Paino ei laske

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Felidae
  • Aloitettu Aloitettu
Kaupunki
Vantaa
Ongelma on seuraava: olen nuoresta asti kamppailut kilojeni kanssa, mutta aikuisiällä pääsin jonkinlaiseen tasapainoon. Sitten onnistuin hankkimaan pahan rasvahappojen puutteen, vaikka niitä tarvitsisin vielä ravitsemusterapeutin mukaan allergioideni vuoksi hiukan normaalia enemmän, ja painoni nousi yli 10 kiloa (ennen syyn löytymistä pahensin vielä itse tietämättäni tilannetta eri dieeteillä). Syön nyt pellavansiemenöljyä ja kalaöljykapseleita pitääkseni rasvahappojen määrän tasapainossa.

Aluksi laihduin useita kiloja, mutta nyt painoni ei vain laske, päivittäiset kalorit ovat 800-1 200 välillä, usein noin 1 000 kcal, yritän noudattaa VHH ruokavaliota (sopii allergioideni vuoksi minulle paremmin), enkä juurikaan syö makeisia tai muita herkkuja (jäätelö on suurin kiusaus näin kesällä). Tiedän, että elimistö voi mennä säästöliekille, mutta mikäli syön vähänkin pidemmän aikaa yli 1 400 kcal päivässä, painoni alkaa nousta. Tämä on ollut tilanne siis vuosien ajan.

Yleensä syön päivän aikana rahkaa+ marjoja, keitettyjä kananmunia, kasviksia, vihanneksia ja lihaa / kanaa, joskus myös kalaa sekä hedelmiä ja hiukan pähkinöitä ainakin viikoittain ja hellepäivinä tulee jätettyä lämmin ruoka väliin ja teen sen sijaan vaikka smoothien maidosta ja mansikoista. Herkkuja, joista lähteä karsimaan, ei siis oikeastaan ole, juomanakin on vesi, kivennäisvesi ja vihreä tee.

Liikun 2-5 kertaa viikossa, reipasta kävelyä (usein aamulla ennen aamupalaa) ja hölkkää sekä säännöllisen epäsäännöllisesti potkunyrkkeilyä. Olen myös aloittamassa astangajoogan lähiaikoina.

Haluaisin saada aineenvaihdunnan kunnolla liikkeelle ja rasvanpolton käyntiin - ravitsemusterapeutti käytännössä nosti kädet pystyyn ja sanoi, että toisilla on vain hitaampi aineenvaihdunta ja että todennäköisesti en voi koskaan syödä yli 1 500 kcal päivässä lihomatta, kun kalorimittarin mukaan minun pitäisi voida syödä jo liikkumatta lainkaan 1 780 kcal päivässä. Painoa pitäisi saada pois vielä 10-12 kiloa ja mikään ei tunnu auttavan eli ottaisin kiitollisena hyviä neuvoja vastaan.

Hmm, kohta näille painonjämähdyksille varmaan voisi perustaa kiinteän ketjun. "Paino jumittaa? Lue ensin nämä ennen kuin alat kituuttaa :david:!"

Paino voi jumittaa monesta antamasi syystä. Olet sekoittanut kropan:
- Rasvan karttamisella
- Erilaisilla dieeteillä
- Alhaisilla ja sitäkin alhaisemmilla kaloreilla
- VHH:lla

Ensinnäkin, VHH:lle ei varmaan kannata lähteä niin kauan kun pää ei ole syömisten kannalta kunnossa. VHH ei ole helppo elämäntapa jos siihen ei osaa panostaa oikealla tavalla. Tarpeeksi rasvaa (myös tyydyttyneitä) ja proteiinia. Kalorit eivät myöskään saa olla liian alhaiset. Moni VHH:lla oleva nainen mokaakin juuri rasvapuolessa, koska rasvalla voi olla historiaa vanhana vihollisena ja sitä ei osaa käyttää tarpeeksi.

Tuossa tilanteessa en ainakaan lähtisi karsimaan kaloreita. Jos tuota plusmiinus 1000-linjaa on jatkunut kauankin niin tankkaus (hiilareilla tai yleisesti vaan mieleisellä ruoalla) on paikallaan! Ota välillä rennosti, kokeile syödä ilman rajoituksia ja kaloreita, äläkä heti luovuta. Muutoksiin vaaditaan usein kuukausia.

Liikuntaa voisit tehostaa myös vaikka intervallilenkeillä, tai siten että lisäät 3-4 osuutta lenkkiisi jolloin juokset niin lujaa ja niin pitkään kuin jaksat (sitten lepo) ja uusi suoritus. Et muuten maininnut pituuttasi ja mittojasi. Esim. +170 senttiselle 1000 kaloria on melko varma säästöliekki. Kenenkään ei tarvitse syödä alle tuhatta kaloria. 1200:kin alkaa olemaan aika kitudieetti.

Öö, aika oudolta kuulostavat ravitsemusterapeutin jutut. Onkos kilppariarvot testattu? Vajaatoiminnan oireethan ovat osittain juuri kuvatunlaisia.

Kilpirauhanen on testattu, arvo oli ihan normaali. Uskon kyllä, että olen onnistunut sotkemaan aineenvaihduntani hyvin suurelta osin itse, mutta joskus nuorempana olin aivan pihalla ravitsemusasioista. VHH itsessään ei ole minulle mitenkään ongelma, oloni on huomattavasti parempi kun hiilareita ei ole liikaa päivän aikana, mutta toki joskus syön enemmänkin hiilareita eli mitään kammoa niitä kohtaan ei ole. Rasvan kanssa kieltämättä on edelleen takaraivossa pieni kammo, mutta tiedostan kyllä, että rasvahappoja voisi ehkä saada enemmänkin joko ruuassa tai öljyn muodossa.

Tuota intervallia teenkin joskus aamulenkeillä, tosin useimmiten reipas kävely/hölkkä -vuorottelulla. Pitäisi varmasti tehdä säännöllisemmin ja tosiaan lisätä vauhtia.

Pituutta on 168 cm ja painoa 77 kg :eek:

Itsekin vähän ihmettelin tuota ravitsemusterapeutin asennetta, mutta hän vain painotti, että tälläkin hetkellä Hyksissä on tutkittavana ihmisiä, jotka eivät vain voi syödä yli 1 200 kcal vuorokaudessa lihomatta. Niin ja sitten tietenkin rasvattomuutta kaikessa muussa paitsi öljyssä ja kalassa.

Mä kyllä lisäisin sitä kalorimäärää siitä huolimatta, että paino nousisi. Kyllä se aineenvaihdunta jossain vaiheessa normalisoituu. Tai ainakin sen pitäisi.

Onhan kuitenkin pitkän aliravitsemuksen jälkeen normaalia, että paino nousee, kun elimistö koittaa säästää kaiken ravinnon uuden nälkäkauden pelossa.

Mulla rupes paino jumittamaan, kun vedin kalorit liian alas ja kun lisäsin ruokamäärää, niin paino alkoi taas tippua. Kuulostaa hullulta, mut näin kävi.

Mulla on ihan sama ongelma... Aineenvaihdunta on tosi hidas. Tosin omalla kohdallani huomasin, että VHH-dietti vain pahentaa asiaa, se vetää aineenvaihdunnan aivan tukkoon. Olenkin yrittänyt löytää sopivaa proteiini-hiilihydraatti -suhdetta sitä vielä löytämättä... Mun taas on huomattavasti helpompi syödä hh-painotteisesti allergioitteni takia. Voi olla, että ruokavaliostasi puuttuu jotain juuri allergioiden ja vhh:n ruokavalion takia. Aika harvat ravitsemusterapeutit ymmärtävät kokonaisuuden: vaikeat allergiat -lihaksen kasvattaminen/diettaus. Suosittelenkin siis aluksi, että kokeilisit hieman lisätä hiilareiden osuutta dietissäsi ja katsoa, mihin se johtaa.

Tuo reipas kävely ei pidemmän päälle välttämättä vaikuta missään etenkin jos kyse on jostain 20 min pyrähdyksistä. Vaikket mistään kuntosaliharjoittelusta olisikaan kiinnostunut niin hakisin sinuna sen puolen PT:lta ohjeet oikeanlaiseen ruokavalioon. Mikään huomattavasti pullea sä et ole vaikka tuossa on varaa reippaasti pudottaakiin. Täältä löytyy paljon näitä "tee se itse huonosti" diettailijoita ja sit ne, jotka saa hyvältä ammattilaiselta neuvot ja onnistuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom