Pahoinvointi aamuisin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HeatN
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Hei!
Kärsin aamuisesta pahoinvoinnista (oksetuksentunne, hikoilu ("kylmänhiki"), huimaus ja väsymys, usein myös palelu). Tämä haittaa huomattavasti esimerkiksi kouluun lähtöä/treeniä, sillä aamupala ei mene alas ja heikotuksen tunne vain jatkuu. Yleensä kuitenkin tämä järjetön heikkovointisuus laantuu päivän mittaan lepäilyn ja myöhemmin (pakotetun) syömisen jälkeen.
Raskaudesta ei voi olla kysymys.

Tätä pahoinvointia tapahtuu n. 1-2 kertaa kuukaudessa ja nyt siis jatkunut jo nelisen kuukautta. Olen tänä aikana vaihtanut tai oikeammin muuttanut ruokavaliotani proteiinipitoisemmaksi. Osaisiko joku vastata missä syy?
Viimeksi tänä aamuna koin tuota pahoinvointia, nyt jo helpottaa. Laitankin tähän eilisen ruokailuni, voisiko syy olla siinä?

AAMU: Kaurahiutale 30g, rasvaton maito 200g, raejuusto 85g, puolukka 60g
LOUNAS: Riistakäristys 200g, perunamuusi 100g, iso keko salaattia, salaatinkastike 10g ja piimä 200g
---Treeni punttiksella
"oma" palautusjuoma: maito 150g, rahka 50g, mehukeitto 100g, ananas 70g
VÄLIPALA: Näkkäri 2kpl, Kalkkunaleike 50g, Jugurtti 200g, tomaatti
PÄIVÄLLINEN: Broilerin koipireisi n.130g (+rypsäri 10g), kasvisekoitus 125g, punajuuria ja puolukkasurvosta, mandariini
ILTAPALA: Rahka 150g, mehukeitto 150g, auringonkukansiemenet 20g, kalaöljykapseli

Yhteensä n. 1750 kcal, PR 130, HH 175 ja R 50

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mullaki on usein aamusin tosi huono olo ja ei just meinaa saada aamupalaa alas. Ja oon jutellu tost kavereittenki kans ja moni sano kärsivänsä tost kans..
Ehkä sitä jotenki alitajusesti vähä jännittää sitä kouluun menoo ja jotkut reagoi helposti vatsallaan kaikkee. Mulla ainenki joskus aamulla ennen koepäivää, ku on jännittäny ihan tosissaa, on meinannu oksennus tulla ku on yrittäny tunkee aamupalaa suuhu..

Valitettavasti myös mä kärsin samasta vaivasta. Mä jo välillä pelkäsin olevani raskaana kun joka aamu samaan aikaan tuli se kylmä hiki ja oksettava olo, joskus joutuu todella oksentamaankin. Ei sitä tunnetta voi oikein sanon kuvailla. Mut onneks en kuitenkaan ollu vielä pieniin päin :D Mulla toi on lähinnä kausiluonteista, olis ihan mukava tietää mistä kummasta tollanen voi johtua.

Tuttu vaiva mullekin. Ennenvanhaan, kun treenasin parina aamuna viikossa, tuo kylmä hiki/oksettava olo/vapina tuli joskus treenin (puntti, bodypump tai spinning) jälkeen. Kerran sama vaiva on yllättänyt myös kotona, eli ei liittynyt pelkästään yhdistelmään aamu+treeni, kuten aluksi epäilin. Omalla kohdallani luulen, että toi johtuu joko a) verensokerin äkillisestä heilahduksesta taikka b) jumissa olevista niska/hartialihaksista. Mutta nää on vaan ihan omia arvailuja.

Koskaan en oo oksentanut ja noita oireita ei usein tule, viimeksi puolisen vuotta sitten, mutta on sen verran inhottava tilanne, että kiva ois saada tietää mistä johtuu...

Entäs jos syö heti herättyään jotain? Siis samaan tyyliin kuin aamupahoinvoinnista kärsiville (siis raskaudesta johtuvasta) toitotetaan, banaani yöpöydälle esim.

Kellä noita oireita tulee harvemmin, niin ootteko tutkailleet, voisko se liittyä mitenkään kuukautiskiertoon ja johonkin sen tiettyyn vaiheeseen? Ovulaatioon?

Yritinkin nivouttaa tätä jotenkin menkkoihin, mutta ainakin tällä erää näköjään tuli tämän pahanolonaamu ;) kuukautisten jälkeen.
Tuli itsellä tässä mieleen, että voikohan tuo huonovointisuus johtua aikaisesta aamusta ja "äkkipomppauksesta". Minulla nimittäin on tapana kasin aamuina laittaa yölamppu heti päälle ja pompata ilman ajatustakaan ylös sängystä, sillä jos jään petiin makailemaan, on varmaa etten pääse ylös ajoissa. Mutta kummallisinta on, että tuo huimaus-oksetus-pahaolo jatkuu niinkin kauan, noin 3-5 tuntia.

Zone-sarja -42%
vilma-liina sanoi:
Kellä noita oireita tulee harvemmin, niin ootteko tutkailleet, voisko se liittyä mitenkään kuukautiskiertoon ja johonkin sen tiettyyn vaiheeseen? Ovulaatioon?
Mä olen miettinyt juuri tätä, voisiko niillä olla yhteyttä keskenään. Mä kun syönkin hyvin aamuisin, eikä se heti tule se paha olo. Monesti ehdin tunnin olla töissäkin ennenkun se iskee. Se tunne ei paljon varoittele, tulee vaan kylmä hiki ja alkaa pukluttaa. Nyt ei oo onneks ihan äsken ollut enää tota.

Mulla varmasti banaanin, leivän, tms. syöminen saattaisi auttaa. Verensokeri heilahtelee tosi rajusti ja vähänkin nälkäisenä kuvottaa ja erityisesti ketuttaa uskomattoman paljon.

Koska kärsin noista kohtauksista harvoin, en oo jaksanut pahemmin panostaa aamun miettimiseen. Mutta jos sulla HeatN toi huimaus ja paha olo tulee usein ja kestää noinkin pitkään, niin joku apu pitäisi varmaan löytää. Itselleni tyypillinen muutaman minuutin kohtauskin on jo aika inhottava ja pelottavakin.

Mä yritän joskus mennä aamuisin jo kuuden aikaan töihin, mutta eihän siitä työnteosta tule mitään, kun aina tulee paha olo. Joskus pitäny käydä sit oksentamassakin. En tiedä mistä johtuu, mut vaikka olisin syöny kunnon aamiaisen, niin yx kax tulee vaan heikko olo ja alkaa oksettaa. Mä en kai vaan kestä aikaisia herätyksiä. :rolleyes: Siksi yritän niitä myös välttää!

Ja yritäpä työkavereille selittää, että en ole raskaana, jos kuulevat, että käyn aamulla oksentamassa.. :jahas: Tai jos olen, niin mulla on sit helppo raskaus, kun ei masukaan kasva. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla myös oksennus meinaa lentää aamuisin. Muutenkin koko aamu on hirveä shokki kun joutuu heräämään ja vituttaa nousta. Hoidin asian niin, että en sitten syönyt mitään, "aamupala" noin 4 tunnin päästä heräämisestä. Oksetus loppui mutta vitutus ja väsymys jäi.
Nykyään menee pieni aamupala, esim yksi kananmuna. Sekin on varmasti tottumuskysymys, eikä sitä tarvitse syödä heti hirveetä ateriaa?
Jos sulla on 1-2 kertaa kuussa, niin haiskahtaa kyllä menkoilta. Vaikka olisi kesken kierron. Etkä sä kuole, jos jätät yhden aamipalan kuussa syömättä.

Mulla oli tuota aikaisemmin, mutta sitten jätin vitamiinien, raudan sun muun pillereiden ottamisen iltapäivään, eikä sen jälkeen ole oksettanut, huimannut eikä kylmänhiksannut. En tiedä mikä noista sitten oli se pahaa tekevä pilleri tyhjään vatsaan aamutuimaan, mutta olen melko vakuuttunut että niistä kiikasti. Voi olla täysin mutua, plaseboa ellei jopa huuhaata.

Lumi sanoi:
Mulla oli tuota aikaisemmin, mutta sitten jätin vitamiinien, raudan sun muun pillereiden ottamisen iltapäivään, eikä sen jälkeen ole oksettanut, huimannut eikä kylmänhiksannut. En tiedä mikä noista sitten oli se pahaa tekevä pilleri tyhjään vatsaan aamutuimaan, mutta olen melko vakuuttunut että niistä kiikasti. Voi olla täysin mutua, plaseboa ellei jopa huuhaata.

No tästä tulikin mieleen, että ainakin sinkkitabletti saa kyllä huonon olon aikaan, jos sen ottaa tyhjään mahaan. Tai ainakin kannattaa heti perään syödä jotain ruokaakin. Muista pillereistä en ole huomannut samaa vaikutusta, mutta ne otankin illalla (magnesium ja rauta).

Ongelmana vain lienee se, että oksetuspahoinvointi tulee heti noustessa, ajatteli tai söi sitä aamupalaa eli ei. Eli pointtina se, että aamupalan syömisellä/syömättä jättämisellä ei olotila kohene. Ja todellakaan tuolloin ei voi oikein tehdä mitään, luennolla istumisesta puhumattakaan :(
Harmillista, kun se vaikuttaa näin ongelmallisesti koulunkäyntiin, mutta onneksi vain harvemmin.

Lumi sanoi:
Mulla oli tuota aikaisemmin, mutta sitten jätin vitamiinien, raudan sun muun pillereiden ottamisen iltapäivään, eikä sen jälkeen ole oksettanut, huimannut eikä kylmänhiksannut.
Tätä mäkin taidan sit kokeilla. Kävi tämäkin vaihtoehto mielessä, et voisko "napit" aiheuttaa, nyt kun ei taas oo ollu huonoa vointia kun meni vähän aikaa pelkillä monivitskuilla. Tyhjään mahaan en tosin koskaan ota mitään ja muutenkin aamupalapoltiikka on mielestäni kunnossa. En juo kahvia tyhjään mahaan tai mitään vastaavaa.

HeatN sanoi:
Ongelmana vain lienee se, että oksetuspahoinvointi tulee heti noustessa, ajatteli tai söi sitä aamupalaa eli ei. Eli pointtina se, että aamupalan syömisellä/syömättä jättämisellä ei olotila kohene. Ja todellakaan tuolloin ei voi oikein tehdä mitään, luennolla istumisesta puhumattakaan :(
Harmillista, kun se vaikuttaa näin ongelmallisesti koulunkäyntiin, mutta onneksi vain harvemmin.

Tää voi olla ihan huuhaata. Yksi puolituttu kertoi, että sille oli terkkari suositellut keksiä tai mehulasia sängyn viereen raskauspahoinvoinnin hoitoon. "Aamupala" nautittiiin ennen ylös nousemista. Selitys liitty siihen, että veren sokeri piti saada nouseen ennen kuin itse nousee sängystä... Oli kuulemma estänyt sen pahoinvoinnit. Että jos oikeen tosissaan oksettaa, niin ehkä kannattais kokeilla. Varmaan siinä pitää sitten vähän aikaa lojua, että se sokeri ehtii nousta. :D

Latest posts

Back
Ylös Bottom