Oxygen, M&FHers ja toistomäärät

Ikä
42
Oon aika usein ihmetelly lueskellessani mm. yllämainittuja lehtiä et miksi niissä tosi monet naiset kertoo treeniohjelmassaan olevan toistoja lihaksille jotain 12-15 tai jopa 20 asti.

Mikä siis syynä et ne tekee pitkiä sarjoja? Kai sit fitness-kisoissa ei saa olla liian lihaksikas mut hittooko ne eka väittää ettei lihakset kasva kuin tuskalla ja sit perään et "teen jaloille pitkiä sarjoja tai en ollenkaan koska en halua että niihin tulee enää kokoa".

Tarkoitan lähinnä sitä et noilla jutuillahan ne saa kuitenki ihmiset tekeen pitempää sarjaa kun moni -varsinki aloittelija- ottaa ohjelmansa suoraan noista lehistä. Lisäks moni amerikkalainen kisailija on tehny näitä ohjelmia lehteen ja niissä kans on neuvottu tekeen pitkiä sarjoja tai jotain vastaavaa joka poikkee niistä neuvoista joita mm. tällä palstalla tai suomalaisissa lehdissä/kirjoissa annetaan. Syitä?

No, mä uskon suomalaisiin enkä noihin Muchle-Techin mainoslehtiin mut ihmetyttää silti.

kun noita lehtiä lueskelee ja katselee, niin aika monella pimulla on jo suhteellisen kookkaat jalat ja niinkuin varmaan tiedät, ei silloin kannata tehdä enää ihan minimipieniä toistoja (6-8). Tällöin pitkät sarjat on hyvä vaihtoehto. Toki välillä on hyvä antaa lihakselle erilaisia ärsykkeitä ja vaihtaa toistomääriä.

Aina kun lueskelee noita lehtiä on tärkeää tiedostaa oma tilanne, eli mitä hakee siltä omalta treeniltä ja kuinka paljon on lihasta ja missä ja mihin tarvitsee lisää jne.Eli on väärin vain katsoa, että "hei toi pimu on hyvässä kunnossa ja se tekee tollasia toistomääriä, ni mä kans teen!".

Ja kannattaa myös muistaa, et kyllä ne treenisysteemit vähän eroaa siel jenkeissä.

Ei ne treenisysteemit niin kovin radikaalisti eroa jenkeissä (sama pätee kanadaan, huom Oxygen), keskitytään lähinnä tekemään toistot puhtaasti ja hyvällä tekniikalla sen iän ikuisen suomlaisen "mitä enemmän painoa tangossa sen kovempi trenaaja olen" -mentaliteetin suhteen.

Huomioitavaa kuitenkin on, että rapakon takaa on esmes lisäravinnekaupassa oltava tarkkana (ainakin tällaisen naturaalin..) lisäravinteiden suhteen ettei vaan vahingossa tartu mitään kiellettyä mukaan.

Mielenkiintoisia tarinoita noista lehdistä tosiaan saa lukea, mielen painuvin lienee erään tytsyn tarina (oli vielä ihan kans. tason kisailija), jolla oli kilpirauhasen vajaatoiminta, josta johtuen hän söi 800kcal/pvä sesongista riippumatta, treenasi väh 3h päivä, 3X21 toiston sarjoilla (luitte aivan oikein..). Kyllä ao. hlöllä lihasta löytyikin ihan kunnioitettavasti, mutta mutta.. kun rupee laskemaan yhteen yksi plus yksi, niin voihan tuosta kaikenlasita jo päätellä.
Ah niin valitettavaa..

Kyllä pitkillä sarjoillakin kehittyy, ja saa lihasta.Lihas saa kauniin muodon ja erottuvuutta.Itse en tee koskaan alle 12:sta toiston sarjoja ja kyllä muhun ainakin on lihasta tarttunut.Homman ydin on 100% keskittyminen ja puhdas suoritustekniikka ja vaihtelevuus. :thumbs:

Originally posted by camu
Kyllä pitkillä sarjoillakin kehittyy, ja saa lihasta.Lihas saa kauniin muodon ja erottuvuutta.Itse en tee koskaan alle 12:sta toiston sarjoja ja kyllä muhun ainakin on lihasta tarttunut.Homman ydin on 100% keskittyminen ja puhdas suoritustekniikka ja vaihtelevuus. :thumbs:
Lihaksen muotoon ei (käsittääkseni) voi vaikuttaa juuri millään. Lihas voi kyllä kasvaa, mutta siihen, mihin muotoon se kasvaa tai miltä se näyttää jännitettynä, ei voi esim. sarjapituuksilla vaikuttaa. Ja lihaserottuvuushan seuraa matalasta rasvaprosentista, ei tietyntyyppisestä painoharjoittelusta.

Huomioitavaa kuitenkin on, että rapakon takaa on esmes lisäravinnekaupassa oltava tarkkana (ainakin tällaisen naturaalin..) lisäravinteiden suhteen ettei vaan vahingossa tartu mitään kiellettyä mukaan.

JOO OLET OIKEESSA, TARKOITINKIN NIILLÄ TREENISYSTEEMEILLÄ, ET JENKEISSÄ ON SITTE NÄÄ LISÄRAVINNEKAUPAT VÄHÄN ERILAISIA JA SIELLÄ OSA TREENAA VÄHÄN ERI ROHDOILLA...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom