Painoliivit sun muut nilkka/rannepainot kävelyyn ja juoksuun.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JiKi
  • Aloitettu Aloitettu
Moro elikkä tulee tuota lenkkeilyä harrastettua joka päivä 10-25km edestä ja ajattelin että jos sais tota intensiteettiä hieman lisää painoliivillä, nilkka- ja rannepainoilla, koska aikaa ei tietenkään ole loputtomiin siispä treenin tehoa/vastusta pitää lisätä :) myös tavoittelen ehkäpä hieman lihaskasvua lisää? luulisi ainakin että lihakset tekevät enemmän työtä painojen kanssa ja kasvavat. Liivit kuitenkin vaikuttavat myös muuallekkin kuin pelkästään jalkoihin. Lähes koko keski- ja alakroppaan. Olen lukenut aika paljon että ne saattavat kuitenkin vaikuttaa tasapainoon/ryhtiin sun muihin ja vääristää askelmaa? onko totta? myös olisi kiva jos joku voisi suositella joitan hyviä painoja. Mieluiten säädettäviä? vai onko säädettävät epämukavempia ja huonompia? jotain hinta laatusuhteelta hyviä tietenkin ja mistä saa.

Loogisesti ajateltuna liian isot painot alkuun vaikuttavat tuohon ryhtiin ja askellukseen. Siksi ajattelin että säädettävä liivi voisi olla hyvä. Aloittaa kevyemmistä painoista ja pikkuhiljaa nostaa sitä painoa. Eikä tarvitse 100 eri liiviä :D edit: saattaa myös kuulemma olla huonoksi nivelille?

Leukoja, punnerruksia ja vatsoja tulee myös vedettyä aika paljon päivittäin. Nuo painot kelpaavat niihin myös? etenkin tuo liivi? toisaalta tuohon leukoihin käy painovyö ja siihen laittaa vain painoja roikkumaan, mutta ajattelin että ehkä liivi olisi monikäyttöisempi. Etenkin jos se päällä on myös suht mukava myös tehdä vatsoja/punnerruksia ja leukoja. Ei tarvitse noita irrallisia painoja niin paljoa kuljetella mukana :)

Olisi kiva saada hieman kokeneilta ammattilaisilta tietoa ja kokemusta asiasta :) keskustelu pystyyn aiheesta!! ja anteeksi jos tälläinen keskustelu on jo jossain :D olen aloittelija enkä osaa vielä kunnolla käyttää foorumia :P saa pistää linkkiä jos on joku infopakkaus valmiina jossain foorumin syvyyksissä.

-Jiki

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Äkkiseltään tulee sellainen olo että noilla saa vaan itsensä loukattua. Juokse kovempaa? Juoksu on siitä kiva että siinä on sellanen sisäänrakennettu portaaton vastus mitä voi vääntää vähän kovemmalle.

Itsekin juoksun hiljattain aloittaneena olen asiaa pohtinut kun näitä painoliivejä, nilkkapainoja ym. kotosalta löytyy. Mitä olen aiheesta lueskellut niin kovasti varoittelevat vammoista. Ehkä joku kokenut juoksija voisi joitakin lenkkejä tehdä painoillakin mutta varsinkin aloittelijan kannattaa pysytellä painoista erossa. Tuon tyylisiä kommentteja on aiheesta lähinnä saanut lukea. Sen sijaan kävelyä esim. painoliivin kanssa voisi hyvinkin harrastaa. 10kg liivi tuottaa jo melkolailla tehoa pelkästään kävelyynkin. Voihan sitä sitten lisäksi heittää jotain askelkyykkykävelyä siihen lenkin loppuun jos haluaa enemmän lihaskuntotyyppistä joukkoon.

Mulla on liivi jota voi säätää 1-30 kiloiseksi, en kyllä ikinä juoksisi sen kanssa, mutta koirakävelylle metsässä se on aivan loistava 12-14kg on tällä hetkellä mulle aika sopiva paino. Myös leukoja, dippejä,kyykkyjä,x-hyppyjä ja muita liikkeitä on hyvä tehdä liivillä.
Juoksu on erittäin kuormittavaa jo ilman painoja, lihakset kannattaa kyllä hankkia puntilla.

Lähinnä nytten ajattelin liiviä kävelyyn ja dippeihin, leukoihin, kyykkyihin sun muihin :) juu tuo juoksu kuormittaa jo aika paljon ilman painojakin. siksi ajattelin että tuollainen säädettävä liivi olisi hyvä koska voisi lisätä kilon tai pari juoksuun(aloittaa kevyesti ja ehkä se jää sinne kevyeen lisään juoksun kanssa) ja ehkä joskus lisätä aina vähän lisää jos tarvitsee. punttia tulee jo tehtyä 4 kertaa viikossa :) noh taidan sitten tilata tuollaisen säädettävän liivin ja kattella miten toimii :)

Kokemattomille juoksijoille en kyllä menisi lisäpainoja suosittamaan ollenkaan ja jos jotain lisäpainoa haluaa käyttää niin hyvin istuva painoliivi/ lastattu juoksureppu toimii aika hyvin. Varsinkin nilkkapainoihin sanoisin että niillä saa vain itsensä hajalle. Nivelet kuormittuvat epänormaalisti ja juoksun askellus muuttuu, käsissä olevat painot taas on aivan loistava keino saada hartiat sun muut jumiin ja rentous juoksusta pois.

Nilkka/rannepainot on mun vision mukaan iso EI
Painoliivi ok varauksin (Mitä oikeasti sillä saavuttaa? Mielummin lisäisin joko vauhtia tai kestoa)
Hyvin istuva juoksuun tarkoitettu reppu myös ihan ok kunhan lastin pitää kohtuullisena

No, nää oli vaan mun muutaman maratonin juosseen visioita asiasta. Omatpa on kinttunne ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom