Outoja rintakipuja liikuntarasituksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja femelle
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulla on ollut jo n. kuukauden välillä rinnassa molemmin puolin tuntunut vihlovia, välin puristavia kipuja. Kaikki alkoi siitä kun juoksin (syke oli max. 180-190) muutamina päivinä paljon spurtteja, jolloin yks päivä leposyke veti yhtäkkiä nousuun ja luulin jo että saan jonkun sydänkohtauksen, mutta siitä alkokin vaan tämä rintakipu. Ja urheilla en oo pystyny sen jälkeen, kevyt pyöräily / kävely nyt menee, mutta koitin käydä vesijuoksemassa kevyesti, mutta sen jälkeen kivut ärhäköityivät. EKG:n kävin ottamassa ja parit verikokeet, muttei niistä kuulemma mitään löytynyt, ja röntgeniin pistivivät parin päivän päähän kun soitin, ettei oireet ole loppuneet. Olisko mitään aavistusta, mitä tämä vois olla? kuitenki vaikuttaa jokapäiväiseen elämään ku en urheilla voi, se alkaa pikkuhiljaa näkyä jo omassa hyvinvoinnissa.. Kunto on mulla ihan perutasoa, ja näin jälkeenpäin aattelen vaan, että mitä ihmettä mun päässä liikkui kun menin noin kovia spurtteja ottamaan, vaikken mikään kilpa-urheilija todellakaan ole. Surettaa jo valmiiksi ku kesä tulossa eikä varmaan voi sitte avata sitä rullaluistelukautta... :(

Sydämen hapenpuutteessa kipu on yleensä puristavaa ja se tuntuu rintakehän vas. puolelle painottuen. Kipu voi myös säteillä esim. kaulaan tai vas. yläraajaan. Säteileekö kipu minnekään muualle? Sepelvaltimotauti on lähes ainoa sydämen hapenpuutteen aiheuttaja ja sen todennäköisyyttä oireiden aiheuttajaksi voidaan epäillä esim. suvun sydänsairausten, verenpainetaudin, korkean kolesterolin, tupakoinnin, ikä ym. riskitekijöiden perusteella. Jos kasaantunut paljon näitä riskitekijöitä niin tärkeää tutkia kunnolla, jos ei niin sepelvaltimotauti epätodennäköinen.

Sepelvaltimotautiin liittyvän kivun oireet tulevat yleensä vain rasituksen aikana, ei sen jälkeen ja levolla usein ohittuvat. Eli jos kipuja ei tule ollenkaan levossa/rasituksen jälkeen vaan vain rasituksessa niin syytä marssia takaisin lääkäriin ja ottaa rasitus-EKG. Jos normaalin lepo-EKG:n oton aikaan ei ole oireita, ei siinä välttämättä näy mitään poikkeavaa. Oliko ennen oireiden alkua pientä flunssaa/kuumetta? Tähän liittyen yksi mahdollisuus voisi olla sydänlihastulehdus, mutta oireet ovat kyllä kestäneet ehkä liian kauan tätä ajatellen.

Hyvin mahdollinen vaihtoehto on, että olet voinut spurttien aikana reväyttää rintakehän rakenteita ja kipu voi hyvinkin olla peräisin siitä. Kutsutaan Tietzen syndroomaksi (sovit hyvin sen oireisiin). Toinen vaihtoehto sydänkiputyyppiselle kivulle on närästys, jota on joskus hyvin vaikea erottaa sydämen hapenpuutteen aiheuttamasta kivusta.

Kiitos paljon vastauksestasi. En tosta sepelvaltimotaudista tiiä, ku oon 16 vuotias? Kuulostais ainaki hurjalta.. Flunssaa ei tietääkseni ennen sitä "kohtalokasta" juoksurasitusta ollut, mutta en sitä ennen ole kyllä säännöllisesti juossut ja siinä talven tietämillä oli kyllä pieniä flunssakausia mutta en sitten tiiä kerkesinkö sitten palautua niistä kunnolla.. Ja levossa näitä kipuja nimenomaan nykyään onkin, ku en urheilla voi. Välillä helpottaa ku on pitkään ollu urheilematta, mutta joskus saattaa esim. koulumatkalla pyöräillä ehkä aavistuksen liian lujaa ja siittä saattaa tulla taas voimakkaampaa kipua.. Voisko olla mitään keuhkoihin liittyvää vai onko se täysin poissuljettua? itse alussa epäilin jotain keuhkoputkentulehdusta tai vastaavaa, mutta tosin verikokeissa ei mitään näkynyt silloin..

// ja kipua en tunne säteilevän oikein, ehkä selässä tuntuu välillä myös jotain "painetta", mutta se on aika pientä.

Oletko venytellyt rintalihaksia samoin yläselkää?
Mulla oli aikoinaan kovia rintakipuja ja kaikki mahdolliset kokeet kävin läpi. Mitään ei kuitenkaan löytynyt vaan lekuri passitti venyttelee kunnolla. Kireet lihakset voivat oireilla mitä eriskummallisin tavoin. Itsekään en edes ajatellut, kun ne ei ns. ollut rasituksesta kipeytyneet, mutta ns. syvemmät lihakset olivat kuitenkin juntturassa. Venyttelyllä see sitten loppupelissä loppui, mutta aikaa siihen meni.

Jees, aika paljon joltain lihas/rintakehän tukiranka peräiseltä kivulta vaikuttaa. Tuskin liittyy mitenkään keuhkoihin, jollei hengenahdistusta yms. ole. Jos olisi hengenahdistusta/hengitystiheyden kasvua noiden oireiden lisäksi niin hyvin epätodennäköinen syy voisi olla hitaasti kehittynyt keuhkoembolia.

Suositut

Back
Ylös Bottom