin pitäisi syödä enemmän kuin kuluttaa...

Olen 162 cm pitkä, painosta en osaa tarkkaan sanoa (en omista vaakaa), mutta arvioisin, että 65-66kg:n tietämillä se liikkuu. Ikinä en ole näin painava ollut, mutta toisaalta vanhat vaatteet sopivat päälle edelleen, eivätkä hulvattomat rasvakerrokset kroppaa peitä paitsi että ahterin seudusta ei sitten puhuta... :D Käyn salilla 4 kertaa viikossa, ja aerobista teen 1-2 krt/vko.

Minun syömiset liikkuu tuolla 2800 kcal.n hujakoilla, lisäravinteilla tulee paljon täydenneltyä että saapi tuon määrän täyteen.
Olen suhteellisen iso nainen eli pituutta on 179 cm ja painoakin enempi kuin monella muulla. Tällähetkellä kroppaa koristaa oikein "komea" läskikerros josta sitten olis tarkotus kevään mittaan diettailla. Rasva ei kyllä ole nähdäkseni lisinyt paljon syömisen ja reenailun myötä, painoa on tullut lisää mutta toivon mukaan (ja nähdäkseni se myös on) lihaa :hyper:

Salilla tulee käytyä 3-4 krt/vko ja aerobista vaihdellen 1-4 krt/vko, pitäis vähän säännöllistää tuota aerobista ja saada jonkinäköinen rutiini aikaseks, aamuspinningiä olen tässä vähän suunnitellut...

Kova tarve olisi opetella syömään yli 2000 kcal päivässä - käytännössä tulee useinmiten syötyä sata tai pari alle (ja silti syksyn aikana on kertynyt pikkuriikkisen rasvaa selvästi) :( Pikkuhiljaa yritän lisätä tuota määrää ja katsellaan sitten joskus kun pääsen aikalailla hyvin tuon 2000 paremmalle puolelle, että mistä kohdin löytyisi hyvä tasapaino, ettei rasvaa kertyisi ihan ylenpalttisesti. Pituutta mulla on 156cm ja paino on pyörinyt 50kg paikkeilla. Salilla käyn 3 krt/vko, tanssitunneilla yleensä 2 krt/vko, jotain satunnaista aerobista keskimäärin kerran viikossa.. helmikuussa aloitan Taekwon-do -kurssin joten jotain lisäystä on liikuntamääriin luvassa sen verta, että paras olisikin oppia syömään kunnolla :evil:

Harjoituskauden kalorit vaihtelee päivän ja treenien mukaan. Protskut pidän aika korkeella eli kohdallani määrä on n.140-170g, rasvaa noin 50- 60g, hiilarit aina yli 200g, niillä teen vaihteluita kalorimääriin. Kaloreita päivittäin noi 2300. Tulee niitäkin päiviä jolloin menee 3500 tai enemmänkin, mutta ei mitään säännöllistä hiilaripäivää. Painoa on 57 kg ja pituus 168, lajina Body Fitness.
Aktiivisuudesta sen verran että saliharjoituksia 4 kertaa viikossa, aerobista(vauhtikestävyys) 2 tuntia viikossa ja lukuisa määrä hyötyliikuntaa eli kävelen joka paikkaan ja ulkoilutan koiraa. Aerobiset teen uimahallissa uiden, vesijuosten, spinnaten tai juosten.

Syömiset pyörii siinä 2000 - 2700 kcal/pvä. Tältä päivältä jakauma oli p 211, hh 247, r 60, prosentteina p35/hh41/r23. Proteiinin määrä täyttyis helposti, sen sijaan hiilareitten kanssa joutuu tekeen vähän töitä, jollei niitä ota sitten vaaleasta leivästä, jota kyllä menis vaikka kuinka... Paino pysyy tuolla aika lailla samoissa lukemissa, tosin viimeisen vuoden aikana tullut lisää n. 5kg. Viime aikoina oon koittanut syödä säntillisesti paljon, mutta puhtaasti, jotta sais noista treeneistä mahdollisimman paljon irti.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Tässä on oikein kätevä keskustelu aiheesta klik klik!

Oma vastaukseni löytyy täältä mutta, itseäni lainaten

ZannaZ sanoi:
Jahas. Vedänkös mä täällä parhaat kalorilukemat?

Eli ikä 19, pituus 162 cm ja paino ~55-58kg tällä hetkellä. Kalorit 2727 kcal/päivä.

Tarkan ruokavalioni voivat VIPit lukea täältä treenipäiväkirjastani

-edit-
niin kalorit ovat tuon verran riippumatta siitä onko treenipäivä vai huilivuoro. Niin ja vaatekoko XS-M riippuen vaattesta, useinmmiten vielä kuitenkin S menee (S niinkuin Sanna). Housuissa täytyy sit vähän isompaa tai strecthiä että mahtuu reidet olemaan :hyper:

Lisätään nyt vielä pari seikkaa "offi-ruokavaliosta":
prot hiil rasva natrium kcal
200,0 347,6 61,7 1090,9 2782,7

PROT% 28,7
HIIL% 50,0
RASVA% 20,0

Eli aika reippaasti ja pelottomasti olen ruokaa ja hiilareitakin mätännyt. Vaikka olin reippaasti (+500kcal) plussakaloreilla, ei tuota laardia mielestäni juuri nimeksikään päässyt kertymään. Suurimmaksi osaksi kiitos kuuluu säännölliselle aerobiselle liikunnalla (vaparia varten) ja voimakkaalle aineenvaihdunnalle. Hikoilein aina, kaikkialla ja paljon. Vettä tulee litkittyä sen mukaan eli paljon.

Vilkkaasta aineenvaihdunnasta on sekä hyötyä että haittaa. Hyödyksi voidaan lukea se ettei liho vaikka vetää huoleti paljon yli kulutuksen safkaa (ei muuten ole ongelma vetää noinkin paljon kaloreita pelkästä ruuasta, mitään protu/välipaladrinkkejä ei tuohon kuulu. Syöminen on sitä paitti kivaa!) ja mahdollinen dieettaminen pitäisi olla sujuvampaa. Haittoja on näin punttimimmin näkökulmasta että myös lihas tarttuu huonommin. No, treeniä treeniä vaan.

Ei silti auta valittaa, näin nyt sattuu vain olemaan mun kohdalla. Aineenvaihdunta on niitä asioita jotka ovat yksilöllisiä ja sen kanssa pitää vaan oppia elämään ja suhteuttaa. Toki omilla teoilla voi paljon lopputulokseen vaikuttaa.

Kun pääsen kiinni tuohon syömiseen niin ei onneksi ole vaikeuksia pysyä säntillisesti siinä. Kun on oppinut syömään juuri ja täsmälleen ravinto-ohjelman mukaan ja pysyy siinä niin sitä teekään mieli mitään "roskaa". Mulla on onneksi aika kova pää, pystyn aika hyvin vastustamaan houkutuksia. Mutta kuten sanoin kun pääsen rytmiin kiinni niin nou problemo

P.S.
Milläs teitä muita mimmejä potkittais perseelle että söisitte tarpeeks? :whip:. Ei sitä ruokaa tarvitse pelätä, ei sitä läskiä niin helposti tule, kun katsoo mitä suuhunsa laittaa. Ja tuota hiilarikammoakaan en ymmärrä... Kohtuus kaikessa, mutta suosittelen kokeilemaan rajoja. Mäkin kokeilin ihan piruuttani tuota korkeaa kalorimäärää ja totesin että ei ole ollenkaan liikaa, jaksaakin painaa eikä ole kokoajan nälkä.

Niin ja tosiaan se lihas kasvaa vain ja ainoastaan jos saa tarpeeksi energiaa ja proteiinia kasvaakseen! Tuo perusseikka on hyvä palauttaa aina sillon tällön mieleen ja pistää se naisille tyypillinen "läski ja/tai hiilarikammo" nurkkaan hetkeksi... Lihas kasvaa pluskaloreilla, eikä se todellakaan ole pahasta jos niitä plussia nyt hieman enemmänkin olisi.....

/me tsemppaa likkoja rohkeasti syömään enemmän

Mulla on tässä syksyn-talven aikana ollut massakausi menossa, kaloreita on tullut n.2200-2500. En oo ruokia sen tarkemmin laskeskellut, mitä nyt joskus tsekannut meneekö ruokavalio edes siihen suuntaan, sillon ollut just jotain 2200-2500kcal, 100+p,200+hh,60+r. Eniten mulla on mättänyt tuo rasvan määrä, vaikka en käytä ruuan laitossa juurikaan rasvaa tms niin jotenkin sitä vaan muka tulee noinkin paljon.

Ja valitettavasti ruokavaliokaan ei oo ollut ihan niin puhdas kuin voisi, ja sen kyllä huomaa, rasvaa kertynyt aivan liikaa...

Pituutta on 158cm, ennen massakautta painoa oli 50-52kg, nyt 55-57kg. Kuten jo sanoinkin myös rasvan määrä on lisääntynyt, toivottavasti tuonne alle on kuitenkin edes vähän jotain lihaakin tullut. Kuvittelisin ainakin niin kun jotain lihasten piirteitä tämän rasvan alta tuntuu löytyvän.

Keväämmällä sitten tiedossa dieettiä ja koitetaan päästä näistä ylimääräisistä rasvoista eroon.

Tällä hetkellä kyllä odotan dieettiä ihan innoissani, on jotenkin kauhean läski olo, en oo ikinä ollut näin painava ja rasvamääräkin vähän kauhistuttaa, kun sitä ei niin hirveästi oo ennen ollut.

Suositut

Back
Ylös Bottom