Pakkotoiston ekonomistit

Liittynyt
30.11.2002
Viestejä
3 171
Opiskelen tällä hetkellä nykyisen pääaineeni maisteriopintoja ja harrastuksena olen samalla alkanut lukea taloustieteen perus- ja aineopintoja. Opinnot ja ala vaikuttavat sen verran mielenkiintoisilta, että olen alkanut miettiä hakemista taloustieteen pääaineopiskelijaksi kevään yhteishaussa. Tiedustelin myös hyväksilukemis-mahdollisuuksia ja saan ilmeisesti jonkin verran opinnoista korvattua nykyisillä suorituksillani. Jos kaikki menisi niin kuin elokuvissa, saisin taloustieteen kandin kasaan samana vuonna kuin valmistun maisteriksi nykyisestä pääaineestani. Tähän vaiheeseen mennessä opinnot eivät siis juurikaan venyisi nykyisestä suunnitelmasta. Sitten voisi miettiä jatkoa maisterivaiheeseen joko heti tai pienen työvaiheen jälkeen.

Ekonomistien hommista löytyy suhteellisen vähän tietoa (vrt. KTM), niin koitetaan täältä sitten tavoitella ekonomistin hommia tekeviä. Lähinnä olisin kiinnostunut kuulemaan minkälaisissa työtehtävissä ekonomistit voivat toimia ja miten valmistuneet ekonomistit työllistyvät? Tuottaako työllistymisen kanssa ongelmia se, että valmistuisin 28-30 vuotiaana ja alla olisi hyvin rajallisesti alan työkokemusta? Mitä mieltä työnantajat yleensä ovat kahdesta ylemmästä korkeakoulututkinnosta? Onko se haitta vai etu? Omalla kohdallani pääaineet linkittyvät kyllä toisiinsa siten, että maastamme löytyy varmasti työpaikkoja, joissa tarvitaan molempien alojen asiantuntemusta.

Entä tekeekö talousalan työmarkkinoilla taloustieteen kandidaatin tutkinnolla mitään jos minulla kuitenkin on kylkiäisenä myös ylempi korkeakoulututkinto toisesta pääaineesta? Vai kannattaako suosiolla valmistautua siihen, että ekonomistin laput pitää löytyä jos mielii saada alan töitä?

Todennäköisesti haen tuonne pääaineopiskelijaksi joka tapauksessa, koska harrastelisin taloustieteeseen perehtymistä vapaa-ajallakin ja itse ala tuntuu loputtoman mielenkiintoiselta. Opinnothan voi sitten keskeyttää koska tahansa jos siltä tuntuu ja nykyiset opinnot takaavat kuitenkin ylemmän korkeakoulututkinnon.

Ylipäätään tänne voisi kirjoitella kaikenlaista ekonomistien touhuja. Miksei myös julkisuuden ekonomisteihin liittyviä uutisia jne. Sana on vapaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole ekonomisti, mutta kuitenkin: KTM voi olla ekonomisti. Miksi et mainitse pääainettasi? Voisin kuvitella että sellaisesta pääaineesta jossa numeroiden kanssa pelailu tulee tutuksi ei ainakaan haittaa ole.

Eiku joo, olikos kansantaloustiedettä valtiotieteellisessäkin tjsp. Niiden opintosisällöistä mulla ei ole taas mitään käryä lonkalta.
On. Kai noilla aika paljon samaa huttua on kuin kauppiksessa.
 
Mä en siis ole kansiksen lukija, mutta nopsaan pari kohtaa, kun jotain epäselvyyksiä näyttää olevan. Kauppatieteiden maisteriksi (KTM) voi valmistua sekä kansantaloustieteestä, että yrityksen taloustieteistä, joita useimmiten kai ovat ainakin markkinointi, johtaminen ja laskentatoimi. On vielä joitain muitakin vaihtoehtoja, mutta se on taas asia erikseen. Ja kyllä kai kansantaloustieteestä on ihan samalla tavalla informaatiota saatavilla kuin noista muistakin taloustieteen pääainevaihtoehdoista.

Työllistymisestä mulla ei ole muuten kauheasti käryä, kuin että finanssisektori on varmaan yksi iso työllistäjä. Joku käsitys mulla on, että ei niitä duunipaikkoja ihan joka nurkan takana ole, mutta joku paremmin tietävä osaa varmaan kertoa enemmän.

Mitä tohon duunin tekemiseen kandin tutkinnolla tulee, niin mä olen siinä käsityksessä, että kai siinä vähän saisi enemmän paukkuja olla. Aika pitkälle puhdasta laskemistahan tuo taitaa olla, enkä mä tiedä, että kerkeekö ne kandivaiheessa (aineopintovaiheessa) vielä kovin kummoisia aseita keräämään, mutta kai tää vähän voi vaihdella yliopistokohtaisestikin. Heh, vähän kummallinen ajatus tuo, että sulla olis maisterin paperit toisesta pääaineesta, mutta haluisit ekonomistin hommia kansiksen kandin papereilla :)

---

Eiku joo, olikos kansantaloustiedettä valtiotieteellisessäkin tjsp. Niiden opintosisällöistä mulla ei ole taas mitään käryä lonkalta.
 
Mä en siis ole kansiksen lukija, mutta nopsaan pari kohtaa, kun jotain epäselvyyksiä näyttää olevan. Kauppatieteiden maisteriksi (KTM) voi valmistua sekä kansantaloustieteestä, että yrityksen taloustieteistä, joita useimmiten kai ovat ainakin markkinointi, johtaminen ja laskentatoimi. On vielä joitain muitakin vaihtoehtoja, mutta se on taas asia erikseen. Ja kyllä kai kansantaloustieteestä on ihan samalla tavalla informaatiota saatavilla kuin noista muistakin taloustieteen pääainevaihtoehdoista.
Olen toki tietoinen, että kansantaloustiedettä (HY nykyisin taloustiede) voi opiskella sekä valtiotieteellisessä, että kauppakorkeakoulussa. Koska itse olen suorittanut kursseja jo valtiotieteellisessä ja saan siellä opintoja hyväksiluettua, olen pääasiassa kiinnostunut opiskelemaan alaa nimenomaan Helsingin yliopiston puolella.

Ja itse asiassa kun aika paljon olen googlaillut näitä tutkintonimikkeitä, niin kyllä hakusanat KTM ja ekonomi tuntuvat tarjoavan paljon enemmän luettavaa kuin ekonomisti.

Mitä tohon duunin tekemiseen kandin tutkinnolla tulee, niin mä olen siinä käsityksessä, että kai siinä vähän saisi enemmän paukkuja olla. Aika pitkälle puhdasta laskemistahan tuo taitaa olla, enkä mä tiedä, että kerkeekö ne kandivaiheessa (aineopintovaiheessa) vielä kovin kummoisia aseita keräämään, mutta kai tää vähän voi vaihdella yliopistokohtaisestikin. Heh, vähän kummallinen ajatus tuo, että sulla olis maisterin paperit toisesta pääaineesta, mutta haluisit ekonomistin hommia kansiksen kandin papereilla.
Kandi-tutkintoon sisältyy taloustieteessä pakolliset sivuaineet tilastotieteestä ja matematiikasta. Näiden lisäksi kandivaiheessa suoritetaan joitakin taloustieteen matemaattisiin menetelmiin liittyviä kursseja. Maisterivaihe koostuu lähinnä parista suuresta mikro- ja makrotalouden sekä ekonometrian kursseista (3*12 op) ja gradusta sekä valinnaisista taloustieteen erikoiskursseista.

En tarkoittanut, että haluaisin ekonomistin hommia kandin papereilla. Kysyin, että onko mahdollista päästä talousalalle hommiin jos on ekonomistin paperien sijaan taloustieteen kandidaatti ja maisteri toisesta pääaineesta (kulttuurimaantiede). Tuo kiinnostaa siksi, että saattaisin olla kiinnostunut tekemään lähitulevaisuudessa nykyistä enemmän töitä jos elämäntilanteesta johtuen tulee suurempaa tarvetta rahalle tai jos muuten vain haluaa hengähtää hetken opinnoista ja täydentää opintoja vasta muutaman vuoden kuluttua. Ja kaikkein luontevin tapa pitää breikkiä opinnoista olisi tuossa kandin ja maisterin välissä.

Ymmärrän toki, että työmarkkinoilla ekonomisti ja taloustieteen kandi ovat täysin eri viivoilla. Lähinnä mietin, että onko työnäkymien suhteen kandi-tutkinnosta juuri mitään hyötyä.

Edit:

Laitan tähän vielä tämän hetken tutkintovaatimukset Helsingin yliopistolta.
 
Ymmärrän toki, että työmarkkinoilla ekonomisti ja taloustieteen kandi ovat täysin eri viivoilla. Lähinnä mietin, että onko työnäkymien suhteen kandi-tutkinnosta juuri mitään hyötyä.
Ei paljoakaan. Ja oikeastaan olen siinä uskossa, että maisteritkin ovat vähän niin ja näin. Tuo on sellainen ala, josta tohtorin lakista on todella paljon hyötyä.

Mainitaan vielä, että en tosiaan itse ole ekonomisti. Luen kansista pääaineenani kauppakorkeessa, mutta ekonomistiksi en kuitenkaan tahdo enkä aio.
 
Sellainen kiinnostaa myös, että arvostetaanko tuollaista yleistä taloustietämystä yrityksissä? Eli jos hakee hommia varsinaisten ekonomisti-töiden ulkopuolelta, mutta kuitenkin talousalalta, niin onko ekonomistin papereista apua? Tuntuu, että ainakin kauppakorkeasta valmistuneilla ja monien alojen DI:llä on aika laajat mahdollisuudet työmarkkinoilla.
 
Mua nyt häiritsee edelleen toi ammattinimikkeen ja tutkinnon sotkeminen keskenään (ekonomistin paperit). Mutta yhtä kaikki. Kansantaloustiede käsittelee asioita laajemmassa mittakaavassa yksittäiseen yritykseen nähden. Yleistä, yrityksen talouteen ja taloushallintoon liittyvää tietämystä saa varmaan parhaiten lukemalla laskentatoimea.

---

Edelliseen liittyen vielä, niin en mä oikein näe, että onko kansiksen opinnoilla suurta arvoa firmalle, jolla ei muuten ole käyttöä jollekin sen alan asiantuntijalle.
 
Mua nyt häiritsee edelleen toi ammattinimikkeen ja tutkinnon sotkeminen keskenään (ekonomistin paperit). Mutta yhtä kaikki. Kansantaloustiede käsittelee asioita laajemmassa mittakaavassa yksittäiseen yritykseen nähden. Yleistä, yrityksen talouteen ja taloushallintoon liittyvää tietämystä saa varmaan parhaiten lukemalla laskentatoimea.

---

Edelliseen liittyen vielä, niin en mä oikein näe, että onko kansiksen opinnoilla suurta arvoa firmalle, jolla ei muuten ole käyttöä jollekin sen alan asiantuntijalle.
Ei takerruta nyt siihen, että termit ovat vähän sekoittuneet. Tarkoituksena kuitenkin oli vain yksinkertaisesti tiedustella, että minkälaiselle alueelle (kansan)taloustieteestä ylemmän korkeakoulututkinnon lukenut voi sijoittua työmarkkinoilla?

Ennen kaikkea kiinnostaisi jos joku vastaavan koulutuksen opiskellut kertoisi omista ja vanhojen opiskelututtujen työkokemuksista. Tai jos jollakin on työkavereina kansantaloustiedettä pääaineena opiskelleita, niin voisi hieman avata, että minkälaisissa tehtävissä työkaverit toimivat.

Ekonomistin koulutus Helsingin yliopistossa on sisällöltään matemaattisempi ja kvantitatiivisempi kuin muissa Suomen korkeakouluissa. Suomen suurimpana alan yksikkönä voimme tarjota monipuoliset mahdollisuudet opiskella taloustieteen eri menetelmiä. Tämän vuoksi tutkinto on työelämässä arvostettu, ja huomattava osa meiltä valmistuneista sijoittuukin varsinaisiin ekonomistintehtäviin, jotka edellyttävät hyviä analyyttisia valmiuksia. Viime aikoina merkittävimpiä työnantajia ovat olleet Suomen Pankki, tutkimuslaitokset, Tilastokeskus, muu julkinen sektori sekä pankit. Tyypillisesti työtehtävät sisältävät päätöksenteon pohjaksi tarvittavien taloudellisten selvitysten laatimista sekä taloudellisen informaation analysointia, ja näistä tehtävistä kiinnostuneiden onkin syytä sisällyttää opintoihinsa riittävästi tilastotieteen ja ekonometrian opintoja. Tutkinto antaa erinomaiset valmiudet myös muihin asiantuntijatehtäviin julkishallinnossa ja yksityisellä sektorilla.
-Taloustieteen laitos, Helsingin yliopisto

Vaikka noissa aina jonkin verran onkin mainospuhetta seassa, niin kyllä tuossa aika vahvasti painotetaan muitakin työnäkymiä kuin varsinaisia ekonomistitehtäviä. Tuskin näitä vaihtoehtoisia työnäkymiä noihin kuitenkaan aivan lämpimikseen kirjoitellaan.
 
Ennen kaikkea kiinnostaisi jos joku vastaavan koulutuksen opiskellut kertoisi omista ja vanhojen opiskelututtujen työkokemuksista. Tai jos jollakin on työkavereina kansantaloustiedettä pääaineena opiskelleita, niin voisi hieman avata, että minkälaisissa tehtävissä työkaverit toimivat.
Helsingin yliopiston lainauksen lisäksi on kavereita töissä mm. analyytikkona, rahastonhoitajana, vakuutuslaskijana, riskienhallinnassa ja controllerina.
 
Tuossa ylempänä nuo yleisimmät kansista opiskelleiden työtehtävät varmaan onkin ja näihin myös omat tutut ovat pitkälti sijoittuneet. Lisäksi konsulttifirmat palkkaavat kansiksen opiskelijoita suht hyvin. Kansiksen kandipapereilla voi hyvinkin päästä tekemään omaan alaan liittyviä hommia Suomessa ainakin finanssialalla, jossa on paljon porukkaa myös alemmilta opetusasteilta töissä. Itse olen tehnyt vakuuttamisen riskivalintaan liittyviä juttuja kanditutkinnolla ennen maisteriopintojani. Eli hyötyä on myös kandipapereista, mutta toki maisterina lähtökohdat ovat varmasti valoisammat.

Kansis ei siis anna täsmäosaamista juurikaan mihinkään muuhun kuin numeroiden pyörittelyyn, mutta toisaalta luo erinomaiset valmiudet analyyttiseen ongelmaratkaisuun. Tämän vuoksi esim. juuri isot konsulttifirmat palkkaavat kansislaisia oikeastaan kaiken tyyppisiin projekteihin. Jonkun asteista käytännön työkokemusta olisi siis varmasti hyvä olla juuri sen vuoksi, että opinnot eivät valmenna työelämää varten oikeastaan mitenkään (vrt. esim laskis). Tässä voi myös pelata sivuainevalinnoilla siten, että valitsee jotain työelämän kannalta konkreettista kuten esim. juuri laskentatoimea. Tämä varsinkin siksi, että nykyinen pääaineesi kuulostaa myöskin varsin abstraktilta.

Etkö pysty nykyisen pääaineesi lisäksi lukemaan kansista sivuaineena siten, että sinulla täyttyy maisterivaiheen pääsyvaatimukset? En tiedä, miten HY:llä toimii, mutta käsittääkseni Aallon kansiksen sivuaine (24 ec) antaa oikeuden lukea kansista maisterivaiheen pääaineena. Ei siis tarvitsisi lähteä ykkösvuoden kursseista liikkeelle...

Kansiksen opinnoista sen verran vielä, että HY, Aalto ja hanken tekevät yhteistyötä siten, että nämä isot maisterivaiheen ainekokonaisuudet (micro, macro, econometrics) opetetaan yhdessä vuorovetoisesti. Eli käytännössä on sama, missä koulussa opiskelee, ja kurssitkin voi valita minkä tahansa koulun katalogista. Hanken ja Aalto tarjoavat enemmän joustavuutta valintojen suhteen, toisaalta HY on varmaankin oikea valinta, mikäli jatko-opiskelu kiinnostaa yhtään.
 
Tuossa ylempänä nuo yleisimmät kansista opiskelleiden työtehtävät varmaan onkin ja näihin myös omat tutut ovat pitkälti sijoittuneet. Lisäksi konsulttifirmat palkkaavat kansiksen opiskelijoita suht hyvin. Kansiksen kandipapereilla voi hyvinkin päästä tekemään omaan alaan liittyviä hommia Suomessa ainakin finanssialalla, jossa on paljon porukkaa myös alemmilta opetusasteilta töissä. Itse olen tehnyt vakuuttamisen riskivalintaan liittyviä juttuja kanditutkinnolla ennen maisteriopintojani. Eli hyötyä on myös kandipapereista, mutta toki maisterina lähtökohdat ovat varmasti valoisammat.

Kansis ei siis anna täsmäosaamista juurikaan mihinkään muuhun kuin numeroiden pyörittelyyn, mutta toisaalta luo erinomaiset valmiudet analyyttiseen ongelmaratkaisuun. Tämän vuoksi esim. juuri isot konsulttifirmat palkkaavat kansislaisia oikeastaan kaiken tyyppisiin projekteihin. Jonkun asteista käytännön työkokemusta olisi siis varmasti hyvä olla juuri sen vuoksi, että opinnot eivät valmenna työelämää varten oikeastaan mitenkään (vrt. esim laskis). Tässä voi myös pelata sivuainevalinnoilla siten, että valitsee jotain työelämän kannalta konkreettista kuten esim. juuri laskentatoimea. Tämä varsinkin siksi, että nykyinen pääaineesi kuulostaa myöskin varsin abstraktilta.
Juuri tällaisia vastauksia vähän odottelinkin. Mukava kuulla, että todellisuudessakin vaihtoehtoja on ja myös kandina voi päästä edes joihinkin alan hommiin jo opiskeluaikana.

Etkö pysty nykyisen pääaineesi lisäksi lukemaan kansista sivuaineena siten, että sinulla täyttyy maisterivaiheen pääsyvaatimukset? En tiedä, miten HY:llä toimii, mutta käsittääkseni Aallon kansiksen sivuaine (24 ec) antaa oikeuden lukea kansista maisterivaiheen pääaineena. Ei siis tarvitsisi lähteä ykkösvuoden kursseista liikkeelle...
Tämä täytyykin vielä selvittää. Tiedustelin kyllä jo mahdolliset hyväksilukemiset taloustieteen laitokselta, mutta en tajunnut silloin kysyä sivuaineen korvaavuutta kandi-tutkintoon nähden. Pakolliset sivuaineet (matematiikka 25 op ja tilastotiede 25 op) pitää varmaan kuitenkin hoitaa.

Kansiksen opinnoista sen verran vielä, että HY, Aalto ja hanken tekevät yhteistyötä siten, että nämä isot maisterivaiheen ainekokonaisuudet (micro, macro, econometrics) opetetaan yhdessä vuorovetoisesti. Eli käytännössä on sama, missä koulussa opiskelee, ja kurssitkin voi valita minkä tahansa koulun katalogista. Hanken ja Aalto tarjoavat enemmän joustavuutta valintojen suhteen, toisaalta HY on varmaankin oikea valinta, mikäli jatko-opiskelu kiinnostaa yhtään.
Tämä olikin mielenkiintoinen informaatio. Tiesin, että yhteistyötä on paljon, mutta luulin kurssien kuitenkin olevan laitoskohtaisia. Pitää tähänkin tutustua tarkemmin ja miettiä vielä uudestaan hakuvaihtoehtoja. HY noista tällä hetkellä kuitenkin mielenkiintoisimmalta ja sopivimmalta vaikuttaa.

Suurkiitos asiallisesta postista!
 
Onkos pakkiksen ekonomeilla jonkunlaista ideaa, et kuinka helppo Hankenille ois päästä? Lähinnä toi finansiell ekonomin maisterivaihe Vaasassa kiinnostais.
 
Back
Ylös Bottom