pahanhajuinen hengitys - lisäravinteistako?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
41
Heips!
Aloitin elämäni ekaa kertaa kreatiinikuurin tuossa vajaa kk sitten, ja maitoprotskua olen syönyt myös päivittäin turvaamaan proteiinintarpeen n.viikon ajan.

Nyt olen huomannut, että suussani on koko ajan omituinen paha maku. Hampaat pitäisi olla ok (tarkistettu syyskuussa) ja tämä maku tulee jostain mahasta mielestäni, koska vaikka pesisi hampaat ja söisi purkkaa niin hetken kuluttua maistuu taas :urjo: :david:

Siis mistä tämmöinen voisi johtua? voiko nuo lisäravinteet olla syynä? muuten en ole ruokavalioa juurikaan muuttanut, no proteiinia syön suhteessa hiilareihin nykyään enemmän mutta ei mitään suuria muutoksia suuntaan eikä toiseen. Mikä avuksi?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Käytätkö hammaslankaa?...syynä voi olla tulehtunut ien...varsinkin takahampaiden välit kannattaa puhdistaa hammaslangalla joka ilta.. sillä jos väleihin jää "kökköä" niin haju voi olla todella ilkeä :D ja jos sinulle on tullut esim.pahan ien tulehduksen jäljiltä ientasku..sinne on voinut tulla märkää..joka sit erityisesti syödessä maistuu suussa TODELLA pahalle :urjo:

Zone-sarja -42%
Hengityksen pahaan hajuun voi olla monia eri syitä, mutta jotenkin tuntuu oudolta että se lisäravinteista johtuisi. Yleensähän tuohon on syynä juuri joko edellämainitut ienongelmat tai sitten jokin epänormaali bakteeri/bakteerin aiheuttama tulehdus tulehdus suussa, nielussa tai ruokatorvessa. En tosin ole lääkäri, etkä varmaan näin "netitse" varmaa diagnoosia saa, joten varminta on ehkä tarkistuttaa purukalusto ja käydä vaikkapa otattamassa nieluviljely, silläpä se selviää. :)

Tuosta BettyBlun postaamasta threadilinkistä löytyy yleisimmät syyt (suuhygienia eli hampaiden harjaus, kielen puhdistus ja kurkkuun ilmestyvien proppujen puhdistus).

Näiden lisäksi kannattaa huomioida myös POSKIONTELONTULEHDUS. Se aiheuttaa ihan karmeeta löyhkää. Mädän haju leijuu ympärilläsi myös silloin kun suu on kiinni.

Mulla on monesti ollut "oireeton" poskiontelontulehdus, jonka olen huomannut vasta sillon kun ympäristö alkaa valittamaan. Itse olen tietty funtsinut koko ajan "haiseekohan mun henki vai mistä toi löyhkä tulee".
Jälkikäteen sitä on sitten funtsinut, että olihan sitä päänsärkyä, paineen tunnetta onteloissa ja nenä tukossa. Ei niihin tuu kiinnittäneeksi huomiota...

Kävin hampilekurissa syyskuussa, ja silloin poistettiin 2 viisaudenhammasta ja muutenkin tutkittiin suu, ja se oli ok. Nyt sitten mietityttää, että onkohan tämä paha maku jotenkin liitoksissa tuohon leikkaukseen..? hampaat/ikenet eivät ole mistään kipeät, pesen hampaat normaalisti kuten aina ennenkin, iltaisin käytän myös hammaslankaa. Kieltä en ole harjannut - täytyypä kokeilla sitäkin :) juu no täytynee vaan jatkaa jynssäämistä.. ja toisaalta, nyt on myös vähän flunssa päällänsä - ehkä liittyy siihenkin jotenkin.

Ei varmaan liity sun juttuun, mutta kuiva suu voi aiheuttaa pahanhajuisen hengityksen. Ilmeisesti kun sylki ei ole niin ahkerasti putsaamassa suuta niin bakteerit pääsee jylläämään. Tai jotain sinne päin :D

Itselläni on palleatyrä eli mahalaukku on noussut osittain "mahansulkijalihaksen" yläpuolelle ja pahat hajut pääsee joskus nousemaan mahalaukusta ylös (krapulapäivinä ei mikään auta viinan hajuun :rolleyes: ). Todella yleinen vaiva mutta todetaan vain jos siitä on haittaa. Arviolta joka kolmannella on se. Itselläni tähystettiin vatsalaukku kun närästi jatkuvasti.

Exällä tuli kyllä protskudrinkin nauttimisen jälkeen niin etova löyhkä hengityksestä, ettei mitään rajaa. Se tosin meni ohi jonkin ajan päästä. IMO syy saattaa ollakin lisäravinteissa, paitsi jos paha haju on jatkuvaa ja tuntuu silloinkin, kun ei vähään aikaan ole roteiinijuomaa nauttinut.

kannattaisi varmaan käydä uudellen siel hammaslääkärissä tarkistuttaan ne viisaudenhampaiden poiston jäljet, jos ne leikattiin.. sillä itselläni tuli leikkauksen jälkeen tulehdus..oli kylläkin tosi kipeä..eikä hammaslääkäri tietenkään uskonut heti kun sanoin että jokin on vialla ja suussa maistui mädäntynyt pa...siinä meni sit pariviikkoa kun väkisin menin hammaslekurin paikkeille uudelleen ja sieltähän löytyi tulehtunut ientasku joka löyhkäsi :urjo:..

Mulla jäi viisurileikkauksesta pieni pala "saumaa" umpeutumatta, ja sinne sisään pääsi kaikki möhkät mutta pois niitä ei saanut, ennen kuin hammaslekuri antoi minulle ruiskun, jolla sain ruiskutettua koloon vettä... Kolo umpeutui onneksi sittemmin mutta hitaasti.

Maitotuotteista ei yleensä jää kovin raikas jälkimaku (/-haju), rahka ehkä pahimpana. Purkka auttaa. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Back
Ylös Bottom