Palan tunne kurkussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Moluni
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Hei,

Mulla alkoi nyt tänä keväänä palan tunne kurkussa todella stressaavan tilanteen myötä ja siitä on seurannut useita muita oireita esimerkiksi runsas syljen eritys, paha haju ja maku suussa(ei hapan kuitenkaan). Palan tunne voimistuu aina syönnin jälkeen ja varsinkin treenatessa. Välillä tuntuu myös sellaista tunnetta, on pakko nielaista tyhjää tai tukehtuu/ei saa happea. Välillä myös sylkeä erittyy niin paljon, että pakko nielaista sitä.

Lääkärissäkin on ravattu, ensimmäisellä kerralla sain Somacit käteen ja ei auttanut mitään, pahensi vain, kun ruoka ei sulanut enää. Tänään sitten kävin KNK-erikoislääkärillä ja katsoi nenän kautta tähystämällä. Muuta ei löytynyt, mutta kurkunpää ärtynyt. Epäili, että kurkunpään tiukasta sulkemisesta johtuva ärsytys, kun puntteja nostelee -> voimakas ponnistus. Ehdotti parin viikon treenitaukoa.

Onko muilla kokemuksia tällaisesta palan tunteesta ja miten sait korjattua? Tämä olo lähti pois syksyllä pariksi viikoksi, mutta sitten palasi ( minulla oli siinä alla puolentoista viikon treenitauko). Kerkesin varmaankin jotain 5 treeniä tehdä ja alkoi taas pikkuhiljaa palata. Pahinta, kun pelottaa että on jokin refluksi ja ei enää pystyisi treenaamaan.

edit: Mikään tietty ruoka ei pahenna oireita. Saattaa tulla todella tukehduttava tunne vaikka parista maissikakusta ja rahkasta.

Tuon stressaavan tilanteen käsittely ammattilaisen kanssa voisi mahdollisesti auttaa asiaan. Olisiko sinulla pääsyä tuon tyyppiseen apuun?

Tuon stressaavan tilanteen käsittely ammattilaisen kanssa voisi mahdollisesti auttaa asiaan. Olisiko sinulla pääsyä tuon tyyppiseen apuun?
Se tilanne on jo käsitelty mielestäni, tosiaan olen kova stressaamaan ja ahdistumaan, mutta mielestäni tämä ei johdu sellaisesta. Yleensä ainakin ennen olen erottanut mielenterveys oireet kehossani.

Mun läheisellä oli saman tapaiset oireet ja ne johtui ahdistuksesta ja tressistä. Ei tietenkään välttämättä niin ole sinun kohdalla.

Mun läheisellä oli saman tapaiset oireet ja ne johtui ahdistuksesta ja tressistä. Ei tietenkään välttämättä niin ole sinun kohdalla.
Tätä itsekin miettinyt. Pariks viikoks hävis toi palan tunne kun en oikein välittänyt mitä söin ja join, mutta kun aloin miettimään taas sitä niin palasi takaisin. Myöskään kun olin humalassa niin ei pahentunut se tunne vaan oikeastaan ei edes tuntunut. Mutta sitä ihmettelen miksi se pahenee salilla ja jos keho on kalleellaan alaspäin.

Saattaa mentaalipuolen juttuja olla. Itsellä tulee pala kurkkuun tietyissä tilanteissa jännittäessä. Menee ihan yökkäilyksi asti. Oksennus ei onneks tule. Ärsyttävää välillä

Tuttu juttu ja äitynyt ihan paniikkilohtauksiksi asti. Myös nenäontelosta lähtien tunnen ettei happi kulje ja esimerkiksi kumarassa spinning pyöräily aiheuttaa tukehtumisen tunteen. Rintaranka jumissa.

Pakko oli luoda tunnukset ihan tätä varten, muuten vaan aina keskittynyt lurkkailemaan viestejä.

Oon itte 45-v mies ja kokemusta on palan tunteesta kurkussa. Tästä on aikaa lähemmäs 10 vuotta ja kesti noin puolen vuoden ajan muistini mukaan lähes joka päivä. Tämä palan tunne ei ilmennyt heti herättyäni vaan se ilmestyi eri aikaan päivästä, monesti kuitenkin suhteellisen aikaisinkin. Oli kiusallinen tunne, mutta itselleni ei ilmennyt esim. nielemisongelmia. Myöhemmin minulla on kyllä gastroskopiassa todettu paljon sappea vatsalaukussa, joka oireilee refluksina vaihtelevasti.

Itse jo silloin omalla kohdallani yhdistin tuon palan tunteen psyykkiseen olotilaani ja myöhempien kokemusten perusteella vielä selvemminkin. Oon aina ollut ihan liian kova stressaamaan, jännittämään ja ahdistumaan eri tilanteissa, näitä asioita oon onneksi pystynyt vanhemmiten edes jonkun verran työstämään.

Yli 5 vuotta , kun oon viimeksi salilla käynyt ja niihin aikoihin refluksi kyllä oireili salitreeneissäkin selvästi.

Eli itsellä tosiaan lähti toi tunne pois ,vaikka kesti puolisen vuotta. Eikä ole ainakaan toistaiseksi palannut. Refluksi oireita tosiaan tulee aina silloin tällöin(somac) ajoittain kanssa lääkkeenä.

Toivottavasti olosi helpottaa oli sitten syy mikä tahansa. Ja lääkärin puoleen toki voi aina kääntyä...ja koita ottaa rennosti:)

Viimeksi muokattu:
No mitä tähän nyt voi sanoa? Tää on selvä juttu, threadin voi lukottaa.

1630524609741.png

(vitsit vitseinä, ei pidä ottaa itteen edellisestä peeloilustani)

mutta tosissaan aloittajalle, anna enemmän tilaa fiiliksille siellä salilla, jos ei jaksa, niin tulee psykosomaattisia oireita.
ellei sitten sali ole tosi tärkee sun kunnianhimolle, sulle itselles ihan tosissaan.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Pakko oli luoda tunnukset ihan tätä varten, muuten vaan aina keskittynyt lurkkailemaan viestejä.

Oon itte 45-v mies ja kokemusta on palan tunteesta kurkussa. Tästä on aikaa lähemmäs 10 vuotta ja kesti noin puolen vuoden ajan muistini mukaan lähes joka päivä. Tämä palan tunne ei ilmennyt heti herättyäni vaan se ilmestyi eri aikaan päivästä, monesti kuitenkin suhteellisen aikaisinkin. Oli kiusallinen tunne, mutta itselleni ei ilmennyt esim. nielemisongelmia. Myöhemmin minulla on kyllä gastroskopiassa todettu paljon sappea vatsalaukussa, joka oireilee refluksina vaihtelevasti.

Itse jo silloin omalla kohdallani yhdistin tuon palan tunteen psyykkiseen olotilaani ja myöhempien kokemusten perusteella vielä selvemminkin. Oon aina ollut ihan liian kova stressaamaan, jännittämään ja ahdistumaan eri tilanteissa, näitä asioita oon onneksi pystynyt vanhemmiten edes jonkun verran työstämään.

Yli 5 vuotta , kun oon viimeksi salilla käynyt ja niihin aikoihin refluksi kyllä oireili salitreeneissäkin selvästi.

Eli itsellä tosiaan lähti toi tunne pois ,vaikka kesti puolisen vuotta. Eikä ole ainakaan toistaiseksi palannut. Refluksi oireita tosiaan tulee aina silloin tällöin(somac) ajoittain kanssa lääkkeenä.

Toivottavasti olosi helpottaa oli sitten syy mikä tahansa. Ja lääkärin puoleen toki voi aina kääntyä...ja koita ottaa rennosti:)
Minulla on aivan sama, aamulla herätessä ei tunnu mitään eikä myöskään nielemisongelmia. Elämä olisi kyllä helppoa, kun osaisi ottaa rennosti.. Ehkä senkin voi oppia :-)

Bongasin aiheeseen liittyvän jutun. Treeni tuttavani hoitaa työkseen kyseisiä vaivoja. Tuossa yleisimmät syyt palan tunteeseen kurkussa.
Screenshot_20210914-143949.jpg

Bongasin aiheeseen liittyvän jutun. Treeni tuttavani hoitaa työkseen kyseisiä vaivoja. Tuossa yleisimmät syyt palan tunteeseen kurkussa.
katso liitettä 234295

Itseasiassa kävin voice massagessa, mutta valitettavasti ei itselle ollut hyötyä. Palan tunne kyllä on nyt melkeinpä hävinnyt, mutta jatkuva kurkku kipu ja salilla nousee nestettä suuhun ja tulee pahamaku varsinkin liikkeissä jossa joutuu paljon ponnistelemaan (kyykky, sjmv yms.) Narskuttelen kyllä yöllä hampaita ja purentakisko löytyy

Alan kallistua kyllä refluksin puolelle tässä hommassa. Yhessä reenissä tuli myös polte rintaan. Yön jälkeen älyttömästi limaa kurkussa ja suussa ja kurkku kipeä. :/

Pitää yrittää varmaankin gastroskopiaan päästä, kun erikoislääkäri sitä suositteli, jos oireet eivät lähde.

edit: Ennenkin tullut salilla esim. vatsat jumppapallolla sellaista tunnetta että ruuat tulee ylös, mutta nyt tuntuu lähes jokaisessa raskaassa liikeessä.

Mikä sulla autto tohon et palan tunne lähti pois?

Ittellä on ollu samaa ongelmaa varmaan 25 vuotta. Eka lekuri määräs antibioottia kun totes, että pöpöjä nielussa. Paransi vaivan ja kun kuuri loppu, tuli vaiva takasin. Sen jälkeen vaan tarjottu mahahappojen liikaeritykseen kolme kertaa samaa pilleriä. Ei apuja, joten annoin asian sitten olla. Tuohon on tottunut, joten ei haittaa.

Mikä sulla autto tohon et palan tunne lähti pois?
Tuo johtuu kireistä kaulan lihaksista. Stressi tai refluksi niitä yleensä kiristää. Hyvä voice massage hieroja auttaa väliaikaisesti tuohon. Mutta olisi hyvä hoitaa taustalla oleva syytä. Itsellä loppui kun aloin huomioimaan refluksin paremmin elämässä. Syön viimeisen aterian joskus 18:00 maissa ja sänky nostettu 20 cm toisesta päästä. Lisäksi treenit aina 2-3 tuntia aterian jälkeen. Alkoholia ei käytännössä pysty juurikaan juomaan tai mitään hiilihapotettua. Itsellä tähystetty ja löysä sulkija mahassa. Somac tai muut lähinnä lisäsivät ylösnousun tunnetta. Paras on kun viettää mahdollisimman vähän aikaa makuuasennossa ja välttää ärsyttäviä ruokia.

Tuo johtuu kireistä kaulan lihaksista. Stressi tai refluksi niitä yleensä kiristää. Hyvä voice massage hieroja auttaa väliaikaisesti tuohon. Mutta olisi hyvä hoitaa taustalla oleva syytä. Itsellä loppui kun aloin huomioimaan refluksin paremmin elämässä. Syön viimeisen aterian joskus 18:00 maissa ja sänky nostettu 20 cm toisesta päästä. Lisäksi treenit aina 2-3 tuntia aterian jälkeen. Alkoholia ei käytännössä pysty juurikaan juomaan tai mitään hiilihapotettua. Itsellä tähystetty ja löysä sulkija mahassa. Somac tai muut lähinnä lisäsivät ylösnousun tunnetta. Paras on kun viettää mahdollisimman vähän aikaa makuuasennossa ja välttää ärsyttäviä ruokia.
Voikohan esim. Smoothiet 600-1000kcal haitata?

Latest posts

Back
Ylös Bottom