Palautumisjuoma & dieetti

No prkl, eipä löydy searchilla ainakaan tähän hätään nyt varsinaisesti tätä. Eli mitenkäs hiilarien (malton) laita dieetillä palautumisjuomassa? Normaalisti olen vetänyt 30g prot+70g maltoa+10g kaakaoo massakaudel. Tänään alkoi dieettijakso, joten mites hiilarit palautumisjuomassa? Muuten koitan vetää "hidasta" hiilaria, niin pilaako kunnon hiilaripiikki sit kaiken ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei sitä hiilarin määrää mun mielestä hirveesti kannata palautusjuomasta laskea vaikka dietillä onkin. Treenin jälkeenhän palautuminen on pääasia.

Originally posted by tappara
No prkl, eipä löydy searchilla ainakaan tähän hätään nyt varsinaisesti tätä. Eli mitenkäs hiilarien (malton) laita dieetillä palautumisjuomassa? Normaalisti olen vetänyt 30g prot+70g maltoa+10g kaakaoo massakaudel. Tänään alkoi dieettijakso, joten mites hiilarit palautumisjuomassa? Muuten koitan vetää "hidasta" hiilaria, niin pilaako kunnon hiilaripiikki sit kaiken ;)

Tossa Yks Kisoihin valmistuja laitto 50g hiilareita palautus juomaan ja tais olla joku 50g proteiinia.. että silleen. ei siinä mitään jos sulla se malto on glykemiiini indeksiltä myös hidasta... esim FAST Malto 6...

Re: Re: Palautumisjuoma & dieetti

Originally posted by frd
ei siinä mitään jos sulla se malto on glykemiiini indeksiltä myös hidasta... esim FAST Malto 6...
Malton glykeeminen indeksi on sama kuin glukoosin, mikä on siis n. 150. On urbaanilegenda, että malto tekisi jotenkin autuaaksi pitkäksi aikaa. Tuon malton pitkäkestoisuuden paikkaansapitävyyden voi testata millä tahansa maltodekstriinillä ottamalla sitä aamulla esim 2 dl veden kanssa tyhjään mahaan. Tunnin päästä pitäisi verensokerin olla hypähtänyt taivaisiin ja laskenut sieltä sitten ryminällä alas...

Re: Re: Re: Palautumisjuoma & dieetti

Originally posted by Tomi
paikkaansapitävyyden voi testata millä tahansa maltodekstriinillä ottamalla sitä aamulla esim 2 dl veden kanssa tyhjään mahaan. Tunnin päästä pitäisi verensokerin olla hypähtänyt taivaisiin ja laskenut sieltä sitten ryminällä alas...

Ja sama pätee kaikkeen jauhemuodossa olevaan puhtaaseen tärkkelykseen, hiilarin "pituudella" ei juurikaan ole merkitystä.

ite oon syöny palautumisjuoman dieetilläkin ihan normaalisti..
paitsi syön kylläkin laiskanmiehen juttuja, eli valmiita palautumisjuomia...
viime dieetillä söin fastin reco2:sta ja kyllä se ainaki onnistu...

Raivostuttaa miten mainostajat kehtaa väittää sitä maltoa hitaaksi.
Aiheeseen: Nopea hiilari on dieetilläkin hyväks heti treenin jälkeen. Ehkä vähän pienempi määrä kuin offilla mutta kuitenkin. Itse tosin yleensä säästän päivän hiilarit johonkin 'aitoon' ruokaan eli otan palautumisjuomassa vain proteiinia ja kotona syön sitten vaikka muroja. Jos tuhlaan esim. 50g päivän hiilihydraateista palautumisjuomaan niin loppupäivän on suuri kupla otsassa kun menyy on : tonnikalaa, proteiinijuoma, tonnikalaa, proteiinijuoma.

Re: Re: Re: Re: Palautumisjuoma & dieetti

Originally posted by Jimmy
Ja sama pätee kaikkeen jauhemuodossa olevaan puhtaaseen tärkkelykseen, hiilarin "pituudella" ei juurikaan ole merkitystä.

Eli onko esim. malto ja dextroosi muka sit yhtä "nopeita"?

Re: Re: Re: Re: Re: Palautumisjuoma & dieetti

Originally posted by trenboloni
Eli onko esim. malto ja dextroosi muka sit yhtä "nopeita"?
Verensokerivaste (ts. glykeeminen indeksi), on molemmilla sama. Käytännössä maltodekstriini pilkkoutuu rypälesokeriksi melko pian nauttimisen jälkeen.

Originally posted by Fat22
. Itse tosin yleensä säästän päivän hiilarit johonkin 'aitoon' ruokaan eli otan palautumisjuomassa vain proteiinia ja kotona syön sitten vaikka muroja.

Kommentoikaas gurut tätä. Eikös tässä käy niin että osa protskusta muutetaan sokeriksi vain jotta saadaan lihasten varastot täyteen? Eli saman asian ajais kun ottaisi vähemmän proteiinia ja lisäksi maltoa?

Kokeilin muuten joskus dieetillä all-protein -palautusjuomaa, ja huomasin että jotenkin jäi tukkoisempi ja väsyneempi olo, ei oikein toiminut kun koko loppupäivänäkään ei hiilareita kauheasti tullut. Nyt olen päätynyt maltossa johonkin 0.5 g/painokilo -määrään, ja protskua vähän vähemmän. Suhde joku malto 65/protsku 35.

Jos hiilari nautitaan vähäisen nesteen kanssa niin malto on 'nopeampaa'

Edit: siis nopeampaa kuin dextroosi, jonka osmolyyttinen raja (vai mikä se nyt oli) on 54g/l vettä

JSmith joo, pelkkää proteiiniateriat(kuten pelkkä proteiinijuoma) aiheuttaa kovasti glukagonin eritystä. MUTTA mun proteiinissa on se 10% laktoosia, ja se ettet syönyt loppupäivänäkään juuri hiilaria vaikutti varmaan aika paljon siihen tukkoiseen oloosi? Mähän sanoin että syön ne hiilarit mieluummin 'oikeasta' eli mä kuitenkin syön hiilaria heti kohta palkkarin jälkeen.

Mun kanta tähän on, että hirveesti ei kannata vähentää, koska reenin jälkeinen ateria on ehkä päivän tärkein. Se on kyllä totta, ettei oikein innostais vetää kaikkia hiilareita malton muodossa, mutta kannattaa ainakin palautusjuoman jälkeen syödä kotona sitten hiilareita tarpeeks.

Originally posted by Fat22
se ettet syönyt loppupäivänäkään juuri hiilaria vaikutti varmaan aika paljon siihen tukkoiseen oloosi?

ei paljon = normaalidieetin verran. Ei ollut mikään ketodieetti menossa, kunhan vaan tiukempi kausi. Tuli niitä hiilareita ja kaloreita leivästä ynnä muusta jonkin verran, mutta siis kokonaisuutena alle kulutuksen. Saatto olla sykoloogistakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom