Päänsärky kovien sarjojen jälkeen???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mulk
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuossa kuukausi sitten tein kovan kyykkysarjan finaaliin ja hieman yli... Viimeisellä toistolla iski sydämenlyöntien tahtiin moukaroiva päänsärky joka meni ohi 10 minuutissa. Vaiva jäi eli en pysty treenaamaan nousujohteisesti vaan joudun jättämään viimeiset kolme toistoa pois... Olen venytellyt joka päivä niskan perusteellisesti viimeisen kolmen viikon ajan, kävin urheilulääkärillä joka antoi venyttely/pumppausohjeet ja lihasrelaksantteja. Niistäkään ei ole ollut apua. Hierojalla en ole vielä käynyt ja menen jos en saa täältä neuvoa. Luulen että vaiva johtuu siitä että niska on jotenkin jumissa ja se estää normaalin verenkierron päähän kovassa paineessa, siitä se jyskytys... Outoa siinä vaan on se että niskassa ei tunnu minkäänlaista kipua eikä särkyä, ei edes silloin kun vaiva alkoi. Voisiko se johtua kallonpohjan lihaksista? Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Sama vaiva oli noin kymmenen vuotta sitten ja se äityi niin pahaksi että paskominenkin alkoi särkeä päätä. Voi sitä ähkintää... Harkitsin vakavasti laksatiivejä :) Lopetin treenaamisen viimeksi sen takia, nyt haluaisin saada sen kuntoon muulla kuin täyslevolla...

Mulla oli kans samantapainen päänsärky, Ei pystynyt mitään treenaa. Koski kokoajan tuohon kallonjuureen ja niskaan, kävin lääkärillä -> määräs sirdalud 4mg lihaksia rentouttavia sekä rapid särkylääkkeitä... se vaiva lähti niillä. Niskan lihakset oli varmaan niin jumissa!

Itsellä oli ko. vaivaa joskus vuosi sitten, aika tarkalleen. Itselläkin ilmeni kovissa ponnistuksissa (jalkatreeni) ja oli jotain uskomattoman kivuliasta. Sen jälkeen pari viikkoa taukoa/kevennettyä harjoittelua, jokapäiväistä venyttelyä ja fysioterapeutilla pariin otteeseen. Fysioterapeutti rusautteli selkärankaa, ja se ainakin auttoi. Lihakset eivät hänen mukaansa olleet jumissa, mutta selkäranka sitä vastoin täysin kiinni. Särkylääkkeitä en popsinut itse, ja en näe siihen kyllä oikein syytäkään, vaan homma pitäisi yrittää saada alta pois muutoin kuin lääkkeillä. Jokin lihasjumihan kyseessä on.

Kyseinen vaivasi voi johtua hyvinkin niska- ja hartiaseuden vaivoista, mutta myös korkeat laktaattiarvot voivat aiheuttaa väliaikaista päänsärkyä joka menee ohi laktaatin poistuessa elimistöstä!

Mulla iski kyseinen vaiva eilen(ollut kerran aikasemminkin). Kovassa jalkatreenissä tokavikalla toistolla mieletön jyskytys takaraivoon että tuntu ihan silmissä asti. Tänään sitten ojentaja-olkapää treenissä jo ensimmäisessä sarjassa pystypunnerruksissa kolmannen toiston jälkeen iski sama jomotus. Eli lääkärillekö ja sitä kautta jotain lihasrelaxantteja vai ?

Heipä hei,
mulla oli viime syksynä just tollanen ihan tajuton, jyskyttävä päänsärky, mikä iski aina kovan reenin yhteydessä....Menin yhts:lle valittaa ja vietinki sitten seuraavat 9 tuntia keskussairaalassa neurologisissa tutkimuksissa :rolleyes: . Ei ollut aivoverenvuotoa tahi kalvon tulehdusta vaan joku "okkipitaalihermo" jääny puristuksiin jökittyneiden niska- ja kallonpohjan lihasten väliin...Lähti fysioterapialla, sirpoilla ja levolla...Mutta oli se ihan hirvee tuska :eek: . Uusii sitäpaitsi helposti ilman kunnollista lihashuoltoa...

Mulle tulee kanssa migreenin tapainen, kammottava päänsärky, johon ei oikein särkylääkkeetkään (miranax, burana) auta, kun tuntia vetässäni oma sykkeeni on tuolla 180 kieppeillä joku 15-20 min :eek: . Onkohan tuo kovinkin vaarallista?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
180 on aika paljon.. mitenkähän sen hengittämisen kanssa, toimiiko hyvin sarjan aikana vai tuleeko pidätettyä hengitystä liikaa?

Päänsärky treeneissä johtuu yleensä liian kireistä lihaksista yläkerrassa (selkä,niska,kallonpohja-lihakset), kuntoon nähden liian loppuun viedyistä sarjoista(jonka vuoksi hengityskään ei tule enää täysillä mukana).

Kroppaa kun on hakattu lihasharjoittelulla liian pitkään, unohtamalla kaikki huoltavat toimenpiteet venyttely, hieronta jne..
Niin ennen pitkää seurauksena väistämättä tulee ongelmia matkaan, jotka sitten ilmenevät erilaisina särkyinä ja kolotuksina ympäri kehoa.
Yläkropassa kun lihat(selkä,niska,kallonpohja) menevät jumiin, niin tällöin mikä tahansa sykettä hiukankin nostattava liikehdintä, voi johtaa armottomaan päänsärkyyn. Tässä tilanteessa monet eivät edes koe/tiedä, että kyse on ainoastaan lihaskireyksistä ympäri kroppaa. Koska tuntemukset omasta kropasta eivät aina edes viestitä tätä. Yläkropan jumit estävät verenkiertoa niin tehokkaasti, ettei veri yksinkertaisesti pääse juoksemaan niinkuin pitäisi.

Tarpeeksi pitkälle kehittyneet jumit eivät enää lähde millään pillereillä/levolla pois, vaan monesti tarvitaan mukaan fysioterapeuttia. Usein näissä tapauksissa otetaan viikon lääkekuuri/omitoimista venyttelyä, jonka jälkeen palataan harjoituksiin ja huomataan päänsäryn iskevän jo kyykkytelineen alle menossa. Näitä oireita(en puhu pikku "normaaleista" kolotuksista vaan kunnon jysäreistä) kun treenatessa tulee niin treenit seis heti.
Otetaan kunnon tauko treeneihin, lekurin kautta tarvittavat lääkkeet(lihaksia rentouttavat, tulehduslääkkeet ym.), fysioterapeutin käsittelyt joka "aukaisee" jumit ja antaa ohjeet kuinka taas palata treeneihin.

Järki kannattaa pitää aina mukana.

Kyllä mulla ainakin jonkin verran henki kulkee, mitä nyt naama punasena puuskutan, huudan ja huidon :lol2: . Mietin vaan, että kun satun katsomaan sykemittaria, syke on tuon 180 tienoilla, niin mitä se on silloin kun en katso? Onko kovinkin vaarallista, jos syke on hirmu korkealla, ja tulee pää pipiksi?

ponnistuspäänsärky on jo usein näissä kysymyksissä käsiteltykin, kuten myös nuo hartia- ja niskaseudun jumit. omalta kohdaltani voin kyllä ainakin sanoa, että nuo hartiaseudun kireystilat vaivaavat kyllä sitten ihan normielämässäkin sen verran, ettei niitä voi olla huomaamatta. eli ei ne siis ´yhtäkkiä´ esille tule esimerkiksi jonkin kovan kyykkysarjan yhteydessä. tai eihän tuo ole siis 100 %:nen, eikä ultimaattinen totuus tietenkään, mutta mikäli oikeasti niska jumittaa syystä tai toisesta (välilevyjen ongelmat, lihaskireydet jne) niin pahasti, että se treenatessakin haittaisi, niin kyllä sen kireystilan tosiaan tiedostaa muutenkin ihan arkipäivänkin elämässä. ei se pää kääntyile kuten vuoristokauriilla parhaimpina päivinään (varsinkaan ilman kivun, tai silmissä hämärtymisen tunnetta), jos siellä jotain ongelmia jo on. tietty, jos tällaisia ongelmia on, niin selvittämään perimmäinen syy - ja hoitamaan niitä.

mutta, omalta kohdaltani olen myös huomannut tuollaisten ihan maksimaalisten sarjojen (vaatii tosin useamman sellaisen lyhyen ajan sisällä) suorituksen jälkeen pääkipua, joka voi kestää pari päivääkin. cooper testin jälkeen (ikinä en muuten enää moista suorita, toim. huom.) mulla koskee aina melkeinpä aina päähän. pertit voisikin valaista tästä aiheesta, että lieneekö maitohapon erityksellä osuutta asiaan? se mulla nimittäin tuli tuosta mieleen ensimmäisenä. tila on luonnollisestikin poistuva, katoaa sitten parin päivän sisällä.

Monissa tapauksissa, ihmiset joita vaivaa päänsärky, hakevat usein apua mm. silmälääkäreiltä ja monen mutkan jälkeen päätyvät fysioterapeutin käsiin.
Jossa sitten todetaan erinäköisiä yläkropan häiriöitä mm. kallonpohjan lihaksien kireydet ym.ym. , jotka aiheuttavat päänsäryn jotka tulevat helpommin esille vasta "sykettä" nostavissa erilaisissa arjen askareissa. Näistä monet kokevat toimintakykynsä lähes normaaliksi, ilman ihmeempiä kolotuksia ja tulevat päänsäryn aiheuttaman huolen vuoksi hakemaan apua.

Hitaasti kehittyviä jäykkyyksiä/kireyksiä, läheskään kaikki ihmiset eivät tiedosta, ennenkuin ongelmat ovat sylissä. Toiset ovat taitavampia kuuntelemaan ja aistimaan oman kroppansa tiloja. Mutta niinkuin mainittiin, jokainen meistä on yksilö ja jokainen reagoi/toimii omalla tavallaan oli tilanne mikä hyvänsä.

jälleen yksi! mulle iski tuossa joulun ja uv:n välissä ensimmäisen kerran, jolloin penkkiä tehdessä jysähti aivan totaalinen jyske. tällä viikolla pystypunnerruksen aikana sama. eli lekuriin hakemaan myrkkyjä ja hierojalle?

Latest posts

Back
Ylös Bottom