Palautusjuomasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jortsu
  • Aloitettu Aloitettu
Tilanne on tämä: Käyn treenaamassa työpäivän jälkeen työpaikan puntisalilla. Matka kotiin taittuu pyörällä, öpaut 20 - 25 min (keskisyke ~145, ~250kcal). Eli, nautitaanko palautusjuoma

a) Heti treenin jälkeen ennen kotiin pyöräilyä

b) Pyöräilyn jälkeen kotona (eli palautusjuoma huulilla max 25 min. treenin lopettamisen jälkeen)

c) Aiiivaan sama, et sinä kasva kumminkaan :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
treenin jälkeen heti, jos ongelmitta menee (eli et vedä oksennukseen saakka)tai mah. pian (max.45-60min)treenistä.;)

Jossain oli ollut joku fuckin kongressi ravintotieteilijöille ja eivät olleet päässeet yhteisymmärrykseen tutkimustuloksista,että onko eroa,jos recoveryt tempastaan aikavälillä 0-60 min.Itse juon heti vaikka kotio yleensä fillaroinkin 15-20 min.

Itse olen Heti -kannalla.
Jokainenhan voi ite kokeilla kahtena peräkkäisenä treenikertana, kumpi tapa on parempi. Ekalla kerralla nappasee palautusjuoman heti treenin jälkeen ja toisella kerralla vasta 45 min päästä.

Mulla ainakin palautuu paikat paremmin jos vedän palautusdrinksun n.5min treenin jälkeen.

punttitreeni ei kaikkein kovimmillaankaan vie mitenkään hirveästi energiaa, joten sitä ei ole niin kiire korvaamaan. lähinnä apua nopeasti tarvitsevat ne lihasressukat, joita on juuri kiusattu. siksipäs palautusjuoman tulisi sisältää nopeasti imeytyviä proteiineja. mm. BCAA:t ja glutamiini ovat treenissä kovasti kuluvaa tavaraa, joten niitä pitäisi siellä olla paljon. hydrolysoitu hera on ok. tämän lisäksi olis hyvä saada kivennäiset ja vitamiinit apuun samaan syssyyn.

teoria kasvuhormonitasojen lopahtamisesta, jos vetää runsaasti verensokeria ylös lienee totta tai ei, joten se riski siinä heti nappaamisessa on. tämä siis, jos ja kun palautusjuoma sisältää runsaasti hiilareita. toisaalta verensokeri pitäisi saada ylös, että insuliini voisi työnsä tehdä ja aminohapot pääsisivät töihin. vähän kakspiippunen juttu.

itse olen kyllä vedellyt juomani (reco2) ihan treenin lopuksi vaan hetimiten. määrää on 60-80g 3/4 litrassa vettä. se menee kolmessa osassa, ettei jää hölskymään. eka heti, sitten pikkuhiljaa venyttelyjen aikana ja vaikka ennen suihkua tai muiden treenejä katellessa

:)

Mikäli haluat ottaa siitä pyöräilystä niinku rasvaa polttavan hyödyn irti niin juo se drinksu vasta sen jälkeen ku olet potkinut salilta kotiin, muussa tapauksessa(haetaan lihasmassaa)juo drinkki heti treenin jälkeen!

Originally posted by aapo80
Mikäli haluat ottaa siitä pyöräilystä niinku rasvaa polttavan hyödyn irti niin juo se drinksu vasta sen jälkeen ku olet potkinut salilta kotiin, muussa tapauksessa(haetaan lihasmassaa)juo drinkki heti treenin jälkeen!

Et kyllä varmasti huomaa kropassas yhtään mitään muutoksia rasvaprosentissa tai massassa,vaikka joisitkin heti treenin jälkeen tai vasta kotona.Samalla tavalla siinä kasvaa.

Juuri tästä kyseisestä asiasta oli aikaisemminkin juttua, ja yleisin vastaus oli että treeni+pyöräily+palautusjuoma. Ja tässä järjestyksessä teen sen itsekin koska treenin jälkeen glykogeenitasot ovat suht alhaalla(sama kuin ennen aamupalaa) ja haluan tehostaa rasvanpolttoa. Mutta on jos pelkästään massan hankinnasta kyse niin drinkin vedän ehdottomasti heti treenin jälkeen, sit katellaan et miten pääsis kotiin. Pyörällä, kävelemällä vai taksilla? Niiin...ja ei sillä pyörällä kannata mitenkään veren maku suussa räkä poskella potkia treenin jälkeen...olitpa vetäny drinkkiä sitä ennen tai et.

Ja nyt kattomaan Blood and Gutsia!!!

Originally posted by jto
punttitreeni ei kaikkein kovimmillaankaan vie mitenkään hirveästi energiaa, joten sitä ei ole niin kiire korvaamaan. lähinnä apua nopeasti tarvitsevat ne lihasressukat, joita on juuri kiusattu. siksipäs palautusjuoman tulisi sisältää nopeasti imeytyviä proteiineja. mm. BCAA:t ja glutamiini ovat treenissä kovasti kuluvaa tavaraa, joten niitä pitäisi siellä olla paljon. hydrolysoitu hera on ok. tämän lisäksi olis hyvä saada kivennäiset ja vitamiinit apuun samaan syssyyn.

teoria kasvuhormonitasojen lopahtamisesta, jos vetää runsaasti verensokeria ylös lienee totta tai ei, joten se riski siinä heti nappaamisessa on. tämä siis, jos ja kun palautusjuoma sisältää runsaasti hiilareita. toisaalta verensokeri pitäisi saada ylös, että insuliini voisi työnsä tehdä ja aminohapot pääsisivät töihin. vähän kakspiippunen juttu.

itse olen kyllä vedellyt juomani (reco2) ihan treenin lopuksi vaan hetimiten. määrää on 60-80g 3/4 litrassa vettä. se menee kolmessa osassa, ettei jää hölskymään. eka heti, sitten pikkuhiljaa venyttelyjen aikana ja vaikka ennen suihkua tai muiden treenejä katellessa

:)

Niin eli: Kummasta suurempi hyöty, heti vedetystä drinkistä joka nostaa verensokeria nopeasti ja mahdollisesti katkaisee kasvuhormonin erityksen vai siitä, että odottaa ja antaa pallien potkia kasvua kehiin(joka nyt tuskin on mikään superisojättiannos)?

Joka tapauksessa itse otan heti reenin jälkeen pelkän heran ja noin puolen tunnin päästä Spiritin palautusjuoman ja siitä tunnin sisään normi sapuskaa reilu setti. Ei mun mielestä mitään TODELLA ratkaisevaa eroa. Taitaa olla se kova reeni tärkein ja tietysti kuorsausta 8h/pvä.

Originally posted by JJJ
Vedä juoma heti, osta auto=kasva
:D
No joo, ei taida olla suurta merkitystä, mut jos haluat hihistellä niin juo vasta kotona ja tee se kotimatka "rasvanpolttona".

Ensinnäkin kasvuhormonia erittyy aivoissa, ei palleissa. Ja lihakset tarvitsee nimen omaan hiilaria heti treenin jälkeen.

Originally posted by mho

:D
No joo, ei taida olla suurta merkitystä, mut jos haluat hihistellä niin juo vasta kotona ja tee se kotimatka "rasvanpolttona".

Tuota... ei sattunut tuo suomi - mho -suomi -sanakirja mukaan, niin että mitä on hihistely? :confused:

Vastausten kirjosta päätellen alan kallistua tuolle vaihtoehdon c puolelle... byäääää! :D

Kysymyshän oli 20-25 min. pyöräilystä,eikä mistään helvetin Utsjoki-Hanko etappiajosta.Menee todella hihistelyn puolelle(uusi sana käyttöön).Seuraavaksi joku tulee väittämään,että kannattaa vetää pyöräilyn aikana,tasan 12 min. ja 34,7sek. viimeisestä toistosta pää alaspäin,että mikrofraktaatiot alkavat heti elpyä ja kiteinen dextroosi metabuloituu paremmin.

Originally posted by Olbe
Kysymyshän oli 20-25 min. pyöräilystä,eikä mistään helvetin Utsjoki-Hanko etappiajosta.Menee todella hihistelyn puolelle(uusi sana käyttöön).Seuraavaksi joku tulee väittämään,että kannattaa vetää pyöräilyn aikana,tasan 12 min. ja 34,7sek. viimeisestä toistosta pää alaspäin,että mikrofraktaatiot alkavat heti elpyä ja kiteinen dextroosi metabuloituu paremmin.

:lol2: OK OK OK, pointti kävi selväksi... ei siis oikeastaan mitään väliä...

Autoa en osta, Tampereen liikennelaitosta en rupea tukemaan - siispä kuljen pyörällä. Jahka rikastun ja lakkaan köyhtymästä rupean kantamaan roponi jonnekin keskustan lähettyvillä sijaitsevalle salille...

Mun mielipide on heti reenin jälkeen, koska pyrällessä veri kiertää kehossa eli nopeuttaa palautumista, jos ei sotke ihan kympillä, vaan polkee rauhallista matkavauhtia. Tosiasiahan on se, että palautumienne tapahtuu nopeammin, jos heti liikuntasuorituksen jälkeen syö, ja jatkaa kevyellä liikunnalla, kuten kävelyllä, eikä mene saman tien nukkumaan, jolloin verenkierto hidastuu. Eikö?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom