PakkoMac, omenamiesten oma ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Muutenkin toi näyttää tulevaisuudelta kun vertaa pc-viritelmiin, jotka on ikuisuuden ollut piuhoja ja väkkyröitä sekaisin.
Miten tuo masiina eroaa PC:stä poislukien kotelo ja emolevy? Ihan aito kysymys, ei mielenkiinto riittänyt katsomaan julkkaria.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
30 tonnin pc

image.png

image.png

Olipas Mike huono esimerkki. 8pack on ns. modaaja. Eli kaveri tekee koneita jotka eivät ole normaali käyttäjille vaan sellasille jotka haluu maksaa vilkkuvista valoista ja vesijäähdytyksestä.
Eihän tossa mac pron liitettävyydessä ole normaaliin tietokoneeseen muuta eroa kuin että apple on tehnyt hienon näköset kelkat komponenteille. Jos heittää jotain läppää kolvaamisesta niin ei kyllä anna itsestään kovin fiksua kuvaa. Itse kasannut ekan koneen ihan tyhjästä 15 vuotta sitten ja kertaakaan kolviin koskenut. Vaikka voi olla vaikea uskoa niin ei tuossa mistään maailman mullistavasta mekaniikasta ole kyse, vain Applen markkinoinnista.

Kannattaa katsoa se, miten sitä päivitetään, minkälainen on sisältä jne.
En itse tarvitse työasemaluokan suorituskykyä, koska kaikki aidosti kapaa vaativa laskenta tehdään pilvessä. Ei nyt ihan auennut, mitä iloa noista moduuleista on? Kuinka usein jengi päivittää työasemarautaa? Parin vuoden välein? Jos pitää avata pari ruuvia, niin ei se nyt minusta kuulosta kovin kohtuuttomalta vaivalta, jos siinä säästää tonnikaupalla euroja samalla.

AMD graffapiireihin vaihto on omituinen liike Applelta. nVidia on niin paljon edellä. Hinnat alkaen mallissa on nopea prossu, liian vähän RAMmia ja massamuistia, hintaan nähden hidas GPU, ja paljon laajennuskorttipaikkoja. Nätin näköinen loota, mutta kuka niitä pöydän alta näkee edes?

Kaupunki
xyz
Onks kukaa vaihtanu mcbookkeihin akkuja? Onks simppeli homma? Mulla macbook air (13" early 2014). Täysin pätevä peli omaan käyttöön, mutta akku ei enää kestä kauaa mikä rassaa. Netistä saa tilattua tarvikeakkuja 50-70e, mukaan tulee meisseli. Meneeks rikki jos tilaan ja vaihdan?

Ei joo normaalia PC:tä kasatessa tarvi tipan tippaa kolvailla. 😄 Kelkkaan kiinni tai liitin pyllyyn. Itse myös ekan PC:n kasannut noin 15 v sitten junnuna ja ihan se jo silloin oli johtojen kiinnitystä tai osa kelkkaan kiinni.

Ei noissa vehkeissä ole ompun tai PC:n välillä yhtään mitään muuta eroa kuin logo ja käyttis. Ainakin oma omppu-ura tyssäs aiemmin vaan käyttikseen ja siihen, että olisi kaikki pitänyt olla omenaa. Jos joku homma pelitti paremmin pc/winukka/android -maailmassa niin sitä ei voinut pitää. Silläpä luisuin pois ompusta.

Monille omppu tai winukka on uskonto ja siihen päälle tietämättömyys. Joten asenteet vedetään äärilaitaan.

logo ja käyttis
Pitää muistaa, että Applen käyttis on konffattu hyvin pienelle laitekannalle tarkasti rautaa tukien. Kun taas PC-puolella Windowsin pitää tukea miljoonaa eri kokoonpanoa. Apple on yksinkertaisesti suljettuna systeeminä varmatoimisempi, pitää hintansa paremmin, on laadukkaammin tehty, viimeistellympi, virusvapaampi, kaikintavoin suljettu ekosysteemi on hurjan hyvä idea jotka sitä merkkiä käyttää. Mitä tohon uskontoon tulee, niin valitettavasti se tuntuu olevan niin päin, että Maccia käyttämättömät ovat tyrkyttämässä mielipiteitaan Applesta joka väliin ja Applen käyttäjiä ei paljoa kiinnosta spammia paskaa PC-ketjuissa. PC-miehiä tuppaa hitsaamaan kovasti se, että osa ei halua PC:tä kun taas Applen käyttäjiä ei pätkääkään kiinnosta millä joku janari asiat hoitaa.

Oman kokemuksen mukaan pc ollut aivan yhtä varmatoiminen kuin omppu. Hinnan pitämisestä en tiedä, sillä käytän vehkeet loppuun ja sen jälkeen ne saa heittää serriin. Työkäyttöön tehty lenovo on ainakin omaan käteen aivan yhtä laadukas, viimeistelty ja virtausvapaa kuin aiemmat omppulogolliset. Suljetusta ekosysteemistä oli enemmänkin haittaa omassa ympäristössä ja sillä lähdin omppumaailmasta vekka.

Mulle on aivan sama mitä kukin käyttää ja ei hitsaa lainkaan. Kunhan kerroin, että itse siirryin ompusta pois, koska en pitänyt juuri siitä ekosysteemistä. Sekä että PC puolella tosiaan yleensä kone kasataan ilman kolvia, kuten ylempänä oli aihetta käsitelty. Harrastelijat erikseen.

Sekä että PC puolella tosiaan yleensä kone kasataan ilman kolvia
Niin siis pc-puolella kasataan koneet, Applea ei tartte kasata, se ostetaan valmiina. PC-puolella yleensä itseisarvo on se virittely ja säätäminen, ei koneen käyttö siihen mihin se on tarkoitettu. Mä käytin edellistä pro:ta 6 vuotta ja silti sain vielä vajaa 2000 euroa siitä. Kestääkö pc edes kuutta vuotta vaihtamatta yhtään osaa koskaan?

Riippunee ihmisestä. Oma pöytäkone kasattu ja se jälkeen ollut vaan kovaa käyttöä. Ei nykyään enään jaksa koneen kanssa värkätä raudan puolesta, kun on Arduinoa ja Raspberryä olemassa softan ihmettelyyn.

En tiedä, kun en ole ikinä ostanut PC:tä kasattuna, mutta käsittääkseni nykyään voi kävellä vaikka verkkokauppaan ja sanoa, että budjetti 3ke ja tehkää kone tähän ja tähän. Viikko ja voi paketin hakea käyttövalmiina.

Ainoa minkä periaatteessa voisi kaupata omasta raudasta eteenpäin on pöytäkone, mutta kun tämäkin tässä jo vuosia toiminut niin eipä ole kaivannut uutta. Uuden kakkoskovon ostin ja sekin meni plug & play. Kaikki muu läppäristä tablettiin ja luuriin hajoaa lopulta fyysisesti, joten ei niitä osta kukaan on sitten kuinka tehokkaita edelleenkin, kun tipahtelusta hajonnut ja kaiuttimet täynnä metallipölyä.

Ei tähän oo tarvinnut mitään kolvata. Akku on ruuveilla kiinni. Tosin en vielä ehtinyt(viittinyt) tilata akkua, mutta teen sen heti kun jaksan.
Sehän olis vittu hirveetä jos atk-laitetta tarvis jotenkin kasata. Pitää toimia niin, että kantaa laatikko sisälle, avaa ja alkaa käyttämään.

Käsittääkseni nykyään voi kävellä vaikka verkkokauppaan ja sanoa, että budjetti 3ke ja tehkää kone tähän ja tähän. Viikko ja voi paketin hakea käyttövalmiina.
Siis mitä vitun vittua? Pitääkö verkkokaupassa luetella jotain komponentteja että tälläsiä laita ja sitten viikon päästä ne on laitettu? Ehän mä tiedä mitä komponentteja on koneessa. Varmaan oppisin viikossa enemmän mitä datanomi kymmenessä vuodessa, mutta ei kiinnosta. Eikä sekään kiinnosta paljon on megahertsiä muistia tai ramia kellotaajuutta tai onko MOD-piiriä.

Riittää, että on kone, joka pyörittää ohjelmia joita tarvitsen, riittävällä nopeudella ja akku kestää tietyn aikaa. Ja apple tekee sen mun käyttöön paremmin mitä pc.

...

Se viisastelusta. Se mitä @Mike tossa sano että: konftattu pienelle laitekannalle ja kaikintavoin suljettu ekosysteemi on hurjan hyvä idea jotka sitä merkkiä käyttää.
Toimii itelle, mulla ei ole angstia ja auktoriteettikammoa sille että "pakko" käyttää saman firman tuotteita. Vaikka haukuttaisiin uskovaiseksi. Tuotteet on hyviä, yksinkertaisia ja toimivia ja aivan saatanan kiva että synkkaa automaattisesti keskenään kun ei oo kiinnostusta minkään valtakunnan säätämiseen.

Paljon käytetään tietojen jakamista vaimon iphonen/ maccien välillä. Kaik toimii kuin rasvattu ilman mitään ohjelmia. Watch toimii automaattisesti puhelimen kanssa ilman mitään asenteluita ja on laitteena hyvä.

Tuotteet on hyviä, yksinkertaisia ja toimivia ja aivan saatanan kiva että synkkaa automaattisesti keskenään kun ei oo kiinnostusta minkään valtakunnan säätämiseen.
Tämä on juuri se asia, mistä minä maksan mielelläni; Ei tarvetta minkäänlaiseen säätämiseen.

Maksan myös apeista ja ohjelmista, jotka havaitsen hyviksi. Joku aina sanoo, että "saisi ilmaiseksikin varmasti, kun vain etsisi sitä ja tätä ja sitten tuota ja kikkailisi sen näin ja noin."
Hitto, minä haluan vain käyttää, eikä minulla ole aikaa saati mielenkiintoa minkäänlaiseen säätämiseen ja kikkailuun.

Hommasin perus Ipadin ja skannasin yhden sormen touch ID:tä varten. Olin monttu auki kun minun 5v poika pystyy omalla sormellaan avata lukituksen 😲. Haki app storesta ilmaispelin ja läpäisi touch ID tarkastuksen. Tarkistin ja ei ollut skannattu muita kuin minun yksi sormi. Erikoinen muttei näköjään ainutkertainen juttu kun lueskelin netistä.

Hommasin perus Ipadin ja skannasin yhden sormen touch ID:tä varten. Olin monttu auki kun minun 5v poika pystyy omalla sormellaan avata lukituksen 😲. Haki app storesta ilmaispelin ja läpäisi touch ID tarkastuksen. Tarkistin ja ei ollut skannattu muita kuin minun yksi sormi. Erikoinen muttei näköjään ainutkertainen juttu kun lueskelin netistä.

Sormenjälkeä tarjottaessa näppiähän pyöritellään vähän joka reunalta, jota tunnistaminen sormen tarkasta asennosta riippumatta helpottuisi. Ehkä tässä tulee vähän joustoa sormenjäljen yksilöllisyyteen, kun kuitenkin vain tietty osa siitä kelpuutetaan. Mene ja tiedä kuinka samanlaisia sattumanvaraiset osat ihmisten sormenjäljistä ovat.

Tänks Mike. Kumoa tarkoittaa toki pyydetyn toiminnon perumista. Ekaa kertaa nähtynä oli hankala hahmottaa tuota.

Käytännössähän ongelma on käyttiksen/toimintojen käätämisestä ja tässä tapauksessa ehkäpä siitä, että samaa modulia ei välttämättä voi käyttää kaikkien softakutsujen kanssa. Muihin ihmeellisyyksiin en Ompun kanssa ole törmännyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom