pömppömaha

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Metri
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!
Olen uusi tällä forumilla, ja heti ensiksi kysyisin yhtä asiaa. Onko kellään muulla (ollut) alavatsassa pömppöä, onko joku sitä pistamassa tai onko joku saanut sen häipymään tai edes pienenemään? Itselläni se on hyvin ärsyttävä. Käyn kuntosalilla säännöllisesti, rasvaa ei ole kropassa ainakaan liikaa. Kyllä sitä on tietysti, mutta en haluakaan olla fitness-kisaajan näköinen. Jos vain saisi pömppöä pienemmäksi, niin mahtuisi eräs hamekin päälle.

Pitäisikö lisätä aerobisen osuutta? Biceissä ym. sellaisissa en ole käynyt enkä käy. Juosta ei oikein kärsi. Kävely on tylsää. No jaa ... Asenteesta se taitaa olla kiinni. Mutta olen joskus ahkerasti käynyt aerobisilla lenkeilläkin, eikä ole juuri auttanut. Onko tämä sitten synnynnäistä, eli onko minun vain tyytyminen pömppööni? Näytän joskus olevan raskaana, niin iso se osaa joskus olla.

Tervetuloa joukkoon hurjaan! En ole mikään asiantuntija vastaamaan tähän ongelmaan, mutta kerronpa muutaman omakohtaisen kokemuksen!

Eli kyllä se on niin että kun rasva palaa niin mahakin pienenee. Ja mulla vielä kaikki ylimääräinen tuntuu kertyvän juuri tuohon masun seutuun! Että ei muuta kun lenkille tai spinningiin tai mitä sitten vähiten inhoatkin!

Toinen konsti jolla saa todella tuloksia on tietysti vatsalihasten kova treenaaminen. KuntoPlus-lehdessä nro 3/2002 oli "Litteä vatsa 8 vkossa" -juttu ja se ainakin tepsi mulla! Tein ohjelman läpi 2-4 krt/vkossa ja 30-50 toistoa per liike. Muistaakseni joku muukin punttimimmi oli havainnut tämän ohjelman hyväksi! Luulisin jutun löytyvän netistä!

Sanoit ettei sulla ole hirveästi rasvaa, niin tuli mieleen, että olisko kyseessä turvotus. Mulla on ainakin sellanen kroppa, että suurinpiirtein kaikki turvottaa, ja nimenomaan alavatsaa. Onko sulla ollu sellasta, että aamulla kun heräät niin vatsa on litteä, mutta iltaa kohti se alkaa muistuttaa lähinnä jalkapalloa ja on ihan pinkee? Mulla on itelläni koivun siitepölyn ristikkäisherkkyys, eli olen allerginen tietyille ruoka-aineille, joissa on sama allergeeni kuin koivussa, ja nämä tuotteet aiheuttavat nimenomaan turvotusta.
Tässä pahimpia tuotteita: porkkana, selleri, lanttu, omena, päärynä, kiivi, luumu, paprika, mansikka, sitrushedelmät, banaani ja tomaatti sekä lisäksi vielä ruisleipä vaikka siinä ei allergeeniä olekaan.

Oletko kokeillut, onko ruoka-aineilla vaikutusta?

Turvotus on syvältä! :mad:

Pömppömahan voi muodostaa:
- rasva
- turvotus
- löysä vatsalihakset

Useimmiten kunnon pömppö kai muodostuu kaikista noista tekijöistä. Jos kuitenkin on hoikka (vatsassa ei paljon rasvaa) ja pömppö on olemassa jatkuvasti (ei välttämättä turvotusta), on erittäin todennäköistä, että oikeilla vatsalihasharjoitteilla vatsan saa hyvin kuriin.

Minä en uskonut tuohon vatsalihastreenin voimaan ennenkuin itse sen koin. Olen aina ollut suht hoikka, (ala)vatsani on silti ollut pyoreä. Olisikohan ollut noin 1,5 vuotta sitten kun kuulin ekan kerran syvästä, poikittaisesta vatsalihaksesta, joka kontrolloi vatsaa. Kokeilin treenata tätä lihasta ja koin valaistuksen :D Olin sitä ennenkin treenannut vatsaa kovaa vuosia, mutta selkeästi minulla oli jäänyt tämä poikittainen vatsalihas huomioimatta.

Yksinkertaisesti sanottuna: kun nostat selinmakuulta selkä suorana hartioita lattiasta vatsalihasten avulla ja koko vatsa säilyy litteänä, sinulla on myös poikittainen vatsalihas aktivoituna. Jos taas keskeltä nousee harjanne, ovat suora ja vinot vatsalihakset sinulla dominoivat ja poikittainen vatsalihas kaipaa taatusti ekstrahuomiota. Minulla tämä harjanne nousi testattuani selkeästi ja aloitin harjoitukset niin, että etsin sen lihaksen alavatsasta, joka vatsan pitää istumaan noustessa litteänä ja sen jälkeen aina esim. rutistuksia tehdessäni aktivoin ensin tuon lihaksen ja keskityin siihen, että vatsani pysyy litteänä koko liikkeen ajan. Lihas löytyy vetämällä napaa selkärankaa kohti tai puhaltamalla voimakkaasti keuhkot tyhjäksi niin, että vatsa rutistuu.

Tuota lihasta olen sitten aktivoinut milloin missäkin ja olen löytänyt kaikista kuntosaliliikkeistä ja muustakin liikunnasta aivan uusia ulottuvuuksia. Varsinaisia vatsalihasliikkeitä teen kuten ennekin eli kerran tai kaksi kertaa viikossa punttitreenin yhteydessä muutamia lyhyhitä ja tehokkaita sarjoja mm. erilaisia rutistuksia vatsan litteänä pitäen. Myös ihan arkielämässä olen keskittynyt poikittaisen vatsalihaksen harjoittamiseen ja nyt lihas pysyy kontrollissa lähes automaattisesti :)

No mä olen taas tehnyt vuosia myös noita poikittaisia liikkeitä ja kaikkia muitakin, ja niin on, että pömppö on ja pysyy. Vatsalihaksissa on kyllä voimaa ja hieman erottuvatkin, mutta alavatsan pömppö on ja pysyy. Ja on ollut jo 50-kiloisena.

Joskus olen kuullut, että joillain ihmisillä on pömppömaha, jolle ei voi tehdä mitään. Et vatsalihasten teko ja alhainen rasvaprossakaan ei auta.

En sitten tiedä mitä todenperäisyyttä siinä on.

Mulla on pömppömaha alkanut pikkuhiljaa pienentyä sen jälkeen kun lisäsin aerobista ohjelmaan eli mulla ainakin on kysymys ylimääräisestä rasvasta.

Täytyy nyt vielä tarkentaa, että nykyisin vatsani on litteähkö, jos olen syönyt fiksusti. Eli kyllä se nykyisinkin pömpöttää toisinaan kovastikin jos olen syönyt turvotusta aiheuttavia ruoka-aineita tai suuria annoksia kerrallaan. Täysiin litteää siitä ei varmaan saa kuin laskemalla rasvaprossan jonnekin epäinhimillisen alas - minulla nimittäin on juuri sellainen kroppa, josta rasva lähtee aivan viimeiseksi vatsasta. Samoin rasva tietysti tulee siihen ensimmäiseksi ja nyt kun olen suht "rasvaisessa" kunnossa, on tietysti vatsanikin pömppö, se vaan pysyy noiden lihasten avulla kurissa erittäin hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom