Painonnosto vs voimanosto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja laalaa
  • Aloitettu Aloitettu
Otsikko saattaa olla hieman harhaanjohtava, sillä tarkoitukseni ei ole avata mitään "kummat ovat kovempia jätkiä" -tyylistä ketjua, vaan toivoisin keskustelua lajien yhtäläisyyksistä ja eroista nimenomaan treenauksen suhteen. Heittäisinkin alkuun tällaisen melko geneerisen kysymyksen: Mistä asioista voimanostajat voisivat ottaa mallia painonnostajien treenaamisessa ja päinvastoin? Itse vastaisin kysymykseen nopeasti, että yleisellä tasolla voimanostajat saattaisivat löytää hyödyllistä oppia painonnostotreenin tietynlaisesta monipuolisuudesta sekä kehon hallintaa parantavasta harjoittelusta; yksittäisistä liikkeistä lähtisin hakemaan ideoita vaikkapa vedon eri variaatioista, etukyykyistä ja ehkä jonkinlaisista loikkatreeneistä...

Mutta mutta... En ole kummankaan lajin asiantuntija, joten en lähde tämän enempää tuhlaamaan aikaa asian miettimiseen tällä erää. Mielenkiinnolla kuitenkin odotan josko asiasta saataisiin jonkinlaista juttua täällä aikaiseksi.

ite en pitäis yhtään huonona asiana että painonnostaja juniorit(miksei myös vanhemmat) reenais tietyssä määrin myös voimanostoa ja jopa kilpailis siinä(muutaman tiedänkin jotka näin tekevät).. koska mun mielestä suomen painonnostossa on mennyt liikaa valmennus siihen että tekniikan pikkuasioita hinkataan nuorille todella tarkasti ja paljon tuhlataan aikaa jonka voisi käyttää mm. nostonopeuden, kimmoisuuden jne.. kehittämiseen.. koska ei mun mielestä' meidän suurin ongelma tule tekniikassa vaan siinä että meidän nostajat eivät ole huippu-urheilijoita!!(huom. onneksi nuorissa on muutamia poikkeuksia tulossa!) eli fyysiset ominaisuudet ei ole läheskään sitä mitä tulisi olla.. armeniassa pojille ja tytöille opetetaan perustekniikat ja sitten aletaan tekeen niistä urheilijoita.. mä oon sitä mieltä että tekniikka muokkautuu vuosien saatossa siihen mihin muokkautuu ja siihen vaikuttaa lihastasapaino ja muut ominaisuudet..
Vähän on jopa sellasta ajattelua suomessa että ensin nuorena hinkataan tekniikka "täydelliseksi" ja sitten oletaan voimaa reenaamaan,, koska kuulemma "voimaa saa aina lisää".. harmi vaan mutta asia kun ei ole näin.. valmennuksessa pitäs korostua tasapuolisesti kaikki harjoitattavat ominaisuudet,, eikä pelkkä tekniikka.. koska maailman huipulle on kyllä menty ihan perustekniikalla kun on ns. "ruutia" nostoissa..
ja mun mielestä se tekninen täydellisyys ja konemaisuus mitä kiinalaiset esittää niin ei ole meihin liittyvää.. ei meillä nostajat saa niitä toistomääriä junnuna koska ei ole järjestelmää.. siksi se ei ole realismia..

no joo.. tulipahan saarnattua :) ja taisi mennä vähän kyllä ohi aiheenkin :D

Itse treenaan voimanostoa, mutta nyt olen ottanut Olavi Rintasen opastuksella myös painonnoston kehiin. (työntö ja tempaus) Teen ennen vetoa Tempausta ja Rinnallevetoa lämmikkeeksi ja ennen kyykkyä telineeltä työntöä. Maastavetoon auttoi mulla tosi paljon työntöveto. Mut mut, ois hienoo päästä kisaamaan molemmissa lajeissa. :)

Ei mulla muuta.

Ainakin voimanostoharjoittelulla on enemmän yhtäläisyyttä painonnoston kuin kehonrakennuksen kanssa... En usko että 10 sarjaa erilaisia punnerruksia kehittää penkkiä yhtä hyvin kuin 10 sarjaa penkkipunnerrusta tekniikkaan keskittyen.
Toinen yhtäläisyys on harjoittelutiheys. Aika harvalle kerran viikossa on paras tapa kehittää teknistä voimasuoritusta, toisin kuin monet bodarit, jotka harjoittavat lihasryhmän kerran viikkoon.
Jostain syystä monille kuntosaliharjottelijoille jotka ovat voimasta kiinnostuneita nämä asiat eivät tule intuitiivisesti. Aina kysellään niitä apuliikkeitä, niin kuin monipuoliset apuliikkeet jotenkin taianomaisesti korvaisivat rutiininomaisen nostotekniikan.

Ainakin omasta kokemuksesta sen verran, että moni huipputason voimanostaja treenaa n. 3-4krt viikossa, mutta painonnoston huipputason urheilijat treenaa parhaimmillaan sen 2krt päivässä, panostaen nopeuteen ja kimmoisuuteen enemmän. Voimanostossa kun ei näillä yhtä suurta roolia ole.

ite en pitäis yhtään huonona asiana että painonnostaja juniorit(miksei myös vanhemmat) reenais tietyssä määrin myös voimanostoa ja jopa kilpailis siinä(muutaman tiedänkin jotka näin tekevät).. koska mun mielestä suomen painonnostossa on mennyt liikaa valmennus siihen että tekniikan pikkuasioita hinkataan nuorille todella tarkasti ja paljon tuhlataan aikaa jonka voisi käyttää mm. nostonopeuden, kimmoisuuden jne.. kehittämiseen.. koska ei mun mielestä' meidän suurin ongelma tule tekniikassa vaan siinä että meidän nostajat eivät ole huippu-urheilijoita!!(huom. onneksi nuorissa on muutamia poikkeuksia tulossa!) eli fyysiset ominaisuudet ei ole läheskään sitä mitä tulisi olla.. armeniassa pojille ja tytöille opetetaan perustekniikat ja sitten aletaan tekeen niistä urheilijoita.. mä oon sitä mieltä että tekniikka muokkautuu vuosien saatossa siihen mihin muokkautuu ja siihen vaikuttaa lihastasapaino ja muut ominaisuudet..
Vähän on jopa sellasta ajattelua suomessa että ensin nuorena hinkataan tekniikka "täydelliseksi" ja sitten oletaan voimaa reenaamaan,, koska kuulemma "voimaa saa aina lisää".. harmi vaan mutta asia kun ei ole näin.. valmennuksessa pitäs korostua tasapuolisesti kaikki harjoitattavat ominaisuudet,, eikä pelkkä tekniikka.. koska maailman huipulle on kyllä menty ihan perustekniikalla kun on ns. "ruutia" nostoissa..
ja mun mielestä se tekninen täydellisyys ja konemaisuus mitä kiinalaiset esittää niin ei ole meihin liittyvää.. ei meillä nostajat saa niitä toistomääriä junnuna koska ei ole järjestelmää.. siksi se ei ole realismia..

no joo.. tulipahan saarnattua :) ja taisi mennä vähän kyllä ohi aiheenkin :D

Olipas hienosti kerrottu!
Olen 100% samaa mieltä.

itse ainakin sain pikkuserkultani joka on entinen sm-tason painonnostaja 90-luvulta paljon vinkkejä ja neuvoja kyykkyyn. kyykky ja etukyykkytulokset nous ihan järjettömästi. :D

Maastavetoon auttoi mulla tosi paljon työntöveto. Mut mut, ois hienoo päästä kisaamaan molemmissa lajeissa. :)

Uskoisin, että työntövedon (ja miksei ihan rinnallevedonkin) treenaaminen saattaisi auttaa maastavedossa niitä, joilla on vaikeuksia vedon loppuvaiheessa. Monellahan käy vedossa niin, että alku rykäistään kovaa, jonka jälkeen nopeasti jalat suoristuvat ja selkä pyöristyy. Kun painot ovat nousseet polvien yli, on kroppa sellaisessa solmussa, ettei ole mahdollisuuksia suoristaa kroppaa ja siis saada tankoa hyväksytysti ylös. Työntövedossahan on lähestulkoon pakko keskittyä siihen, että tanko vasta alkaa pikku hiljaa kiihtymään polvien jälkeen... Eli voisi olla hyvää lääkettä niin sanotuille kissavetäjille.

Molempien lajien treenaus ja kilpailu voisi tosiaan olla ainakin suht nuorille urheilijoille erittäinkin hyödyllistä. Tai ainakin jos ajatellaan toisin päin, niin aika vaikea tällaisesta kombinaatiosta mitään haittapuolia on keksiä, oli se urheilijan ns lopullinen lajivalinta kumpi tahansa.

Teen aikalailla kumpaakin, mutta olen miettinyt näin lihaksiston kasvamisen kannalta ja kehon mukautumisen kannalta niin kummassa kehityt ns. "vahvemmaksi"?

Back
Ylös Bottom