Ovatko kanta-astujat huonompia juoksemaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ceppi
  • Aloitettu Aloitettu
Minä olen kanta-astuja. En tiedä, mikä on virallinen nimitys kanta-astujalle. Muutkin termit mitä tässä tekstissä käytän, ovat luultavasti epätäsmällisiä. Selvästi väärät asiat voitte oikaista.

Kanta-astujalla tarkoitan ihmistä, jolla on jäykkä jalkaterä. Sen seurauksena askeleen aikana jalkaterän keskiosan ulompi puoli - kantapään ja päkiän välillä oleva jalkapohjan ulompi kaistale - ei kosketa yhtenäkään hetkenä maata tai kengänpohjaa. Näin ei käy normaalissa jalkaterässä, vaan siinä edellä mainittu keskiosakin koskettaa maata. Näin ollen normaalissa jalkaterässä on parempi iskun vaimennus kuin kanta-astujan jalkaterässä. Tarkkaan ottaen isku vaimentuu pronaation seurauksena, mikä määräytyy monimutkaisen jalkaterän luiden ja nilkan muodostaman systeemin perusteella. Joka tapauksessa kanta-astujalla on väistämättä huonompi luonnon järjestämä vaimennussysteemi jaloissaan. Kanta-astujan askel on erilainen: ensin tömähtää maahan kantapää, sitten läpsähtää päkiä. Normaali askel on pehmeämpi ja sulavampi.

Näin olen ymmärtänyt asian. On oikeastaan sattuma, että sain tietää olevani kanta-astuja. Yksi kymmenestä suomalaisesta nimittäin on. En usko että asiaa tajuaa, jos ei kukaan kerro sitä. Voi sanoa, että lättäjalkaisuus on kanta-astujuuden vastakohta - taas: ymmärtääkseni.

Olen kovasti miettinyt seuraavia kysymyksiä. Verrattuna normaaliin,
  • ovatko kanta-astujat huonompia juoksemaan?
  • saavatko kanta-astujat helpommin rasitusmurtumia (marssimurtuma)?

Ensimmäisessä tarkoitan, että onko juoksu väkisellä epätaloudellisempaa ts. väsyy nopeammin? Millä vauhdilla ero on suurimmillaan? (Hölkkä, ja toisaalta reippaasti tai täysillä juokseminenhan, ovat yleisesti ottaen kaksi täysin eri asiaa juoksun tekniikan kannalta.) Millaiseksi kanta-astujan kannattaa kehittää juoksutekniikkaansa? Ovatko nämä kysymykset hyvin aseteltuja tai oikeilla jäljillä?

Toisella tarkoitan erityisesti jalkaterään tulevia hiusmurtumia. (Oman kokemukseni ja mielipiteeni mukaan pronaatiotuelliset lenkkarit rikkovat takuuvarmasti jalan, mutta pronaatiotuettomat ovat suurta juhlaa. Tässä ei tarkoitus keskittyä välineisiin).

Noihin kahteen kahteen huippuaskarruttavaan kysymykseen kun saisin (hyviäkin) kommentteja, niin olisi mielenkiintoista :rolleyes: .

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olet varmaan käynyt ilmaisilla askelklinikoilla, joita urheiluliikkeissä järjestetään. Ellet ole, kannattaa muutaman kerran käydä, niin saa tietoa ja mielipiteitä eri asiantuntijoilta asiasta.

En nyt tosiaan ihan kaikkea ymmärtänyt mitä kirjoitit, mutta tavallisista matti meikäläisistä valtaosalla kantapää osuu juostessa ensimäisenä maahan.

Ymmärsin kaaren olevan niin korkea ,että jalan keskiosa ei osu lainkaan maahan joten jalan oma iskunvaimennus on olematonta

Art2 sanoi:
Ymmärsin kaaren olevan niin korkea ,että jalan keskiosa ei osu lainkaan maahan joten jalan oma iskunvaimennus on olematonta
se jalan iskuvaimmennushan on juuri sitä, että ensin kantapää osuu maahan sitten askel rullaa jalan ulkosyrjän kautta päkiälle ja isovarpaalle. jalan kierto(pronaatio) vaimentaa iskua. monilla kiertoa on liikaa. korkean kaaren omaavilla kiertoa on kai usein liian vähän ja jalka on jäykkä.

quiz sanoi:
se jalan iskuvaimmennushan on juuri sitä, että ensin kantapää osuu maahan sitten askel rullaa jalan ulkosyrjän kautta päkiälle ja isovarpaalle. jalan kierto(pronaatio) vaimentaa iskua. monilla kiertoa on liikaa. korkean kaaren omaavilla kiertoa on kai usein liian vähän ja jalka on jäykkä.

Itse olen ymmärtänyt että rullaus vähentää tärähdystä ja pronaatio on iskunvaimennus. Kun kanta astujalla ei ole pronaatiota ja korkea holvi niin jalka tärähtää ja läpsähtää maahan

Edit: ihan sama asia.. eri sanoilla

Mulla on kanssa todella jäykkä jalkaterä. Vasemman jalan kaarikin on todella huono. Varpaat on todella kankeat ja niiden niveliä on lähes mahdoton kontrolloida. Tässä siis meikäläisen jalkavaivoja, vain muutamia mainitakseni.

Itse sain jalkaklinikalta "edulliset" (140€) pohjalliset joiden avulla käynti rullaa hieman paremmin, eivätkä esim. isot varpaat ole enää kipeät sekä polvet että selkäkin voivat vähän paremmin. Salibandyharrastuskin sai vähän lisäaikaa. Kannattaa siis mennä jalkatohtorille katsastamaan tilanne.

ps. Oma jalkahoitajani ei pystynyt pitämään pokeriaan kun yritti taivutella jalkojani. Varmaankin myös painon nousu (mulla 63 kilosta -> 90 kiloon viidessä vuodessa) vaikuttaa asiaan.

Eikös nuo Kenialaiset huippujuoksijat pistä menemään pitkiäkin matkoja päkiöillä. Näin käytetään lihasten kimmo-ominaisuuksia paremmin hyödyksi juoksussa ja juoksu on taloudellisempaa. Monilla ei vaan esim. akillesjänteet kestä tätä.

Ilu sanoi:
Eikös nuo Kenialaiset huippujuoksijat pistä menemään pitkiäkin matkoja päkiöillä. Näin käytetään lihasten kimmo-ominaisuuksia paremmin hyödyksi juoksussa ja juoksu on taloudellisempaa. Monilla ei vaan esim. akillesjänteet kestä tätä.

Taitaa Kenialaisilla juoksijoilla olla vähemmän lihaa "päällä", eli en lähtisi ainkaan itse edes kokeilemaan.

vilho_kanuuna sanoi:
Taitaa Kenialaisilla juoksijoilla olla vähemmän lihaa "päällä", eli en lähtisi ainkaan itse edes kokeilemaan.

Voin kertoa, että ei kannata yrittää :D

Kyllähän noi jotku vetää 10000m korkeella päkiällä, mutta kaverit on vähän eri luokaa kuin kukaan suomessa puhumattaakaan "keskiverto" suomalaisesta.

Mutta pitää erottaa päkiäpainotteinen juoksu päkiällä juoksemisesta. Päkiäpainotteisessa juoksussa suurin osa painosta tulee päkiän kohdalla, mutta kantapää kuitenkin käy maassa ja ottaa osaltaan iskua vastaan. Tämäkin vaatii kuitenkin juoksutekniikalta, kimmoisuudelta ja pohkeiden lihaskunnolta tiettyä tasoa.

Kahdessa vastauksessa mainittiin askelklinikat. Sellaisella en ole käynyt, mutta tiedän suunnilleen mistä siinä on kyse. Klinikan tyyppi kyylää juoksumatolla juoksevaa asiakasta. Visuaalisesti sekä jonkin härvelin (video, jalkapohjanskannauslaite) avulla tyyppi selvittää asiakkaan jalan ominaisuuksia. Tiedon avulla tyyppi tarjoaa niiden valmistajien kenkiä, joita kyseisessä liikkeessä myydään.

Sattumalta, aivan sattumalta, sattui joku päivä sitten koulun kirjastossa katse Kuluttaja-nimiseen lehteen. Sen etusivulla oli teksti "askelklinikat testissä". Jos lehden nimi on "kuluttaja", normaalisti sellainen nimi saa aikaan mielikuvan jostakin kertakäyttötavaroita palvovien himoshoppaajatätien (ja -setien) edunvalvontalehdestä.

Luin kuitenkin kyseisen testijutun pikaisesti. Siinä toimittaja oli kierrellyt useilla urheilukauppojen askelklinikoilla. Jokaisesta niistä oli kirjattu mm. testilaitteisto, testaajan koulutus, testaajan antamat suositukset.

Sitten toimittaja oli mennyt näyttämään jalkojaan ortopedille, sekä kysynyt tältä kommenttia testaajien antamiin suosituksiin. Lekuri, siis ortopedi, oli pitänyt joitakin suosituksia asiantuntemattomina ja hymähtänyt niiden mielikuvituksellisuudelle. Toimittajan lättäjalkaisuuden auttamiseksi oli tullut testaajilta kaikenlaisia vinkkejä. Asiantunteviakin askelklinikoita oli ollut jutun mukaan. Joillakin mainittiin testaajan olevan koulutukseltaan fysioterapeutti.

Sitten toimittaja oli ostanut itselleen jotkut halvimmat lenkkarit, koska kyllähän kuluttaja haluaa halpaa :) .

Valitettavasti en ole varma lehden numerosta, mutta uskoisin että se oli uusi (korkeintaan toiseksi uusin) numero.

Niin, pitää kai muuttaa käsitystä tuostakin lehdestä. Opimme että varman tiedon saamiseksi pitää mennä fysioterapeutille tai lekurille... tai sitten "oikealle" askelklinikalle.

vilho_kanuuna sanoi:
Mulla on kanssa todella jäykkä jalkaterä. Vasemman jalan kaarikin on todella huono. Varpaat on todella kankeat ja niiden niveliä on lähes mahdoton kontrolloida. Tässä siis meikäläisen jalkavaivoja, vain muutamia mainitakseni.

Itse sain jalkaklinikalta "edulliset" (140€) pohjalliset joiden avulla käynti rullaa hieman paremmin, eivätkä esim. isot varpaat ole enää kipeät sekä polvet että selkäkin voivat vähän paremmin. Salibandyharrastuskin sai vähän lisäaikaa. Kannattaa siis mennä jalkatohtorille katsastamaan tilanne.

ps. Oma jalkahoitajani ei pystynyt pitämään pokeriaan kun yritti taivutella jalkojani. Varmaankin myös painon nousu (mulla 63 kilosta -> 90 kiloon viidessä vuodessa) vaikuttaa asiaan.

Minulla on ollut kaksi kertaa rasitusmurtuma jalkaterässä ("jalkapöytä?") sekä yhden kerran sääressä (kaikki kolme tapausta aivan eri aikoihin).

Molemmat jalkaterätapaukset liittyvät mielestäni nopeasti kasvaneeseen rasitukseen, ja toinen pronaatiotuellisiin (eli minulle vääränlaisiin) juoksukenkiin. Molemmat tapaukset parantuivat sillä, ettei juossut 1-2 viikkoon.

Säärestä yhts:n lääkäri sanoi röntgenkuvan perusteella silloin, että pieni murtuman alku on joko pitkälle edennyt penikkatauti tai rasitusmurtuma. Itse uskon jälkimmäiseen. Yhts:n fysioterapeutti sitten kertoi, että minulla on huonosti iskuja vaimentava jalka. Se onkin ainoa kerta kun jalkojani on tutkittu.

Tarkkaan ottaen minulla ei ole varmaa tietoa siitä, että altistaako jalan rakenne minut rasitusvammoille. Kyllähän rasitusvammojen syntyyn vaikuttaa moni muukin asia.

Tällä hetkellä minulla ei siis ole mitään ongelmaa jalkojen kanssa.

Aihe on alkanut kiinnostaa sen jälkeen, kun veljeni kertoi minulle näistä asioista. Siitä lähtien olen tarkkaillut ihmisten kävelyä, lenkkeilyä, juoksentelua pallopeleissä yms.

Askelklinikalle voisi mennä uteliaisuudenkin vuoksi.

Nuo urheilukauppojen "askelklinikat" ovat todellakin ihan laidasta laitaan.
Mutta sen sijaan itse suosittelisin käymistä jollakin fysioterapia tai fysik. hoitolaitoksessa joka on erikoistunut liikkumisen/jalkojen korjaamiseen.
Myös näitä sanotaan Askelklinikoiksi ;)

Olen itse käynyt hiljattain tuollaisella ja ainakin minä sain sieltä apua omaan vaivaani (jalan holvi liian matala ja tästä seuraavia erinäisiä ongelmia). Luotan että vastaavasta paikasta löytyy taatusti asiantunteva auttaja.

Valitettavasti on todettava tällainen negatiivinen juttu, mikä itsellä sattui yhdessä suomen suurimmista kaupungeista:
Askelklinikalla kerrottiin, että on niin voimakas ylipronaatio, että pitää hommata pohjalliset. Kaveri ohjasi tutulle fysioterapeutilleen. Tämä fysioterapeutti sattui kuitenkin olemaan sen verta kaukana omasta asuinpaikasta että menin toiselle -vähä lähempänä olevalle fysioterapeutille. Noh siellä sitten kerroin tietty mitä askelklinikalla oli sanottu. Testit aloitettiin ja fysioterapeutti rypisteli kulmiaan. puolen tunnin testauksen jälkeen sanoi ettei kyllä saa mun jalasta ylipronoivaa vaikka mitä tekis. Oli kuulemma vielä oikein mallikas askel eli ei virheitä ollenkaan. Ihmetteli ääneen että miten siellä askelklinikalla semmosta on voitu kertoa. :rolleyes:

JMzz sanoi:
Valitettavasti on todettava tällainen negatiivinen juttu, mikä itsellä sattui yhdessä suomen suurimmista kaupungeista:
Askelklinikalla kerrottiin, että on niin voimakas ylipronaatio, että pitää hommata pohjalliset. Kaveri ohjasi tutulle fysioterapeutilleen. Tämä fysioterapeutti sattui kuitenkin olemaan sen verta kaukana omasta asuinpaikasta että menin toiselle -vähä lähempänä olevalle fysioterapeutille. Noh siellä sitten kerroin tietty mitä askelklinikalla oli sanottu. Testit aloitettiin ja fysioterapeutti rypisteli kulmiaan. puolen tunnin testauksen jälkeen sanoi ettei kyllä saa mun jalasta ylipronoivaa vaikka mitä tekis. Oli kuulemma vielä oikein mallikas askel eli ei virheitä ollenkaan. Ihmetteli ääneen että miten siellä askelklinikalla semmosta on voitu kertoa. :rolleyes:

Samaa mulle

Edit: paitsi itsellä oli korkea kaari jalassa niin täytyy olla hyvät vaimennukset kengissä

Kannattaa ottaa selvää "askelkliniikasta" missä käy, onko testaaja oikeasti alan ammattilainen (fysioterapeutti ja/tai jalkaterapeutti) vai esim. urheilukaupan kenkäosaston myyjä.

risumies sanoi:
Kannattaa ottaa selvää "askelkliniikasta" missä käy, onko testaaja oikeasti alan ammattilainen (fysioterapeutti ja/tai jalkaterapeutti) vai esim. urheilukaupan kenkäosaston myyjä.

Esitteen ja mainosten mukaan siellä piti olla ihan fysioterapeutti kattomassa.

JMzz: -On kyllä merkillistä että kaksi fysioterapeuttia saavat noinkin poikkeavat tulokset testeissään... Luulisi ylipronaation huomaavan suht helposti askelluksesta jos sellaista on ja jos sellaista ei ole, niin miten sen voi löytää?
Itse kävisin vielä kolmannella fysio-/jalkaterapeutilla testattavana, ihan varmuuden vuoksi, koska nyt näyttäisi siltä, ettei toisella ft:llä ole ollut hajuakaan, mitä on testaillut...

risumies sanoi:
JMzz: -On kyllä merkillistä että kaksi fysioterapeuttia saavat noinkin poikkeavat tulokset testeissään... Luulisi ylipronaation huomaavan suht helposti askelluksesta jos sellaista on ja jos sellaista ei ole, niin miten sen voi löytää?
Itse kävisin vielä kolmannella fysio-/jalkaterapeutilla testattavana, ihan varmuuden vuoksi, koska nyt näyttäisi siltä, ettei toisella ft:llä ole ollut hajuakaan, mitä on testaillut...

No tämä jolla kävin vaikutti kyllä paljon asiallisemmalta kuin se joka oli siellä liikkeessä. Yksityinen vakuutti kyllä mulle, että on montakymmentä vuotta näitä katsonut ja mun jalat ei oo ylipronoivaa nähnytkään. Siellä askelklinikalla homma meni lähinnä niin, että mies katteli askelta juoksumatolla ja sitten ilman ja kyseli hieman taustaa. Kerroin siinä välissä, että isällä on kova ylipronaatio. Oisko sitten siitä jotenkin oivaltanut, että niin on mullakin.. kirjotti sitten lapulle kollegansa nimen ja klinikan osoitteen ja sanoi ettei normikenkien ylipronaatiotuki ole mulle riittävä vaan tarviin tukipohjalliset, jotka rakennellaan klinikalta saatavien tutkimustulosten avulla. Eipä nykyisillä kengillä mitään ongelmia jaloissa juuri ole (enää). Asicsen trainerit tuntuu jalassa hyvältä ja noita käytän vastakin. Onhan noissakin toki ylipronaatiotuki mutta se ei ole ihan niin voimakas kuin noissa varsinaisissa tukikengissä.

Menin ihan mielenkiinnosta testauttaa tuonne klinikalle jalkoja ja varmistamaan oman kengän sopivuuden. Turhapa tässä mitään on oikeastaan korjata kun jalatkaan ei nyt kipeydy noilla trainereilla vaikka asvaltilla juoksisi tunteja, huolimatta siitä että vaimennusta ei juuri ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom