Painonnostoa salireenin ohessa

Kyselen ihan mielenkiinnosta, onko täällä muita mimmejä jotka salireeneissä reenaavat tempausta ja rinnallevetoa? Itsellä on yhtäkkiä iskenyt innostus painonnostoa kohtaan, kilpalavoillekin tekisi mieli. Ikää on jo 26, joten kilpaileminen taitaa olla mahdottomuus, kun tekniikassakin olisi parantamisen varaa. Itsellä tempaus on vasta 20kg (tosi vaikeeta!), mutta rivessä nousee 50kg. Millaisia tuloksia muilla on? Harmittaa, kun asun niin pienellä paikkakunnalla, ettei täällä ole painonnostoseuraa eikä todellakaan muita tyttöjä, jotka harrastaisivat salia tosissaan.

Mä olen harrastanut painonnostoa paikallisen painonnostoseuran aikuisten punttikoulussa jonkun aikaa. Kisalavoillekin olisin voinut mennä (mikä Suomessa ei todellakaan vaadi varsinkaan naiselta paljoakaan :)) mutta polvet kerkesivät sanoutua irti ennen sitä. Luultavasti polvissa oli rustonkulumaa jo aiemmin ja koko alaraajassa rakenteellisia ongelmia, mutta painonnosto sitten ajoi polvet siihen pisteeseen etten lajia pystynyt enää jatkamaan. Kerrassaan ihana laji muuten kyllä, harmittaa kovasti että se piti lopettaa.

Jos tosiaan paikkakunnallasi ei ole pn-seuraa niin kehoittaisin kuitenkin jollain tapaa opiskelemaan tekniikkaa koska loukkaantumisriski on suuri väärällä tekniikalla varsinkin kun voimat kasvavat. Esim. painonnostoliiton sivuilla on paljon tietoa Asiantuntija vastaa -palstalla ja tuolla -> http://koti.mbnet.fi/ppm_pori/nostamisen_perusteet.pdf hyvä paketti nostamisen perusteista. Katso videoita nostoista ja kuvaa vaikka omia suorituksia, jotta näet menevätkö ne teknisesti oikein. Tämäkään ei tietysti korvaa valmentajan ohjauksessa reenausta mutta on se parempi kuin ei mitään.

Tarkoitus ei ole todellakaan pelotella, halusin vain muistuttaa että kyseessä on hyvin tekninen laji :) Omassa tekniikassani suurimmat ongelmat taisi liittyä noston allemenovaiheeseen.

Hyvä linkki, mutta kyllä mä näkisin että painonnosto ja voimanosto on sen verran erilaisia lajeja, että painonnostolle voisi olla omakin ketju. Tosin aika hiljaiselta täällä näyttää, enkä itsekään enää pn:a harrasta joten aika sama se on mulle :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom